Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Deathscythehell schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 09:57:
PS. Toevallig nog interesse in een dooie GA-8I915PA Duo Pro voor je muur, mocht je die nog niet hebben? :+
Of een K8NSC-939 :P Reparatie tips zijn ook welkom

Weet je trouwens of daar in de buurt ook nog andere mobo fabrikanten zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door Elektronicanet op 08-05-2008 01:27 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:26
Veel fabrikanten die wij hier kennen hebben hun roots uit Taiwan:
MSI
Asus
ECS

Echter ook in de mobiele branche is Taiwan in opkomst in NL.
Wat dacht je van bijv. HTC?

Maar veel buitenlandse fabrikanten hebben een of meerdere kantoren in Taiwan, zelfs ons zeer geliefde Philips.

Zelf ben ik erg nieuwsgierig hoe de verhoudingen nu en in de toekomst gaan lopen tussen China.
Aangezien China, Taiwan nog steeds doet beschouwen als een (afgevallen) provincie.
Voor veel mensen is dit een lastig discussie punt (mijn vriendin wil hier dus niet over praten).

Ik moet hierbij wel te kennen geven dat de meeste Chinezen zeer gedreven zijn.
Zo heeft mijn vriendin in 2 jaar tijd de Nederlandse taal machtig gemaakt doet ze daarnaast een opleiding op HBO niveau en ernaast nog een instroom programma voor haar Master uiteraard in een technische elektronica richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 00:58:
Dat GigaByte op het moment zo populair is heeft er volgens mij ook wel mee te maken dat Asus wat steekjes laat vallen. (Denk aan de stokende P5K's die veel meer energie verbruiken voor een vergelijkbaar bord van een ander merk.) Het kan aan mij liggen, voor volgens mij is MSI ook iets minder populair op dit moment :?
MSI schijnt inderdaad iets minder populair te zijn momenteel. Ik begrijp niet goed waarom want ze maken mooie moederborden voor weinig geld. Misschien net iets minder opties in het BIOS voor de tweakers (niet kunnen undervolten bijvoorbeeld) maar daar zijn ze aan het werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_RoNiN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:28

Da_RoNiN

Oclama?

Ben normaal niet zo topic replyer maar hiervoor maak ik een uitzondering.

Ik moet zeggen dat ik het echt onwijs gaaf vind om te zien en te lezen hoe mijn favo mobo brand zijn bordjes produceert.

Pracht verslag, duidelijke foto's. Gigabyte (Nederland) kan trots zijn op dit verslag.

Kan nu al niet wachten op de volledige foto en vertel reportage ;)

Kenners weten waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 17:08
Ik vraag me af of echt ieder moederbord uitgebreid getest wordt. De productie van 1 moederbord kost volgens het artikel 2-3 dagen waarbij het testen de meeste tijd in beslag zal nemen. Dus het testen zal 1-2 dagen duren.

Als ik ga tellen kom ik toch op een grote fabriek uit. Uitgaande van 1 dag (24 uur) testen zal dus iedere testplek 30 moederborden per maand kunnen testen.

Volgens Hexus (linkje) is de capaciteit:
Built in 1986, this 8-story factory encompasses 45,000 square meters of work space, and includes 18 SMT lines, 10 DIP lines, and 9 Testing lines. Nan-Ping's capacity is 800,000 motherboards and 400,000 videocards a month.

Als de productie van zo'n fabriek 800.000 moederborden per maand is heb je bijna 27.000 (800.000 / 30) testplekken nodig. Dan moeten alle testplekken ook nog eens volledig bezet blijven.

Aangezien er naast moederborden nog andere zaken zoals VGA kaarten e.d. geproduceerd worden kan ik mij niet voorstellen dat ze 27.000 testplekken beschikbaar hebben voor alleen de mobo's.

Het kan ook aan mij liggen, misschien maak ik ergens een denkfout. Als dat zo is hoor ik dat graag natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Admiral Freebee schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:12:
[...]

