Toon posts:

[VIDEO DVD BRANDEN] Verhoudingen en video buiten beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het branden van een video dvd.
Met Sony Vegas heb ik een HD film gemaakt, om te projecteren met een beamer tijdens een bruiloft. Dat ging allemaal perfect, maar nu moet het gebrand worden.

Steeds als ik een video dvd brand valt een deel van de video buiten beeld, en wordt het lelijk uitgerekt (op een breedbeeld tv). Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Het volgende heb ik al geprobeerd:
-Nero Vision
-Sony DVD Architect pro

Het bestand heeft de volgende afmetingen:
-1440x1080 pixels
-1280x720
De tweede heb ik gemaakt omdat ik dacht dat het lag aan de verhoudingen, de eerste is namelijk 4:3, de tweede 16:9. Ook dit maakte geen verschil.

Op een niet-breedbeeld tv zijn de beelden niet uitgerekt, maar valt er wel materiaal buiten beeld, en dat mag absoluut niet, aangezien ook ondertiteling verdwijnt.
Als ik de film met vegas render in het format 640x480 is de kwaliteit belabberd en wordt de video in de hoogte helemaal verkracht van breedbeeld naar gewoon beeld.

Hopelijk weten jullie wat ik verkeerd doe.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een DVD is volgens mij MPEG2 met een resolutie van 704x576 of 720x576. Je zou eens kunnen proberen met TMPGenc. Deze kun je goed instellen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 23:29
Zal wellicht de breedbeeld instellingen zijn van het project zelf, of het project van de dvd, of anders ergens van de video. Check in vegas ook even of je wel binnen de title safe area blijft met de teksten. Op beeldbuis tv's en een deel van de flatscreen tv's is het normaal dat er een gedeelte af valt (niet al teveel overigens). Er zijn echt 4 of 5 plekken in de keten waarbij je invloed hebt op wel of geen breedbeeld, daar gaat altijd wel wat mis.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je probeert een FullHD film te branden op een DVD, dat gaat niet werken simpelweg. Noork geeft de juiste resolutie al aan. Overigens zal Sony Vegas ook wel presets hebben hiervoor denk ik.

ook heb je idd te maken met je safe zone. je moet een bepaald aantal pixels van de uiteindes blijven omdat tv's dat soms niet volledig tonen.

[ Voor 27% gewijzigd door Cartman! op 30-04-2008 00:00 ]