• Rednose5
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12-2009
Onlangs het volgende in elkaar gezet:

MSI K9a2 Platinum V2
AMD X2-5200
Corsair XMS 6400 1gb geheugen.
ATI RX850 Pro 256MB

Alles draaide in een keer maar wel altijd 3 bios beepjes bij het opstarten.

Afgelopen week ander geheugen gekocht: 4x 1GB Corsair DDR CMX1024C5D
Modules geplaatst en alleen nog een zwart scherm en snel draaiende ventilatoren.

Wat heen en weer gewisseld met het geheugen:
Conclusie: geheugen werkt, verschillende modules naast elkaar maar nooit meer dan 3 samen.
4 modules levert altijd een zwart scherm ?

Ik veronderstelde dat het geheugen misschien niet genoeg spanning kreeg en opgevoerd naar 2.3V

Daarna is alles zwart gebleven. Bios reset uitgevoerd, geen resultaat. Oude geheugen terug maar niks. Kotrom het blijft nu donker wat ik ook probeer.

Misschien dat het nog uitmaakt. Voeding is een Q-Tec 500 Watt.

Heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn ?

Verwijderd

Wat zegt de handleiding van je moederbord, of google, over die 3 piepjes?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor verdere tips en tests. Bij Q-tec voedingen gaat er wel een automatisch alarmbelletje rinkelen, maar is mogelijk niet gerelateerd aan dit probleem.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rednose5
@Hipdsk: Volgens Bioscentre :"A memory failure has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad" . Memtest86 gaf echter geen problemen in 12 uur test.
Nu heb ik dus geen piepjes maar helemaal niks. Alleen draaiende fans.

@gambieter: Heb ik gekeken maar geen oplossing kunnen vinden. Wat betreft de QTec daarover wordt gezegd dat de voeding waarschijnlijk 20 tot 30% minder sterk is als aangegeven. Kortom geen 500 Watt maar dan 350 tot 400 Watt. Ik veronderstel dat dit misschien wat laag is maar waarom startte de boel dan eerst wel en draaide gewoon goed.

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:50
4 pins connectortje aangesloten op mobo? (meestal vlak bij de cpu)

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• Rednose5
ToasterxD schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 01:38:
4 pins connectortje aangesloten op mobo? (meestal vlak bij de cpu)
Yep, deze is aangesloten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rednose5 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 01:35:
@gambieter: Heb ik gekeken maar geen oplossing kunnen vinden.
Het gaat niet om lezen maar om het doen van extra tests om er achter te kunnen komen waar het aan ligt.
Wat betreft de QTec daarover wordt gezegd dat de voeding waarschijnlijk 20 tot 30% minder sterk is als aangegeven. Kortom geen 500 Watt maar dan 350 tot 400 Watt. Ik veronderstel dat dit misschien wat laag is maar waarom startte de boel dan eerst wel en draaide gewoon goed.
Nee, zo kan je dat met Qtec en dergelijke rommel niet berekenen. Het zijn onbetrouwbare voedingen en mogelijk heb je wat geroosterd. Probeer toch eens wat andere componenten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rednose5
@gambieter: Bedoel je met " Probeer toch eens wat andere componenten." Neem een andere voeding of probeer andere componenten te testen ?

N.B. ga binnenkort ff bij m'n broer wat dingen af testen. Voorheen draaide ik met een AMD 3500+, ASUS A8N-SLI Premium, 2 Gig geheugen de ATI en heb nooit problemen gehad.

Ik denk eigenlijk zelf dat het Mobo defect is of dat de Voeding niet toereikend is. Ik heb alles los getrokken: HD's, DVD en Soundblaster Live. Dus Alleen CPU met Video alleen om te zorgen dat er minder vermogen wordt gevraagd maar ook dat heeft niet geholpen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rednose5 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 02:28:
@gambieter: Bedoel je met " Probeer toch eens wat andere componenten." Neem een andere voeding of probeer andere componenten te testen ?

N.B. ga binnenkort ff bij m'n broer wat dingen af testen. Voorheen draaide ik met een AMD 3500+, ASUS A8N-SLI Premium, 2 Gig geheugen de ATI en heb nooit problemen gehad.
Beiden. Wat er ook gebeurt zou ik de voeding vervangen, maar je zult inderdaad de componenten apart moeten gaan testen of ze een voor een vervangen. Zoals in de Troubleshooter staat :)

• Rednose5
gambieter schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 02:30:
[...]

Beiden. Wat er ook gebeurt zou ik de voeding vervangen, maar je zult inderdaad de componenten apart moeten gaan testen of ze een voor een vervangen. Zoals in de Troubleshooter staat :)
Ok, dat van Q-tec was nieuw voor me. Toen ik dat apparaat kocht werd die juist goed getest. Hij is dus ook al wat jaartjes ouder.

Het een voor een testen van de componenten doe ik inderdaad altijd. Maar op het moment heb ik ff niks liggen om mee uit te wisselen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rednose5 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:40:
Ok, dat van Q-tec was nieuw voor me. Toen ik dat apparaat kocht werd die juist goed getest.
Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 voor informatie over voedingen.

• Rednose5
Zo, alles geprobeerd in steeds andere settings.
1. geheugen 1 voor 1 in ander machine, conclusie: 1 module kaduk
2. opstarten met een andere video: geen verbetering
3. daarna andere voeding: niks
4. cpu eruit en overgezet op ander bord: few, die werkt dus nog wel.
Kortom: wisselen en switchen van onderdelen : Mobo dood

Allemaal bedankt voor medenken _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Rednose5 op 14-05-2008 23:48 ]

Pagina: 1