MSI schijnt inderdaad iets minder populair te zijn momenteel. Ik begrijp niet goed waarom want ze maken mooie moederborden voor weinig geld. Misschien net iets minder opties in het BIOS voor de tweakers (niet kunnen undervolten bijvoorbeeld) maar daar zijn ze aan het werken :)
MSI is er veel meer uitval dan Gigabyte.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto's man

/me jaloers is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 00:58:
[...]

Hangt er vanaf of zo'n fabriek erg vervuilend is.

Dat GigaByte op het moment zo populair is heeft er volgens mij ook wel mee te maken dat Asus wat steekjes laat vallen. (Denk aan de stokende P5K's die veel meer energie verbruiken voor een vergelijkbaar bord van een ander merk.) Het kan aan mij liggen, voor volgens mij is MSI ook iets minder populair op dit moment :?
Ik denk dat Gigabyte ook steeds populairder wordt doordat ze met de nieuwe borden wat betere OCmogelijkheden bieden en ze duidelijk hun kwaliteit marketen (de onderdelen die ze gebruiken zijn gewoon beter dan de standaard onderdelen).
Elektronicanet schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 01:26:
[...]

Of een K8NSC-939 :P Reparatie tips zijn ook welkom

Weet je trouwens of daar in de buurt ook nog andere mobo fabrikanten zitten?
Veel fabrikanten zitten daar in de buurt. Asus en MSI sowieso, maar Foxconn geloof ik ook.
WouterHelm schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:37:
Ik vraag me af of echt ieder moederbord uitgebreid getest wordt. De productie van 1 moederbord kost volgens het artikel 2-3 dagen waarbij het testen de meeste tijd in beslag zal nemen. Dus het testen zal 1-2 dagen duren.

Als ik ga tellen kom ik toch op een grote fabriek uit. Uitgaande van 1 dag (24 uur) testen zal dus iedere testplek 30 moederborden per maand kunnen testen.

Volgens Hexus (linkje) is de capaciteit:
Built in 1986, this 8-story factory encompasses 45,000 square meters of work space, and includes 18 SMT lines, 10 DIP lines, and 9 Testing lines. Nan-Ping's capacity is 800,000 motherboards and 400,000 videocards a month.

Als de productie van zo'n fabriek 800.000 moederborden per maand is heb je bijna 27.000 (800.000 / 30) testplekken nodig. Dan moeten alle testplekken ook nog eens volledig bezet blijven.

Aangezien er naast moederborden nog andere zaken zoals VGA kaarten e.d. geproduceerd worden kan ik mij niet voorstellen dat ze 27.000 testplekken beschikbaar hebben voor alleen de mobo's.

Het kan ook aan mij liggen, misschien maak ik ergens een denkfout. Als dat zo is hoor ik dat graag natuurlijk :).
Een test duurt geen dag, hooguit een paar minuten. Dus op die manier heb je geen 27000 testplekken nodig, maar aanzienlijk minder. Daarbij gaat het testen ook 24 uur per dag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Terw_Dan schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 11:26:
Een test duurt geen dag, hooguit een paar minuten. Dus op die manier heb je geen 27000 testplekken nodig, maar aanzienlijk minder. Daarbij gaat het testen ook 24 uur per dag door.
Maar in het bericht staat dat het produceren van een moederbord 2 tot 3 dagen duurt. De meeste tijd wordt in beslag genomen door het testen.
Terw_Dan schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:56:
Het duurt gemiddeld 2 tot 3 dagen om een moederbord af te maken, waarbij het grootste gedeelte van de tijd gaat zitten in het testen ervan. De mensen aan de lopende band werken zo snel, dat de bordjes binnen een minuut of 10 van alle onderdelen zijn voorzien en gesoldeerd zijn.
Alleen omdat Gigabyte geen batchtests doet, maar ieder bord individueel doet, gaat daar wel wat tijd inzitten.
Hoe wordt dan getest? Ik neem aan dat ze de test ge-automatiseerd hebben, maar zit daar dan bijvoorbeeld Memtest in? Of doen ze een gewone Windows boot en draaien ze daar wat stabiliteitstests?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
WouterHelm schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:04:
[...]

