Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nokia kwam eind December 2005 met de aankondiging van de Nokia E61
Een toestel met een vast Qwerty Toetsenbord wat veel deed denken aan blackberry's.

De Nokia E61 en E61i worden opgevolgt door de Nokia E71.
De E71 die we al weken online zien is dan sinds vandaag ook eindelijk officieel.
Ook de Nokia E66 die net als de E71 al Weken online rond spookt is eindelijk officieel

Eerst de Nokia E71 maar en die komt er in 2 kleur stylen.

Chrome:
Afbeeldingslocatie: http://nds3.nokia.com/pressphotos/public/global/devices/e71/E71_04_lowres.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.gsmarena.com/vv/newsimg/08/06/nokia-e66-e71-finally-out/gsmarena_002.jpg

Black:
Afbeeldingslocatie: http://nds3.nokia.com/pressphotos/public/global/devices/e71/E71_10_lowres.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.gsmarena.com/vv/newsimg/08/06/nokia-e66-e71-finally-out/gsmarena_005.jpg

Belangrijkste specificaties E71:

- Quad-band GSM
- UMTS / HSDPA
- S60 Series 3 Platform
- 2.36 inch QVGA display
- 110 MB intern geheugen
- Uitbreidbaar tot maximaal 8GB (microSD)
- 3.2 Megapixel camera met QVGA videoresolutie
- WiFi
- GPS ontvanger
- USB, Infrarood
- Bluetooth 2.0 met A2DP support
- 2.5mm headset aansluiting
- Qwerty toetsenbord
- Nokia Intellisync Email support
- mail for Exchange support
- POP/IMAP Email
- 114x57x10mm (hxbxd)
- 126 gram

De Nokia E66 is eigenlijk een E71 van binnen, maar dan in een slider vorm.

Chrome:
Afbeeldingslocatie: http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/images/upload/1213626330Nokia-E66-02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.gsmarena.com/vv/newsimg/08/06/nokia-e66-e71-finally-out/gsmarena_009.jpg

Black:
Afbeeldingslocatie: http://i.gsmarena.com/vv/newsimg/08/06/nokia-e66-e71-finally-out/gsmarena_011.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.gsmarena.com/vv/newsimg/08/06/nokia-e66-e71-finally-out/gsmarena_012.jpg

Belangrijkste specificaties E66
- Quad-band GSM
- UMTS / HSDPA
- S60 Series 3 Platform
- 2.4 inch QVGA display
- 110 MB intern geheugen
- Uitbreidbaar tot maximaal 8GB (microSD)
- 3.2 Megapixel camera met QVGA videoresolutie
- WiFi
- GPS ontvanger
- miocro-USB, Infrarood
- Bluetooth 2.0 met A2DP support
- 2.5mm headset aansluiting
- Nokia Intellisync Email support
- mail for Exchange support
- POP/IMAP Email
- 107x49x13mm (hxbxd)
- 121 gram

Nokia E71 product pagina
Nokia E71 Data Sheet

Nokia E66 product pagina
Nokia E66 Data Sheet

Prijzen:
De eerste prijzen druppelen binnen,
Er was al bekend dat zowel de E66 als de E71 350euro Ex belasting gingen kosten (Advies verkoop)
Expansys heeft de e71 inmiddels op de site voor 384,50 en heeft (nu) een leverdatum van 24juli.

We wachten af

[ Voor 147% gewijzigd door Donstil op 21-06-2008 01:03 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:39
Vorig jaar heb ik een keuze moeten maken: E61i of de E90. Het werd de E90 vanwege de mogelijkheden maar tegelijk had ik liever de E61i vanwege het formaat.
Het is nu veel te lang stil omtrend dit toestel vooral nu er een 3G iPhone aan begint te komen (met ook Exchange support e.d.) dus mijn tip voor Nokia: Schiet eens op ;)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ballebek schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:16:
Vorig jaar heb ik een keuze moeten maken: E61i of de E90. Het werd de E90 vanwege de mogelijkheden maar tegelijk had ik liever de E61i vanwege het formaat.
Het is nu veel te lang stil omtrend dit toestel vooral nu er een 3G iPhone aan begint te komen (met ook Exchange support e.d.) dus mijn tip voor Nokia: Schiet eens op ;)
Ja ik heb een E61 gehad na me 9500,

nu zit ik ook aan de E90 maar blijft toch een beetje een baksteen, daarom zit ik persoonlijk op de E71 te wachten,

Een normale iphone heb ik inmiddels uitvoerig gebruikt en daar is na 2 weekjes de lol vanaf,
Als de iPhone 3g niet meer meebrengt als 3g (en mogelijk gps) dan ga ik hem zeker niet halen,

de iPhone zelf heb ik nu wel gezien, en een beetje UMTS loop ik dan niet warm van,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:23
Op meerdere "geruchten" sites zoals mobile-review.com (het engelstalige forum) en howardforums.com zijn meerdere foto's opgedoken :P :9~ :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71%20(1).JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71%20(2).JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71%20(3).JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71%20(4).JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71%20(5).JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71%20(7).JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71.JPG

and at last but not least
Afbeeldingslocatie: http://www.dechowireless.com/E71/e71ii.JPG

Dus afwachten, hopelijk wordt hij vanmiddag of anders binnenkort bekend.

