Digitale TV Casema via Humax lijken op camcorderbeelden?

Pagina: 1
Acties:

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09-2025
Gisteren heb ik bij mijn broer digitale tv van Casema mogen aanschouwen op een Samsung HD-TV i.c.m. een Humax decoder. Het gaat om de decoder die door Casema zelf wordt geleverd en het geheel is aangesloten via een vergulde scartkabel.
Ik was verbaasd over de scherpe beeldkwaliteit i.v.m. mijn analoge kabelverbinding. Maar bij het kijken van verschillende films op verschillende zenders viel mij op (en in eerste instantie zelfs mijn vriendin, die daar een stuk ongevoeliger voor is dan ik) dat er iets niet klopte aan de films.

De vertoonde films zagen er nochal "soapy" uit, alsof het low budget producties waren. Het zag er uit als privéopnamen van een videocam. De kleurstelling/ belichting leek anders. En bij beweging veliep deze te snel, alsof er frames tussen uit misten. (Betrof grote producties als: Meet the parents, Once upon a time in Mexico en The Dirty Dozen.)

Nochmaals alles zeer scherp, maar dit was toch wel enigzins teleurstellend qua kwaliteit.

Nu zou ik graag willen weten waar het aan ligt.
Is het de compressietechniek van Casema?
Is het de Humax decoder?

[ Voor 4% gewijzigd door FrankNLD op 03-05-2008 10:03 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:14

Exirion

Gadgetfetisjist

Frank76NL schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 09:55:
Het zag er uit als privéopnamen van een videocam.
Daarmee bedoel je 'slecht' denk ik.
De kleurstelling/ belichting leek anders.
Maar hoe dan precies? Veel LCD TV's doen aan dynamic contrast en dat soort dingen. In het algemeen wordt het beeld er vaak beter van, en zeker niet slechter.
En bij beweging veliep deze te snel, alsof er frames tussen uit misten.
Je zegt 'te snel' dus je zou eerder denken dat het beeld te vloeiend beweegt, dus 'te veel' frames. Dat effect is waar sommige mensen over klagen als ze een film kijken op een TV met iets zoals natural motion: interpolatie in het tijdsdomein waarmee extra beelden worden gegenereerd en bewegingen vloeiender worden.

Ik denk dat jij andersom bedoelt: het beeld is schokkerig? Dat zou kunnen komen omdat de uitzendingen via het digitale TV net in progressive scan zijn in plaats van interlaced. 50Hz interlaced oogt vaak een stuk vloeiender dan 25Hz progressive.

Al met al kan het zijn dat jij niet gewend bent aan de processing in een plasma/LCD TV of dat er inderdaad dingen in het TV net zitten die dit veroorzaken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• FrankNLD
Exirion schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 10:08:
[...]

Daarmee bedoel je 'slecht' denk ik.

[...]

Maar hoe dan precies? Veel LCD TV's doen aan dynamic contrast en dat soort dingen. In het algemeen wordt het beeld er vaak beter van, en zeker niet slechter.

[...]

Je zegt 'te snel' dus je zou eerder denken dat het beeld te vloeiend beweegt, dus 'te veel' frames. Dat effect is waar sommige mensen over klagen als ze een film kijken op een TV met iets zoals natural motion: interpolatie in het tijdsdomein waarmee extra beelden worden gegenereerd en bewegingen vloeiender worden.

Ik denk dat jij andersom bedoelt: het beeld is schokkerig? Dat zou kunnen komen omdat de uitzendingen via het digitale TV net in progressive scan zijn in plaats van interlaced. 50Hz interlaced oogt vaak een stuk vloeiender dan 25Hz progressive.

Al met al kan het zijn dat jij niet gewend bent aan de processing in een plasma/LCD TV of dat er inderdaad dingen in het TV net zitten die dit veroorzaken.
Ik bedoel dat elk voorwerp/persoon in het beeld evenveel belicht lijkt te worden/ niet professioneel belicht. Zoals bij thuisopnamen dus. De keurstelling lijkt dus ook op amateuropnamen, niet zoals ik films gewend ben. En ik kijk ook wel eens films in HD, dus weet dat het niet de scherpte is, die ik niet gewend zou zijn.

En ja, de bewegingen waren schokkering, in dat opzicht dat wanneer er iemand door een deur binnen kwam, je de deur zag bewegen en het volgende beeld stond diegene binnen, zo van, hier mist iets. Vaak alsof de decorder achterliep en snel nog even de beweging moest weergeven.

Ik wil wel graag weten of dit altijd zo is (met iedere decoder?) omdat ik ook binnen het Casema gebied woon en straks misschien ook digitale televisie wil.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 23:29
Ik heb de ervaring met een philips CRT breedbeeld TV, deze heeft digital natural motion welke bijv bij films (25 beelden) de tussenliggende plaatjes uitrekent en weergeeft (100Hz). Hierdoor lijkt het ook op een consumenten DV camera, enkel door de vloeiendheid. Het filmische is er van af. Precies hetzelfde probleem.
Wellicht heb je een soortgelijke functie er op zitten. Zet sowieso eens alle enhancement zut uit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Exirion schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 10:08:Ik denk dat jij andersom bedoelt: het beeld is schokkerig? Dat zou kunnen komen omdat de uitzendingen via het digitale TV net in progressive scan zijn in plaats van interlaced. 50Hz interlaced oogt vaak een stuk vloeiender dan 25Hz progressive.
Uit de digitale (SD) decoders komt ook gewoon een PAL 50Hz interlaced signaal.
Vergeleken met een echt interlaced (CRT) display ziet het beeld op LCD/PLASMA er dan vaak wat minder vloeiend uit.
Vooral bij het zgn "panning' is dat dan vaak goed zichtbaar.

• FrankNLD
Ik was er om een avondje op te passen en heb daarom niet met de instellingen geëxperimenteerd.
Het verschil in wergave van beweging is dan enigzins verklaard, de kleurinstelllingen zijn natuurlijk ook aan te passen, maar ik begrijp dan niet dat alles evenveel belicht lijkt :? .

Edit:
The_Doman schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 11:09:
[...]

Uit de digitale (SD) decoders komt ook gewoon een PAL 50Hz interlaced signaal.
Vergeleken met een echt interlaced (CRT) display ziet het beeld op LCD/PLASMA er dan vaak wat minder vloeiend uit.
Vooral bij het zgn "panning' is dat dan vaak goed zichtbaar.
En is hier iets aan te doen?

Btw. Ik zie dit niet op mijn eigen lcd tv i.c.m. analoge tv

[ Voor 47% gewijzigd door FrankNLD op 03-05-2008 11:57 ]

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 08:51
Sleep je lcd eens mee dan kun je zien of het aan die samsung ligt.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 12:18
Makkelijker om de Humax naar zijn huis te slepen dan, toch? ;)

• FrankNLD
Is inderdaad een optie. Ik neem aan dat Casema alle zenders op hetzelfde digitale kanaal zet en dat het apparaat dus niet opnieuw ingesteld hoeft te worden?

• FrankNLD
Naast de bovenstaande vraag, zijn er anderen die het beeld op dezelfde wijze ervaren? Vind het zelf wel hinderlijk.

• FrankNLD
}:O

Modbreak:Niet binnen 24 uur het topic kicken!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2008 18:03 ]

• FrankNLD
OK, bij deze.

• FrankNLD
Primetime(?)-kick.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankNLD op 08-05-2008 18:16 ]

• FrankNLD