4 reepjes pc3200 clocken van 400mhz naar 200mhz??

Pagina: 1
Acties:

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 18:08
CPU: AMD s939 4200+ dualcore (oc'ed stabiel @ 2,6ghz)
MOBO: Asus/FujitsuSiemens A8NE-FM
RAM: 2x512 NANYA pc3200 DDR400, 2x256 Samsung pc3200 DDR400 (stock)
GRAKA: ATI Sapphire HD3850 512mb DDR3 aktief

Na letterlijk uren zoeken op GOT, Google, vage duitse fora en Tomshardware (je vraagt je af waar je in godsnaam mee bezig bent maar ik MOET het helder hebben... arghl) begrijp ik nog steeds niet hoe het kan dat mijn geheugen van pc3200 400mhz terugklokt naar 200mhz als ik alle banken vul in een dualchannel opstelling. Al mijn geheugen is 400mhz en zou, naar mijn eventueel-onwetend weten, toch dual channel dezelfde snelheid moeten kunnen behalen?

Zie voor meer info Asus A8NE-FM branded toch flashen
Dutch_Baseline schreef op maandag 23 april 2007 @ 09:53:
[...]

- ASUS A8N-e FM is eigenlijk een Branded Fujitsu Siemens mobo
- X2 939 Dual Core proc wordt niet herkend door dit mobo
- Bij de ASUS site is geen bios update beschikbaar
- Via google + GOT achter gekomen dat er alleen op FujitsuSiemens site een bios beschikbaar is
- Na installatie van deze bios, blijkt het een OEM bios te zijn. Erg beknopte bios waarin timings, Cas latency, overclock opties uit zijn gesloopt. Mijn geheugen werd gedowngrade naar 200MHz (dus eigenlijk 100Mhz, maar dan wel in Dual Channel)
Voor iedereen me doorverwijst naar de RAM FAQ, ik heb die faq van boven tot onder uitgeplozen en er wordt zeker gehint naar de oplossing voor mijn probleem maar een echt antwoord kan ik er niet in vinden. Kan het iets te maken hebben met een verkeerde divider (bijv. 2,5 ipv 3) die gelocked staat door het OEM-bordje? Of bestaat er gewoon geen oplossing voor dit probleem en moet ik uiteindelijk toch capituleren en aan de AM2? :'(

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Negakinu op 10-05-2008 23:09 . Reden: bad syntax ]

too old, too cold

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:49

Twazerty

AVCHDCoder developer

verkeerd gelezen

@ hieronder
Mijn geheugen werd gedowngrade naar 200MHz (dus eigenlijk 100Mhz, maar dan wel in Dual Channel)
aan dit stuk je te lezen is deze dus wel werkelijk naar beneden gegaan kwa snelheid. Zijn 400 (werkelijk 200) loopt op 200 (werkelijk 100)

[ Voor 181% gewijzigd door Twazerty op 10-05-2008 23:05 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Je geheugen loopt ook op 200Mhz. Door de DDR techniek is dat effectief 400Mhz. Het kan zijn dat je mobo dat als 200Mhz weergeeft. Wat zijn je opties? als het 100, 133, 166 en 200 mhz is zit je goed.
Overigens is het onzin dat "200 Mhz in dual channel twee keer 100 Mhz is". Reepjes lopen op hun eigen snelheid, en er wordt door parralel schrijven een snelheidswinst gehaald. (vergelijkbaar met RAID0 bij harde schijven, of SLI bij videokaarten)

• Negakinu
dtech schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 23:03:
Je geheugen loopt ook op 200Mhz. Door de DDR techniek is dat effectief 400Mhz. Het kan zijn dat je mobo dat als 200Mhz weergeeft. Wat zijn je opties? als het 100, 133, 166 en 200 mhz is zit je goed.
Overigens is het onzin dat "200 Mhz in dual channel twee keer 100 Mhz is". Reepjes lopen op hun eigen snelheid, en er wordt door parralel schrijven een snelheidswinst gehaald. (vergelijkbaar met RAID0 bij harde schijven, of SLI bij videokaarten)
Het zou inderdaad geen probleem moeten zijn omdat elk reepje op een ware snelheid van 200mhz zou moeten draaien, ware het niet dat cpu-z aangeeft dat mijn geheugensnelheid daadwerkelijk gehalveerd is. Elk reepje draait nog maar op 100mhz. Zie tevens de post van Dutch_Baseline, hij had ditzelfde probleem en heeft uit pure wanhoop een nieuw mobo gekocht. Toch moet er een verklaring zijn.

too old, too cold

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:28
De optie TS of TL moet je van 1 naar 2 zetten om te zorgen dat je 4 banken (8 sides) kan aanspreken met een ahtlon 64.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb vaker gelezen dat moederborden de geheugensnelheid terugschroeven als alle geheugensloten gevuld worden. Daar zou dit mee te maken kunnen hebben, hoewel het wel een drastische vermindering is.

Misschien ligt het aan incompatibiliteit met de nieuwe modules?
Heb je de nieuwe modules al eens zonder de oude erbij geprobeerd?

Misschien wordt de SPD van de eerste module uitgelezen en werkt dat niet goed op de modules die daarna komen? Heb je de volgorde al eens veranderd?

Kan je evt ook testen met 3 modules?

• Negakinu
Termi schreef op zondag 11 mei 2008 @ 01:36:
De optie TS of TL moet je van 1 naar 2 zetten om te zorgen dat je 4 banken (8 sides) kan aanspreken met een ahtlon 64.
Ik neem aan dat dit in de bios moet? Probleem is namelijk dat mijn moederbord een OEM plankje is met een erg beknopte bios. Het flashen van een andere bios zorgt er helaas voor dat mijn dualcore niet meer wordt herkend en hij het maar met 1 core gaat doen. Kan dit omzetten dus softwarematig?

too old, too cold

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Weet je zeker dat je een recente BIOS pakt? Ook zou je CPU het helemaal niet meer moeten doen en/of op een hele lage kloksnelheid lopen als je CPU niet herkend wordt.
google vond in ieder geval dit. Daar kwam de 1010 bios als laatste uit.

• Negakinu
De laatste bios is te vinden op de Fujitsu site. Bios 1011. Die heb ik dan ook geflashed en deze verhelpt het probleem helaas niet.

too old, too cold

Pagina: 1