Advies gewenst voor nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 1.087 views

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
Beste medetweakers,

Ik heb al een hele tijd een 7800GT silent in mijn workstation zitten en ben daar prima tevreden over. Echter begin ik een beetje tegen de limieten van de 256mb geheugen aan te lopen hierop. Ik zoek dus al een tijdje naar een geschikte vervangen, maar wat hulp van mensen met meer verstand van gfx kaarten is erg welkom.

Mijn use case is een beetje apart ten opzichte van de vele gamers hier. Ik speel eigenlijk nooit games, maar draai een hoge resolutie (2560x1600 of 1920x1200) en werk alleen met unices, voornamelijk Linux. Vandaar ga ik liefst voor een NVidia kaart vanwege makkelijkere ondersteuning met opengl voor compiz. De GPU core is amper van belang omdat ik die toch nooit belast, echter is 512 mb wel een minimum. Liefst wel zo stil mogelijk en een beetje zuinig qua stroomverbruik. Prijs lig ik niet wakker van, maar laten we zeggen max. 150 euro.

Enkele kaarten waar ik mee in mn hoofd zit zijn de 8500gt (1gb ddr2), komt nogal slecht uit de reviews, maar sluit volgens mij wel aardig aan bij wat ik wil. 8800gt(s) zijn ook aardig, maar alle suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt!

Voor mensen met weinig tijd:

- Nvidia kaart minimaal 512 mb (liefst meer)
- Stil, zuinig.
- Worden geen games mee gespeeld.

• Wiethoofd
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

probeer eens in de pricewatch je zoekcriteria in te vullen en kijk welke kaarten er uit komen

Ook vermeldt je niet wat voor interface (PCI-e/AGP?) je kaart heeft en welke aansluitingen (DVI?) je graka moet hebben

Ongeveer linkje van pricewatch met wat je zou kunnen halen
Dit had je dus ook zelf wel kunnen doen, maar toch...

[ Voor 100% gewijzigd door Wiethoofd op 30-04-2008 15:08 . Reden: tsja ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• merlijn85
Woops, het is een PCI-e wat ik zoek met DVI. bedankt voor de tip.

Verder weet ik best hoe de pricewatch werkt, maar dat geeft veel resultaten waar ik weinig mee kan. Ik ben benieuwd wat ik het beste kan nemen voor mijn toepassingen, niet 20 reviews lezen waar die kaarten getest worden op 5 verschillende resoluties in 5 spellen. Aangezien er hier zeker mensen zitten die dat wel leuk vinden om te doen, hoop ik wat gebruik van die kennis te mogen maken.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:29
De rest van je systeem is nog wel snel genoeg?
Alleen je videokaart vervangen is niet altijd voldoende.. en ik vraag me eigenlijk af wat precies het probleem is met 256mb als je geen spellen speelt...

[ Voor 31% gewijzigd door - J.W. - op 30-04-2008 15:26 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

merlijn85 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:18:
Verder weet ik best hoe de pricewatch werkt, maar dat geeft veel resultaten waar ik weinig mee kan.
Kwestie van nauwkeurigere specificaties invoeren lijkt me
Ik ben benieuwd wat ik het beste kan nemen voor mijn toepassingen,
Zoals daar zijn...? (je hebt er 1 genoemd: compiz, en ik weet niet wat dat voor soort programma is)
niet 20 reviews lezen waar die kaarten getest worden op 5 verschillende resoluties in 5 spellen.
Als tweaker zal je wel moeten als je precies dat stukje hardware wilt hebben wat jij nodig hebt!
Aangezien er hier zeker mensen zitten die dat wel leuk vinden om te doen, hoop ik wat gebruik van die kennis te mogen maken.
Dat mag, maar specificeer dan meer wat je nodig hebt en waar voor.

En idd als 256mb te weinig is en je geen games speelt zoek dan eerst naar de bottleneck van je andere hardware aangezien een 7800 sneller is dan een 8500GT. (kwestie van reviews lezen en benchmarks vergelijken/naast elkaar leggen)

• merlijn85
De rest van mijn systeem is meer dan snel genoeg, alleen de videokaart is wat verouderd. Ter info er zit een e6850 in met 8gb ddr2-6400. Daarbij draai ik een groot aantal workspaces en heb altijd erg veel aanstaan, met hoge resoluties en composiet verwerkt in de WM gaat dat wel zwaar worden. Ik ga dan over de 256mb als ik bijvoorbeeld Google Earth fullscreen draai of een x264 film afspeel.