Zou een goede opvolger voor mijn N80 zijn >:)

[ Voor 74% gewijzigd door een moderator op 14-05-2008 21:14 . Reden: foto's toevoegen ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 20:48
nog een uurtje dan begint de nokia general meeting waar hij volgens de geruchten het dag licht zal zien!

hopen inderdaad dat hij snel te halen is aangezien ik al ongeveer een jaar met de e61i rondloop (wat voor mijn doen erg lang is voor een telefoon) en daarvoor met een e61. beide bevallen erg goed dus heb ik erg goede hoop op de e71.

het toetsenbord was ook een wereld van verschil (in positieve zin) tussen de e61 en e61i, hopen dat dat weer zo is.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nog steeds geen officiele Release

zodra dat gebeurd is update ik de Startpost

@hierboven,

die foto's zijn ook wel erg goed, cabron achterkant vind ik persoonlijk wel gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Zou maar wat graag deze Nokia willen kopen straks. Alleen één ding houdt mij nog steeds tegen en dat is de waardeloze Exchange-ondersteuning op Nokia-telefoons. De verschillende software-pakketten hebben allemaal zo hun nadelen. Op Windows Mobile werkt het gewoon goed, zonder haken en ogen. Dat is natuurlijk niet geheel toevallig maar het is wel een punt dat mij nog steeds weerhoudt van het overstappen op Symbian. Ik hoop dan ook heel erg dat Nokia nu eindelijk eens een goede versie van Mailforexchange gaat ontwikkelen zodat de E71 straks echt een heel interessant toestel wordt voor de gebruiker die toch wat meer uit zijn toestel wil halen.

Maar natuurlijk wacht ik nog steeds met spanning op de release. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Whow gaaf toestel, ik heb ook een E90, E61i en veel anders Nokia's gehad, ik zat nu naar de E51 te kijken maar zo'n qwerty toetsenbord is wel erg handig.
Ben benieuwd wat ie gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hij komt pas half juni volgens de laatste geruchten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Ik heb nu 1 1/2 jaar een E61 en ben echt verknocht aan dit toestel. Zo intuitief.. who needs a touchscreen. Ik zit dus met smart te wachten op de E71. Jammer dat het zo lang moet duren.

dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
W00fer schreef op zondag 11 mei 2008 @ 22:28:
Hij komt pas half juni volgens de laatste geruchten...
Ik heb gehoord dat hij niet eerder komt dan Q3 (wat dus Q4 betekend bij nokia :D)
Nou persoonlijk zie ik het nut hiervan ook nooit zo,
mogelijk dat bij Windows Mobile dit een enorme toevoeging is,

maar symbian werkt perfect zonder touch

[ Voor 11% gewijzigd door Donstil op 11-05-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
netjes..

gelukkig zonder joystick:)
mooi toestel die wellicht een opvolger van mijn E65 kan worden..
*als nokia een beetje opschiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Ben benieuwd wat voor processor erin zit. Ik zie ergens staan : 'ARM 9 220 MHz processor'. Dat zou dezelfde zijn als in de E61i .. en die vind ik eigenlijk net wat te traag met nieuwe schermpjes en openen van apps.

Had daarin graag wat vooruitgang gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 18:29

RaJitsu

B.S.U.R.

Het lijkt me sterk dat het dezelfde processor zal worden. Dus die berichten over dezelfde ARM 220 MHz processor als uit de E61i lijken me niet op waarheid gebaseerd. De E61i is een refresh van de E61. En de E61 is al meer dan twee jaar oud. Lijkt me toch vrij logisch dat ze de processor dus updaten.

Wanneer we de parallellen aanhouden uit de tijd van de N-serie tov de E-serie, zou de E71 dezelfde processor krijgen als de N78, net als de E61(i) dezelfde processor had als de N73. Waarschijnlijk wordt het dus een 369 MHz Freescale processor (die ook in de N81 en N76 zit). Een andere mogelijkheid is de processor die ook in de N82/N95 gebruikt wordt; de ARM 11 332 MHz, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, omdat de toestellen die deze gebruiken allemaal vóór de toestellen die de Freescale-processor gebruiken, zijn aangekondigd.

[ Voor 48% gewijzigd door RaJitsu op 15-05-2008 00:58 ]

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Laten we zeggen dat de huidige flagship "For Business" generatie de nieuwe middle-of-the road "For Business" generatie wordt.

You do the math...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Zelf heb ik gehoord dat de CPU uit de E90 (die dachtik ook in de N95 zat) in de E71 komt

In mijn ogen is een E71 ook een E90 in qwerty formaat

(wat me persoonlijk erg aanspreekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu

RaJitsu

B.S.U.R.

