NTbackup icm NAS drive traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Small Business Server draaien die moet gaan backuppen op een NAS drive. Deze NAS drive is gekoppeld aan een 100 Mbps netwerk.
Ik heb gemerkt dat NTBackup ongeveer 1 GB per uur !! backupt. Dit is traag.
Theoretisch gezien zou er toch ongeveer 11 MB per seconde over de lijn moeten kunnen gaan (100 Mbps / 90)? Wat neer zou komen op ongeveer 600 MB per minuut.

We hebben de bekabeling getest en deze heeft een doorvoersnelheid van 11 Mb per seconde, dus dat zit wel snor. Virusscanners heb ik voor de test even uitgezet. Ik zat er zelf aan te denken dat NTBackup niet genoeg data over de lijn gooit want het netwerkgebruik via taakbeheer laat maar een verbruik zien van 1 a 2 procent. Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan bijstellen/veranderen.

Iemand nog een ander idee?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
En over wat voor NAS drive hebben we het hier ? Heb je al eens gekeken naar de troughput van je NAS drive ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20
Hoe benader je die NAS? SMB share? NDAS software? kun je met FTP je NAS benaderen en gaat dat wél snel? Wat gebeurt er qua snelheid als je je NAS rechtstreeks aan de server hangt?

[ Voor 26% gewijzigd door 0siris op 12-05-2008 21:16 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fleppuhstein schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:02:
En over wat voor NAS drive hebben we het hier ? Heb je al eens gekeken naar de troughput van je NAS drive ?
Het is een MS-Tech behuizing (LU-373N) met daarin een 500 GB SATA schijf (zelf laten inbouwen). Wat de troughput is weet ik niet (waar kan ik dat vinden?) maar op de site van MS-tech zag ik dat het apparaat een doorvoersnelheid aan kan van 40 MB/S (http://www.ms-tech.de/de/produkte/sata/lu373/index.shtml).
0siris schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:07:
Hoe benader je die NAS? SMB share? NDAS software? kun je met FTP je NAS benaderen en gaat dat wél snel?
Ik benader hem via een SMB share, heb nog niet kunnen testen of het met FTP sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20
Heeft je NAS een manage-webpagina ofzo? Iets waar je zoiets als "jumbo frames" in kan stellen? En misschien fixed je netwerksnelheid instellen (100Mbit/sec, full duplex waarschijnlijk). Hoe is die harddisk geformatteerd? (NTFS? FAT32?)
<edit>firmwareupdate al eens geprobeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door 0siris op 12-05-2008 21:29 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op maandag 12 mei 2008 @ 21:23:
Heeft je NAS een manage-webpagina ofzo? Iets waar je zoiets als "jumbo frames" in kan stellen? En misschien fixed je netwerksnelheid instellen (100Mbit/sec, full duplex waarschijnlijk). Hoe is die harddisk geformatteerd? (NTFS? FAT32?)
Bij het manage gedeelte kun je vrij weinig instellen. In ieder geval niks in de trant van "jumbo frames". Je kunt daar alleen de FTP configuratie wijzigen en wat basis instellingen, zoals het aanmaken van directories en het installeren van een nieuwe firmware.
De harde schijf is NTFS geformatteerd.

Overigens nog wel het vermelden waard dat de NAS ook USB ondersteunt, testen met USB laten wel een relatief goede snelheid zien (ongeveer 1 GB per 2 minuten) icm met NTBackup.
Overigens USB gebruiken is geen optie, omdat de schijf op een fysiek andere locatie moet gaan staan dan de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Firmware is onderhand geupgraded, maakt geen verschil. Verbindingssnelheid is 100 Mbps Full Duplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Eerste review geeft al een duidelijk beeld omtrent je probleem:
http://www.cooling-statio...dex.php?page=tests&id=200

Zeker als je eens kijkt naar de snelheden op dit deel van de review

http://www.cooling-statio...page=tests&id=200&seite=4

Zoals de meeste simpele, non professioneel NAS valt de doorvoer altijd vies tegen. Mede door de kleinschalige cpu die erin zit.

