Vraagje over adsl op 2e aderpaar.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-07 11:51
Hoi,

We hebben op dit moment telefoon via kpn, en adsl van hetnet (sloom..), mijn vader wil graag hetnet houden vanwege de e-mailadressen, maar we hebben steeds vaker het probleem dat het internet niet snel genoeg meer is voor 3-4 mensen (ik mijn broertje en mijn ouders), mijn ouders sturen ook vaak grote mailtjes met foto's, en dan word het internet vaak al traag.

Ik heb hier al een tijdje rond zitten kijken en zie steeds vaker dingen over adsl op het 2e aderpaar, maar ik heb hier een paar vraagjes over.

1. Hoe kan ik zien of we meer dan 1 aderpaar hebben.
2. Ik zie vaak dat kpn maar 1 aderpaar aansluit, kan ik zien of het 2e aderpaar is aangesloten als we die hebben?
3. Werkt adsl over het 2e aderpaar net zo goed als via het '1e aderpaar'?

Ik heb hier al gekeken en op google maar kon niet echt een duidelijk antwoord hierover vinden.

Ik hoop dat jullie me met deze vragen kunnen helpen, want het slome internet tijdens gamen is niet fijn meer..

Greetz,
Rikrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat alleen werken als je 'n 2e lijn aanvraagt bij de KPN, maar waarom neem je er niet gewoon kabel naast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ligt er helemaal aan wat dat "aderpaar" precies is. vaak is zo'n extra aderpaar loos, soms komen er 2 aderparen uit 1 aansluiting, soms is het een extra aansluiting, etc...

in ieder geval: je kan per aansluiting 1 keer adsl nemen. wil je nog een keer adsl dan zal je dus nog een aansluiting moeten nemen, en wel bij KPN want het koperdraadje is nog steeds van hun. meteen nadat je adsl hebt kan je KPN weer dumpen.

//edit: wat meneer hierboven dus ook al zei :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2008 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En op die manier zijn ze nog 50 jaar klant van hetnet !!

Als je echt waarde hecht aan een vast email adres neem dan een eigen domein voor een paar knaken per jaar. kun je zelf bepalen waar je mail server staat, ben je je provider zat, dan neem je je eigen domein mee naar een andere provider. en host je daar je mail, of op je eigen server

(zo had ik ook nog 5 jaar lang betaald voor een demon inbelaccount welke ik nooit meer gebruikte, a 12 euro per maand) ke-stjing, ik kreeg er alleen maar spam op

adsl werkt net zo goed over het 2e paar (bij de ptt voor de wijkkast liggen er 200 paar naast elkaar ;) )
(maar idd er is wat burokratische shit omheen)

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 11-05-2008 11:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:13:
Gaat alleen werken als je 'n 2e lijn aanvraagt bij de KPN, maar waarom neem je er niet gewoon kabel naast ?
Omdat een kabel abbonement veel duurder is dan bijvoorbeeld telfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 11:13:
Gaat alleen werken als je 'n 2e lijn aanvraagt bij de KPN
Hoeft afaik niet. Als er gewoon een 2e aderpaar uitkomt in je ISRA, oranje/wit voor zover ik weet, dan kan je daarop gewoon een aanvraag doen (nieuwe lijn ipv. overname). Mail eerst even de ISP als je twijfelt, die kunnen je ongetwijfeld meer vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

gewoon een aanvraag bij telfort doen en hun regelen alles vanaf dat moment. Kijk even in het telfort topci hoe / wat. Let op wel een tweede aanvraag en GEEN overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Heb net even in de meterkast gekeken, er zitten nogal wat kastjes aan de telefoon/internet kabels, maar de hoofd kabel word in het eerste kastje 'verdeeld' maar de rode en blauwe - en de oranje en witte lopen daarna door 1 kabel verder (alle 4 de draadjes worden gaan door 1 'kabelomhulsel' wel als losse draadjes) , en blijven volgens mij in 1 kabel zitten, verder kan ik niks open maken zonder dat ik het sloop, maar volgens mij worden de oranje en witte kabel ook gebruikt op dit moment (mijn vader heeft alles aangesloten toen we adsl kregen..)

Even kijken of ik een camera kan vinden, dit is volgens mij niet echt duidelijk 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door rikrik op 11-05-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

(ff mierenneuken) niet als losse draadjes, in paren

meestal zitten die wiite en oranje wel vast maar gaat het nergens heen

een pic is een goed idee ja

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Dat is idd. totaal niet duidelijk.