De E90 en de N95 hebben niet dezelfde processor. Ik heb verder zo het idee dat voor de E90 een aparte processor is gebruikt, omdat het een ander toestel is dan derest. Ook de voorgangers van de E90 hebben een andere processor dan de overige toestellen.

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Donstil schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:33:
Zelf heb ik gehoord dat de CPU uit de E90 (die dachtik ook in de N95 zat) in de E71 komt

In mijn ogen is een E71 ook een E90 in qwerty formaat

(wat me persoonlijk erg aanspreekt)
Dat klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Welk gedeelte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
Hmm dubio. Ik ben fan van mijn E61i en zie uit naar de E71, maar heb gisteren de iPhone in mijn handen gehad .. dat is qua scherm en interface toch wel ff 10 stappen de toekomst in. Wordt nog een lastige keuze .. de E71 of de iPhone '2'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
persoonlijk heb ik ervaring met de huidige iphone

en ben van mening dat die absoluut niet kan tippen aan een Blackberry/E61 enof E71

De iphone is leuk als "kijk is mijn scherm kan draaien" toestel, maar na 2weken ben je er op uit gekeken, en zit je met een deivce die eigenlijk best ruk is.

Zo is mijn huidige E90 sneller op internet dan een iphone, en kan mailen ook 10x beter op een E90/E71/blackberry

Iphone is gaaf voor de breezer generatie die smsén/bellen en mp3tjes luisteren.

Ga je hem wat zekelijker gebruiken, en/of mail je veel
dan is touchscreen gewoon niet zo heel fijn

[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 19-05-2008 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
Ok ... goede argumenten inderdaad. Het 'typen' vond ik inderdaad niet echt fijn op de iPhone, echter .. misschien zou dat wennen.

Ik geloof ook iets meer in de 'business-readyness' van Nokia ipv die van Apple. Maar het grotere scherm is wel welkom op de iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
BoXie schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:29:
Ik geloof ook iets meer in de 'business-readyness' van Nokia ipv die van Apple. Maar het grotere scherm is wel welkom op de iPhone.
Op dit moment is de iPhone idd niet echt een business toestel maar wat ik zo hier en daar lees over de 2.0 firmware is dat deze zoveel toevoegingen krijgt dat het meer een business toestel wordt dan voor particulieren. Apple kennende zal het een simpel toestel zijn met veel mogelijkheden (hoop ik).

Ik ben wel van plan hier op mijn werk dit apparaat te gaan ondersteunen en zal dus ook aan de iPhone moeten (hebben een standaard lijst met ondersteunde apparatuur / diensten voor alle 1000+ werknemers).

Ontopic: Toetsenbord is het enige wat mij op dit moment tegenhoud een iPhone te nemen boven een E71.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Laten we voorop stellen dat de E71 toch echt wel een hele stap beter is dan het speelgoed wat zich een iPhone noemt.

Het is een leuke gadget, maar meer ook niet. Echt functioneel is het allemaal niet, en je moet VEEL met 3rd party illegale software aan de slag wil je het een beetje leuk houden for the time beeing.

Zeker op het zakelijke gebied (Mail for Exchange, EAP beveiliging, Push mail, synchronizeren met Cisco servers) schiet de iPhone gewoon ERG tekort.

Voor de mensen die een iPhone vergelijking zoeken, met fatsoenlijkere specs: Samsung F480.

[ Voor 15% gewijzigd door W00fer op 24-05-2008 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

W00fer schreef op zaterdag 24 mei 2008 om 00:44:
Zeker op het zakelijke gebied (Mail for Exchange, EAP beveiliging, Push mail, synchronizeren met Cisco servers) schiet de iPhone gewoon ERG tekort.
Ik schreef het eerder al maar ook Nokia vind ik op dat gebied nog het nodige tekort schieten. MailforExchange is nog lang niet betrouwbaar genoeg. Wat dat betreft ben je nog steeds het beste af met Windows Mobile. WM is voor zakelijk gebruik sowieso ongeëvenaard. Wellicht komt verder alleen Blackberry aardig in de buurt. Moet wel zeggen dat WM pas sinds versie 6 (eigenlijk zelfs pas sinds 6.1) echt lekker stabiel werkt. Maar zelfs bij WM5 zijn de voordelen een stuk groter dan de nadelen voor de meer-eisende gebruiker. Ik heb echter goede hoop dat Nokia nog het een en ander gaat verbeteren waardoor de E71 straks alsnog een leuke opvolger voor mijn Qtek 9100 is.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 24-05-2008 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
oke weer wat leuke pics gezien!!

http://www.boygeniusreport.com/gallery/handsets/nokia-e71-hands-on/

oke niet zelf ontdekt, via het forum van mobile review, maar toch de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Exchange mail op me E90 werkt best oke vind ik zelf,
Wat is er niet betrouwbaar ?
(heb je zelf ervaring of lees je dit online)

