Ik heb het volgende probleem voorgeschoteld gekregen van mijn ouders. Ik zal het hele verhaal even uitleggen.
Mijn ouders zijn een weekje op vakantie geweest. Nu hadden ze voor de dSLR camera 3 opslagkaartjes voor meegenomen, waarvan ze 1tje nog op Schiphol gekocht hebben als extra kaartje.
Nu hebben op een dag dat nieuwe kaartje in de dSLR gedaan, maar toen aan het einde van de dag gaf de camera aan dat geen data meer opstond. Ouders schrokken zich natuurlijk een ongeluk.
Gelukkig waren er een paar andere nederlanders in hetzelfde hotel die een laptop bijhadden. Deze mensen hebben dus het kaartje kunnen uitlezen alle inhoud op een veilig op DVD gebrand. Nacontrole gaf ook aan dat alle foto's inderdaad veilig op de DVD stonden, dus die mensen hebben de backup van de foto's weer van de laptop verwijderd.
Alles leek dus in orde totdat mn ouders thuis waren. Mn ouders stopten de DVD in de computer, maar er stond helemaal niks op. Althans niet zichtbaar voor Windows.
Toen ik het DVD schijfje in mn pc stopte en met Nero Burning Rom keek zag ik dat er een datatrack opstond. Dus er staat idd wel wat op.
Maar hoe kan ik daar nu dus bijkomen en de foto's uit die datatrack herstellen?
Nu zag ik wel dit in OM FAQ staan:
Ik heb reeds geprobeerd:
- Via het NIKON programma gekeken of die de DVD kan uitlezen op dezelfde manier als ie dat met het opslagkaartje doet in de camera. Is helaas niet mogelijk.
- Via Linux (Knoppix 5.1) gekeken of die de DVD misschien op een andere manier kon uitlezen. Als linux-n00b linux beginner kreeg ik dit helaas niet voor elkaar.
- Bovenstaande stukje FAQ willen proberen met een kopie van de DVD. Kon geen exacte kopie maken, want DVD is 'leeg' volgens brandprogramma RecordNow.
Wie kan mij wat zekerheid, tips of een andere vorm van hulp geven in dit proces?
Want ikzelf ben dus een beetje bang om de originele DVD te verneuken.
Mijn ouders zijn een weekje op vakantie geweest. Nu hadden ze voor de dSLR camera 3 opslagkaartjes voor meegenomen, waarvan ze 1tje nog op Schiphol gekocht hebben als extra kaartje.
Nu hebben op een dag dat nieuwe kaartje in de dSLR gedaan, maar toen aan het einde van de dag gaf de camera aan dat geen data meer opstond. Ouders schrokken zich natuurlijk een ongeluk.
Gelukkig waren er een paar andere nederlanders in hetzelfde hotel die een laptop bijhadden. Deze mensen hebben dus het kaartje kunnen uitlezen alle inhoud op een veilig op DVD gebrand. Nacontrole gaf ook aan dat alle foto's inderdaad veilig op de DVD stonden, dus die mensen hebben de backup van de foto's weer van de laptop verwijderd.
Alles leek dus in orde totdat mn ouders thuis waren. Mn ouders stopten de DVD in de computer, maar er stond helemaal niks op. Althans niet zichtbaar voor Windows.
Toen ik het DVD schijfje in mn pc stopte en met Nero Burning Rom keek zag ik dat er een datatrack opstond. Dus er staat idd wel wat op.
Maar hoe kan ik daar nu dus bijkomen en de foto's uit die datatrack herstellen?
Nu zag ik wel dit in OM FAQ staan:
Ik wil dit best proberen om die datatrack te recoveren, maar ik ben een beetje bang dat ik de hele DVD verneuk en mn ouders dus alle foto's echt kwijt zijn, terwijl er nu dus nog een kans is.Hoe krijg ik verloren gegane data (tracks) terug?
Hiervoor bestaan er verschillende programmaatjes, waarvan je hieronder een selectie vindt van de populairste varianten:
* BadCopy Pro
* CD/DVD Data Rescue
* CDRoller
* IsoBuster
Tracks recoveren: verder wil het weleens voorkomen dat je later 'per ongeluk' een tweede track erbij hebt gebrand, waarna de eerste track niet meer zichtbaar is. In dit geval kun je naast de hierboven genoemde recoveryprogrammaatjes ook gewoon de brandprogramma opnieuw starten, de eerste track selecteren om daarop verder te gaan en daarna een willekeurig klein bestandje erop te branden. De hele track zal daarna weer zichtbaar zijn (maar de tweede dus niet meer!).
Ik heb reeds geprobeerd:
- Via het NIKON programma gekeken of die de DVD kan uitlezen op dezelfde manier als ie dat met het opslagkaartje doet in de camera. Is helaas niet mogelijk.
- Via Linux (Knoppix 5.1) gekeken of die de DVD misschien op een andere manier kon uitlezen. Als linux-n00b linux beginner kreeg ik dit helaas niet voor elkaar.
- Bovenstaande stukje FAQ willen proberen met een kopie van de DVD. Kon geen exacte kopie maken, want DVD is 'leeg' volgens brandprogramma RecordNow.
Wie kan mij wat zekerheid, tips of een andere vorm van hulp geven in dit proces?
Want ikzelf ben dus een beetje bang om de originele DVD te verneuken.
Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."