[HTPC] Welke CPU, en passief te koelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.398 views

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben van plan om een HTPC te bouwen. FANLOOS wel te verstaan.
Ik wil mijn HTPC gaan baseren op een Intel cpu, waarom? Weet ik niet, altijd goede ervaringen mee gehad. Tevens ben ik al in het bezit van een Asus P5E-VM HDMI

Nu zit te dubben welke cpu ik nu moet gaan gebruiken. Zoals ik al aangaf wordt het systeem 100% fanloos en de enige applicatie die gaat draaien is XP (misschien Vista) met Mediaportal. Maar ook komt er een Blu ray speler in, wat het zoeken naar de juiste cpu en gpu voor mij al een stuk moeilijker maakt.

Heeft iemand tips?

[ Voor 5% gewijzigd door BP_LOZ op 07-05-2008 16:44 ]

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:49
Fanloos is zowiezo onmogelijk, er moet ergens lucht vandaan komen die de warme lucht afvoerd. Maar tegewoordig zijn er taloze fans en dingen om je systeem zo stil mogelijk te maken.

Verwijderd

Met een beetje aiflow kan de scythe ninja mini een proc van 65watt in fatsoenlijke temperaturen houden zonder zijn eigen fan te gebruiken. Persoonlijk zou ik toch voor AMD gaan, namelijk om de 780G chipset die erg goed is. Als je kast groter is zou je ook het grote broertje kunnen nemen, de normale ninja, die koelt nog beter, maar is ook een stuk groter.

Zie ook de special: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008

Wil je toch persee voor intel, zou je een Celleron E1600, een E2220 of een E7200(beste imho) kunnen overwegen. Als moederbord dan een P35-DS3 met een HD3460/3650. Dan heb je namelijk ook een UVD die mee helpt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 16:20 ]

• BP_LOZ
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:15:
Met een beetje aiflow kan de scythe ninja mini een proc van 65watt in fatsoenlijke temperaturen houden zonder zijn eigen fan te gebruiken. Persoonlijk zou ik toch voor AMD gaan, namelijk om de 780G chipset die erg goed is. Als je kast groter is zou je ook het grote broertje kunnen nemen, de normale ninja, die koelt nog beter, maar is ook een stuk groter.

Zie ook de special: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008

Wil je toch persee voor intel, zou je een Celleron E1600, een E2220 of een E7200(beste imho) kunnen overwegen. Als moederbord dan een P35-DS3 met een HD3460/3650. Dan heb je namelijk ook een UVD die mee helpt.
Die had ik inderdaad nog niet bekeken. Jammer dat het op een AMD gebaseerd is. Ik heb een Asus P5E-VM HDMI kunnen bemachtigen, welke ik ook voor dit project wil gaan inzetten.

Verwijderd

Naja ik denk dat je voor goeie HD toch dan nog wel een losse videokaart nodig zult hebben. Of je moet er een nog krachtigere processor in zetten en dan word passief koelen een stuk moeilijker.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
Zet er 1 of 2 120mm fans op die lekker op 600 rpm draaien, dat hoor je echt niet :), en er glijdt een aangenaam briesje door je htpc..

Mag ik je een tip geven, een Ati Radeon 256 MB silent..

Heb dit samen met een Sonata 3, 120mm fans @ 600rpm, E2200 en seagate barracuda 250GB voor mijn broer gebruikt en die pc is werkelijk waar onhoorbaar..

_
Edit, Pff, het is veelste warm hier, kan niet meer denken :P

K bedoel de Pci-e ATI Radeon 3650 256MB silent.

[ Voor 58% gewijzigd door _Apache_ op 07-05-2008 17:25 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:25
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:30:
Naja ik denk dat je voor goeie HD toch dan nog wel een losse videokaart nodig zult hebben.
Als je een moederbord pakt gebaseerd op de 780g chipset van AMD niet, die bevat al geïntegreerde HD-DVD/BluRay decoding.

Je bent dan wel gebonden aan een AMD processor.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

M1lamb3r schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:36:
[...]

Als je een moederbord pakt gebaseerd op de 780g chipset van AMD niet, die bevat al geïntegreerde HD-DVD/BluRay decoding.

Je bent dan wel gebonden aan een AMD processor.
Ja hallo, anders ga je ff het hele topic lezen. Dat zeg ik toch in me eerste post, maar hij heeft een intel bordje met IGP waar je dus echt wel een losse videokaart voor nodig hebt
Mag ik je een tip geven, een Ati Radeon 256 MB silent..
WELKE radeon? :P

• BP_LOZ
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:15:Als je kast groter is zou je ook het grote broertje kunnen nemen, de normale ninja, die koelt nog beter, maar is ook een stuk groter.
Als behuizing ga ik een Onkyo TX-SR605 gebruiken. Deze kast heeft dimenties van:
Breedte: 435 mm
Diepte : 377 mm
Hoogte : 174 mm

Daar moet nog heel wat werk aan gebeuren, maar dat wordt waarschijnlijk een CiP :*)

Via de bovenzijde is goed te ventileren zoals hier goed is te zien Afbeeldingslocatie: http://bp0.blogger.com/_SB8JUbxZQRQ/R1R7Fhs8lvI/AAAAAAAAAFQ/dzwdpQoM6MI/s1600-R/TXSR605.JPG

Verwijderd

Als het goed is, dan is de normale ninja 15cm hoog dus dan zou het met 17cm moeten lukken....