Verder Staat er op mobilecowboys een nieuwe live foto van de E71 en die wou ik jullie toch even showen,
ook is er daar een lid die contact heeft met nokia, en volgens nokia gaat dit toestel niet eerder dan Q4 op de nederlandse markt verschijnen

Afbeeldingslocatie: http://www.mobilecowboys.nl/images/upload/1211545066Nokia-E71-2305.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
ik hoop echt niet dat het tot Q4 duurt... :'(
we zullen het wel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Vind persoonlijk de E71 erg "zakelijk" en strak eruit zien. Veel en veel beter dan de E61i imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
die E71 ziet er zeker erg zakelijk uit

hopen dat hij wel van iets betere kwaliteit is als mijn E90,
ik ben altijd ENORM zuinig, en van het chrome zijn al wat stukjes af, en aangezien deze E71 dat nog veel meer heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Donstil schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:50:
Exchange mail op me E90 werkt best oke vind ik zelf,
Wat is er niet betrouwbaar ?
(heb je zelf ervaring of lees je dit online)
Push mail werkt vaak gewoon niet. Binnengekomen mailtjes bereiken de telefoon vaak zelfs pas weer na een handmatige resync. Ik heb ontdekt dat de heartbeat instelling na deze verlaagd te hebben telkens weer zover oploopt dat mail niet meer doorkomt ondanks dat de server aangeeft dat er een verbinding is. Syncen op interval (bijv elk half uur) werkt wel maar is natuurlijk geen echte direct push. Daarnaast zijn er wat gebruikslimieten zoals niet meteen de hele mail binnen krijgen, alleen de inbox dus geen andere mappen, verzonden berichten komen niet in de sent items map op de server etc. Met Windows Mobile heb je dit soort hinderlijke problemen simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
En de telefoon is nu definitief uitgelekt, zie hier een review met een echte E71: http://www.boygeniusreport.com/2008/05/25/nokia-e71-review/ Zullen ze vast niet blij mee zijn daar in Finland :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
DaannO schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:29:
En de telefoon is nu definitief uitgelekt, zie hier een review met een echte E71: http://www.boygeniusreport.com/2008/05/25/nokia-e71-review/ Zullen ze vast niet blij mee zijn daar in Finland :X
Klopt, foto's stonden wat reacties naar boven al gelinkt en nu is er dus de review

Een deze dagen komen ze ook met een Video Review

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 25-05-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
man... ik hoop dat het niet lang meer duurt... maar in een reactie van boy genius op een vraag werd wel gezegd dat er nog problemen met het O.S. zijn en dat die nog niet *FINAL* is :'( kan dus nog wel iets langer duren.
Camera is decent, but the OS is not final so there will likely be a big improvement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ja ik las het idd

hoewel dat ding er al ENORM af uitziet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Q4 pas ?, belachelijk als dat waar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
de video walkthrough is verschenen op boy genius voor de mensen die het interessant vinden.

http://www.boygeniusrepor...ia-e71-video-walkthrough/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 16:51

rvd50

...................

Kan niet wachten tot ie er is. Ben ook echt heel benieuwd naar de releasedate en prijs.

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
de prijs van de e71 zal niet ver liggen van de e61i verwacht ik
Dus dat betekend ongeveer zo een 400euro bij webshops,

De e61 was bij release ook 369,- (de non i)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Zoals ik al zei dus, de 330 mhz processor uit de E90.

Ontzettend jammer dat hij geen 3,5 mm poort krijgt. Maarja, je moet wat te zeuren hebben !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pe Nis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-01 20:10
Goed te zien dat de fones steeds completer worden. Voor mij mot een fone alles aanboord hebben, d.w.z. bellen, email, WiFi, GPS en entertainment, en liefst ook nog een qwerty toetsenbord (niet noodzakelijk), maar geen baksteen. Dus Kandidaten E90, N82, E71,...De 61/2xx modellen worden ook steeds completer. Geweldige ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Als ze nou is opschieten bij Nokia...
Mijn N95 is echt bijna dood nu moet alweer bijna mijn E61 uit de kast trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Bijna dood ? Wat doe je wel niet met zulke dure toestellen ?

Die moeten minstens een jaar of 4 bij normaal gebruik meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
W00fer schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 15:53:
Bijna dood ? Wat doe je wel niet met zulke dure toestellen ?

Die moeten minstens een jaar of 4 bij normaal gebruik meegaan.
Er zijn mensen die het als een verbruiksvoorwerp zien en veel (lees heel veel) bellen e.d.
Na bijna een jaar is ie toch wel redelijk op aan het zijn, vooral de accu en de slider bijvoorbeeld.

En ik ben totaal aan niks gehecht, zolang het van mezelf is heb ik niet de neiging er voorzichtig mee te zijn, ik ga niet hysterisch zitten doen omdat er iemand na 2 maanden het bescherm folietje van mijn scherm haalt.

