Toon posts:

Welke processor

Pagina: 1
Acties:
  • 1.179 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil binnenkort een nieuwe pc gaan kopen. Waarmee ik het dagelijkse gebruik mee wil gaan doen. En beetje gamen, films kijken etc.
Wat heb ik daar allemaal voor nodig?
Ik twijfel een beetje tussen 2 proccessers
- Intel® Core™2 Duo Processor E8500
- Intel® Core™2 Quad Core Q9300 Processor
( Of misschien deze: AMD® Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor 6000+
Of is die al weer achterhaald?)
Wanneer ik de pc koop, ben ik niet van plan het volgende jaar weer een nieuwe pc te kopen. Of een nieuwe proccessor of dergelijke. Ik wil zo'n 1000 euro uitgeven maar daar moet wel een groot beeldscherm bij zitten. Dus zo'n 800 alleen voor de pc zelf.
Wat raden jullie mij aan?

Verwijderd

Misschien dat je hier wat inspiratie kan opdoen....
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Kijk eens voor de E8400 van Intel.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@GrecosJ: Toen ik je in Welke Processor op dit forumdeel wees, bedoelde ik niet dat je moest dubbelposten; dat is een van de dingen die je op geen enkel forum moet doen! Je kunt hier de FAQ lezen en je moet zelf op zoek gaan, benchmarks, reviews etc. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik zou zo wie zo voor een dual core gaan en niet een quad. Of je moet heel veel programma's op de achtergrond hebben draaien die ook nog constant processor kracht nodig hebben, voor het coderen van video materiaal is quad ook erg handig.

Anders lopen bijv 2 cores altijd maar "niks" te doen (dat is overigens wat de meeste cpu's de hele tijd doen, "niks" doen dus). Als de cpu het dan even druk krijgt heb je meer aan snelheid dan aan meerdere cores, heel veel programma's gebruiken nou eenmaal niet 4 cores.

Verwijderd

Topicstarter
maxjuh schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 23:56:
Ik zou zo wie zo voor een dual core gaan en niet een quad. Of je moet heel veel programma's op de achtergrond hebben draaien die ook nog constant processor kracht nodig hebben, voor het coderen van video materiaal is quad ook erg handig.

Anders lopen bijv 2 cores altijd maar "niks" te doen (dat is overigens wat de meeste cpu's de hele tijd doen, "niks" doen dus). Als de cpu het dan even druk krijgt heb je meer aan snelheid dan aan meerdere cores, heel veel programma's gebruiken nou eenmaal niet 4 cores.
En als je kijkt naar volgend jaar, kun je dan nog wel mee met een dual core?
Want de pc die ik nu ga kopen wil ik dan toch wel zo'n 3 jaar houden.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Als je de E8400 en de Q9300 voor de zelfde prijs kan krijgen, dan de Q9300. Anders de goedkoopste. Kwestie van zelf zoeken en benchmarks opzoeken etc. Ome Tom helpt ;) (klik wel even onderaan op 'View all products').

Oh, en welkom op GoT :w

Edit://
En als je kijkt naar volgend jaar, kun je dan nog wel mee met een dual core?
Want de pc die ik nu ga kopen wil ik dan toch wel zo'n 3 jaar houden.
Als je voor 3 jaar vooruit planned, zeker de Q9300.

[ Voor 25% gewijzigd door Bitage op 10-05-2008 00:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 00:10:
Als je de E8400 en de Q9300 voor de zelfde prijs kan krijgen, dan de Q9300. Anders de goedkoopste. Kwestie van zelf zoeken en benchmarks opzoeken etc. Ome Tom helpt ;) (klik wel even onderaan op 'View all products').

Oh, en welkom op GoT :w

Edit://

[...]

Als je voor 3 jaar vooruit planned, zeker de Q9300.
Oke,

Ik kan de E9500 en de Q9300 voor zelfde prijs krijgen.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35

Format-C

Tracing Rays

Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?

Tweaker? het komt concreet hierop neer: er wordt immers van een echte Tweaker verwacht dat hij/zij zélf zijn/haar eisen kan opstellen en daarna zélf op zoek gaat
PMG FAQ

[ Voor 76% gewijzigd door Format-C op 10-05-2008 07:40 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Zal idd nog maar even een linkje en een plaatje posten, maar dan moet je zelf toch even aan de slag hoor :)

Xbitlabs: Q9300 vs. E8500
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/9190/t2et3.png

Zoals je ziet zijn ze allebei gewaagd aan elkaar, maar de Q9300 wint in iets meer dan de helft van alle gevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door Bitage op 10-05-2008 09:19 . Reden: Imageshack plaatje i.p.v. hotlinken naar Xbitlabs ]

Verwijderd

Persoonlijk zal zou ik voor de quad core gaan. Zekers als je bedenkt dat veel software nog niet is geoptimaliseerd voor quad Over 1 a 2 jaar zal dit wel meer het geval zijn. Zullen de negatieve verschillen t.o.v. een dual core kleiner worden en de positieve verschillen alleen maar groter.

