• Meijuh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-02 16:52
Hoi,

Ik heb een probleem met een pc, als eerst de specs:
- asus p5k pro
- intel Q9300 (niet overgeklokt)
- Zalman 600 watt
- 2x 320gb samsung in raid0
- Asus EN8800GTS (niet overgeklokt)
- 4gb (4x1 gb) kingston ddr2 pc6400
- Vista buisness 64bit
Hele systeem is net 3 dagen oud.

Het probleem is simpel; als ik een spel speel of zwaar programma draai dan valt de computer opeens uit en moet ik de voeding zo'n 5 minuten uit latenstaan, waarna de pc wel weer doet, ook lijkt de pc wel weer aan te gaan als ik de videokaart even heel hard laat blazen. (Wanneer de PC uit is gevallen gaat de powerled niet meer aan en blazen alle ventilatoren op volle snelheid).

Wel moet ik even vermelden dat de pc pas uit is gaan vallen nadat ik de nieuwste biosupdate heb gedaan. (Voor de biosupdate heb ik echter nog geen zware programma's gedraaid).

Wat ik al heb geprobeerd:
- PCIe voedingskabel op een andere rail gedaan
- Zoveel mogelijk hardware losgekoppeld

Ik heb geen pc speaker op mijn mobo geplakt, ik heb deze namelijk nu niet bij de hand.

Wat ik volgens mij nog kan proberen:
- Een memtest (die van vista zelf op de DVD), maar zal dit veel nut hebben?
- PC speaker aansluiten (want misschien piept het mobo wel).
- Kan het zijn dat de voeding te weinig vermogen krijgt en daarom uitvalt?
- Videokaart onderklokken?
- Bios downgraden (als dit mogelijk is)
- voeding vervangen (heb maar eens een voeding bij de hand voor een 8800GTS:( )
- Pc uit het raam gooien...

Ik hoop van jullie nog wat tips te krijgen...

Ik ben nu bezig met dat topic door te nemen, maar meestal worden daar klachten beschreven van; pc gaat helemaal niet meer aan e.d. Mijn probleem is; pc loopt ubergoed en opeens poefff, uit.

Alvast bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door Meijuh op 11-05-2008 10:48 . Reden: optie toegevoegd, ik ga ze allemaal langs en streep ze door ]

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen, en kijk welke tests je nog kunt doen. Normaal moet je hiermee kunnen uitvinden welke component of componenten het probleem geven :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Gooien is leuk, mail even wanneer, kom ik kijken.

Klinkt als brakke voeding en/of brak moederbord. Eigenlijk zou je 's met een andere voeding moeten testen.

Als een videokaart uitslaat zijn de klachten over het algemeen iets anders, dan slaat het beeld uit, blijft de PC aan.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
plak mss al je koeling er nog een extra goed op? lijkt me een probleem vn oververhitting...

Ligt er in je moederbord een optie aan die de pc automatisch afsluit wanneer er oververhitting plaats vindt?
Ik weet ook nie hoe het zit in Nederland maar bij ons(in België) is het prachtig, warm weer:D

indien een voeding vinden moeilijk is, probeer dit dan als laatste, clock misschien eens onder?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Hier is het ook super weer :) (friesland). Het is waarschijnlijk hitte probleem. Haal je pc een open, richt er een tafel fan op en kijk of je pc het dan langer uithoudt, zo ja, moet je naar je koeling gaan kijken.

• Meijuh
Hitte is het niet.. ik kijk met everest ultimate en zie dan de cpu niet warmer dan 60 wordt en gpu niet warmer dan 70 dus lijkt me niet zo probleem, maar uitvallen als beveiliging hoort ie echt niet te doen lijkt me

Update: Ik zie nu net (nu pas:O) dat de +12 op 11.61 loopt en de +5 op 5.5 volt. Valt mij even heel zwaar tegen van zalman, ik ga het even nog testen met een multimeter.
Zou het helpen als ik de harde schijven op aparte rails -of hoe noem je dat, iig andere aansluiting van de voeding- aansluit?

Update: Het lijkt dat het probleem is opgelost, ik heb ergens een geschikte voeding gevonden, hiermee werkt het wel. De defecte voeding gaf nadat ie uitviel (en daarna weer aan ging) 11,3 en 4,4 volt lekker ofniet?

Dus nu; wat zijn mijn rechten; DOA RMA aanvragen? mag de webshop mij laten wachten? Ze moeten mij toch zo een nieuwe kunnen opsturen?

En welke nieuwe voeding zal ik bestellen van rond de 600 watt? Dezelfde Zalman?

[ Voor 70% gewijzigd door Meijuh op 12-05-2008 02:15 . Reden: problem seems solved:) ]

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

60 voor een Core2Quad, is dat niet een beetje aan de warme kant? Ik dacht dat ze niet warmer mochten worden dan 62 graden, of is dat alleen bij Core2Duos?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Verwijderd

Sn0WDr4gon schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:03:
60 voor een Core2Quad, is dat niet een beetje aan de warme kant? Ik dacht dat ze niet warmer mochten worden dan 62 graden, of is dat alleen bij Core2Duos?
Het is wel warm, maar niet te warm. ;)
En welke nieuwe voeding zal ik bestellen van rond de 600 watt? Dezelfde Zalman?
Kijk even in Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 om te kijken welke voeding je nodig hebt. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:07:
[...]

Het is wel warm, maar niet te warm. ;)

[...]

Kijk even in Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 om te kijken welke voeding je nodig hebt. :)
Misschien zit die CPU wel op 65 of 70 of nog warmer o.i.d. op het moment van uitvallen als 60 tijdens idle gemeten is.
Zou heel goed een warmte probleem kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 12:10 ]

• Meijuh
Nou het lag dus aan de voeding wat ik al geschreven had.
Dus zou mooi zijn of iemand deze vraag met ja of nee kan beantwoorden: zal ik opnieuw dezelfde zalman bestellen? (als het gaat om de kwaliteit) Ik heb geen zin om een heel topic daar voor door te lezen..

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Meijuh1 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:21:
Ik heb geen zin om een heel topic daar voor door te lezen..
Daar zul je toch in Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 moeten zijn. Geen zin is een slchtre reden, je wilt toch een goede voeding? Dan kun je met een beetje inzet er heel veel plezier van hebben :) .

Als je even zoekt vind je misschien een vergelijkbare configuratie, en kan je kijken wat die gebruikt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Meijuh1 schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:21:
Nou het lag dus aan de voeding wat ik al geschreven had.
Dus zou mooi zijn of iemand deze vraag met ja of nee kan beantwoorden: zal ik opnieuw dezelfde zalman bestellen? (als het gaat om de kwaliteit) Ik heb geen zin om een heel topic daar voor door te lezen..
Tja overal zit wel eens een rotte appel tussen. Je hebt gewoon pech gehad.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Pagina: 1