[ Voor 20% gewijzigd door Uberprutser op 03-06-2008 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Tja als je geld teveel hebt, hoef je natuurlijk nergens naar te kijken. Zonde is het wel.

Verder vraag ik me af waarom er geen HSUPA in de E71 zit, of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
W00fer schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 21:12:
Verder vraag ik me af waarom er geen HSUPA in de E71 zit, of wel ?
Lijkt mij niet dat het erin zit maar de specs zijn nog officieel vrijgegeven dus het zou kunnen.

Wat ik alleen nog steeds niet snap is dat heel veel mensen een 3,5g toestel willen maar ondertussen met T-Mobile zitten wat het dus geen ruk sneller maakt...
Ofwel: Ik verwacht dat een HSUPA abbo nogal prijzig gaat worden mocht je dat vol willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou ik ga hem gebruiken op vodafone en dan is 3,5g natuurlijk wel intressant

Verder hoor ik nu overal dat de E71 waarschijnlijk niet eerder gaat komen dan Q4
wat dus in nederland wel eens begin 2009 kan betekenen,

Nokia zou Willen wachten met het officieel releasen van de E71 (en andere modellen) tot de 2de iphone bekend is (morgen mogelijk) en dat dan een beetje gezakt is.

Of de Iphone2 nou goed wordt of niet, de Vergelijking E71/Iphone2 is dan natuurlijk snel gemaakt door de consument,
ontdanks dat het iets HEEL anders is.

(iets wat voor nederland niet zo belangrijk is, aangezien hier de iphone nog niet uit is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168905

indien Nokia hun roadmaps niet aanpassen komt er geen nieuwe E-serie op de markt in 2008. (in de benelux althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Ben het met ballebek eens, ze moeten ff opschieten ;) . Ook net mijn Nokia N95 8Gb verkocht. Qua functies een topper, maar de bouwkwaliteit van zo'n duur toestel is echt dik onder de maat. Ik hoop dat deze E71, steviger en degelijker in elkaar zit. Hoe is de huidige E serie qua bouwkwaliteit?

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
rodian50 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 14:17:
Ben het met ballebek eens, ze moeten ff opschieten ;) . Ook net mijn Nokia N95 8Gb verkocht. Qua functies een topper, maar de bouwkwaliteit van zo'n duur toestel is echt dik onder de maat. Ik hoop dat deze E71, steviger en degelijker in elkaar zit. Hoe is de huidige E serie qua bouwkwaliteit?
super :)

heb mijn e61i van 3 hoog op het beton laten stuiteren (geen opzet) was een kwestie van batterij en in doen, camera/antenne cover op zijn plaats klikken en batterij klepje er opschuiven en gaan met die banaan 8)

overigens is de phone wel een beetje scheeft aan de bovenkant, maar dat is alleen de behuizing, scherm e.d. zit allemaal recht.
Was op een maandag morgen echt zo'n dag om in bed te blijven ;)
ps was zon 8 maanden geleden en werkt nog steeds zonder problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

dit kan toch niet kloppen of wel?? zojuist ff de afmetingen opgezocht, waarbij er weinig verschil is tussen de e51 (mijn huidige) en de e71

e71: 112 x 57 x 10 mm
e51: 115 x 46 x 12 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
staat nu een Artikel op engadget dat de E71 verscheept zou worden samen met de N96

dat betekend dat hij in sommige landen Q3 al beschikbaar zou moeten zijn,

Maar zonder aankondiging van nokia is en blijft het gissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 15:05
Ik heb zelf een E61 ik ben erg tevreden over het toestel alleen ik vind hem veel te traag.

Ik heb eerst een nokia 6230i gehad(ongeveer 2 jaar)
daarna heb ik een htc touch gehad. Naar 1 maand was ik het helemaal zat de telefoon werkte nooit mee.
Daarna heb ik een e61 gekocht om dat ik email op mijn mobiel best belangrijk vind en nu een half jaar later zou ik het niet meer willen missen.

Dus als de e71 uitkomt ga ik hem zeker even proberen en ik hoop dat die gewoon een stuk sneller is.

Draait er trouwens op de e71 gewoon symbian 3de editie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zit voorlopig nog wel even aan m'n N95 vast, maar deze E71 staat in ieder geval met stip op 1 om de opvolger te worden. Voor aanschaf van de N95 ook nog getwijfeld om de E61i te nemen ivm zijn formaat en toetsenbord, maar het missen van de GPS functie en het max. van 2 GB aan storage hebben me toch doen kiezen voor de N95. Deze E71 lijkt me het beste van de E61i en de N95 samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
[b][message=30216966,noline]Deze E71 lijkt me het beste van de E61i en de N95 samen.
En daarom wil ik hem oh zo graag hebben :)