Normaalgesproken komt er een KPN kabel (blauwe doorgaans) in een kastje uit. Afhankelijk van het model kan je deze boven openklikken, waar in totaal 2 aderparen (blauw/rood en oranje/wit) uitkomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mxstream.nl/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
@Yasper, de meest linkse, foto's zijn aan het uploaden.

Edit: Foto's

Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/5779/dsc0081gh9.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/2665/dsc0082wc5.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img183.imageshack.us/img183/5637/dsc0083wx6.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/4897/dsc0084rx7.th.jpg

[ Voor 112% gewijzigd door rikrik op 11-05-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07 13:40
Vraagje, is die zwart kabel de kabel die naar de modem loopt? en als ik dat zo op de foto zie is het een flat cable. Flatcable + adsl signaal is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Nee die zwarte is voor de telefoon, die witte die uit de splitter komt (kleinste kastje) is van de adsl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Dat is inderdaad behoorlijk wat aftakking :o

Er loopt een kort kabeltje van je ISRA naar zo'n verdeelboxje, op die plek zou de splitter al moeten zitten al werkt dit waarschijnlijk ook al probleemloos.

Op dit plaatje zie je linksonderin een rood/blauw aderpaar (dit is je 1e paar) en een wit/oranje paar. Hierop (op wit/oranje dus) kan je in principe direct je nieuwe modem aansluiten (geen splitter nodig bij een losse lijn). Nu nog je nieuwe ISP zover krijgen dat ze willen leveren op je 2e aderpaar ;) Laat je oude lijn -niet- overnemen iig.

papmetklonten kent de splitter niet, de uitgang naast 'line' is voor het modem en die aan de andere kant is voor de telefoon idd.

[ Voor 22% gewijzigd door BHQ op 11-05-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-07 12:02

JBX

Ray schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:11:
gewoon een aanvraag bij telfort doen en hun regelen alles vanaf dat moment. Kijk even in het telfort topci hoe / wat. Let op wel een tweede aanvraag en GEEN overname.
Net de klantenservice gemaild:
U kunt geen twee adsl abonnementen over een lijn laten lopen. Mocht u echter twee telefoonlijnen hebben of de mogelijkheid om een tweede aan te vragen bij KPN dan kunt u echter wel een Telfort abonnement naast uw Planet abonnement laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Yapser schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:53:
Dat is inderdaad behoorlijk wat aftakking :o

Er loopt een kort kabeltje van je ISRA naar zo'n verdeelboxje, op die plek zou de splitter al moeten zitten al werkt dit waarschijnlijk ook al probleemloos.

Op dit plaatje zie je linksonderin een rood/blauw aderpaar (dit is je 1e paar) en een wit/oranje paar. Hierop kan je in principe direct je nieuwe modem aansluiten (geen splitter nodig bij een losse lijn).

papmetklonten kent de splitter niet, de uitgang naast 'line' is voor het modem en die aan de andere kant is voor de telefoon idd.
Dus de oranje / witte kabels die er nu inzitten 'losschroeven', en dan nieuwe erin steken? (Om het oude niet te slopen 8)7 ) want die zitten gewoon met kleine schroefjes daar in dat kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 21:18

job

rikrik schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:37:
@Yasper, de meest linkse, foto's zijn aan het uploaden.

Edit: Foto's

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die oranje/witte kan je waarschijnlijk los halen.
Je hebt voor telefonie maar 2 draadjes nodig namelijk :)

De plek waar rood/blauw zit is de eerste lijn.
De plek waar oranje/wit zit is de tweede lijn.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 11-05-2008 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX

JBX

Lees trouwens deze topic: [KPN] tweede (telefoon)lijn

Ik heb trouwens ISDN, maakt dit verschil?

[ Voor 7% gewijzigd door JBX op 11-05-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
JBX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:55:
[...]

Net de klantenservice gemaild:

[...]
Het adsl gaat over het rode/blauwe paar, en de oranje/witte is een ander paar, wat dus een andere lijn is. En in jouw quote gaat het over planet, niet over hetnet
Nee, voor Telfort internet heb je geen vaste telefoonaansluiting van KPN nodig. Je betaalt dus geen extra kosten voor het gebruik van de KPN-telefoonaansluiting.
(Van de telfort online klantenservice)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX

JBX

rikrik schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:00:
[...]

Het adsl gaat over het rode/blauwe paar, en de oranje/witte is een ander paar, wat dus een andere lijn is. En in jouw quote gaat het over planet, niet over hetnet

[...]
(Van de telfort online klantenservice)
Alsof het tussen Hetnet en Planet anders ligt... Maakt geen verschil lijkt mij :)

Ik zit trouwens in hetzelfde schuitje, alleen heb jij analoog geloof ik?

