[Macbook Pro 15"] USB en bluetooth werken niet meer

Pagina: 1
Acties:

• JOTL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-02 16:36
Mijn Macbook Pro 2.33 GHz (Modelaanduiding: MacBookPro2,2) met Leopard 10.5.2 heeft sinds een paar dagen last van USB en bluetooth problemen. Als er na de boot nieuwe USB apparaten aangesloten worden, werken deze niet.  Als een muis tijdens het booten al aan de MBP aangesloten zit werkt deze wel. Tevens werkt de iSight niet meer en soms ook het interne toetsenbord niet. In het systeemprofiel onder USB staan alleen de externe muis en toetsenbord weergegeven. Later aangesloten apparaten verschijnen hier niet.
Bluetooth werkt helemaal niet meer, na de boot is het icoon lichtgrijs met een zig-zag er door heen. Deze geeft de melding "Bluetooth: niet beschikbaar". In systeemprofiel staat: "Geen informatie gevonden".
Deze problemen heb ik ook al een paar keer eerder gehad. Maar dat was te verhelpen door opnieuw te booten. Het probleem is nu echter blijvend.

In de console is iets terug te vinden over bluetooth tijdens het booten:
SEC Helper[130] -startListening: IOBluetoothAddServiceDict() failed with err e00002c0
SEC Helper[130] Could not publish Bluetooth service record at launch time

Ook vind ik dit opvallend, na een koude start en reset van SMC en PRAM:
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/hypervisor.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/vmmain.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/ConnectUSB.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/Pvsnet.kext is already loaded

Ik heb vervolgens de volgende dingen geprobeerd:
- Permissies herstellen (geen oplossing)
- Reset SMC (geen oplossing)
- Reset PRAM (geen oplossing)
- Leopard opnieuw geïnstalleerd (gepatched t/m 10.5.2).
- Apple Hardware test uitgebreid (alles oke)
- Techtool Deluxe (alles oke)
- USB aansluiten met een powered USB hub er tussen (ik las ergens dat de MBP een beperkte stroomvoorziening heeft voor USB, maar dit is geen oplossing)
- Tiger geïnstalleerd.
- Leopard clean install (gepatched t/m 10.5.2).
- Windows Vista (bluetooth en USB werken normaal)

Nadat ik Tiger had geïnstalleerd deed de USB poorten en bluetooth het weer normaal. Via bluetooth heb ik een bestand kunnen verzenden naar mijn mobiele telefoon. Echter na een reboot (en daarna nog meerdere) bleven de problemen. Ik was er toen van overtuigd dat het een hardware probleem moest zijn. Echter heb ik vervolgens Vista geïnstalleerd (bootcamp) en ineens werkte onder Windows zowel bluetooth als de USB poorten gewoon normaal (ook na meerdere boots). Terug in Leopard waren USB en bluetooth weer nergens te bekennen. 

Hier op gathering is ook wel wat te vinden, maar niets concreets voor een oplossing:
Bluetooth niet beschikbaar na sleepmode
Bluetooth niet beschikbaar
sinds laatste update Mac OS X bluetooth problemen

In de Apple fora zijn genoeg mensen met dezelfde problemen. Zie ook bijvoorbeeld:
Bluetooth: Not available

Voor een aantal werkt een SMC / PRAM reset. De andere heeft een nieuw Logic Board gekregen en na een tijdje komen de symptomen weer terug.

Iemand een idee om dit op te lossen? Of is dit wel een hardware defect (alhoewel ik het dan zeer vaag vind dat het onder Windows Vista wel normaal werkt)?

• JOTL
Klein schopje :). Iemand een idee? Anders gaat ie morgen naar een Apple service provider.

[ Voor 48% gewijzigd door JOTL op 12-05-2008 20:08 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als het onder Vista wel werkt, is het zeer onwaarschijnlijk dat het een hardwareproblemen is, maar eerder een softwareprobleem (wat niet onder de garantie valt).