Ga voor de E71 prive en de iPhone zakelijk (keuzes...) en als ik de E71 beter vind dan de iPhone gaat die weer de kast in en komt er een 2e E71 ( of andersom ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

i stand corrected..vandaag te horen gekregen(heel betrouwbare bron..) dat er toch nog een E-serie gelanceerd zal worden in 2008 :)

rara de welke >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Dat is goed om te horen Jaap-io, want die N95 8Gb was echt bagger. Frontje kon zo lostrekken, slider had te veel speling. Belachelijk voor zo'n duur toestel, voor mij weer een HTC of de E71. :)

Vertel dan ook even welke bron mobfreak, als je dat mag vertellen dan ;)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rodian50 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:42:
Dat is goed om te horen Jaap-io, want die N95 8Gb was echt bagger. Frontje kon zo lostrekken, slider had te veel speling. Belachelijk voor zo'n duur toestel, voor mij weer een HTC of de E71. :)

Vertel dan ook even welke bron mobfreak, als je dat mag vertellen dan ;)
iemand die productintroducties doet voor nokia :)

(we zijn een NSP/SIS en plannen enkele acties..vandaar mn vraag naar hem toe ivm eventuele lanceringen in het E-series gamma :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
overigens zijn er vandaag bij boy genius report weer foto's opgedoken, echter nu met een wit toetsenboard. ook erg mooi!

http://www.boygeniusrepor...e-nokia-e71-in-the-flesh/

overigens gaat het gerucht de ronde dat maandag 16 juni de officiele introductie plaats gaat vinden... maar er gaat elke week wel een gerucht van een bepaalde datum en tot nu toe.... niets. Alleen het feit dat vorige week maandag de product demo's op de nokia site tijdelijk live waren doet de indruk wekken dat het niet lang meer gaat duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Leuk dat er ook een versie komt met een wit toetsenbord, alhoewel ik de zwarte variant toch wat mooier en chiquer vind ogen :)

Als de geruchten kloppen dan wordt de E71 volgende week tijdens Nokia Connection 2008 in Singapore officieel gepresenteerd..... :>

Hieronder de witte versie:

Front
Afbeeldingslocatie: http://www.mobilecowboys.nl/mobilerumours/images/upload/1213453016Nokia-E71-White-1.jpg

Back
Afbeeldingslocatie: http://www.mobilecowboys.nl/mobilerumours/images/upload/1213453029Nokia-E71-White-2.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door rvd50 op 15-06-2008 16:31 ]

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het een beetje een "Net niet" witte kleur

komop knal dat ding in "apple" wit, en dan helemaal wit ook de achterkant
dan neem ik hem in die kleur,

Ben al jaren een zwarte/bruine (e90) mobiel zat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Niet online
Die witte is gewoon lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
En ze zijn officieel :)

Afbeeldingslocatie: http://www.allaboutphones.nl/forum/download/file.php?id=2708

Afbeeldingslocatie: http://www.allaboutphones.nl/forum/download/file.php?id=2707

Video van de E71:

Video van de E66:

[ Voor 69% gewijzigd door DaannO op 16-06-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvandijk646
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-02 20:55
En in week 32/33 te koop!
Mooi, dat wordt dan de opvolger van mijn E70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
rvandijk646 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:56:
En in week 32/33 te koop!
Mooi, dat wordt dan de opvolger van mijn E70.
ppffff dat is nog lang wachten :(

het enige verschil met gister is dat hij nu officieel bestaat.
is het ook al bekend wat hij moet gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Wow, ik vind ze nog mooier dan de uitgelekte foto's. Vooral die 'chrome versie'.

De onderstaande foto's komen uit het persbericht van Nokia.

Chrome edition:
Afbeeldingslocatie: http://nds3.nokia.com/pressphotos/public/global/devices/e71/E71_04_lowres.jpg

Black edition:
Afbeeldingslocatie: http://nds3.nokia.com/pressphotos/public/global/devices/e71/E71_10_lowres.jpg

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
-Jaap-io schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:34:
[...]

ppffff dat is nog lang wachten :(

het enige verschil met gister is dat hij nu officieel bestaat.
is het ook al bekend wat hij moet gaan kosten?
350 euro beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Bij de N95 is de GPS alleen te gebruiken met de navigatiesoftware van Nokia. Zal dit bij de E71 ook zo zijn?

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Shiver23 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:25:
Bij de N95 is de GPS alleen te gebruiken met de navigatiesoftware van Nokia. Zal dit bij de E71 ook zo zijn?
Reeds is dit "gehacked" domdom draait er nu ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

350 euro beiden :D dat is echt een hele mooie prijs, als je zo vriendelijk zou willen zijn om de bron even bekend te willen maken.

Tevens wil ik mezelf hierbij aanbieden om een mooie TS te maken...

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Als ik die plaatjes zo zie dan is die Witte wel erg gaaf

ik zal straks, en anders morgen de Startpost updaten Rodian50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Bron en ga je gang zou ik zeggen. Ik stel voor om beide toestellen in 1 ts te gooien omdat alleen het uiterlijk anders is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

B0MBACI schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:32:
[...]