@Wiethoofd

zoals ik net al had gepost zijn het niet zozeer het soort programma's, maar meer de hoeveelheid. En ik kan je heel wat dingen noemen en als je compiz niet kent zullen die dingen je ook niets zeggen. Ik heb standaard 12 workspaces in gebruik, met richting de 120 windows open totaal. Daarbij heb ik al vermeld dat ik de gpu helemaal niet belast (dat ding is passief gekoelt nog nooit boven de 43 graden gekomen), dus het kan me niet erg veel schelen dat de 8500gt wat dat betreft langzamer is.

Ik hoop dat ik je hiermee genoeg info heb gegeven en ik zie graag wat meer constructieve reacties.

[ Voor 43% gewijzigd door merlijn85 op 30-04-2008 15:57 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

dan zou ik eerder kijken naar een 7900GT met 512mb geheugen ipv een lage 8-serie kaart.

• merlijn85
7900GT zit ik vast aan max 512 mb, mogelijkerwijs ga ik dan binnenkort daar overheen en is het weer tijd voor een nieuwe. Ik kijk dus liever naar een kaart die wat meer op de toekomst is gericht. Bovendien meen ik gelezen te hebben dat de nieuwe gpu's van nvidia vaak zuiniger zijn.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• merlijn85
Die post heb ik gelezen en ben me van geen kwaad bewust, zou je iets specifieker willen zijn?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

nieuws: Jetway propt 2GB videogeheugen op twee Nvidia-kaarten
het kan zijn dat het een 1 april grap is aangezien deze op 1 april gepost is, maar dit is dan precies wat je zoekt lijkt me

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

merlijn85 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 16:15:
Die post heb ik gelezen en ben me van geen kwaad bewust, zou je iets specifieker willen zijn?
Wat daarmee bedoelt wordt is dat je hier zelf op zoek moet gaan, benchmarks & reviews moet zoeken, en dat "welke moet ik kopen" topics niet de bedoeling zijn. Tweakers nemen zelf hun beslissingen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je niet gamed en alleen die 512MB nodig hebt kan je toch zo'n beetje elke kaart nemen met 512MB. Een 8800GT is vele malen sneller dan een 8500GT maar dat is alleen in games die je toch niet speelt.

Je E6850 moet geen enkel probleem hebben met 720p en 1080p films dus de videokaart hoeft dat niet perse te kunnen. Ik zou zeggen neem de goedkoopste 512MB kaart.

Met meer geheugen geldt het zelfde. Als je niet gamed en alleen het geheugen nodig hebt boeit het echt niets welke kaart je neemt als ie dat geheugen maar heeft. Correct me if i'm wrong.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 30-04-2008 16:34 ]

• merlijn85
@Wiethoofd

2GB, ja dat klinkt helemaal geil! bedankt, maar overdrijven is ook een vak :)

@gambieter

Ik heb een wat andere interpretatie bij wat ik daarin lees, ik begrijp eruit dat je best mag vragen, als je maar research doet. Ik heb wel een aantal reviews gelezen en wat adhv plaatsen kaarten beoordeeld, maar er zijn teveel keuzes die ik niet goed kan beoordelen.

- Heb ik genoeg aan ddr2?
- Welke chipset is zuinig en niet te warm?
Ik kan nog even doorgaan, maar ik zou graag een paar goeie kandidaten hebben en dan ga ik daar reviews wel goed van bestuderen. Sowieso lees ik er minimaal 3 van een kaart voordat ik er 1 koop, om dat voor +- 50 kaarten te doen is me ff teveel.

@PilatuS:

Bedankt, daar kan ik wat mee. Maar zou die ddr2 ipv ddr3 op zo'n 8500gt me niet in de weg zitten? Ook vind ik gaan voor de goedkoopste meestal niet zo'n leuke oplossing, ik kick meer op value-for-money.

