[RAID] RAID1 terugzetten naar 'normale' configuratie

Pagina: 1
Acties:

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een Dell XPS 420 met Intel X38 Express moederbord en Intel(R) ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller. Hierop draait een RAID1 configuratie die bestaat uit 2x 320GB Seagate SATAII drives die 298 GB groot is.

De performance die ik haal met dit systeem (Vista) is werkelijk allerberoerdst en ik vermoed dat dit aan de array ligt, er is al een disk kapot gegaan (dan ben je blij met RAID1) en toen werkte het systeem een stuk sneller. Heel vaak ratelt en ratelt en ratelt de pc en krijg ik het fijne 'zandlopertje'.

Ik heb SP1 afgewacht omdat ik hoopte dat dat verbetering zou geven maar helaas. Ik wil een dualboot gaan opzetten met XP om te zien of dat beter gaat (enzo ja: kill Vista) maar wil daarvoor de RAID1 'killen' en hier weer een normale SATA setup van maken.

Mijn vraag is nu: is dit mogelijk zonder herinstallatie en andere destructieve handelingen? Heeft iemand hier ervaringen mee? Zijn er eventuele tips voor aanpassingen die de RAID-snelheid kunnen verbeteren?

[ Voor 0% gewijzigd door sdekker op 09-05-2008 00:53 . Reden: typo... ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kun je in de bios/ diskmangement toosl niet 1 van de 2 disks uit de raid halen, en opniew formateren in IDE mode. Vervolgens met een clone Tool de Raid 1 disk copieren naar de IDE disk, en de raid1 ontkoppelen.

Als je geen raid tools (meer) kunt vinden zou je die van een ander moederbord kunne kopieren die ook ICH9R heeft.

ALs het goed is kun je dan booten in IDE mode van 1 disk. (en kun je altijd nog naar raid1 gaan door de raid1 opnieuw te initialiseren vanuit de uitgeschakelde disk.)

Maar ik vraag me af of idt wel het probleem is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.