Maar in het bericht staat dat het produceren van een moederbord 2 tot 3 dagen duurt. De meeste tijd wordt in beslag genomen door het testen.
Maar daar vallen ook de tussentijdse testen onder, incl het wachten tussne die dingen door. Ze zijn dus echt niet een volle dag bezig met eenfunction test.
Hoe wordt dan getest? Ik neem aan dat ze de test ge-automatiseerd hebben, maar zit daar dan bijvoorbeeld Memtest in? Of doen ze een gewone Windows boot en draaien ze daar wat stabiliteitstests?
Het is een functiontest, dus er wordt gekeken of alle functies werken (post etc). De stabiliteitstests worden door een groot deel gedaan door de circuittests. Iets dat je als enduser natuurlijk niet kan doen, omdat je daar de apparatuur niet voor hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hacku schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:44:
MSI is er veel meer uitval dan Gigabyte.
Onderbouwing?
Ik heb 2 MSI moederborden gehad die perfect werkten en 2 Gigabyte moederborden waarvan er één niet zo helemaal goed werkt maar hieruit kan ik ook niet concluderen dat 50% van de Gigabyte moederborden slecht werkt :P

Overigens heeft elk merk zijn goede en slechte series.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 08-05-2008 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Admiral Freebee schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:56:
[...]

Onderbouwing?
Ik heb 2 MSI moederborden gehad die perfect werkten en 2 Gigabyte moederborden waarvan er één niet zo helemaal goed werkt maar hieruit kan ik ook niet concluderen dat 50% van de Gigabyte moederborden slecht werkt :P
Ik heb 100den MSI borden verkocht waarvan (veel) meer RMA's dan Gigabyte ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Altijd leuk hoe mensen kunnen oordelen over bepaalde merken.

Ik denk toch dat de meeste bekende merken van dezelfde qualiteit zullen zijn als je het over RMA percentages hebt.

Als je nu 100 MSI, 100 Gigabyte, 100 Asus en 100 Abit moederborden die zo veel mogelijk op elkaar lijken (chipset, LAN chips, audio chips e.d.) gaat bouwen met exact dezelfde hardware zoals CPU, RAM e.d. dan weet ik bijna zeker dat bij ieder merk het RMA percentage ongeveer hetzelfde zal zijn.

En wat is kapot? Ik denk dat veel moederborden niet defect blijken te zijn die richting de fabrikant gaan. Ik heb op de RMA afdeling van een mobo maker gewerkt en daar was ruim 30% van de RMA die binnen kwam niet defect. Als een systeem niet boot krijgt een moederbord vaak (onterecht) de schuld, dus wordt het RMA gestuurd. Nog niet te spreken over het aantal fout geflashte BIOSen, deze borden zijn ook "defect", maar niet omdat de qualiteit van het moederbord slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-09 10:55

Hajo360

Back in NL

Ik heb zelf een tijd stage gelopen in China en ook meerdere assemblage fabrieken gezien.

En inderdaad overal vrouwen, niet zonder reden:

De vrouwen zijn voorzichtiger met het product, mannen zijn voor dit werk vaak te ruw en de extra spierkracht van de man is niet echt vereist voor assemblage.

De andere reden is dat aziatische vrouwen beter tegen kritiek kunnen dan mannen. Je moet begrijpen dat bij Aziatische mannen er een soort hierarchie heerst. Je zult dus nooit een engineer de oren zien wassen van een senior engineer. Ook al zou hij dit wel moeten doen. Vrouwen zijn echt heel erg anders, ze werken sneller, zitten tijdens het werk vrolijk te kakelen en ze proberen vaak nog meer engels te spreken ook.

