Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12v-220v 150w omvormer en batterijlader

Pagina: 1
Acties:

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-11 21:22
Ik wil een omvormer aanschaffen om m'n laptop in de auto te kunnen gebruiken tijdens de vakantie.
Nu heb ik al gevonden op het forum dat je eenvoudige apparaten vaak zonder problemen kunt aansluiten. Maar hoe zit dat met een batterijlader (2700mAh)?
Deze moet ik ook nog aanschaffen, als dat problemen kan opleveren icm een omvormer dan houdt ik daar rekening mee.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die laptop heeft zelf een adapter naar een lage spanning. Als het alleen maar gaat om de laptop en laadapparaat, zou je misschien ook kunnen rondkijken naar iets dat niet die omweg naar 220V maakt, maar rechtstreeks 12V naar "jouw wensen". Is wellicht een veel lichter geval.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bij onze batterijlader zat een normale 230V > 12V adapter voor in het stopcontact, en een sigarettenaansteker snoer met een plugje die zo in de batterijlader kan.

Misschien dat je naar zoiets op zoekkunt gaan?

Verwijderd

Als die omvormer een beetje fatsoenlijk is kan je er gewoon alles op aansluiten.
Geen rommel nemen die geen echte sinus ("modified sine" oid. wordt dat vaak genoemd) kan genereren, dat geeft alleen maar ellende.

• Techneut
  • Niet online
Even een aanvulling op mijn vorig bericht. Ik heb even op Google gezocht met de zoekterm "voedingsadapter in auto". Je vindt er zo een heleboel, in alle toonaarden.

• Bulldock
ik zie dat de omvormers met echte sinus aanzienlijk duurder zijn: vanaf 95 euro ten opzichte van mod. sinus (ca 35) euro.
voor die 95 euro zou ik dus net zo goed een auto adapter voor de laptop en een batterij lader met auto stekker kunnen kopen.

Bij de aanschaf van de laptop kon ik een nortq omvormer (150w) bestellen van 35 euro. Het lijkt me dus dat de laptop voeding geen problemen heeft met mod. sinus. In dat opzicht is dat het proberen al waard.

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb hier ook een omvormer, die geeft ook een gemodificeerde sinus zo ver ik weet(ik heb geen scope dus kan het niet testen), met mijn IBM laptop werkt hij redelijk.

Ik heb 2 IBM adapters, vziw zit er geen verschil tussen de 2, maar de ene doet het wel op de omvormer, en de andere niet :S

Ook doet mijn omvormer een beetje vreemd, op hogere spanningen (15V bijv.) gaat hij wel aan, en lijkt het of hij het doet, maar er komt dan geen spanning uit :S

Erg handig (not!) als je op de snelweg zit, met een snelheid van 160km/h (Italië ;) ) en je omvormer doet het niet goed omdat de spanning te hoog is :S (tijdens het rijden is de spanning uit het aanstekerstopcontact hoger dan op accu )

Misschien dat ik binnenkort maar een 12V > 16V adapter ga halen (die zijn ook efficienter, dus ik trek de accu van de auto ook niet zo snel leeg).

Gelukkig was mijn omvormer (zie linkje) niet zo duur.
Hij is opzich wel handig, m'n TV werkt er ook op (wel wat strepen door het beeld, maar niet echt super erg) en ik heb nog wat gelaccu's hier staan, dus als ik ooit eens last zou krijgen van stroomuitval, kan ik tenminste wel TV kijken 8)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2008 14:46 ]

Verwijderd

Mijn Dell laptop doet 't ook voor geen meter op zo'n modified sine omvormer. Adapter fluit en wordt gloeiend heet en de laptop crashed random.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:45
Hoe kun je zien of je een modified sine hebt?

Ik heb ook zo'n ding permanent in de auto liggen. Kan ik onderwerg mobiel, mp3 en camera mee opladen. Die van mij was wel 50euro voor 250 watt. Is wel van zwaar metaal aan de buitenkant en is actief gekoeld. Geeft ook wel aan 230v 50hz. Ik kan op internet alleen niets vinden over het merk.

[ Voor 13% gewijzigd door Dekaasboer op 05-05-2008 21:08 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

deleted

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2016 18:17 ]

• Techneut
  • Niet online
Gemodificeerde sinus en modified sine zijn eigenlijk voor mij volstrekt lege termen. Want wat is dat eigenlijk? Ik weet helemaal wat een sinusvormige spanning of stroom is. Gemodificeerd wijkt daar dus van af, zodanig dat (wat ik uit die term mag afleiden) de sinusvorm zo veel mogelijk wordt benaderd. Maar hoe en hoeveel de afwijking is wordt hier niet vermeld. Uit alleen die kreet weet niemand of dit kwaad kan of niet.

Een niet sinusvormige golf, waarvan elke periode gelijk is (oftewel een periodieke golf), kan ontleed worden in oneindig aantal sinusvormige spanningen van een veelvoud van de grondfrequentie met afnemende amplitude. Afhankelijk van de vorm kunnen dit even of oneven veelvouden zijn of beide. We hebben dus met een vervormde sinus te maken, die term zou ik eerder kiezen dan gemodificeerd, hoewel die term misschien klantvriendelijker is, maar wel een beetje misleidend voor wie er niet veel verstand van heeft.
Elke DC/AC omvormer geeft in meer of in mindere mate een niet zuiver sinusvormige spanning af. Het hangt alleen van de methode (het belangrijste want hiermee win je al het grootste deel) en filtering af hoe erg die vervorming is. Bij een goede omvormer (en die is tegelijk ook vrij duur) wordt de zuivere sinusvorm heel goed benaderd. Die veelvouden van de grondfrequentie, hogere harmonischen heten ze, kunnen heel goed gefilterd worden, zodat nagenoeg alleen de grondfrequentie overblijft.

