Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[any] Disk-image software die mappen uit kan sluiten

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Omdat ik Windows en Linux allebei draai maakt de omgeving voor eventuele oplossing me niet uit. Kan daarom niet kiezen tussen WOS en NOS. Excuses bij misplaatsing.

Een vraagje aan een ieder die gebruikt maakt van image-software:

Vroeger maakte ik images van mijn OS schijven via linux met dd en gzip. Handig, want ik ben zo'n tweaker die best vaak een catastrofale fout maakt. Toen kreeg ik eens bij een Samsung harde schijf Acronis True Image (windows based) en die is veel handiger. Als je partitie tabel is verandert door gparted of wat dan ook, dan kan je images van True Image gewoon nog terugzetten. Ook heb je sneller kleinere images. In XP zet ik vaak alle groeiende mappen dmv een junction op een andere schijf zodat ik kleinere images heb, en in linux sla ik /var en /home gewoon over, want die staan op aparte partities.

Nu zou ik wel eens willen weten of er programma's bestaan die images kunnen maken van schijven met uitzondering van bepaalde zelf aangegeven mappen. Dan kan ik bijvoorbeeld /home meenemen, maar niet mijn downloads. Of programmaonderdelen op /var, maar niet mijn media en htdocs. En gewoon alle Windowsrommel op C:\ laten staan omdat ik het toch uit de image kan laten.

Het lijkt me dat dit een functie is die iedereen wel kan gebruiken, maar ik kan er niets over vinden en de eerder genoemde software kan dat ook niet, tenzij ik met mijn neus kijk maar ik heb wel mijn best gedaan dat niet te doen.

Heeft iemand hier kennis van?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sando schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:18:
Omdat ik Windows en Linux allebei draai maakt de omgeving voor eventuele oplossing me niet uit. Kan daarom niet kiezen tussen WOS en NOS. Excuses bij misplaatsing.
Dan kun je nog altijd in Client Software Algemeen terecht, nietwaar ? :)

Je zou eens kunnen kijken of ImageX (Windows AIK tool) voor jouw aanpak geschikt is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat lijkt me iets wat per definitie niet mogelijk is in een image, dan moet je namelijk naar de inhoud van het filesystem kijken i.p.v. "dom" de hele disk te kopieren, m.a.w. de leeskop zal alsnog heen en weer gaan rammelen. Oftewel waarom niet gewoon een "cp -a gewenste-files"?

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-11 19:59

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Met Acronis True Image Home 11, kan je mappen en bestanden uitsluiten bij het maken van een image.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:31:
Dan kun je nog altijd in Client Software Algemeen terecht, nietwaar ? :)
Dom van mij! 8)7
ImageX klinkt trouwens alsof het best eens zou kunnen doen wat ik wil, maar dan wel nogal ingewikkeld en NTFS-only.
RemcoDelft schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 18:32:
Dat lijkt me iets wat per definitie niet mogelijk is in een image, dan moet je namelijk naar de inhoud van het filesystem kijken i.p.v. "dom" de hele disk te kopieren
Ja maar dat is precies wat de betere image software al doet. Een primitieve "domme" image kopieert namelijk alle junkdata en slackdata (verwijderde bestanden en niet gebruikte cluster-delen) mee. Betere image software slaat dat over. Waarom niet ook bestanden overslaan? cp -a is geen optie, want dan werkt het 'eenvoudig terugzetten van een partitie inc. besturingssysteem en bootsector' niet meer.
Plus wat OkselFris zei. :)
OkselFris schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 21:33:
Met Acronis True Image Home 11, kan je mappen en bestanden uitsluiten bij het maken van een image.
Super! Dat is wat ik zoek! Bij mijn vorige HD kreeg ik een oudere Acronis True Image die wel partities per schijf kon opslaan en images als schijf benaderen vanuit Windows (vet handig) maar niet bestanden uitsluiten. Ik zal eens kijken of 11 het doet zoals ik wil. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hier kom ik even op terug. De nieuwere Acronis True Image kan volgens mij alleen bestanden en mappen excluden als je een Data Only backup doet. Ik wil een image van mijn computer maken waarmee ik alles (incl OS) compleet terug kan zetten, en daarin mappen weglaten.

(Bijvoorbeeld Windows zonder hiberfil, zonder swap, zonder games in program files)

Mondo Rescue kan wel folders excluden in een image:
http://www.mondorescue.org/

Maar dat is weer linux-only, en erg gewaagd om alles te excluden handmatig in te tiepen. Beetje ouderwets imo, makkelijk foutjes maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Sando op 21-06-2008 14:29 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-11 19:59

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Kijk toch nog eens goed naar TrueImage, want wanneer je een task aanmaakt krijg je op een gegeven moment een optie waar je files kunt excluden, bijv op extensie. Als je hier C:\Folder\ opgeeft zou het toch echt moeten werken, en dat is ook voor een full backup. Echter moet je wel versie 11 gebruiken.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Pagina: 1