De keus voor handwerk tegenover automatisering is ook vrij simpel te verklaren. Het loon wat deze dames krijgen moet je tegenover de infestering van lomp dure robots zetten. Deze robots moeten keer op keer opnieuw worden geprogrammeerd als er een nieuw product gemaakt moet worden. Terwijl je deze dames gewoon kunt zeggen vandaag maken we een MA78GM-S2H bord en jij doet dit onderdeel daar en jij doe dat onderdeel hier enz. Dit nog buiten het feit dat je een ervaren programeur moet aannemen die deze machines programeren moet. Heb je het ongeluk dat je geen aziaat hiervoor kunt vinden dan zul je een Westerling, Indier of Jappaner moeten inhuren. En voor het maandloon van een van deze werknemers kun je wel 20 van die dames huren.

Ik weet niet hoe het met lonen zit in Taiwan ten opzichte van China maar ik neem aan dat er niet al te veel verschil in zit. Een vrouw kost maandelijks tussen de 110 en de 140 euro afhankelijk van de hoeveelheid ervaring. Een buitenlandse ingineur inhuren kost al snel 2200 tot 2500 euro er maand.

Kunststof kun je krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 13:23

aap

Hajo360 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:16:
En inderdaad overal vrouwen, niet zonder reden:
De belangrijkste reden is natuurlijk dat alleen vrouwen goed moederborden kunnen maken! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 11:41
Leuk verslag!

Ik was ook al verbaasd hoeveel handwerk er in zo'n moederbord zit. En alle apparatuur die ze gebruiken ziet er nogal oud uit. Veel zien er ook nogal geel uit :P

[ Voor 22% gewijzigd door Brasher op 09-05-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Brasher schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 14:13:
Leuk verslag!

Ik was ook al verbaasd hoeveel handwerk er in zo'n moederbord zit. En alle apparatuur die ze gebruiken ziet er nogal oud uit. Veel zien er ook nogal geel uit :P
Ik denk dat het gelige eerder aan de kwaliteit van de foto's zullen liggen. Die apparatuur die daar staat is vrij high-tech, mijn camera niet echt :P (of iig, ik kan er niet echt topnotch foto's mee maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 20:22
Vandaag liep je NDA af toch?
Wat was er te beleven op dat Plugfest waarover je niet mocht praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Admiral Freebee schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:56:
[...]

Onderbouwing?

Overigens heeft elk merk zijn goede en slechte series.
Niks dan ellende hier met MSI, Gigabytes werken hier altijd, maar dat zijn sowieso persoonlijke ervaringen natuurlijk :)

Erg leuke foto's, en helemaal leuk dat je ze ook deelt met iedereen :+

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:46

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Als grote fan van je knuffelkubus kan ik alleen maar het volgende zeggen: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ga zelf wel eens naar Malaysie, misschien moet ik maar eens stiekem bij intel langs gaan om te kijken hoe ze het daar doen O-)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Sn0WDr4gon schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:04:
Als grote fan van je knuffelkubus kan ik alleen maar het volgende zeggen: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ga zelf wel eens naar Malaysie, misschien moet ik maar eens stiekem bij intel langs gaan om te kijken hoe ze het daar doen O-)
:)
leuk detail, dat ding is de enige bak hier die geen Gigabyte bordje heeft :P
awenger schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 17:03:
Vandaag liep je NDA af toch?
Wat was er te beleven op dat Plugfest waarover je niet mocht praten?
We hebben daar met de nieuwe bordjes van Gigabyte mogen spelen, en ze hebben op zich wel wat leuke features, zoals:
dual bios,
d-leds
tot 10 S-ATA poorten
3 raidcontrollers (waarvan 2 raid chips weer in raid gezet kunnen worden)
onboard power, reset en clr cmos knop
TPM chip

