iMac 24" langzaam na dag aanstaan

Pagina: 1
Acties:

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 22:58
Hallo. Ik heb sinds 2 maanden een IMac gekocht met de volgende specs: Intel 2.4 ghz, 2 gb ddr2, 320 hdd. Maar sinds een paar weken merk ik dat hij steeds langzamer wordt nadat hij langer aanstaat. Maar het rare is dat ik de laatste weken geen andere software gebruik dan toen hij nog gewoon snel werkte. In activiteitenbeheer is ook mijn swap file steeds in gebruik, terwijl dit vroeger altijd op 0 stond. En ik heb niet echt spannende geheugenvretende processen openstaan, hoogstens iTunes, en af en toe Photoshop, maar die staat niet altijd aan.

De zoekfunctie gaf me wel een aantal topics, maar daar kwamen alleen antwoorden uit like meer ram geheugen enzo. Een mac met deze specs moet toch wel beter draaien?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Ben je ervan op de hoogte dat je op Mac OS X een proces expliciet moet afsluiten om 'm uit het geheugen te laten verwijderen? Je ziet als je een applicatie wegclickt altijd nog een blauw lampje in de dock blijven staan onder het icoon. Als je je Mac dan op sleep zet in plaats van 'm helemaal uit te zetten, dan zullen er na verloop van dagen/weken steeds meer applicaties actief zijn in het geheugen. Dat vreet geheugen, en dus zal ook je swapfile aangewend worden :)

Daarom je applicaties echt afsluiten, of je mac echt uitzetten en opnieuw booten bij aanschakelen in plaats van de sleep te gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 00:23
Wat zijn de actieve applicaties? Is ook je proc druk?
Ik haal regelmatig uptimes van een aantal weken met mijn Mac, ook als er meerdere gebruikers aangemeld zijn, dus het zou wel moeten kunnen.

https://f1nerd.nl

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
Ik ben er zelf al achter wil je een beetje multi tasken om 4 gig geheugen te nemen...

MBP 2,4 Ghz 2Gig geheugen. Na 6 dagen aan staan is er nog maar ongeveer 512 MB van het geheugen vrij. Programmas worden gesloten via command+q

A Soldiers manual and a pair of boots.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Mac OSX gaat anders om met het geheugen als je zal denken. Zodra je een programma afsluit (ook als je het ECHT afsluit ipv minimaliseerd) blijft dat programma het geheugen gebruiken, totdat een ander programma dat nodig heeft. Daardoor wordt het geheugen efficiënt gebruikt door zo min mogelijk geheugen onbenut te houden.

• Sephone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-07-2023
[Geheugen] Geheugen upgrade tips & weetjes

Kijk hier is rond, misschien kan je hier wat informatie vandaan halen.

 MacBook Pro Retine 15" 2,3 Ghz 16GB - iPad mini 16GB WiFi - iPhone 5 - Apple TV 2 - Airports

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 22:58
Ik heb vanochtend nog een aantal updates opgehaald. Mijn proc doet eigenlijk niks op zo'n moment. Ook sluit ik mijn applicaties af in mijn dock, dus ze draaien niet op de achtergrond :P. Mijn swap file ligt meestal rond de 400/500 mb. het viel me wel op dat hij vooral langzaam is bij transmission, maar gister stond er maar 1 torrent in van 40 mb groot, die stond die dag te seeden op 20 kb/sec. Zo enorm intensief is dat nou ook niet :'), maar alles schokte enorm. Zelfs het openen van een nieuw firefox tabblad duurde 3/4 seconden.

