Mijn Macbook Pro 2.33 GHz (Modelaanduiding: MacBookPro2,2) met Leopard 10.5.2 heeft sinds een paar dagen last van USB en bluetooth problemen. Als er na de boot nieuwe USB apparaten aangesloten worden, werken deze niet. Als een muis tijdens het booten al aan de MBP aangesloten zit werkt deze wel. Tevens werkt de iSight niet meer en soms ook het interne toetsenbord niet. In het systeemprofiel onder USB staan alleen de externe muis en toetsenbord weergegeven. Later aangesloten apparaten verschijnen hier niet.
Bluetooth werkt helemaal niet meer, na de boot is het icoon lichtgrijs met een zig-zag er door heen. Deze geeft de melding "Bluetooth: niet beschikbaar". In systeemprofiel staat: "Geen informatie gevonden".
Deze problemen heb ik ook al een paar keer eerder gehad. Maar dat was te verhelpen door opnieuw te booten. Het probleem is nu echter blijvend.
In de console is iets terug te vinden over bluetooth tijdens het booten:
SEC Helper[130] -startListening: IOBluetoothAddServiceDict() failed with err e00002c0
SEC Helper[130] Could not publish Bluetooth service record at launch time
Ook vind ik dit opvallend, na een koude start en reset van SMC en PRAM:
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/hypervisor.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/vmmain.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/ConnectUSB.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/Pvsnet.kext is already loaded
Ik heb vervolgens de volgende dingen geprobeerd:
- Permissies herstellen (geen oplossing)
- Reset SMC (geen oplossing)
- Reset PRAM (geen oplossing)
- Leopard opnieuw geïnstalleerd (gepatched t/m 10.5.2).
- Apple Hardware test uitgebreid (alles oke)
- Techtool Deluxe (alles oke)
- USB aansluiten met een powered USB hub er tussen (ik las ergens dat de MBP een beperkte stroomvoorziening heeft voor USB, maar dit is geen oplossing)
- Tiger geïnstalleerd.
- Leopard clean install (gepatched t/m 10.5.2).
- Windows Vista (bluetooth en USB werken normaal)
Nadat ik Tiger had geïnstalleerd deed de USB poorten en bluetooth het weer normaal. Via bluetooth heb ik een bestand kunnen verzenden naar mijn mobiele telefoon. Echter na een reboot (en daarna nog meerdere) bleven de problemen. Ik was er toen van overtuigd dat het een hardware probleem moest zijn. Echter heb ik vervolgens Vista geïnstalleerd (bootcamp) en ineens werkte onder Windows zowel bluetooth als de USB poorten gewoon normaal (ook na meerdere boots). Terug in Leopard waren USB en bluetooth weer nergens te bekennen.
Hier op gathering is ook wel wat te vinden, maar niets concreets voor een oplossing:
Bluetooth niet beschikbaar na sleepmode
Bluetooth niet beschikbaar
sinds laatste update Mac OS X bluetooth problemen
In de Apple fora zijn genoeg mensen met dezelfde problemen. Zie ook bijvoorbeeld:
Bluetooth: Not available
Voor een aantal werkt een SMC / PRAM reset. De andere heeft een nieuw Logic Board gekregen en na een tijdje komen de symptomen weer terug.
Iemand een idee om dit op te lossen? Of is dit wel een hardware defect (alhoewel ik het dan zeer vaag vind dat het onder Windows Vista wel normaal werkt)?
Bluetooth werkt helemaal niet meer, na de boot is het icoon lichtgrijs met een zig-zag er door heen. Deze geeft de melding "Bluetooth: niet beschikbaar". In systeemprofiel staat: "Geen informatie gevonden".
Deze problemen heb ik ook al een paar keer eerder gehad. Maar dat was te verhelpen door opnieuw te booten. Het probleem is nu echter blijvend.
In de console is iets terug te vinden over bluetooth tijdens het booten:
SEC Helper[130] -startListening: IOBluetoothAddServiceDict() failed with err e00002c0
SEC Helper[130] Could not publish Bluetooth service record at launch time
Ook vind ik dit opvallend, na een koude start en reset van SMC en PRAM:
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/hypervisor.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/vmmain.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/ConnectUSB.kext is already loaded
com.apple.SystemStarter[26] kextload: extension /System/Library/Extensions/Pvsnet.kext is already loaded
Ik heb vervolgens de volgende dingen geprobeerd:
- Permissies herstellen (geen oplossing)
- Reset SMC (geen oplossing)
- Reset PRAM (geen oplossing)
- Leopard opnieuw geïnstalleerd (gepatched t/m 10.5.2).
- Apple Hardware test uitgebreid (alles oke)
- Techtool Deluxe (alles oke)
- USB aansluiten met een powered USB hub er tussen (ik las ergens dat de MBP een beperkte stroomvoorziening heeft voor USB, maar dit is geen oplossing)
- Tiger geïnstalleerd.
- Leopard clean install (gepatched t/m 10.5.2).
- Windows Vista (bluetooth en USB werken normaal)
Nadat ik Tiger had geïnstalleerd deed de USB poorten en bluetooth het weer normaal. Via bluetooth heb ik een bestand kunnen verzenden naar mijn mobiele telefoon. Echter na een reboot (en daarna nog meerdere) bleven de problemen. Ik was er toen van overtuigd dat het een hardware probleem moest zijn. Echter heb ik vervolgens Vista geïnstalleerd (bootcamp) en ineens werkte onder Windows zowel bluetooth als de USB poorten gewoon normaal (ook na meerdere boots). Terug in Leopard waren USB en bluetooth weer nergens te bekennen.
Hier op gathering is ook wel wat te vinden, maar niets concreets voor een oplossing:
Bluetooth niet beschikbaar na sleepmode
Bluetooth niet beschikbaar
sinds laatste update Mac OS X bluetooth problemen
In de Apple fora zijn genoeg mensen met dezelfde problemen. Zie ook bijvoorbeeld:
Bluetooth: Not available
Voor een aantal werkt een SMC / PRAM reset. De andere heeft een nieuw Logic Board gekregen en na een tijdje komen de symptomen weer terug.
Iemand een idee om dit op te lossen? Of is dit wel een hardware defect (alhoewel ik het dan zeer vaag vind dat het onder Windows Vista wel normaal werkt)?