Verder waren dit de prototype's waar we mee mochten werken, wat op zich wel leuk is. De engineers hadden zo'n beetje ieder uur een nieuwe biosversie met bugfixes erin adhv dingen die wij gevonden hadden. We hadden het prototype van de EP45-DQ6 met waterkoelingsmogelijkheden gezien en natuurlijk mogen werken met de EP45-DS4, EP45-DS5 en de EP45-DS3P.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JumP30mSlafszJypk6SbVSfU/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UWzzIdbDbxpMD8DOkOfw0cnp/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ApBxfB69Gzli3kuJI1kBzxwt/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XU9tk2toAtNpcIhc9rPRe7CP/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NxY0Kf8C5ntNsRxfdtRvEozP/thumb.jpg

En verder was het gewoon erg leuk om eens naar Taipei te mogen gaan, de mensen daar te ontmoeten etc. Het leuke is dat de productreviews die ik heb geschreven over de EP35-DS4 en de X48-DQ6 die ik heb geschreven en op t.net heb gezet gebruikt gaan worden voor R&D en marketing in Azië.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 11-05-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ziet er goed uit. :)
Maar dat ene bord heeft 4 LAN poorten. :o
Lijkt me toch echt een klein beetje overbodig tenzij je dat ding wil gebruiken als router ofzow. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 11-05-2008 14:36 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Best stom inderdaad, dat ze dan ook niet achterop één van die drie Firewire poorten zetten..? En misschien wat koper omdat er daar toch al zo'n stortvloed van op zit (en koeling blijkbaar nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:35:
Ziet er goed uit. :)
Maar dat ene bord heeft 4 LAN poorten. :o
Lijkt me toch echt een klein beetje overbodig tenzij je dat ding wil gebruiken als router ofzow. :P
Tja, 4 is wellicht wat overdreven, maar dit bord wordt dan ook wat meer gemarket als een bordje dat gebruikt kan worden als gameserver op lans e.d., gezien je een 4Gb verbinding kunt opzetten dmv teaming.
TheZeroorez schreef op zondag 11 mei 2008 @ 14:41:
Best stom inderdaad, dat ze dan ook niet achterop één van die drie Firewire poorten zetten..? En misschien wat koper omdat er daar toch al zo'n stortvloed van op zit (en koeling blijkbaar nodig is).
Dat was ook mijn bezwaar, iets dat ik tegen 2 engineers heb verteld, gezien het interessanter zou zijn ipv 8USB ook firewire achterop te gooien. Gezien dit pas een engineering sample is kan het goed nog eens gaan veranderen. Borden die je daar ziet zijn ook niet per se de uiteindelijke versies. Dat was een van de redenen van het Gigabyte plugfest, kijken wat er nog aan die dingen verandert moest worden en hoe de bordjes in de smaak vielen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het bord eruit ziet wat ik krijg en welke veranderingen er in evt volgende revisies worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan mag Gigabyte ook wel wat software oid meeleveren om teaming op te zetten. Zoveel USB poortjes is altijd welkom, als er maar genoeg juice door het bord vloeit.

Die knopjes zijn helemaal een geniale uitvinding! :P

Wel een beetje vreemd, die gekantelde SATA poorten, of kijk ik nou verkeerd?

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2022
Mooie reportage Danny. Waar had je deze uitnodiging bij Gigabyte eigenlijk aan te danken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Vinnie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 15:46:
Dan mag Gigabyte ook wel wat software oid meeleveren om teaming op te zetten. Zoveel USB poortjes is altijd welkom, als er maar genoeg juice door het bord vloeit.