Maar hoe erg is dat nu, zo’n vervorming? Hangt natuurlijk af van de toepassing. Een voedingsapparaat voor DC met gestabiliseerde uitgangsspanning zal dit helemaal niet erg vinden, de spanning wordt immers nog een keer ingrijpend nabehandeld, zodanig dat in de DC niets van de vervormde AC terug is te vinden. En om die toepassing gaat het in dit topic toch.
Iets anders is een AC apparaat wat hier wel gevoelig voor kan zijn, maar dat is een ander verhaal dan dat over de vraag in dit topic.

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:51

glashio

C64 > AMIGA > PC

1 Ervaring van mij : Ik had een omvormer van 12V DC naar 220V AC met waarschijnlijk een blok sinus. Werkte perfect! (laptop inderdaad opladen e.d.) Maar na 1 keer me philips scheerapparaat erin gestoken te hebben was hij kapot. Waarschijnlijk door de 110V/220V detectie schakeling in de scheerapparaat. Dus kijk uit ;)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• ThinkPad
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.wvopzeeland.nl/sinusvsblok.JPG

Zuivere sinus = zuivere golfjes. Dit komt thuis uit het stopcontact, of uit een omvormer die een zuivere sinus geeft.

De andere is een gemodificeerde sinus, deze lijkt veel op een zuivere sinus, en daarom willen sommige apparaten er ook prima mee werken.

Een blokgolf is de slechtste die je kunt hebben, heel veel apparaten hebben daar problemen mee.

• ThinkPad
  • Nu online
Dekaasboer schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:03:
Hoe kun je zien of je een modified sine hebt?
Meten met een scope

Ik vind het overigens handiger om losse adapters te gebruiken, dat scheelt in stroomgebruik. Een 12V naar 16V voor bijv. een laptop trekt minder stroom dan een omvormer, want de efficientie van een omvormer is niet supergoed geloof ik.

Crap, dubbelpost

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2008 22:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 21:04:
Offtopic: heeft een omvormer nadelige effecten op de accu van de auto? Of op het hele rij gedrag van de auto? Er zijn gevallen bekend dat de auto gek/minder fijn gaat rijden als de airco aanstaat..

Dit is dus bij het gebruik van een laptop..
Niet echt, een airco gebruikt veel meer energie dan die omvormer met laptop. Dan zou je het nu ook moeten merken als je met of zonder licht rijdt.

• Techneut
  • Niet online
glashio schreef op maandag 05 mei 2008 @ 22:36:
1 Ervaring van mij : Ik had een omvormer van 12V DC naar 220V AC met waarschijnlijk een blok sinus. Werkte perfect! (laptop inderdaad opladen e.d.) Maar na 1 keer me philips scheerapparaat erin gestoken te hebben was hij kapot. Waarschijnlijk door de 110V/220V detectie schakeling in de scheerapparaat. Dus kijk uit ;)
Een bloksinus bestaat niet. Een blokvormige spanning wel, en uiteraard sinusvormig ook, maar niet allebei door elkaar. Dat plaatje met "modifizierte Sinuswelle" bevestigt alleen maar de uiteenzetting in mijn vorige bericht. Het is zelfs niet eens een benadering van een sinus, de term is dus, als het een praktijkvoorbeeld is, echt nietszeggend en misleidend (je vewacht er veel meer van). En inderdaad zou die rechtstreekse slechte 220V AC wel eens funest kunnen zijn geweest, dat bedoelde ik ook in mijn vorige bericht met "Hangt natuurlijk af van de toepassing". Een ouderwets apparaat zonder die 110/220V detectie zou er gewoon tegen hebben gekund. Dat "Dus kijk uit" is dus wel op z'n plaats bij zo'n rechtstreekse toepassing van AC.

• Bulldock
@glashio, was dat bij opladen of daadwerkelijk gebruik van het scheerapparaat?

en als zo'n omvormer daardoor kapot gaat, is dat dan een kwestie van zekering vervangen of is hij dan helemaal afgeschreven?

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 12:51

glashio

C64 > AMIGA > PC

Pascal.A schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 11:28:
@glashio, was dat bij opladen of daadwerkelijk gebruik van het scheerapparaat?

en als zo'n omvormer daardoor kapot gaat, is dat dan een kwestie van zekering vervangen of is hij dan helemaal afgeschreven?
Bij het aanzetten inderdaad (in die tijd had ik nog geen oplaadbare philishave).
Dat dacht ik ook zekering vervangen klaar, maar dat was dus niet het geval. Hij was echt kapot.

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Bulldock
Een tijdje terug heb ik voor 18 euro een 150W omvormer aangeschaft bij de Aldi (merkloos), het model is geschikt voor plaatsing in de bekerhouder in auto en heeft zo'n sigaretten aansluiting. De volgende apparaten werken zonder problemen:
scheerapparaat philips (1 jaar oud), lader nokia e51, motorola en sony ericsson, luchtpomp 85 watt.

Nog geen dingen gehad die het niet deden. De handleiding van de omvormer geeft aan dat er diverse beveiligingen (warmte, auto-accu, overspanning oid) opzitten en vermeld nergens dat er schade aan apparatuur kan ontstaan.

• ThinkPad
  • Nu online
Zoiets heb ik dus ook, maar dan van de Action.

Het werkt ook wel, het probleem is alleen dat er een gemodificeerde sinus uitkomt, en dat vinden sommige apparaten niet leuk. Vergelijk het geluid van een adapter maar eens als hij thuis in het stopcontact zit, en als hij in de omvormer geplugt zit.

Je zult zien dat ze op de omvormer veel meer brommen/fluiten.
Pagina: 1