Videokaart geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 09:19
Hey,

Ga binnenkort een upgrade doorvoeren aan mijn systeem maar zat nog te twijfelen over de videokaart. De kaart komt te hangen in een systeem met:

- Asus Maximus (toch maar niet voor de Striker II ivm de gigantische hitteproducte van de northbridge)
- E8400
- 4gb crucial mem (dominator)

Welnu moet daar dus nog een videokaart bij. Na het doorspitten van talloze reviews, tests, overclockfora (en 2 weken later) etc. etc. ben ik qua videokaart er nog steeds niet helemaal uit.

Ik had in eerste instantie mijn zinnen gezet op SLI. Hiervoor heb je echter een Nvidia chipset nodig en dus wou ik eerst gaan voor de Striker II. Maar zoals ook al hierboven vermeld wordt de northbridge van die chipset echt giga heet (90 graden is geen uitzondering) en ben dan ook bang dat zo'n plank niet een lang leven zal hebben. De X38/X48 chipset die op de Asus Maximus zitten sprak me daarbij iets meer aan alleen kan je dan niet SLI draaien. Opzich niet een groot probleem, er kleven nogal wat nadelen aan SLI (geen multi-monitor, games moeten ervoor geoptimalizeerd zijn etc.)

Dus dacht ik van OK dan gaan we voor een single-GPU oplossing. Vervolgens werd ik direct geconfronteerd met nieuwe (lastige) keuzes. De nieuwe 9xxx serie van Nvidia hebben namelijk allemaal maar 512MB geheugen. Nu heb ik inmiddels wel begrepen dat als je een beetje anti alias en AA wil, zo'n klein geheugen echt een bottleneck gaat vormen. Uiteraard kan ik dan terugschakelen naar een kaart uit de 88xx serie maar die zijn qua clocks ed. weer trager. Ik kan ook gaan wachten op die nieuwere kaarten die in jullie uitkomen; de 9900 serie en de nieuwere 8800's die dan op een kleiner procedé en snellere kloksnelheden gereleased wordt.

Ben heel erg benieuwd wat anderen ervan denken.

P.S.
Ik hoop dat dit niet als een 'wat moet ik kopen'-topic gezien wordt omdat ik eigenlijk gewoon meer op zoek ben naar meningen wat tot een betere selectie voor een videokaart leidt. Ook ben ik, zoals beschreven, al een paar weken bezig geweest met het doorspitten van reviews, tests, fora, etc. Ik mag graag extensief onderzoek doen voordat ik tot aanschaf overga :) Thanks

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik mis het hele ATI aspect in je TS. Je wilt er helemaal niets van hebben, of heeft ATI ook geen kaarten met >512MB geheugen?

edit:
Zoals je zelf al aangeeft, of je moet voor de 8800 serie gaan, of voor de 9800X2 serie ( al heb je daar geloof ik weer een SLI board voor nodig? ) De ATI kaarten hebben wel 1GB, maar de meeste zijn dan ook weer X2.

[ Voor 49% gewijzigd door Tomfish op 08-05-2008 10:40 ]

Verwijderd

512MB een bottlenek met AA? Ligt aan de resolutie die je gebruikt. Op 1680x12** dan valt het reuze mee. Dan is vaak je core al vaak niet snel genoeg om veel AA aan te zetten. Op wat voor resolutie ben je van plan te gaan spelen.

8800GTX is op dit moment erg goedkoop aan te komen en de 9800GTX is niet tot nauwlijks sneller. Hij verbruikt wel meer. Dus dan heb je meer videogeheugen en een hogere geheugen doorvoer.

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 09:19
@Xtresis
Ik heb om heel eerlijk te zijn ATI inderdaad dit keer een beetje laten liggen. Dat komt doordat ik eigenlijk overal hoor dat Nvidia op dit moment verreweg superieur is qua videokaarten dan ATI qua snelheid/prijs. De X2 kaarten zijn me een beetje teveel van 't goeie. Die krengen kosten meer dan €400 per stuk! Misschien had ik er ff bij moeten vermelden dat zo'n 250 toch wel de max is wat ik ongeveer wil uitgeven.

@Reinman
Ik heb een Samsung 731BF met een native resolutie van 1280x1024. Daar game ik dus ook op. Ben wel van plan met de tijd nog een 224BW (was het geloof ik? Die breedbeeld:P) aan te gaan schaffen maar dat is een beetje niet relevant :-)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:10
Ik begrijp je afkeer van ATi niet helemaal. Leg dat eens uit, want voor zover ik het nu begrijp is het meer iets van fanboy-geleuter: ze kiezen in de BBG van mei '08 niet voor niets een HD3870X2 als kaart in de High-end Game PC ;) Ik zou even verder kijken dan mijn neus lang is en voor SLi kun je ook een 9800X2 overwegen: 1 kaart, 2 cores (of eigenlijk 2 kaarten en Pritt, maar je mag het wel SLi noemen).

Voor de rest is 512MB nog prima voor een graka. En kijk ook eens **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? door.
Dat komt doordat ik eigenlijk overal hoor dat Nvidia op dit moment verreweg superieur is qua videokaarten dan ATI qua snelheid/prijs.
De marketingafdeling van nVidia krijgt zo te horen veel lof..
De X2 kaarten zijn me een beetje teveel van 't goeie. Die krengen kosten meer dan €400 per stuk!
Kijk eens naar ATi O-)

[ Voor 22% gewijzigd door Bitage op 08-05-2008 11:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Disclaimer of niet, dit is een "wat moet ik kopen?"-topic. Als je daadwerkelijk op zoek bent naar meningen van GoTters, lees dan in andere topics. Het nVidia nieuwstopic en de 8800-series topics staan er vol van.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.