Die software wordt meegeleverd. Mijn X48 DQ6 maakt al gebruik van adapter teaming met 2 poorten. Waardoor ik dus een 2Gb verbinding heb :)

Die knoppen zijn ideaal. Zeker gezien we die planken gewoon los hadden liggen tijdens het testen en de biossen nog wel eens op z'n gat gingen (maar goed, als je de biosbugs probeert te vinden dan vind je ze ook). Ik verwacht dat die CLR CMOS niet echt nodig gaat zijn, die heb ik met de laatste betabios al niet meer nodig gehad :P

Die gekantelde S-ATA poorten zitten zo dat je lange videokaarten erin kunt duwen, zonder dat die tussen de S-ATA kabels komt.
Thud schreef op zondag 11 mei 2008 @ 15:47:
Mooie reportage Danny. Waar had je deze uitnodiging bij Gigabyte eigenlijk aan te danken?
M'n Tomb Raider casemod :)
En het feit dat ik redelijk actief ben op het Gigabyteforum (ook al is dat vrij rustig). Maar door mijn casemod waarmee ik op het NKCM stond heb ik Nicolle leren kennen die daar op de Gigabytestand stond.
In januari van dit jaar kreeg ik een uitnodiging om bij Gigabyte Nederland langs te komen, vervolgens heb ik wat samples mogen ontvangen en toen er iemand naar Taipei gestuurd mocht worden, vonden ze mij een logische keuze (uit de regio benelux en nordics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Vinnie schreef op zondag 11 mei 2008 @ 15:46:

Let wel dat die knopjes niet echt een uitvinding zijn...Asus doet dit bij de R.O.G. borden al een jaar ongeveer.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2006/2139/ocz_rog2.jpg

Die gekantelde SATA poorten zijn ook van oorsprong op andere borden te vinden en is met name gedaan om SLI en Crossfire compatibiliteit te verbeteren.
(Zodat het geen onwijs geknoei word met uitstekende kabels).

Over de Asus/Gigabyte/MSI/etc discussie:
Ik ben zelf van mening dat Gigabyte de laatste paar jaren onwijs gestegen is kwa kwaliteit en populariteit. Maar ik denk ook zeker dat Asus en Gigabyte echt niet voor elkaar onder doen.
Zelf ben ik al sinds jaar en dag een Asus aanhanger (heb momenteel een Maximus Formula) en zolang Asus mij blijft bevallen zal ik het blijven gebruiken.
Ik bouw echter wekelijks nieuwe systemen voor mijn vrienden en als die een Gigabyte bord pakken is dat ook helemaal prima. (Eigenlijk ben ik dan wel weer Pro Asus/Gigabyte tov andere merken).

[ Voor 44% gewijzigd door Da_maniaC op 11-05-2008 16:50 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:45:
[...]

Let wel dat die knopjes niet echt een uitvinding zijn...Asus doet dit bij de R.O.G. borden al een jaar ongeveer.

[afbeelding]
DFI doet het ook al tijden (al hoor je vrij weinig van DFI eigenlijk, zo groot zijn die niet), maar het concept bestaat al tijden. Ik heb hier nog een compaq 486 plankje die al over zo'n cmos knopje beschikt en genoeg oude kneut gezien die het ook al had. Feit blijft natuurlijk dat lang niet iedere fabrikant het gebruikt, dus wat dat betreft ben ik blij dat Gigabyte het nu wel doet.
Die gekantelde SATA poorten zijn ook van oorsprong op andere borden te vinden en is met name gedaan om SLI en Crossfire compatibiliteit te verbeteren.
(Zodat het geen onwijs geknoei word met uitstekende kabels).
Gigabyte gebruikt die dingen ook al veel langer, maar weer niet op ieder bordje :P Maar dit is iets dat echt van de serverbordjes afkomt, wat logisch is, gezien de hdds daar achter het mobo worden geplaatst.
Over de Asus/Gigabyte/MSI/etc discussie:
Ik ben zelf van mening dat Gigabyte de laatste paar jaren onwijs gestegen is kwa kwaliteit en populariteit. Maar ik denk ook zeker dat Asus en Gigabyte echt niet voor elkaar onder doen.
Zelf ben ik al sinds jaar en dag een Asus aanhanger (heb momenteel een Maximus Formula) en zolang Asus mij blijft bevallen zal ik het blijven gebruiken.
Ik bouw echter wekelijks nieuwe systemen voor mijn vrienden en als die een Gigabyte bord pakken is dat ook helemaal prima. (Eigenlijk ben ik dan wel weer Pro Asus/Gigabyte tov andere merken).
Kwa kwaliteit vind ik het meevallen, imho is Gigabyte namelijk altijd al een hele goede geweest, dus ze zijn wel beter geworden, maar ze zijn nooit echt slecht geweest. Dat ze nu planken maken die kwa features interessanter zijn klopt, dat is ook waar ik het met een aantal mensen bij Gigabyte over heb gehad en ze willen zeker vooruitstrevend blijven met betrekking tot de features, maar ook de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ontzettend gaaf verslagje, Danny :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Terw_Dan schreef op zondag 11 mei 2008 @ 13:58:
[...]

