Een goedkoper merk beter dan EIZO?

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
In mijn zoekzocht naar een geschikte monitor voor fotografie (hobby) heb ik veel geleerd maar ook heel wat tegenstrijdige zaken tegengekomen.

Oorspronkelijk was ik van plan te gaan voor een Belinea 2485 S1W (No. 112401) omdat die betrouwbare sRGB kon weergeven en omdat de prijs mee veel. Helaas niet leverbaar in België. Later heb ik meer gelezen over hoe prachtig wide gamut schermen zijn zoals de Dell 2408, de Samsung 245T (btw, end of life nu). Maar ze kunnen helaas geen betrouwbare sRGB kleuren weergeven, tenminste op diverse fora maken ze daar veel problemen over, omdat er te grote kleurafwijkingen zijn tov de primaire kleuren (rgb), ook na calibratie. Als je dus niet of weinig in aRGB werkt kun je best een sRGB scherm kiezen. Later kwam ik dan de Eizo S2431WH tegen die een betrouwbare sRGB weergave heeft en bovendien viel de prijs mee (+/- 800€). Toen ik echter contact opnam met eizo kreeg ik de indruk dat indien je niet voor de duurdere CE of CG reeks gaat je beter een goedkopere monitor van een goedkoper merk. Zo'n Eizo CE240W kost al snel 1450€ en heeft misschien ook last van onbetroubware sRGB weergave. Deze duurdere schermen hebben hardwarematige calibratie en zijn aanzienlijk beter in het tonen van detail in donkere partijen. De goedkopere monitoren zijn dan weer beter in lichte partijen maar die heeft nu meer nodig dan 130 cd/m?

Wat is volgens jullie nu de gulden middenweg? Ik denk dat een goedkopere eizo S2431WH zal volstaan, maar ik kan echter niet inschatten of dit ook zo zal zijn.
Mijn budget heb ik oorspronkelijk op max 1000€ geschat, liefst wat minder zodat er budget vrijkomt voor ander fotomateriaal. T.e.m vandaag kan de dell 2408-wfp nog aan serieuse korting besteld worden.

Alvast bedankt jullie advies
Genius

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Dit is uiteindelijk gewoon een "Wat moet ik kopen?"-vraag, en die zijn op GoT niet de bedoeling. Daar komt in dit geval bij dat je nogal specifieke eisen hebt en dat het bij monitoren een subjectieve zaak blijft. Er zit niets anders op dan zelf schermen IRL te zien en te kijken of ze voldoen aan jouw behoeften. En ja, dat betekent misschien stad en land afreizen, maar aangezien we het over EUR 600 prijsverschillen hebben, zijn de kosten daarvan verwaarloosbaar. In ieder geval kun je zo relevante info krijgen die je niet uit een (GoT) topic kunt halen.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.