[ Voor 12% gewijzigd door JBX op 11-05-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

rikrik schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:56:
Dus de oranje / witte kabels die er nu inzitten 'losschroeven', en dan nieuwe erin steken? (Om het oude niet te slopen 8)7 ) want die zitten gewoon met kleine schroefjes daar in dat kastje.
Precies zo ja :)
JBX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:58:
Ik heb trouwens ISDN, maakt dit verschil?
Neuh, alleen je 1e aderpaar is ISDN dan. Als je 2e ongebruikt is en je vraagt er DSL op aan zonder linesharing, zal dat een gewone analoge lijn worden.

[ Voor 32% gewijzigd door BHQ op 11-05-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Zijn er nog extra kosten verbonden aan het bij kpn aan laten sluiten van het 2e aderpaar? (Of regelt telfort dit allemaal?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hangt van de constructie af, maar tegenwoordig is het doorgaans je isp die het allemaal afhandeld

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JBX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:01:
[...]

Alsof het tussen Hetnet en Planet anders ligt... Maakt geen verschil lijkt mij :)
technisch gezien is het altijd hetzelfde: indien er geen aansluiting is moet de eigenaar van het koper dat je huis in loopt (dwz KPN) een aansluiting regelen, en vanaf dan kan er adsl opgegooid worden.

daarbij maakt het in theorie niet uit wie KPN die opdracht geeft: dat kan je zelf doen, of dat kan een ISP doen, maar dan uit jouw naam (omdat je bij hun internet wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

rikrik schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:54:
Zijn er nog extra kosten verbonden aan het bij kpn aan laten sluiten van het 2e aderpaar? (Of regelt telfort dit allemaal?)
Bij Telfort hoef je afaik (pin me er niet op vast dus) geen new line service te betalen itt. andere ISP's.
Als de koperkabel al aanwezig is natuurlijk, zoals in jouw geval. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BHQ op 11-05-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55
Ik heb nu ook al enkele maanden adsl op het 2e aderpaar, op het 1e aderpaar staat Orange ADSL maar omdat ik ontevreden was over de snelheid heb ik toen Telfort aangevraagt.
Gewoon tijdens het aanvragen aangeven dat je géén adsl hebt en géén telefoonlijn, dan word (als het goed is) je telfort adsl aangesloten op je 2e aderpaar. Hieraan zijn bij Telfort geen verdere kosten verbonden :)
Op dit moment heb ik dus 2 ADSL verbindingen (telfort en orange) en het werkt gewoon perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Kreeg jij nog een monteur langs Prolution?
Niet dat het nodig is eik, want iemand die uberhaupt een 2e DSL lijn neemt weet waar-ie mee bezig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Yapser schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:03:
Kreeg jij nog een monteur langs Prolution?
Niet dat het nodig is eik, want iemand die uberhaupt een 2e DSL lijn neemt weet waar-ie mee bezig is ;)
Hoop dat ik hier lang genoeg heb rondgehangen om er echt genoeg van te weten, maar als het niet lukt kan ik hier waarschijnlijk wel om hulp vragen voor er een monteur moet komen :P

En zo moeilijk kan het volgens mij niet zijn, gewoon de oranje en witte in zo'n aansluiting doen, en dan doortrekken naar de modem/router, toch? En splitter hoefde toch niet aangezien we alleen internet op het 2e aderpaar doen?

[ Voor 6% gewijzigd door rikrik op 11-05-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:55
Er is bij mij geen monteur langs geweest, en echt moeilijk is het idd ook niet. Gewoon de oranje en witte draad gebruiken, splitter is idd niet nodig omdat er alleen adsl op je lijn zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Nog 1 vraagje, hoe heet de kabel die ik moet hebben om tussen het isra en de modem te hangen? (Zodat ik geen foute koop, bij de gamma ofzo (die hebben ze daar toch wel? :p ) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 21:18

job

Telefoonkabel.
Maar je krijgt gewoon een stukje meegeleverd van telfort zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikrik
Ok :P maar denk niet dat die van telfort lang genoeg is (Of maakt het echt zo'n groot verschil die paar meter extra, om de modem gewoon op een makkelijk bereikbare plek te zetten (waar de andere modem nu ook staat), en dan zou ik ook de netwerk kabel die van mijn pc naar de modem nu gaat weer terug door de muur moeten halen en dan naar de meterkast laten lopen) 8)7

Ik had volgens mij ergens gelezen hiero dat als je een ronde twisted telefoonkabel ofzo zou nemen dat het zowat niks uitmaakt (?)
Pagina: 1