Reeds is dit "gehacked" domdom draait er nu ook op.
En dat betekent voor de E71 dat...?
Wel of geen andere programma's met de interne GPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Shiver23 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:53:
[...]

En dat betekent voor de E71 dat...?
Wel of geen andere programma's met de interne GPS?
... je er TomTom op kunt draaien :) Welke eerst via software gelocked was. De hackers hebben de interne GPS zo gemodificeerd dat TomTom hem als een externe GPS-ontvanger ziet. Route66 en dergelijke draaiden er al zonder problemen op :>

Nog 1.5/2 maanden wachten :X , nog even geduld

@ Donstil: prima, als je hulp nodig hebt, weet je me te vinden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door rvd50 op 17-06-2008 00:03 ]

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Is aangepast,

kan een mod het verranderen in "Het nokia E71/E66 topic" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
* DaannO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
is het nou ook zo dat je als je een foto maakt, gelijk de geotag op kan slaan aan de hand van de gps? Zoiets heb ik ooit gelezen en dat zou ik wel mooi vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
-Jaap-io schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 06:34:
is het nou ook zo dat je als je een foto maakt, gelijk de geotag op kan slaan aan de hand van de gps? Zoiets heb ik ooit gelezen en dat zou ik wel mooi vinden ;)
Zover ik weet zit het erin maar je GPS moet wel weten waar je bent (ok, je hebt aGPS maar das dan niet de exacte locatie ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 19:34
Ziet er allemaal goed uit, maar weet iemand of de camera van E66 (en E71) autofocus heeft? Ik heb het niet kunnen vinden, maar dat zou eigenlijk de E66 perfect maken voor mij! En mijn E65 is eigenlijk wel toe aan vervanging, de verflaag is nu heel erg aan het bladeren :)

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Demo's van de toestellen:
E71
E66

Bij de camera-opties staat ook auto-focus dus dat zal er wel opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ballebek schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:08:
[...]

Zover ik weet zit het erin maar je GPS moet wel weten waar je bent (ok, je hebt aGPS maar das dan niet de exacte locatie ;))
wat is het verschil met GPS en aGPS?

autofocus zit erin, althans dat heb ik overal gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
-Jaap-io schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:53:
[...]

wat is het verschil met GPS en aGPS?

autofocus zit erin, althans dat heb ik overal gelezen.
1: aGPS kijkt eerst op het mobiele netwerk in welke "zone" je bent zodat ie weet in welke "regio" je zit (in de dicht bevolkte gebieden weet ie dat je in een straal van 1500 meter moet zijn) daarna doet ie nog is een GPS localisatie die hierdoor sneller kan plaatsvinden.

2: Waarschijnlijk de welbekende 3mpix module die heeft AF (die zit ook in o.a. de E90).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu

RaJitsu

B.S.U.R.

Ballebek schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:08:
[...]

Maar er zal vast wel een aparte applicatie voor te verkrijgen zijn....

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

Ik kan jullie vertellen hoe het zit met die aGPS. Net m'n Nokia N95 8gb verkocht. Ik moet zeggen dat het vrij nauwkeurig is, ik woon precies in het midden van een kleine straat en als ik in de achtertuin ga staan, is dat precies de plek die de Nokia aangeeft. Alleen je ziet het puntje op je scherm soms beetje verschuiven, dat komt omdat ie niet super nauwkeurig is.
Maar over het algemeen meer dan tevreden, alleen soms duurde een fix wel lang, maar na een firmware-update zo verholpen :)

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ballebek schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:38:
[...]

1: aGPS kijkt eerst op het mobiele netwerk in welke "zone" je bent zodat ie weet in welke "regio" je zit (in de dicht bevolkte gebieden weet ie dat je in een straal van 1500 meter moet zijn) daarna doet ie nog is een GPS localisatie die hierdoor sneller kan plaatsvinden.

2: Waarschijnlijk de welbekende 3mpix module die heeft AF (die zit ook in o.a. de E90).
oke, het werkt dus wel anders dan google maps. want die bepaald ook aan de hand van de zendmast e.d. waar je bent, maar die geeft altijd een straal van 5000 meter en das toch lastig om dan te navigeren ;)

maw hij doet uiteindelijk wel een gps check alleen hij verkleind eerst het gebied (zodat hij waarschijnlijk minder sateliten nodig heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als de E71 inderdaad 350 euro gaat kosten in de winkel dan wordt het nog moeilijk kiezen tussen deze en de HTC Touch Diamond/Pro. De HTC's werken toch wat fijner met software, exchange e.d. maar zijn wel een stuk duurder. Hoop dat er snel ervaringen komen van de E71 i.c.m. Exchange en, nog liever, Kerio Mailserver. Op een E61 loopt dat namelijk alles behalve gesmeerd. Hopelijk heeft Nokia z'n best gedaan om de E71 in ieder geval op dat gebied niet meer achter te laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 17-06-2008 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Het is dan wel een businesstoestel maar ik zie dat bijv. de N95 N-Gage het platform ondersteund. Hoe groot is de kans dat de E71 hier ook mee overweg kan? Misschien lastig dat het scherm een kwartslag gedraaid zit bedenk ik me nu.