Daarbij komt dat dit snelheden zijn getest met gigabit connectie.

edit:
Toevoeging over snelheid

[ Voor 12% gewijzigd door fleppuhstein op 12-05-2008 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om maar even echt duidelijk aan te geven:
Die NDAS heeft niet eens een Gbit link, dus de test is met een 100Mbit snelheid gedaan.
An den Testergebnissen ist ganz klar zu erkennen, dass der LAN Chip in Zusammenarbeit mit dem RDC R2882-G (512KB Flash) 100MHz nicht das gelbe vom Ei ist und es nicht annähernd schafft die 100 MBit Leistung auszureizen. Durch die Bank kann nur 1/4 der Leistung eines 100 MBit Anschlusses genutzt werden.
Echt een Otto-Normal-Verbraucher apparaat dus :+

De disk kan dan wel 40Mbit/s doen op die chip, de LAN verbinding trekt het gewoon niet.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 12-05-2008 23:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:27:
Om maar even echt duidelijk aan te geven:
Die NDAS heeft niet eens een Gbit link, dus de test is met een 100Mbit snelheid gedaan.

[...]

Echt een Otto-Normal-Verbraucher apparaat dus :+

De disk kan dan wel 40Mbit/s doen op die chip, de LAN verbinding trekt het gewoon niet.
een bagger apparaat dus |:(

weet iemand een goede NAS drive die wel een goede LAN verbinding heeft en kan backuppen in een acceptabele tijd. Laten we zeggen ongeveer 50 gig in 2 a 3 uur ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 23:45:
weet iemand een goede NAS drive die wel een goede LAN verbinding heeft en kan backuppen in een acceptabele tijd. Laten we zeggen ongeveer 50 gig in 2 a 3 uur ?
Begin eens in [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic en het forumdeel Opslagmedia & I/O Controllers te kijken, daar worden de NAS-producten meer besproken :) .

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 12-05-2008 23:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch zat ik me af te vragen he, in de reviews lees ik dat de gemiddelde snelheid bij een 100 Mbp/s verbinding ongeveer 2,5 MB/s (heeel grof gemiddelde) is.

Korte rekensom leert me dat dit ongeveer 9000 MB per uur (2,5 x 60 (voor 1 minuut) x 60 (voor 1 uur)) zou moeten zijn. Nu zou dit wel niet helemaal opgaan, maar dat is toch beduidend sneller dan de 1 GB per uur die ik momenteel haal met deze drive.

Wat mij ook nog opviel is dat als ik bij de netwerk-kaart eigenschappen van een van de PC's de 'verbindingssnelheid & duplex instelling' keihard op 100Mbp/s & full duplex zet dit dermate vertraagt dat er niet meer met de pc te werken is. Zet ik hem echter op autodetectie dan heb ik wel 'gewoon' normale snelheid (met SiSoft Sandra gemeten ongeveer 11 MB/s naar de server toe). De Small Business Server staat ook op 'autodetectie'.

Bij mij komt dan de vraag naar boven of mijn netwerk wel op 100 Mbp/s & full duplex draait. Weet iemand hoe ik dat kan meten?

Misschien dat dit topic onderhand verplaatst moet gaan worden naar Netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 10:36
echte doorvoer van je netwerk kan je testen met bijvoorbeeld "iperf.exe". als je de theoretisch snelheid met 80% of meer benader kun je ervan uitgaan dat duplex wel ok is.

http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/
windows binary (x86): http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/iperf-1.7.0-win32.exe

