Toon posts:

Heeft DTS zin bij het bekijken van een film op de pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zie eigenlijk de titel. Ik heb een Logitech X-530 speakersysteem aangesloten op mijn 5.1 geluidskaart in de pc. Heeft het dan zin om er dan dvd's op te gaan kijken met DTS of voegt DTS in dit geval niks toe?
Alvast bedankt.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
ten opzichte van stereo voegt het wel wat toe ja...
4 kanalen om precies te zijn

[ Voor 22% gewijzigd door Japidoff op 30-04-2008 16:45 ]

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
en ten opzichte van Dolby Digital 5.1?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
sorry, ga dan eerst maar eens uitzoeken wat het verschil is!

google is ur friend

gang is alles

Verwijderd

Een mooiere bass en betere scheiding van kanalen, maar dat verschilt per film en versterker. Bij sommige films hoor je nagenoeg geen verschil, tenzij je dts-es etc. hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf uiteraard ook al gezocht, weet dat DTS een lagere compressie heeft maar dat het ook veel meer kost voor een filmmaker. Ook weet ik dat je dvdspeler het moet ondersteunen, en natuurlijk je versterker (ik dacht dmv een optische kabel). Maar omdat ik hem met de PC bekijk gaat dit alles niet op, en daarom vraag ik het hier.
Heb me er dus zelf al wel wat in verdiept hoor ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Het kost een filmmaker niks meer, of anders verwaarloosbaar meer voor een DVD productie. Het probleem is dat je bij een DVD niet weet welke mix er is gebruikt voor de Dolby Digital track en welke mix er is gebruikt voor de DTS track. Mogelijk zijn beide hetzelfde, dan is er niet veel verschil. Maar mogelijk heeft de DD track een DVD dynamiek terwijl de DTS track een bioscoop dynamiek heeft, of misschien zelfs een 1 op 1 kopie is. Dat maakt het vergelijken wat moeilijk. Tevens kun je bij het decoderen van de DD track nog gebruik maken van de ingebakken compressor, welke het geluid nog wat aanpast.

In praktijk moet je gewoon even wisselen van DD naar DTS en dan kom je er achter welke het beste klinkt. Alle theorieën over bitrates, compressie efficiëntie en kanaalscheiding spelen dan geen rol meer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Kan geen ander advies geven dan gewoon te luisteren.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
Hoe kan de kanaal scheiding beter zijn van een dts track, in egenstelling tot een dd5.1 track?
Joint stereo technieken?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:35

mace

Sapere Aude

DTS en Dolby Digital in de basis 5.1 vorm zijn beiden discreet, dus de kanaalscheiding doet er niet toe.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52
DTS is altijd de beste keuze, alleen vraag ik me af of je het verschil echt merkt op een X-530

Verwijderd

Zie post hier boven.

Verder moet je versterker of geluidskaart het ondersteunen, en doet deze dat dan schiet jij er waarschijnlijk helemaal niets mee op aangezien het een low-budget set is waarop je het verschil niet kan horen.

Dat is het antwoord :P

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:49
Heb zelf een X530 en het verschil is kwa bass wel aanwezig, maar verder is het zeer moeilijk te horen. DD 5.1 klinkt al redelijk (bij deze speakers krijg je niet echt beter geluid)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2008 @ 17:09:
Maar omdat ik hem met de PC bekijk gaat dit alles niet op, en daarom vraag ik het hier.
Ik speel ook alles via de pc af, ook in DTS, en het loopt keurig vanaf m'n moederbord naar de versterker via een optische kabel.
Pagina: 1