:)
leuk detail, dat ding is de enige bak hier die geen Gigabyte bordje heeft :P
Abit moederbord toch? Is Gigabyte imo toch beter, maar die maken vast geen roze moederborden :(

Overigens wel gaaf dat je die borden uit mocht proberen.

[ Voor 73% gewijzigd door wjjkoevoets op 12-05-2008 11:38 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Sn0WDr4gon schreef op maandag 12 mei 2008 @ 11:38:
[...]

Abit moederbord toch? Is Gigabyte imo toch beter, maar die maken vast geen roze moederborden :(

Overigens wel gaaf dat je die borden uit mocht proberen.
Die sweetkiss is een Aopen. Maar goed, Aopen zie je tegenwoordig niet meer op de markt voor desktopbordjes, die maken alleen nog maar ITX spul.

Het uitproberen van die mobo's was de reden om naar Taiwan te gaan, maar het is wel leuk om te weten dat ik waarschijnlijk de eerste in NL ben geweest die met een P45 heeft mogen klooien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
maar het is wel leuk om te weten dat ik waarschijnlijk de eerste in NL ben geweest die met een P45 heeft mogen klooien
Ik moet je teleurstellen, HWI heeft al enige tijd samples in handen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Hacku schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:39:
[...]

HWI, misschien wel, maar ik denk dat terw_dan de eerste is als particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig verslag!! Thnx!
Wist idd (net als vele andere al opmerkten) niet dat er nog zoveel handwerk werd gedaan...

Nu op naar de volgende uitnodiging? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had je niet kunnen zeggen dat ze gekleurde moederborden moesten gaan maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Hacku schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:39:
[...]

Tja, die hebben het bord in handen gehad waar ik ook mee gewerkt heb voor zover ik kan zien. Zeker de uitgebreide DQ6, die kwam een dag van tevoren uit de fabriek :P

http://www.hardware.info/...P45_moederborden_preview/
wel komisch, wie zou die ene Nederlander zijn :D
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 13:33:
Geweldig verslag!! Thnx!
Wist idd (net als vele andere al opmerkten) niet dat er nog zoveel handwerk werd gedaan...

Nu op naar de volgende uitnodiging? :P
Wie weet volgend jaar, voor de P5x en X5x chipsets van Intel ofzo :P
Ik heb in elk geval gehoord dat ze volgend jaar weer een event willen organiseren (alleen dan wat langer). En gezien ik verkozen was tot de beste tester, denk ik eerlijk gezegd dat ik dan wel weer een uitnodiging krijg als het net zo iets is als dit jaar.

[ Voor 37% gewijzigd door TERW_DAN op 12-05-2008 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 14:47:
Had je niet kunnen zeggen dat ze gekleurde moederborden moesten gaan maken? :P
nee en gigabyte gebruikt niet al genoeg kleurtjes op hun mobo's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iceheart schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:54:
[...]

nee en gigabyte gebruikt niet al genoeg kleurtjes op hun mobo's :P
ja maar ik wil bijv. wel een roze mobo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:23:
[...]

ja maar ik wil bijv. wel een roze mobo :P
Prima mogelijk hoor, mits je ze maar in grote aantallen besteld (anders is het niet interessant er een productielijn op te zetten).
Onder de bezoekers was 1 poolse gast, die technicus was bij een of andere poolse fabrikant van computers (www.pcf.pl) en die nemen dus OEMbordjes af van Gigabyte, die aan te passen zijn aan hun eisen. Dus als jij roze PCBs wilt dan is dat vast te doen. Ik zou het jammer vinden, dat maakt mijn knuffelkubus weer wat minder exclusief namelijk :+

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 13-05-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wauw! Beetje laat dat ik dit lees, maar wat geweldig dat je daar voor uitgenodigd bent!