Daarnaast een quad core handiger bij multitasking.

bij een E8500 heb je effectief: 3.16Ghz x 2 = 6.32 Ghz effectief
bij een Q9500 heb je effectief: 2.5 Ghz x 4 = 10 Ghz effectief

(10-6.32) / 10* 100% = 36.8% effectief is de quadcore sneller!

Zelf heb ik een Q6600 (Soms heeft deze een algemene cpu load van 70-80%. Dus een quad core is zeker het overwegen waard!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 20:22
Ik hoop dat je niet serieus bent met je 'effectief'-verhaaltje..?

The devil is in the details.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
zo kun je natuurlijk totaal! niet rekenen met de snelheden van de core 2 cpu's. het is niet zo dat als jij 4 Cores hebt @ 2.4ghz dat ze dan samen op 2.4 x 4 lopen. De processor doet het werk alsnog gewoon effectief op 2.4 ghz per core, wat dus inhoud dat taken verdeelt kunnen worden, Niet dat er 9.6 ghz is voor een bepaalde appplicatie. wat jij nu naar voren brengt is al veel te vaak behandelt, zoek maar terug naar het Pentium 4 HT gedeelte.

Ook is het overwegen van quad vs. dual gewoon een persoonlijke keus, Wat doe je zoal op je pc? Gaming: ga voor Core 2 duo, hogere snelheden voor een lagere prijs.
Encoding/VMWare etc: Core 2 Quad, Simpelweg meer cores + L2 Cache voor een "lagere" prijs t.o.v een dual socket o.i.d

[ Voor 36% gewijzigd door Sqorpius op 10-05-2008 09:54 ]

Verwijderd

Sqorpius schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 09:51:
zo kun je natuurlijk totaal! niet rekenen met de snelheden van de core 2 cpu's. het is niet zo dat als jij 4 Cores hebt @ 2.4ghz dat ze dan samen op 2.4 x 4 lopen. De processor doet het werk alsnog gewoon effectief op 2.4 ghz per core, wat dus inhoud dat taken verdeelt kunnen worden, Niet dat er 9.6 ghz is voor een bepaalde appplicatie. wat jij nu naar voren brengt is al veel te vaak behandelt, zoek maar terug naar het Pentium 4 HT gedeelte.

Ook is het overwegen van quad vs. dual gewoon een persoonlijke keus, Wat doe je zoal op je pc? Gaming: ga voor Core 2 duo, hogere snelheden voor een lagere prijs.
Encoding/VMWare etc: Core 2 Quad, Simpelweg meer cores + L2 Cache voor een "lagere" prijs t.o.v een dual socket o.i.d
Hahn schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 09:48:
Ik hoop dat je niet serieus bent met je 'effectief'-verhaaltje..?
Ik wilde alleen maar aangeven dat je op den duur ben je sneller met een quadcore dan met een dual core. Nu begint de ondersteuning pas echt op gang te komen voor een dual core. Weer even later voor quadcore. Zo te zien wil hij een computer voor langere tijd hebben. Daarom raad ik hem aan voor een quad core te gaan.

Ik ben het eens met Sqorpius. Natuurlijk is een quad core ook erg handig als je multtasking gaat doen.

Natuurlijk snap ik dat mijn Q6600 @ 2,4 Ghz niet op 9.6Ghz loopt. Hij is 9.6Ghz effectief, maar in werkelijkheid zal dit minder zijn. Dat dit ook niet voor één applicatie is.

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 09:16:
Zal idd nog maar even een linkje en een plaatje posten, maar dan moet je zelf toch even aan de slag hoor :)

Xbitlabs: Q9300 vs. E8500
[afbeelding]

Zoals je ziet zijn ze allebei gewaagd aan elkaar, maar de Q9300 wint in iets meer dan de helft van alle gevallen.
Oke, dus bij spellen is de quad net iets langzamer. Maar de spellen die nu uit gaan komen, die zullen zich toch ook gaan richten op quad core proseccors. Dus dan zal deze over een paar maandjes misschien sneller zijn dan duo core met gamen?
Is deze videokaart dan goed genoeg: HD 2600 XT grafische kaart ?
Of zal ik dan echt voor een betere moeten gaan, wil je die spellen op die snelheden van de tabel willen spelen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04
Een HD2600XT zou echt 100% zonde zijn bij een E8xxx of een Q9300... Neem liever een 8800GT of 9600GT. Om ervoor te zorgen dat je graka niet de bottleneck word is het echt verstandig minimaal een 8800GT te nemen ;)

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een pc samengesteld, ik zou die graag aan jullie laten zien. Heb er een printscreen van gemaakt, maar hoe kan ik die hier nu posten?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Sorry, maar dit soort dingen zijn hier op GoT simpelweg niet de bedoeling. We verwachten van tweakers dat ze hun eigen systeem kunnen samenstellen, en natuurlijk weet niet iedereen even veel van hardware. Daarom hebben we ook een speciaal subforum waar dit soort dingen aan de hand van een best buy guide worden samengesteld. Neem eens een kijkje in Complete Systemen & Laptops en kijk de best buy guides eens door. Dan kom je op de goede ideeen en heb je zo je systeem samengesteld :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.