Die zijn zich daar al jaren van bewust; mechanische hardeschijven voldoen al jaren niet meer aan de eisen van moderne computers en halen het hele systeem naar beneden bij alle dagelijkse bezigheden. Het is opvallend dat ze nog zo lang gebruikt werden; pas nu dient er zich een wezenlijk alternatief aan.
De vraag is dus niet óf SSD de hardeschijven gaan verdringen, maar wannéér.
SSD's zijn er nog maar pas en ze hebben nu al een behoorlijke grote. De prijs / kwaliteits / grote verhouding is momenteel compleet zoek, maar als je ziet hoe snel de ontwikkeling nu gaat dan zullen de huidige harde schijf fabrikanten hun plannen omtrent SSD's op de rit moeten hebben.
Hardeschijffabrikanten hebben nu nog het voordeel van prijs, beschikbaarheid en capaciteit. Vooral dat laatste zal het argument blijven: SSDs bieden te weinig opslag voor een te hoge prijs, aldus de fabrikanten. Door de plattercapaciteit te verhogen zullen 4-5TB schijven mogelijk worden op korte termijn door gebruik van 1TB platters; nu is 334GB de max, dus 2 á 3 generaties verder. Dit gaat echter wel gepaard met investeringen, en de fabrikanten zullen zich zeker afvragen of die investeringen geen riskante onderneming worden, nu snelle SSD de hardeschijven met de vloer aanvegen qua nonsequentiële performance en HDDs straks niet meer 'hot' zijn.
Komende tijd zullen de prijzen van SSDs zich stabiliseren, de beschikbaarheid toenemen en zal de performance nóg hoger worden met soms stappen van meer dan 100%. SSDs zullen straks
booming en hot zijn; de nieuwste trend in computerland. Dit omdat het verschil voor de consument heel zichtbaar is: een pc opstarten met HDD versus SDD geeft direct aan wat het verschil is voor de consument. Een mechanische schijf kan niet op tegen de tienduizenden IOps die een SSD uitperst, en dit is pas het begin... We staan op het punt om de storage bottleneck eindelijk van ons af te schudden, net zoals CPU performance al op een aardig hoog niveau ligt. Nu GPUs nog, AMD Fusion zal de eerste generatie worden die hierin fundamenteel iets kan veranderen. Als Intel ze niet te snel af is, dan.

Nee maar als we een lichtere tank zouden hebben die maar een fractie van de benzine verbruikt, zich sneller kan voortbewegen en 200.000 kannonnen heeft in plaats van één, dan ga je toch twijfelen of niet? Want dat is een fundamenteel voordeel van flash: lezen van meerdere cellen tegelijk. Dat geeft theoretisch oneindige performance, en SSDs met slimmere firmware of
SoaC-chips zullen nog een hele boel extra performance uit de hoed weten te toveren. Die MTron valt daarbij in het niets. Nu al is hij met 40% ofzo voorbijgestreefd. Hoe praten we volgend jaar?
Je hebt nog altijd een grote harde schijf voor massa-opslag nodig.
Ach een SSD van 128GB zal voor de meeste computergebruikers voldoende zijn. Door de hoge prijs is dit voor OEMs nú nog geen optie om wereldwijd in te voeren, maar zodra de afzet en dus ook productie van SSDs toe gaat nemen, zal ook de prijs significant zakken. Uiteindelijk krijg je een omslag wat er voor zou kunnen zorgen dat mechanische schijven veel duurder worden door de lagere afzet en daardoor uiteindelijk niet meer rendabel worden. Maar ik verwacht dat de komende 5 tot 10 jaar nog wel een markt is voor schijven; op het laatst worden ze alleen nog gebruikt vanwege de hoge capaciteit; op de rest verliezen ze immers.
Tweakers zoals jij en ik die echt massaopslag nodig hebben, gebruiken óf nog mechanische schijven in onze PC, óf verkiezen voor een
dedicated NAS voor deze taak. Zelf ga ik al mijn workstations uitrusten met SSDs en energiezuinig en passief gekoeld maken, massaopslag gebruik ik mijn fileservers voor met FreeBSD, RAID5, AES-encryptie en zware journaling.
Verwijderd schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:13:
Zoals door ieder reeds gezegd: SSD gaat eerst de laptop markt innemen, bij desktop zal het nog wel even duren. En dan nog ga je configs krijgen met een snelle kleine SSD als boot disk en een grote goedkope (of meerdere) HD voor opslag.
Inderdaad. SSD van 64GB of 128GB en een HDD voor opslag van 1TB, ofzo. Maar ook configs met twee SSDs in RAID0 kun je verwachten, er kleeft immers weinig risico meer aan het gebruik van RAID0 met SSDs. Als de flash versleten is, kun je er niet meer naar schrijven maar wel van lezen. Het risico op dataverlies zal dankzij het gebruik van SSD dus ook significant afnemen.
HD fabrikanten gaan geen schrik hebben: die gaan gewoon meegaan in het SSD gebeuren: zelf ontwikkelen of SSD fabrikanten opkopen.
En hun investeringen in de HDD techniek dan? Daarvan is niets toepasbaar op SSDs dus dat betekent een volledig nieuwe markt aanboren. De kennis van flash hebben ze ook niet in huis dus dit zou wel een uiterste redmiddel zijn voor de fabrikanten.
De ideale ontwikkeling voor desktop lijkt me: nog snellere doorvoersnelheden voor SSD
Waar heb je dat voor nodig? Je gigabit met 100MB/s volproppen zal geen probleem worden dus je moet een wel heel specifieke setup hebben om hier voordeel uit te halen. Bij netwerkoverdracht heeft de andere partij dus ook een snelle storage-setup nodig. Lokaal een RAR uitpakken zal de processor ook nog een bottleneck vormen om tegen ~100MB/s weg te schrijven. Waar de hardeschijf dan als een gek tussen lezen en schrijven gaat afwisselen kan een SSD bijna full-duplex de I/O afhandelen en geen stagnatie ondervinden als je daarnaast nog rustig firefox gaat opstarten. Als je eenmaal met een goeie SSD hebt gewerkt...
HDD puur als opslag, hierbij is een lage acces tijd niet meer prioritair: kortom ze kunnen trager, stiller en zuiniger gemaakt worden wat winst ten gevolge heeft op gebied van levensduur en betrouwbaarheid.
Inderdaad je plan zie ik helemaal zitten. Ik denk echter dat hardeschijffabrikanten niet staan te juichen om hun schijven juist in snelheid te laten inboeten, dat zou het argument van SSDs juist kunnen vergroten. Maar uiteindelijk moeten ze zich wel als pure massaopslag-disk te profileren, omdat SSDs ze als systeemschijf hebben verdrongen.
Jij hebt de smaak geproefd.