DFI doet het ook al tijden (al hoor je vrij weinig van DFI eigenlijk, zo groot zijn die niet), maar het concept bestaat al tijden. Ik heb hier nog een compaq 486 plankje die al over zo'n cmos knopje beschikt en genoeg oude kneut gezien die het ook al had. Feit blijft natuurlijk dat lang niet iedere fabrikant het gebruikt, dus wat dat betreft ben ik blij dat Gigabyte het nu wel doet.
Die gekantelde SATA poorten zijn ook van oorsprong op andere borden te vinden en is met name gedaan om SLI en Crossfire compatibiliteit te verbeteren.
(Zodat het geen onwijs geknoei word met uitstekende kabels).
Gigabyte gebruikt die dingen ook al veel langer, maar weer niet op ieder bordje

Maar dit is iets dat echt van de serverbordjes afkomt, wat logisch is, gezien de hdds daar achter het mobo worden geplaatst.
Over de Asus/Gigabyte/MSI/etc discussie:
Ik ben zelf van mening dat Gigabyte de laatste paar jaren onwijs gestegen is kwa kwaliteit en populariteit. Maar ik denk ook zeker dat Asus en Gigabyte echt niet voor elkaar onder doen.
Zelf ben ik al sinds jaar en dag een Asus aanhanger (heb momenteel een Maximus Formula) en zolang Asus mij blijft bevallen zal ik het blijven gebruiken.
Ik bouw echter wekelijks nieuwe systemen voor mijn vrienden en als die een Gigabyte bord pakken is dat ook helemaal prima. (Eigenlijk ben ik dan wel weer Pro Asus/Gigabyte tov andere merken).
Kwa kwaliteit vind ik het meevallen, imho is Gigabyte namelijk altijd al een hele goede geweest, dus ze zijn wel beter geworden, maar ze zijn nooit echt slecht geweest. Dat ze nu planken maken die kwa features interessanter zijn klopt, dat is ook waar ik het met een aantal mensen bij Gigabyte over heb gehad en ze willen zeker vooruitstrevend blijven met betrekking tot de features, maar ook de kwaliteit.