Toon posts:

Advies upgrade videokaart oud systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers!

Ik heb nu dus een 2,5 jaar oud systeem:

Behuizing: Antec P180 Zwart, Aluminium
Voeding: Antec TruePower 2.0 550 Watt ActivePFC
Moederbord: Asus A8N32-SLI Deluxe
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz
Videokaart: Asus EN7800GT/2DHTV 256 MB
Geheugen: Corsair TWINX 2048-3500LL PRO 2048 MB, PC3500, 433 MHz, 2, Kit Of 2

Over ongeveer een weekje ga ik aan de gang met Age of Conan en ik wil m'n systeem een beetje opkrikken, om toch met een redelijke FPS en redelijk detail te kunnen gamen. Ik ga daarvoor m'n systeem naar ikbenstil.nl brengen, om hem goed te laten overklokken en stil te maken. Ik hoop met OC-en en een videokaart-upgrade nog het hoogste uit dit systeem te persen.

Mijn vraag nu is wat nou de beste keuze is voor een nieuwe videokaart, qua prijs/performance? M'n ogen vielen op (prijzen van pricewatch gehaald):
Geforce 9600 GT 512MB,125 euro
Geforce 8800 GTS 512MB, 185 euro
Geforce 8800 GT 512MB, 156 euro

Volgens de benchmarks die ik heb bekeken is volgorde van snel naar langzaam:
1: 2x9600 GT in SLI(+- 1.5 keer zo snel als 8800GTS)
2: 8800 GTS
3: 8800 GT
4: 9600 GT

2x9600 GT in SLI lijkt mij de beste keuze qua prijs/performance. Maar ik vraag me af tot in hoeverre m'n oude systeem een beperkende factor is voor de nieuwe videokaart. Kan dit systeem deze kaarten wel aan? Laat staan 2x9600 GT in SLI?

Als jullie nog ander advies hebben voor upgrades hoor ik het graag. Al met al wil ik in totaal niet meer dan +- 300 euro uitgeven.

Thnx! :)

Verwijderd

Persoonlijk zou ik een enkele 9600GT nemen. Maar dat is meer omdat ik het persoonlijk niet zo op sli etc heb (verbruikt veel, prestaties zijn wisselend, extra warmte, 100% extra betalen, bijna nooit 100% extra prestaties, later upgraden naar een extra zonde omdat er nieuwe kaarten zijn met nieuwe mogelijk heden.).

De prestaties gaan er een stuk op voor uit met wat je nu hebt en de prijs is laag.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

Ik zou SLI vergeten met zo'n systeem. Je processor bottleneckt een enkele 8800GT of GTS al als de ziekte, dus twee keer een 9600GT levert je niets meer op dan een enkele van een van de kaarten.

Met een budget van ongeveer 300 Euro zou ik gaan voor een 8800GT/9600GT en met de rest van het geld zou ik op zoek gaan naar het snelste S939 model processor.

Je zou eventueel ook tweedehands een AM2+ setje (leuk bordje met een 5000+ ofzo) kunnen aanschaffen en voor een prikkie 2GB DDR2 op plakken. Samen met een van de genoemde videokaarten moet je best onder de 300 Euro uit kunnen komen en daar heb je veel meer aan dan een outdated platform upgraden.

Verwijderd

Zelfde systeem gehad met 2x7900gt tops in sli
Mijn amd x2 3800+@2500mhz was nog te zwak om de kaarten aan te sturen.
Trouwens ikbenstil.nl ga toch niet naartoe om geld aan uit geven?
Als je hier op de forum goed zoekt (er is zelf een topic over) kan je het zelf overklokken.

Beteren optie is om de boel te verkopen en gaan voor een nieuwe systeem.
Als je al van plan ben om 2 sli kaarten te kopen dan kan je beter naar een gebalanceerde systeem kijken .

Ouwe verkopen en met de geld die je al wilt uit geven een leuke systeem aan te schaffen.

Voorbeeld

gpu nvidia 9600 gt 150euro
amd x2 5600+ 70euro
moederbord gemiddelt 50euro
ddr2 geheugen 2gb 40euro
Als je goed zoek kom je wel aan die prijzen ongeveer

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:52:
Trouwens ikbenstil.nl ga toch niet naartoe om geld aan uit geven?
Als je hier op de forum goed zoekt (er is zelf een topic over) kan je het zelf overklokken.
Ik laat het maar doen, omdat ik zelf niet zo goed ben in efficient bouwen hehe. Van binnen is het nu een zooitje, wat de koeling niet ten goede komt. Er blijkt nu ook iets goed mis te zijn met de koeling. Ik kreeg dus een BSOD met een "machine_check_exception". Dat zou dus o.a. kunnen betekenen dat de CPU te heet wordt, dus heb ik speedfan geinstalleerd om ff te kijken. Als ik nu AoC beta speel, wordt de GPU, volgens speedfan, 95 graden! en de CPU loopt tegen de 65 graden aan, allemaal veel te heet :p (idle is het: 52 graden voor de GPU en voor de CPU 50 graden core 1, 43 graden core 2)

Als ik nu ook nog es ga overklokken gaan er dingen smelten haha. Daarom laat ik liever alles tegelijk fixen door mensen die er meer verstand van hebben dan ik: betere koeling, stil maken, schoonmaken (zit aardag wat stof in) en overklokken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 06:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

"Oud systeem" is wat overdreven, we hebben het hier niet over een P75 oid :z

Verder zijn er zat benches van de kaarten in kwestie te vinden, met een beetje moeite ook op AMD CPU platforms.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.