• BP_LOZ
Is het "noodzakelijk" voor de beste prestaties en laagste stroomverbruik om toch voor een 780g chipset te kiezen? Na wat googlen ben ik toch erg enthousiast hierover geworden. Baal nu al van m'n P5E |:(

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
bvandepol schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:51:
Is het "noodzakelijk" voor de beste prestaties en laagste stroomverbruik om toch voor een 780g chipset te kiezen? Na wat googlen ben ik toch erg enthousiast hierover geworden. Baal nu al van m'n P5E |:(
Het is natuurlijk niet noodzakelijk. :) Maar de 780G chipset is wel een aardige mogelijkheid voor een HTPC. Moet je wel met een AMD processor koppelen, maar daar is in principe niets mis mee. Je zou bijvoorbeeld voor de zuinige versies van de AMD athlon kunnen gaan. Enige is dat je nu al een Intel moederbord hebt...

Verwijderd

Een idee is wel om een Pentium Dual Core E2220 of Celeron Duo E1600 te nemen met een HD3450. Dan heb je ook die lage CPU utilisatie en de hoge versnelling. Alleen is je verbruik een stuk hoger. Je processor power ook btw. Gezien je zon grote kast neemt, kan je er zelf ook redelijk wat langzaam draaiende 12cm fans in stoppen. Dan heb je en stil en een erg goeie aiflow en moet opzich de warmte niet zon probleem zijn.

Verwijderd in "[BBG] Basissysteem mei 2008"

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 19:48 ]

• sf2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:50

sf2

Tevens ben ik al in het bezit van een Asus P5E-VM HDMI
Maar je hebt moederbord nog niet werkend gezien(gevoeld)?
De chipset worden bloed heet hoor. Zonder air flow is die zo stuk.

Trouwens meeste harddisk's maken meer herrie dan goeie cpu-cooler met fan.
Dan heb ik nog niet over dvd/BR speler die opspint. 8)7 aka X-360.

vul wat leeg is, leeg wat vol is en krap waar jeukt.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

780G heeft volgens veel reviews pas deftige HD processing als er een Phenom in zit, dit omwille van de HT3.0 link die meer bandbreedte levert aan de IGP die dan meer kan presteren. Er zijn 65W Phenoms te koop normaal gezien, zoals de 9150e ofzo.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:00

Bob

Kan je de AMD's ook undervolten? Scheelt alleszins een pak in warmteproductie. P = U*U/R namelijk :) Met Intel gaat dat prima, zelfs in mijn laptop, waar er amper convectie is, is de fan bijna niet nodig. Kijk ook eens naar de maximale temp die de cpu kan verdragen. Sommigen gaan maar tot 70 graden, anderen blijven op 90 graden zonder problemen doorwerken, wat hen meer geschikt maakt voor een passief systeem.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 09:29
Ik heb een fanloos boardje van Aaeon gebruikt, de Aaeon GENE-8310
Dit is op basis van een Intel Celeron ULV (Ultra low voltage) 600Mhz.
Afbeeldingslocatie: http://www.aaeon.com/uploadfile/products/20051226152353158.JPG

[ Voor 22% gewijzigd door dik_voormekaar op 08-05-2008 10:31 ]

Verwijderd

@hier boven
Ik denk niet dat die sterk genoeg is voor blueray...
sf2 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 00:51:
Tevens ben ik al in het bezit van een Asus P5E-VM HDMI
Maar je hebt moederbord nog niet werkend gezien(gevoeld)?
De chipset worden bloed heet hoor. Zonder air flow is die zo stuk.

Trouwens meeste harddisk's maken meer herrie dan goeie cpu-cooler met fan.
Dan heb ik nog niet over dvd/BR speler die opspint. 8)7 aka X-360.
Chipset mag gewoon 70/80 graden worden hoor. Dat is geen probleem.
Bob schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:24:
Kan je de AMD's ook undervolten? Scheelt alleszins een pak in warmteproductie. P = U*U/R namelijk :) Met Intel gaat dat prima, zelfs in mijn laptop, waar er amper convectie is, is de fan bijna niet nodig. Kijk ook eens naar de maximale temp die de cpu kan verdragen. Sommigen gaan maar tot 70 graden, anderen blijven op 90 graden zonder problemen doorwerken, wat hen meer geschikt maakt voor een passief systeem.
Jahoor je kan hem gewoon ondervolten. Hoe ver verschilt natuurlijk per processor.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2008 10:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Ook als het op zuinige CPUs aankomt zijn "welke moet ik kopen?"-topics hier niet de bedoeling.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.