Trage gbit (en 100mbit) snelheden

Pagina: 1
Acties:

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:55
Ik heb hier een gbit netwerk aangelegd om pc en htpc met elkaar te verbinden op gbit snelheid. Het gaat om de volgende hardware/software.

PC:
MSI K9A Platinum/X2 4800+
Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit ethernet NIC
Windows XP Pro SP2

HTPC:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H/BE 2350
Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit ethernet NIC
Vista Ultimate x64 SP1

Laptop: (toegevoegd, heeft maar 100mbit, maar ook uitgevoerde testen)
Aspire 5630
Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller
Windows XP Pro SP2

Switch:
3com 3CGSU05 (5 poorts gigabit switch)

En verder heb ik nog een 100mbit router+switch.

Het probleem:

Tussen PC en HTPC wil ik 1gbit verbinding, met het test tool netcps haal ik echter maar ~8.5 MPS. Dit is zelfs laag voor 100mbit verbinding.

Ik heb de volgende tests uitgevoerd: (eerste machine is client)
PC - 3com - HTPC: ~8.5 MPS (max 1000mbit)
PC - 3com - Laptop: ~10.7 MPS (max 100mbit)
Laptop - 3com - HTPC: ~6.5 MPS (max 100mbit)
Laptop - 3com - PC: ~9 MPS (max 100mbit)
HTPC - 3com - PC + Laptop: 2x ~8.5 MPS (simultaan getest)

PC - router - HTPC: ~8.5 MPS (max 100mbit)
PC - router - Laptop: ~11 MPS (max 100mbit)

Uit deze testen blijkt dat er een transferspeed van onder de 100mbit bereikt wordt, wat er ook gebeurt. Het ligt dus niet aan de switch. Tevens is de link Laptop - PC netjes, terwijl de beide links tussen PC - HTPC en Laptop - HTPC, beide bagger zijn.

Zowel PC en HTPC rapporteren dat ze op 1000mbit werken, en het desbetreffende lampje gaat ook branden op de NIC. Rest mij de conclusie dat de fout ergens in de HTPC of Windows zit.

Wie helpt mij verder?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:25

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Gebruik de search hier, er zijn een boel ervaringen (helaas) met trage Gbit netwerken.

Gebruik oop iperf, benchmarking tool, die kan je vertellen of het aan je fysieke netwerk of aan de software kant te vinden is.

Succes ermee, want het is lastig, heb er zelf ook last van.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MPS = Mbps ?

• Deikke
Nee, MPS is als het goed is MegaByte per seconde

• Noork
  • Niet online
Deikke schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:53:
Nee, MPS is als het goed is MegaByte per seconde
Ah 8.5 MB/s is niet langzaam voor 100mbit. Dit is prima. Door de overhead is dit ongeveer de snelheid die je overhoudt.

Gebruik je wel cat5e of cat6 kabels?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kan je mischien je netwerk uit teken met de juiste benamingen en gebruikte kabels ?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Noork schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:55:
[...]

Ah 8.5 MB/s is niet langzaam voor 100mbit. Dit is prima. Door de overhead is dit ongeveer de snelheid die je overhoudt.
Ik haal anders perfect rond de 10/11,5MBps door een 100mbit netwerk.
Door de overhead is -dit- wat je over zou moeten houden als je gibberish overgooit dmv. netcps of een andere tool.
Gebruik je wel cat5e of cat6 kabels?
Cat6 is overrated, _goed_ geknepen Cat5 haalt ook gigabit snelheden op korte afstand (eigen ervaring).
TS: als je op MB/sec doelt, zeg dan ook MB/sec. ;)

Heeft elke machine de recentste drivers? Hebben de XP bakken een beurtje met TcpOptimizer gehad (schuifje naar rechts en rechtsonder in 'optimal settings' klikken?)