Nadat je Leopard of Tiger opnieuw hebt geïnstalleerd, heb je nog andere software geïnstalleerd? De kernel extensions die in je log voorbijkomen, zijn bij mijn weten nl. niet onderdeel van Leopard of Tiger. Vage hardwareproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door kernel extensions.

Wat je kunt proberen is om te booten in Safe mode en kijken of bluetooth en USB wel werken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• JOTL
Heb net geboot in safe mode. Maar ook dan werken bluetooth en USB niet. Tevens is in safe mode de Airport ook verdwenen.

Tiger en de laatste Leopard install zijn kale installaties zonder extra programma's. Leopard heb ik tevens gepatched naar 10.5.2 (10.5.0 gaf dezelfde problemen). In safe mode worden de kext bestanden ook geladen.

[ Voor 47% gewijzigd door JOTL op 12-05-2008 21:45 . Reden: toevoegen extra gegevens ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Als ik die kernel extensions zo bekijk, lijkt het erop dat je een virtualisatie programma gebruikt zoals VMware. Niet alleen kan dat voor extra problemen zorgen, ook hebben die programma's er nogal een handje van om de USB connecties over te nemen en voor zichzelf te gebruiken. Het zou daardoor kunnen komen dat OSX ze zelf niet meer ziet. Weet je zeker dat je niet iets van VMware ofzo op je systeem hebt staan?

Hier stond achterhaalde informatie…

• JOTL
Hmm het klopt dat ik vorig jaar Parallels heb gedraaid. Heb het alleen destijds ook verwijderd. Maar blijkbaar zijn deze kext bestanden achter gebleven. Gisteravond heb ik Leopard nog een keer clean geïnstalleerd en mijn documenten niet terug gezet met Timemachine. Na een reset van het SMC / PRAM werkt bluetooth en usb weer normaal.
Blijkbaar neemt Timemachine deze kext files ook mee in de backup. En misschien waren deze files nog geladen toen ik Tiger heb geïnstalleerd, zodat dat onder Tiger voor problemen heeft gezorgd.
In ieder geval werkt mn machine nu weer naar behoren!

Update
Gisteren heeft de hele dag de MBP goed gewerkt, totdat ik thuis kwam. Na een tijdje gewerkt te hebben hield USB, het trackpad en het interne toetsenbord ermee op. Wel ging de toetenbordverlichting aan op dat moment, terwijl het erg licht was in de kamer. Het bluetooth icoon bleef wel normaal. Maar dat heb ik verder niet kunnen testen, want ja, de MBP besturen was onmogelijk :P. Na een reboot was alles weer normaal tot nu toe.

Het zette mij wel aan het denken. Tot nu toe zijn vaak de problemen ontstaan na het verplaatsen van de MBP (gebruik hem bijna altijd als desktop, in clamshell). Zou bijvoorbeeld dit kunnen ontstaan doordat de ribbon cable van bijvoorbeeld het trackpad/toetsenbord losjes raakt door trillingen? In Tiger werkte alles weer pas nadat ik op het interne toetsenbord had getyped, eerst werkte na de install hier ook niets (interne toetsenbord, USB en bluetooth).

[ Voor 47% gewijzigd door JOTL op 14-05-2008 10:33 . Reden: toevoegen update ]

• JOTL
Update
En weer een update. Een week gelang heeft mijn MBP geen kuren vertoond. Maar gisteren startte ik OS X op en was wederom bluetooth verdwenen. Ook de USB problemen waren terug. Na een reboot via Vista (OS X -> Vista -> OS X) werkte bluetooth en USB weer in OS X. Gisteren heb ik verder geen last meer gehad.

Zojuist heb ik wederom OS X geboot. En weer bluetooth en usb problemen. De eerder genoemde extensions zijn niet meer terug te vinden in de console. Verder staat hier niets noemenswaardig in. De OS X install is clean. Documenten haal ik nog van een externe hardeschijf. Verder zijn alleen iWork'08 , Photoshop en Final Cut Pro en Adium geïnstalleerd.

Iemand nog een idee waar deze problemen aan kunnen liggen? Zou het b.v. kunnen worden veroorzaakt door eerder genoemde ribbon cable?
Pagina: 1