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 23:20:
Wat mij ook nog opviel is dat als ik bij de netwerk-kaart eigenschappen van een van de PC's de 'verbindingssnelheid & duplex instelling' keihard op 100Mbp/s & full duplex zet dit dermate vertraagt dat er niet meer met de pc te werken is. Zet ik hem echter op autodetectie dan heb ik wel 'gewoon' normale snelheid (met SiSoft Sandra gemeten ongeveer 11 MB/s naar de server toe). De Small Business Server staat ook op 'autodetectie'.
Waarschijnlijk zit er dan een switch tussen. Weet alleen niet meer hoe het precies zat. In de handleiding van de switch zal het wel staan (zoiets als: als je het op 100mb zet, dan gaat de switch automatisch naar half-duplex). Gewoon beide op automatisch zetten. Misschien staat de NAS handmatig ingesteld wat je traagheid verklaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als 100 mbit / full duplex een probleem is, dan klinkt het juist alsof er geen switch gebruikt wordt, maar een hub. Dan krijg je dit soort verschijnselen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 23:20:
Toch zat ik me af te vragen he, in de reviews lees ik dat de gemiddelde snelheid bij een 100 Mbp/s verbinding ongeveer 2,5 MB/s (heeel grof gemiddelde) is.

Korte rekensom leert me dat dit ongeveer 9000 MB per uur (2,5 x 60 (voor 1 minuut) x 60 (voor 1 uur)) zou moeten zijn. Nu zou dit wel niet helemaal opgaan, maar dat is toch beduidend sneller dan de 1 GB per uur die ik momenteel haal met deze drive.

Bij mij komt dan de vraag naar boven of mijn netwerk wel op 100 Mbp/s & full duplex draait. Weet iemand hoe ik dat kan meten?

Misschien dat dit topic onderhand verplaatst moet gaan worden naar Netwerken
Ik zou je adviseren, om je netwerk uit te sluiten, even met een cross-cable (al is dat met de meeste moderne netwerkkaarten niet altijd nodig ivm autosensing DMI/DMI-X) je NAS direct aan je server te knopen (dus zonder switch/hub) en dan te kijken wat je snelheid is en herhalen met je NIC hard op 100Mbit Full Duplex te zetten. Test dit even met NT Backup en met een testfile van bijvoorbeeld 100MB. Let wel even op, als je DHCP gebruikt om je IP adressen toe te wijzen zul je even handmatig 2 ip's in moeten stellen. Op die manier sluit je dus je switch/hub uit als het probleem. Als dit niets oplost hang op diezelfde manier je NAS ook eens aan een andere machine als je die ergens tot je beschikking hebt om zo je eigen server/NIC uit te sluiten. Als het dan nog niet werkt dan ligt het probleem prolly toch in je NAS.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
ajhaverkamp schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 13:36:
Als 100 mbit / full duplex een probleem is, dan klinkt het juist alsof er geen switch gebruikt wordt, maar een hub. Dan krijg je dit soort verschijnselen.
Hub..Switch..Het gaat om het autosense gedeelte.

Wikipedia: Duplex mismatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeV0uReR schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:21:
[...]

Ik zou je adviseren, om je netwerk uit te sluiten, even met een cross-cable (al is dat met de meeste moderne netwerkkaarten niet altijd nodig ivm autosensing DMI/DMI-X) je NAS direct aan je server te knopen (dus zonder switch/hub) en dan te kijken wat je snelheid is en herhalen met je NIC hard op 100Mbit Full Duplex te zetten. Test dit even met NT Backup en met een testfile van bijvoorbeeld 100MB. Let wel even op, als je DHCP gebruikt om je IP adressen toe te wijzen zul je even handmatig 2 ip's in moeten stellen. Op die manier sluit je dus je switch/hub uit als het probleem. Als dit niets oplost hang op diezelfde manier je NAS ook eens aan een andere machine als je die ergens tot je beschikking hebt om zo je eigen server/NIC uit te sluiten. Als het dan nog niet werkt dan ligt het probleem prolly toch in je NAS.

Succes!
OK, goed idee. Ga ik van het weekend even proberen!
_H_G_ schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 07:36:
[...]

Hub..Switch..Het gaat om het autosense gedeelte.

Wikipedia: Duplex mismatch
Dit verklaart in ieder geval een hoop! Thanks !
Pagina: 1