Probeer ook eens iPerf, op de gigabit link met wat threadjes meer.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-03 14:10

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

@hierboven

dude serieus als jij verkondigd dat cat6 overrated is mag je heel snel weer onder die steen kruipen waar je net onder vandaan komt....
cat6e shielded heeft wel degelijk zin !!!

@TS

begin eens eerst met de theoretische snelheden te testen met iperf, en ga erna pas beginnen met transfer rates te bekijken.

Tevens zijn er een heleboel topics (zoek bijv op mijn naam als je een goed topic zoekt ----> bijv : Jumbo Frames ) over gbit snelheden, daar kun je zien hoe ik de 988mbit bereik heb, en me schijven rood laat gloeien onder me transfers >:)
------------------------------------------------------------
[1844] local 10.0.0.23 port 2016 connected with 10.0.0.1 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[1844] 0.0-10.0 sec 1.15 GBytes 988 Mbits/sec

[ Voor 70% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-05-2008 16:39 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Heb je heel toevallig op die Vista PC op dat moment muziek aanstaan (danwel draaien, danwel op pauze)?

Anders heb je misschien hier last van: http://blogs.technet.com/...e/2007/08/27/1833290.aspx

Vista limiteert het netwerk verkeer op het moment dat je muziek aan hebt om ervoor te zorgen dat deze niet hapert 8)7 en bij 1000mbit is dit flink merkbaar in de preformance (die dropt naar ongeveer 100mbit).

• BHQ

BHQ

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:35:
dude serieus als jij verkondigd dat cat6 overrated is mag je heel snel weer onder die steen kruipen waar je net onder vandaan komt....
:z

Het gaat om het principe dat iedereen meteen roept dat er Cat6 -moet- liggen, terwijl _goed_ geknepen Cat5e prima in staat is gigabit speeds te halen (wellicht niet over 100 meter, maar toch).. Met korte afstanden cat5 is het ook mogelijk meer dan 100mbit te halen.

Besides, shielded.. Komt die kabel soms in een fabriek te liggen langs de krachtstroom?
gjs schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:48:
Toevallig geen mediaplayer lopen ? Want dan zakt de snelheid enorm.
Zie ook: http://courtneymalone.com...te-on-vista-network-speed
Dat is 2 posts voor je al aangehaald..

-nog een edit-
LuckyY schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:54:
[...]
Voordat je onzin begint uittekramen over JUMBOframes.
Vraag eerst eens aan de TS of ze switch dit ondersteunt..... :+
Dat doet-ie volgens Google tot 9k. Niet dat die jumbo frames zo'n onwijs verschil gaan maken bij een situatie waarin de clients amper 100mbit halen..

[ Voor 35% gewijzigd door BHQ op 02-05-2008 16:57 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:49

rimpeldinky

nani?

Yapser schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:43:
[...]

Het gaat om het principe dat iedereen meteen roept dat er Cat6 -moet- liggen, terwijl goed geknepen Cat5e prima in staat is gigabit speedste halen (wellicht niet over 100 meter, maar toch).. Met korte afstanden cat5 is het ook mogelijk meer dan 100mbit te halen.

Besides, shielded.. Komt die kabel soms in een fabriek te liggen langs de krachtstroom?
even uit mn hoofd is 5e Gbit certified tot 38 meter, cat 6 tot 100+

ik zou het probleem eerder zoeken in de applicaties, software etc.

*burp*

• gjs
  • Laatst online: 23-02 15:19

gjs

Scoobydoobydoo

Zelfde probleem geldt ook als je de nieuwe msn beta hebt draaien, dan kom je ook niet boven de 100mbit uit.
Gerbuik je wel volledig bedraade utp kabels ? Voor gigabit heb je alle 8 de aders nodig !

[ Voor 18% gewijzigd door gjs op 02-05-2008 16:53 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• LuckY
  • Niet online
@TS

begin eens eerst met de theoretische snelheden te testen met iperf, en ga erna pas beginnen met transfer rates te bekijken.