Die 512 mb MINIMAAL is de belangrijkste eis, zuinigheid en stilte zijn ook belangrijk. Mijn 7800GT werkt met alleen de stroom die het pci-e slot afgeeft, volgens mij is het daarin een uitzondering, maar ik vind het wel erg fijn.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

merlijn85 schreef op woensdag 30 april 2008 @ 16:53:
2GB, ja dat klinkt helemaal geil! bedankt, maar overdrijven is ook een vak :)
Jij dacht dat je een tekort zou hebben aan 512mb, ik weet niet welke programma's je gebruikt, maar die laden meestal in je gewone geheugen, niet in je grafisch geheugen waar eigenlijk alleen spellen en video decodering gebruik van maakt.

Ze hebben laatst ook een test gedaan tussen een 8800GT 512mb en een 8800GT 1GB en ingame maakt het vrijwel geen verschil en is de 512mb een betere bang for the buck kaart.
Ik heb een wat andere interpretatie bij wat ik daarin lees, ik begrijp eruit dat je best mag vragen, als je maar research doet.
Klopt, jem oet ook zelf research doen, en als je er echt niet uitkomt mbv tweakers grootste vriend Google dan pas ga je hier op GoT je vraag stellen en een uitgebreide TS typen met wat je allemaal gevonden hebt en een selectie van kaarten waar je de beste wilt hebben die het meeste bij je past.
Ik heb wel een aantal reviews gelezen en wat adhv plaatsen kaarten beoordeeld, maar er zijn teveel keuzes die ik niet goed kan beoordelen.
kwestie van lezen
- Heb ik genoeg aan ddr2?
gddr2 hoop ik voor je op een grafische kaart
ddr2 stop je op je moederbord, kijk ook of je daar genoeg van hebt!
- Welke chipset is zuinig en niet te warm?
nogmaals: lezen, lezen en lezen van reviews etc.
Ik kan nog even doorgaan, maar ik zou graag een paar goeie kandidaten hebben en dan ga ik daar reviews wel goed van bestuderen.
die kandidaten moet je dus zelf selecteren en dan hier evt vragen welke het best past bij wat je moet hebben.
Sowieso lees ik er minimaal 3 van een kaart voordat ik er 1 koop, om dat voor +- 50 kaarten te doen is me ff teveel.
juist als je meer dan 50 kaarten uitkomt die evt zouden kunnen is je zoekcriterium te globaal en moet je specifieker zijn met je eisen.
Bedankt, daar kan ik wat mee. Maar zou die ddr2 ipv ddr3 op zo'n 8500gt me niet in de weg zitten? Ook vind ik gaan voor de goedkoopste meestal niet zo'n leuke oplossing, ik kick meer op value-for-money.
gddr3 is sneller dan gddr2, en soms is de goedkoopste in jou geval wel de value for money als je niet meer dan dat nodig hebt!
Die 512 mb MINIMAAL is de belangrijkste eis, zuinigheid en stilte zijn ook belangrijk.
Dat wisten we al, maar waar ga je je kaart voor gebruiken, dat weten we nog steeds niet.
Mijn 7800GT werkt met alleen de stroom die het pci-e slot afgeeft, volgens mij is het daarin een uitzondering, maar ik vind het wel erg fijn.
is geen uitzondering, deed mijn 7600GS ook, zwaardere kaarten hebben een aparte stroomaansluiting van je voeding nodig. Dit hangt af van de gebruikte core. Als je een aparte stroomaansluiting nodig hebt op een grafische kaart is deze vrijwel per definitie minder zuinig dan een die genoeg heeft aan de stroom uit het PCI-E slot.

Verwijderd

Kan je je videogeheugen verbruik niet meten onder het gebruik van compiz? Meer dan 512mb lijkt mij zeer zeker overkill, zulke zware 3d is het namelijk niet.

(Volgensmij was die 9600GT ook wel een zuinige)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2008 18:04 ]

• merlijn85
@Wiethoofd:

Elke vraag die beantwoordbaar is, valt met lezen en wat denken te beantwoorden. Vergeef me dat ik niet de tijd heb om alwetend te worden en soms ook vragen stel. Zoals ik al een paar keer heb gezegd, de grootste verbruikers van het geheugen op de graka zijn Xorg, compiz en emerald. De rest is relatief verwaarloosbaar. Compiz is ook nogal anders dan games. Het is vergelijkbaar met de Aero interface van Windows vista, maar veel uitgebreider. En omdat er continu gebruik wordt gemaakt van OpenGL abstractie en compositite extentions, blijkt er ook veel in het graka geheugen hangen. Daarbij heb ik 8gb ram en 20gb swap op raid0, het einde van m'n systeem geheugen haal ik niet zo snel.