Ik ben jaren niet echt geïnteresseerd geweest in Nokia, maar vind de E71 een erg mooi en volledig toestel. Ik kan iig niet wachten totdat hij uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50

rvd50

...................

S60 Series 3 platform, daar draaide Ngage platform prima op, op mijn oude N95 8gb. Het is een leuke feature en de spellen zijn grafisch erg goed voor een mobiele telefoon. Het zou in mijn ogen geen probleem moeten zijn om die spellen te draaien, alleen de resolutie van het beeldscherm zou wat problemen kunnen geven.
Andere reden zou kunnen zijn om Ngage niet voor de E71 uit te geven, is dat het puur een zakentoestel is, die eigenlijk niet tot die 'multimediafeatures' bedoeld is....

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Die chrome op de persfoto's is wel erg gaaf,

maar die "witte" van een paar dagen terug is echt enorm lelijk en lijkt meer op een zwarte met een wit toetsenbord.

Iemand al ergens foto's van de "chrome" gezien ?
want ik zie overal filmpjes en foto's van de presentatie en dat is allenmaal zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisr5gt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 11:06
Ik heb een tijdje een E51 (met veel plezier) gehad en die vond ik erg mooi. Maar deze twee zijn echt prachtig om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
De E66 ziet er interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyB
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:13
Anoniem: 55563 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:35:
Als de E71 inderdaad 350 euro gaat kosten in de winkel <knip>
Before taxes and subsidies that is...
http://www.letsgodigital.org/en/19246/nokia-e71/
http://www.gsmarena.com/n..._finally_out-news-527.php

Carpe Noctem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassie dutch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:27
De meeste sites melden idd 350 ex btw... Dat zou 420 incl btw worden. Stevig prijsje, maar het zeker waard denk ik!

Ik moet alleen nog kijken of ik gelijk een nieuw abo erbij neem, of netjes mijn abo bij Telfort laat aflopen in november... Ik ben ook zeer benieuwd welke providers de telefoon als eerste zullen leveren...

I live the way I type; fast, with a lot of mistaaakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

350 is een heel lekker prijsje voor zon allrounder, absoluut mijn opvolger. hoewel ik nog erg tevreden ben over mijn e51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Ik las dat ze komen met S60 feature pack 1. Nu ben ik even verder gaan zoeken en zie dat andere Nokia's uitkomen met FP2. Hier ziet het er menu allemaal wat mooier uit en zal vast nog wel meer voordelen hebben. Hoe groot is de kans dat de E66/71 alsnog komen (of via update) met SP2? Kleine kans zeker.

Verder heb ik even wat kleine verschillen tussen de E66 en E71 gevonden.
E66 heeft een accelerometer waarmee het beeld kan draaien en je de telefoon kan muten door hem om te draaien. Dit schermpje is ook (verwaarloosbaar) groter.
De E66 heeft een 1000mAh batterij en is daardoor iets lichter. (121 gram)
De E71 een 1500mAh batterij en weegt 127 gram. Scheelt bijna niets dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Niet online

SYQ

ziet er goed uit, hij is heeel iets breder als de nokia e51 :9~

http://www.sizeasy.com/pa...-vs-E51-vs-8310-vs-E71-1-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Shiver23 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:32:
Ik las dat ze komen met S60 feature pack 1. Nu ben ik even verder gaan zoeken en zie dat andere Nokia's uitkomen met FP2. Hier ziet het er menu allemaal wat mooier uit en zal vast nog wel meer voordelen hebben. Hoe groot is de kans dat de E66/71 alsnog komen (of via update) met SP2? Kleine kans zeker.

Verder heb ik even wat kleine verschillen tussen de E66 en E71 gevonden.
E66 heeft een accelerometer waarmee het beeld kan draaien en je de telefoon kan muten door hem om te draaien. Dit schermpje is ook (verwaarloosbaar) groter.
De E66 heeft een 1000mAh batterij en is daardoor iets lichter. (121 gram)
De E71 een 1500mAh batterij en weegt 127 gram. Scheelt bijna niets dus.
Hebben ze niet gewoon beide de accelerometer?

En, updates van S60 zijn nooit mogelijk, helaas.

Zie ook http://www.mobile-review.com/review/nokia-s60-fp2-en.shtml.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 18-06-2008 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
350euro is natuurlijk ex tax maar ook advies verkoop

Dus webshops gaan hem wel voor minder dan 400 leveren denk ik (e61 was dat ook op release)

Kan me herrineren dat de e90 700euro ex taxes zou gaan kosten, en die had ik ook voor 769 gekocht (aan het begin)

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.