Tevens zijn er een heleboel topics (zoek bijv op mijn naam als je een goed topic zoekt ----> bijv : Jumbo Frames ) over gbit snelheden, daar kun je zien hoe ik de 988mbit bereik heb, en me schijven rood laat gloeien onder me transfers >:)

[...]
Voordat je onzin begint uittekramen over JUMBOframes.
Vraag eerst eens aan de TS of ze switch dit ondersteunt..... :+
offtopic:
ook al ondersteund hij wel jumboframes tot 9K

Kijk ook eens in je device manager bij je ethernet adapter geeft die iets raars weer?
Kijk ook eens of je hem op 1000 FD forced kan zetten..

En kijk of al je kabels cat5e/Cat6 zijn..

En zorg dat alles eerst op de switch zit en dan poort 1 / Uplink naar de router...

[ Voor 20% gewijzigd door LuckY op 02-05-2008 17:00 ]

• Noork
  • Niet online
Yapser schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:32:
[...]

Ik haal anders perfect rond de 10/11,5MBps door een 100mbit netwerk.

Cat6 is overrated, _goed_ geknepen Cat5 haalt ook gigabit snelheden op korte afstand (eigen
Dude, in plaats van op mij te reageren, kun je beter constructief meedenken en tips geven voor de TS.

Fijn dat je 10 MBps haalt met je netwerkje, maar dat wil niet zeggen dat 8.5 slecht is. M'n kabel-tip staat letterlijk in de FAQ. Het gaat er gewoon om dat je niet met hokkietokkie cat5 kabels zit te knoeien. De TS geeft daar verder geen info over, dus het is een vraag naar hem; of hij er uberhaupt over heeft nagedacht.

@TS: Heb je geprobeerd om je HTPC (Vista) even met een LiveCd te booten, b.v. Knoppix, en hierna de snelheid te testen. Ik lees in dit topic: LAN GBit speed te traag (max 6-8 MB/sec), nl. dat Vista mogelijk moeilijk doet met Gbit.
En verder, is de schijf uberhaupt snel genoeg? Hoe is het CPU-gebruik?

Verwijderd

Staat de switch op de router aangesloten ? Zou een hoop verklaren :)

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:02:
Staat de switch op de router aangesloten ? Zou een hoop verklaren :)
Volgens mij maakt dit niet uit. Het verkeer wat niet via de router moet, loopt gewoon op Gbit indien mogelijk natuurlijjk.

• LuckY
  • Niet online
Noork schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:03:
[...]

Volgens mij maakt dit niet uit. Het verkeer wat niet via de router moet, loopt gewoon op 1000Gbit indien mogelijk natuurlijjk.
Tuurlijk maakt dit wel uit als hij zijn HTPC en laptop op de Router heeft aangesloten en ze pc op de Gigabit (bijvoorbeeld als kabel verlenger of hij kwam poorten tekort....)
dan kan het toch echt niet sneller dan 100Mb

• BHQ

BHQ

Noork schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:59:
[...]
Dude, in plaats van op mij te reageren, kun je beter constructief meedenken en tips geven voor de TS.
Waar doe ik dat niet? Ik vraag of z'n drivers up to date zijn, ik geef 'm de hint ook eens te testen met een ander programma en ik geef 'm een linkje naar TCP Optimizer om te kijken of dat eens verschil kan maken.
Fijn dat je 10 MBps haalt met je netwerkje, maar dat wil niet zeggen dat 8.5 slecht is.
8,5 is niet slecht, maar het kan beter dan dat. ;) bijv. een driverupdate en een tweakje met TCP Optimizer kan dat verschil al maken.
M'n kabel-tip staat letterlijk in de FAQ. Het gaat er gewoon om dat je niet met hokkietokkie cat5 kabels zit te knoeien.
Het gaat mij er alleen om dat er bij gigabit netwerken meteen aan Cat6 wordt gedacht, terwijl goede Cat5e ook prima voldoet over afstanden die je in een huis aantreft. Verder heb je absoluut gelijk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door BHQ op 02-05-2008 17:09 ]

• Noork
  • Niet online
LuckyY schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:05:
[...]