I know, niet veel mensen in de wereld staan gelukzalig bij de 'geboorte van een moederbord' te kijken, maar ik denk dat het voor jou wel leuk was! Jee, ik ben jaloers op je!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tof verslag!
Ben er in de buurt geweest (China mainland dat wel..Funjian) Taiwan en China liggen elkaar niet zo lekker :P (Taiwan wil niet bij China horen)
Kannonen op elkaar gericht enzo...je kon ook oefen schoten horen van de kleine taiwaneese eilandjes :P
Communisme...dat is het goeie woord.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
Cool om dit proces te zien. En een leuk verhaal erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneMin
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11-2024
Leuk verslag, interressant om te lezen..

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Ik wilde toch even terug komen op het feit of ieder enkel moederbord getest wordt of niet. In een recent artikel van Hardware.info wordt toch iets anders verteld:

Een percentage van de geproduceerde moederborden wordt hier voorzien van echte componenten (processor, geheugenmodules, videokaart, etc.) om zo steekproefsgewijs alle functies van het moederbord te controleren.

Een gedeelte van de gefabriceerde moederborden ondergaat tevens een duurtest van 72 uur, waarbij de moederborden gedurende deze gehele periode volledig belast worden, bijvoorbeeld door het draaien van een 3D Mark benchmark.

Het linkje:
http://www.hardware.info/...ctie_van_een_moederbord/6

Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat ieder moederbord getest wordt. Dit kost eenvoudig weg te veel tijd en te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
WouterHelm schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:54:
Ik wilde toch even terug komen op het feit of ieder enkel moederbord getest wordt of niet. In een recent artikel van Hardware.info wordt toch iets anders verteld:

Een percentage van de geproduceerde moederborden wordt hier voorzien van echte componenten (processor, geheugenmodules, videokaart, etc.) om zo steekproefsgewijs alle functies van het moederbord te controleren.

Een gedeelte van de gefabriceerde moederborden ondergaat tevens een duurtest van 72 uur, waarbij de moederborden gedurende deze gehele periode volledig belast worden, bijvoorbeeld door het draaien van een 3D Mark benchmark.

Het linkje:
http://www.hardware.info/...ctie_van_een_moederbord/6

Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat ieder moederbord getest wordt. Dit kost eenvoudig weg te veel tijd en te veel geld.
Dan heeft Hardware.info het toch echt bij het verkeerde eind. Ieder bord wordt getest, niet enkel steeksproef gewijs. Dat wordt gedaan met nieuwe modellen en revisies om te kijken of alles werkt, maar doorgaans wordt dat gedaan met de eerste exemplaren.
Dark Blue schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:52:
Wauw! Beetje laat dat ik dit lees, maar wat geweldig dat je daar voor uitgenodigd bent!

I know, niet veel mensen in de wereld staan gelukzalig bij de 'geboorte van een moederbord' te kijken, maar ik denk dat het voor jou wel leuk was! Jee, ik ben jaloers op je!
Ik vond het uiteraard geweldig :) En je bent niet de enige die jaloers is hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-08 16:44
kwam dit heel toevallig tegen maar heel erg interresant om te zien!

En dankje voor je goede verslag!

If it ain't broke, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-01 12:08
Interesaant verslag. liefst loop ik zelf door zo een fabriek, lijk mij wel gaaf om zo iets mee te maken. tumbs up dat je met ons deelt
Pagina: 1 2 Laatste