@Reinman

Omdat de drivers proprietair zijn is dit niet te meten. Vanuit de nvidia forums heb ik een hack in de kernel module gebouwd die de mallocs registreerd. Veel data wordt namelijk vanuit het systeem geheugen naar de graka geschreven als je nieuwe acties aanroept. Hiermee kan ik dus een idee krijgen wanneer er veel geheugen wordt gealloceerd. Vaak als je iets fullscreen gaat draaien ipv windowed dan krijgt die een behoorlijke klap en beginnen dingen te haperen. Op zich is compiz en het bijbehorende emerald niet zo zwaar, maar met een hoop workspaces en windows begint het te vreten, daarbij helpt een uptime van 70 dagen niet echt mee.

9600GT is een leuk ding en ik zal straks eens een review opzoeken, eventueel kan ik de passieve koeler wel overknallen :)

[ Voor 14% gewijzigd door merlijn85 op 30-04-2008 19:03 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=JCXNHA

Een 8600GT van een betrouwbaar merk (mijn ervaring dan) en 1024 mb, als je daar nog overheen gaat weet ik geen oplossing ;) iig geen voor jouw prijsklasse

EDIT: bedenk me net wat, ik zit tijdelijk op een ati xpress 1200tje voor desktop use, is het niet handig om misschien in de toekomst een mobo met ingebouwde graka te nemen dan? minder stroomverbruik dan een losse kaart, werkgeheugen kun je upgraden zodat je nog meer videogeheugen overhoud dan 1024mb, gpu e.d zijn dan wel traag maar dat boeide, zoals je zei al niet. Denk dan aan de intel GMA series oid, zijn ook niet duur.

Of kan de TS dat beter niet doen?..

Enkel moet je dan wel een nieuw mobo kopen, dus je kan dat misschien beter doen als je aan die 1024 mb limiet zit.

[ Voor 56% gewijzigd door Wackoz op 30-04-2008 20:24 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

- J.W. - schreef op woensdag 30 april 2008 @ 15:22:
De rest van je systeem is nog wel snel genoeg?
Alleen je videokaart vervangen is niet altijd voldoende.. en ik vraag me eigenlijk af wat precies het probleem is met 256mb als je geen spellen speelt...
Op zulke resoluties die hij aangaf zit je snel door het geheugenverbruik heen. Het beeldopbouw is niet echt vlot meer, en als je al iets gebruikt wat daarbij nog eens wat geheugen nodig heeft dan wordt het aanzienlijk trager.

Maar laat je niet foolen door alle MB's op een kaart. Een kaart met 512MB geheugen op een 128Bits is langzamer dan een kaart met 256Bits geheugenbus en 256MB aan geheugen. Ook je normale geheugen wordt gebruikt om bijv textures in op te slaan.

Wellicht kan je dan beter kijken voor wel een mid/high-end kaart met 256Bits brede geheugenbus, met ongeveer 512MB aan geheugen. Denk aan een 9600 series van Nvidia of de HD3850/3870 met 512MB geheugen. De drivers van ati zijn tegenwoordig al vlot bijgewerkt hoor :)

• merlijn85
Bedankt! Hier kan ik wat mee.

Toevallig heb ik een mobo met grafische chip onboard: http://www.gigabyte.com.t...rview.aspx?ProductID=2535
Nadeel is wel dat ik dan vastzit aan VGA (standaard ATX bordjes met DVI zijn zeldzaam afaik), en ook kan ik nergens iets vinden over dat het geheugen is in te stellen.

De prijs is voor mij meer een richtprijs, ik ben geen high-end gamer dus ik heb weinig aan een 8800GTX oid, maar zie het niet als een limiterende factor.

@lism:

Zou ik in mijn rare use case die bandbreedte wel benutten denk je? Aangezien de core 95%+ staat te idlen is er weinig interactie met het geheugen, dus zal het weinig verschil maken of heb ik het nu mis?