Tuurlijk maakt dit wel uit als hij zijn HTPC en laptop op de Router heeft aangesloten en ze pc op de Gigabit (bijvoorbeeld als kabel verlenger of hij kwam poorten tekort....)
dan kan het toch echt niet sneller dan 100Mb
Zie openingspost, pc en htpc zitten op de 3com Gbit switch. Daar hangt ook de router aan, en die deelt ip adresjes uit. Het verkeer van pc naar htpc gaat echter niet langs de router, dus zou het op Gbit moeten werken.

• LuckY
  • Niet online
volgens mij gebruikt het gewoon cat5 kabels....

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Yapser schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 16:43:
[...]

Het gaat om het principe dat iedereen meteen roept dat er Cat6 -moet- liggen, terwijl _goed_ geknepen Cat5e prima in staat is gigabit speeds te halen (wellicht niet over 100 meter, maar toch).. Met korte afstanden cat5e is het ook mogelijk meer dan 100mbit te halen.

Dude serieus, als je niet weet waar je over praat, zeg dan gewoon niks aub,
als je al begint met inferieur materiaal kom je nooit aan een goede infrastructuur
Nergens heb ik beweerd dat cat5E niet voldoende zou zijn , ik zei alleen dat als je toch aan gigabit wilt dat je het dan net zo goed , GOED kunt doen
(wat jij wilt is ferarri verwachten als je een panda koopt >:) )

En nadat je met TCP optimizer aankwam als tip stopte ik al met lezen... (en begon met lachen)

jij praat over netwerken als iemand die ik ken over <insert vehicle> praat na zn sleutelpogingen ....
ach dat schroefje is toch niet zo HEEEEL belangrijk, hij doet het ook zonder.....

(cartch my drift ? nofi )

@lucky
nergens heb ik beweerd dat hij jumboframes moest gebruiken, ik gaf hem mijn topic om daar tips uit te halen, dat jij meteen de jumbo frames neemt als enigste info in dat hele topic is een flaw aan jouw kant imho

Maar dat allemaal ter zijde, zoals Lucky het al briljant zei
LuckyY schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:39:
Kan je mischien je netwerk uit teken met de juiste benamingen en gebruikte kabels ?
Het is allemaal een beetje glazen bol kijken op deze manier
TS --- > maak eens een schets van je netwerk
Tussen PC en HTPC wil ik 1gbit verbinding
als je deze 2 eens direct aan elkaar hangt, wat haal je dan ?

en @ alle mensen die cat6e zeggen, het is cat6 (zonder E)
ik zweer dat ik ergens iemand cat6e had zien typen 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-05-2008 19:41 ]

• BHQ

BHQ

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 19:25:
[...]
Dude serieus, als je niet weet waar je over praat, zeg dan gewoon niks aub,
Oh, the irony. :)
als je al begint met inferieur materiaal kom je nooit aan een goede infrastructuur
Nergens heb ik beweerd dat cat5E niet voldoende zou zijn , ik zei alleen dat als je toch aan gigabit wilt dat je het dan net zo goed , GOED kunt doen
Het verschil tussen een -goed- geknepen Cat5e of cat6 kabel is simpelweg niet aanwezig in zijn situatie.

Sure dat ikzelf ook Cat6 zou plaatsen als ik de boel zou mogen herkabelen. Het ging er mij om dat er bij 'gigabit' meteen door iedereen 'Cat6 1!1one!1!1eleven!1!1!' wordt geroepen, terwijl bestaande goede 5e geen bottleneck hoeft te zijn. ;)
En nadat je met TCP optimizer aankwam als tip stopte ik al met lezen... (en begon met lachen)
Zegt dat wat over jou of mij? Het is een tool die -vaak- aangeraden wordt en die -vaak- ook gewoon helpt transfer speeds hoger te krijgen.
jij praat over netwerken als iemand die ik ken over <insert vehicle> praat na zn sleutelpogingen ....
ach dat schroefje is toch niet zo HEEEEL belangrijk, hij doet het ook zonder.....