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 02:34
knarfyboy schreef op zondag 04 mei 2008 @ 23:14:
Ik heb vanochtend nog een aantal updates opgehaald. Mijn proc doet eigenlijk niks op zo'n moment. Ook sluit ik mijn applicaties af in mijn dock, dus ze draaien niet op de achtergrond :P. Mijn swap file ligt meestal rond de 400/500 mb. het viel me wel op dat hij vooral langzaam is bij transmission, maar gister stond er maar 1 torrent in van 40 mb groot, die stond die dag te seeden op 20 kb/sec. Zo enorm intensief is dat nou ook niet :'), maar alles schokte enorm. Zelfs het openen van een nieuw firefox tabblad duurde 3/4 seconden.
Transmission zorgt bij mij ook voor een trage mac. En als is het maar 1 torrent... dacht eerst dat het aan me mac zelf lag. Na een nieuwe installatie zonder transmission was me mac echt 10x sneller totdat ik transmission weer probeerde.

[ Voor 11% gewijzigd door rhodium op 05-05-2008 15:56 ]

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kijk gewoon met activity manager naar je cpu load en je weet welk programma je mac zo traag maakt.
Transmission heeft met de oudere versie behoorlijk wat memory leaks trouwens, de nieuwere (2 maanden oud en nieuwer) geven bij mij geen problemen.

Verwijderd

Je OS x maakt als je mac altijd aanstaat om bepaalde periode tijdelijke bestanden aan. Op gegeven moment is er gewoon teveel in het systeem waardoor het traag gaat reageren.
Met deze scripts in "terminial" zorg je er voor dat OSx automatisch deze weghaald na een bepaalde periode.

/usr/sbin/periodic daily
/usr/sbin/periodic weekly
/usr/sbin/periodic monthly

Anders lees je dit artikel even door vanaf het kopje " Cron Mac OS X clean up script "

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
knarfyboy schreef op zondag 04 mei 2008 @ 23:14:
Let op met transmission! Ik vind het persoonlijk een erg fijne torrent client, maar er is 1 nadeel. Als je iets download met Transmission gaat spotlight iedere keer je downloadfolder herindexeren, bij ieder blokje wat er gedownload wordt. Exclude je downloadfolder dus bij de spotlight preferences, en het euvel is verholpen. Bij mij werkte dit iig uitstekend!

Verwijderd

Hier hetzelfde sinds vandaag. Niks bijzonders gedaan maar Leopard reageerd echt super sloom, zoals bij het intypen van tekst bijvoorbeeld, waar een kleine vertraging in zit. Het enige wat ik doe is soms wat dingen downloaden. Wat o wat kan ik doen? Ik heb ook een iMac, 20", 2.4 ghz en 2 gig geheugen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:47:
Je OS x maakt als je mac altijd aanstaat om bepaalde periode tijdelijke bestanden aan. Op gegeven moment is er gewoon teveel in het systeem waardoor het traag gaat reageren.
Met deze scripts in "terminial" zorg je er voor dat OSx automatisch deze weghaald na een bepaalde periode.

/usr/sbin/periodic daily
/usr/sbin/periodic weekly
/usr/sbin/periodic monthly

Anders lees je dit artikel even door vanaf het kopje " Cron Mac OS X clean up script "
Bij mij zegt ie: acces denied

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:26:
[...]

Bij mij zegt ie: acces denied
Je moet hem als root uitvoeren, admin rechten zijn niet voldoende. Je kan dat het makkelijkste met sudo doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

breinonline schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:30:
[...]

Je moet hem als root uitvoeren, admin rechten zijn niet voldoende. Je kan dat het makkelijkste met sudo doen.
My bad... indeed.

Verwijderd

Ik heb mijn schijf rechten hersteld met schijfhulpprogramma, en nu werkt ie weer sneller. Maar nog niet snel genoeg, opstaren van bijv firefox duurt aanzienlijk langer.
Wat is sudo? Soort van terminal? En hoe draai ik het? Nog niet eerder van gehoord :P

Verwijderd

aha ben weer te voorbarig, je moet dus sudo uitvoeren in de terminal :P
hij zegt: bash-3.2#

das ok denk ik?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja je kunt dan eens whoami intypen om te kijken of je root bent.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Jep, het klopt.
Ik heb nu ook onyx geinstalleerd, volgensmij kun je daar dezelfde onderhoudsscripts mee uitvoeren. Alles loopt nu in ieder geval weer soepel! Ik vind onyx echt een aanradar.
Pagina: 1