De ati drivers voor unix zijn behoorlijk slecht helaas :( Er wordt steeds meer support in de open source drivers gestoken, maar de nieuwe modellen zitten nog vast aan de proprietaire drivers die erg slecht presteren. Een bijkomend nadeel is dat je een extra laag nodig hebt van fgrlx/aiglx en dat je voor meerdere monitors xinerama moet gebruiken.

Die 8600GT en 9600GT zijn allebei aardige opties, maar welke zou ik moeten verkiezen? 8600GT is passief gekoeld, zuiniger, meer geheugen, maar gddr2. 9600GT is actief maar schijnbaar stil gekoeld, verbruikt meer energie, heeft minder maar sneller geheugen.

Verwijderd

Omdat je op zo'n hoge resolutie draait is die bandbreedte wel gewenst lijkt me ja :)

Opzich zou elke 2D kaart voldoen in feite maar die zijn gemaakt voor 1280x1024 resoluties en dergelijk (standaarden). Hoger werkt natuurlijk maar dat ga je merken in je beeldopbouw. En dan is extra geheugenbandbreedte idd een oplossing. Het zou ook zo maar eens kunnen hoor dat die drivers van Nvidia voor linux ook niet helemaal optimaal zijn. Kan je er een Windows installatie bij doen, of even proberen wat Windows doet onder zo'n resolutie? Is het dan net zo 'traag' ? Wellicht is het idd dan verstandig om te kijken naar een kaart met 256Bits geheugenbus. Die hoeft overigens nog niet eens zo duur te zijn.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

productreview: Sparkle SF-PX96GT512D3-HM Cool-pipe review door TheZeroorez
passief gekoelde 9600GT, deze is sneller dan die 8600GT ivm bredere geheugenbus en gddr3

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

In de Pricewatch staat ook een 9600GT van MSI met 1GB GDDR3, 256bit geheugenbus. Wellicht is dat een optie ?

pricewatch: MSI N9600GT-T2D1G-OC

[ Voor 32% gewijzigd door KneoK op 30-04-2008 21:40 ]

• merlijn85
Die 9600GTs zien er leuk uit ja, die passief gekoelde zal ik even voor in mijn kast moeten kruipen met een centimeter, omdat die dicht op mijn cpu koeler gaat komen met die waaier er bovenop. Ik hou niet zo van OCen, en dit ding is al standaard overgeclockt (aan de naam te zien iig), dat zorgt in mijn geval alleen voor meer warmte ontwikkeling.

@lism:

De NVidia drivers zijn verre van perfect, maar er wordt wel actief aan gewerkt. Microsoft producten komen bij mij het huis niet meer in, dus het testen zou niet eens zin hebben. Het wordt overigens pas vervelend als ik veel open heb staan en bedenk eens een x264 serie op te zetten of Google Earth fullscreen te draaien, verder werkt het als een trein met 'maar' 256mb. Hoewel met wat meer cache in het graka ram zou er waarschijnlijk nog iets meer winst te boeken zijn.

Ik ga me morgen eens beraden welke echt het beste bij mij past, suggesties zijn nog zeer welkom.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik zou voor de 9600GT gaan en dan kan je zelf kiezen of je er een actief gekoelde 1GB variant van maakt of de 512mb die passief gekoeld is.

en het standaard overgeklokte zou niet met een passieve koeler geleverd kunnen worden als het te warm zou worden. die hitte komt ook pas bij volledige belasting waar jij zegt dat je GPU vrijwel altijd staat te idlen of 5% bezig is. Desnoods klok je hem met een profiel in Rivatuner (weet niet of dat onder linux werkt) terug naar lagere snelheden op de GPU maar met dezelfde memsnelheid zodat dat niet 'verloren' gaat.

• merlijn85
@Wiethoofd:

Dat soort programma's zijn er niet voor Unix, helaas. Ik heb ook even de review gelezen naar de passief gekoelde 9600GT die jij aanhaalde, echter ben je daar in de comments goed bezig de kaart af te kraken ten opzichte van de 8800GT (o.a. op de memory bus bandwidth). Aangezien het prijsverschil op dit moment heel klein is, kan ik dan niet beter voor een 8800GT gaan?

• Rangester
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:56
nog een voordeel van de 8800GT: er is een passief gekoelde 1GB variant. die heb ik bij de 9600GT niet kunnen vinden :) .

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.