(cartch my drift ? nofi )
Als jij dat zo wil opvatten, doe je best. :)

-edit-
en @ alle mensen die cat6e zeggen, het is cat6 (zonder E)
ik zweer dat ik ergens iemand cat6e had zien typen 8)7
Hmmmmm, wie zou dat zijn?
Geeft niet. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door BHQ op 02-05-2008 20:01 ]

• BHQ

BHQ

-dubbel-

-edit, om postje toch mooi te gebruiken:-
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:14:
btw niet voor het een of ander... ken ik jou persoonlijk ofzo ? :D
Nee :)
en lol @ eigen spelfout, zie je wel, ik wist het dat ik het iemand had zien zeggen ! :o
*grin*
prutser

[ Voor 255% gewijzigd door BHQ op 02-05-2008 20:21 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

en lol @ eigen spelfout, zie je wel, ik wist het dat ik het iemand had zien zeggen ! :o

[ Voor 56% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-05-2008 20:16 ]

Verwijderd

het lost het probleem niet op, maar toch even dit :

CAT6 heeft meer marge dan CAT5e en is minder fout gevoelig.
CAT5e kan inderdaad gigabit aan, maar dit is volgens mij niet de oorzaak van het probleem. Tenzij je deze allemaal zelf geknepen hebt en nooit hebt kunnen testen met een DTX of DSP van Fluke.

CAT6e bestaat niet.
CAT6a bestaat wel en kan 10Gbps aan. Nog steeds RJ45 en zelfs UTP !!!

Zoek inderdaad met iperf en dies meer om de Windows factor uit te schakelen.

• LuckY
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 20:14:

TCP optimizer is gewoon een vereenvoudigde versie van zelf kloten op je netwerkkaart en in je reg...
Denk aan windowsize en jumboframes.

• Deikke
Zelfde probleem geldt ook als je de nieuwe msn beta hebt draaien, dan kom je ook niet boven de 100mbit uit.
Gerbuik je wel volledig bedraade utp kabels ? Voor gigabit heb je alle 8 de aders nodig !
Dit was het! Vele malen dank _/-\o_

Yup, Vista WMC loopt, afgesloten, en ik haal nu 45 MB/s met netcps en via ftp.

Voor de anderen: het zijn allemaal cat 5e kabels.

Nu weet ik niet of dit resultaat helemaal optimaal is, maar het is een begin. CPU load is nu opzich vrij hoog (30-40%), wat mischien de doorvoer tegenhoud.

Nu nog een oplossing, heeft MS al een fix voor dit probleem? (zo te zien niet: SP1 is geinstalleerd). Het is natuurlijk niet leuk als je eerste WMC eerst moet afsluiten voordat je iets gaat oversturen.

• BHQ

BHQ

Die hoge CPU load komt probably voor een gedeelte door je Realtekjes.

Die 45MBps is best aardig, het moet probably wel ietsjes harder kunnen (beetje afhankelijk van je harde schijven, die worden op den duur de beperkende factor).

Verwijderd

De oplossing was je al aangereikt :) Deze fix is al een aardig tijdje uit en als het goed is meegenomen in SP1. Maar je kan altijd de MS bugfixes even op hun site bekijken.

Laatste Realtek drivers ook geinstalleerd btw ?

• Deikke
Nope, SP1 heeft geen fix, alleen een workaround:

How to use the throttling mechanism to control network performance in Windows Vista

Als SP1 dit gefixt had dan had ik dit probleem niet gehad. Ik ga nu dit proberen aan te passen en zien wat het opleverd. Anders is het een reden om XP maar te installeren.
Pagina: 1