Toon posts:

Hete WD, tot smeltens aan toe!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om maar even een pakkende titel te verzinnen.

Probleem: schijf niet meer leesbaar in windows XP, wordt wel herkend door Sil s-ata raid op a8n-sli.
Schijf: WD Caviar SE WD2500JD - 00HBB0 250.0 GB

Tegenwoordig heb ik van al mijn files een kopie op een externe schijf, de aanleiding hiervoor was het uitvallen van deze schijf waar al mijn foto's (hopelijk nog) op staan.

Mijn vraag aan jullie als mede-tweaker is wat ik het beste kan doen om de files op de HD alsnog te retrieven?

De schijf is waarschijnlijk overleden door oververhitting, de coating aan de onderkant is enigsinds gerimpeld en niet meer strak satijn glad, ook zijn een paar bruine puntjes op het circuit onderin te zien.
Hij heeft drie jaar lang prima gefunctioneerd, losliggend op een nec dvd-rw speler. Wellicht waren de "airholes" afgedekt waardoor hij is gaan oververhitten.

Ik heb zelf al een aantal pogingen gedaan de data te benaderen. Bij het heraankoppelen wist statbar nog te melden welk percentage in gebruik was maar bij de schijf kon ik niet komen.

Mechanisch gezien lijkt mij dat het leesmechanische is oververhit, maar dat de platters gewoon nog intact zijn. Het plaatsen van de platters in een nieuw leesmechanisme zou het wellicht mogelijk maken de data uit te lezen, hoewel ik bang ben dat ik dat niet zelf kan zonder eerst de de data compleet te slopen.

Het enige alternatief lijkt mij het opsturen naar een hd-recovery bedrijf. Dit zou ik nog in naam van een bv kunnen doen maar dan nog blijven de kosten erg hoog. Zijn er alternatieven?

thanks

Verwijderd

Hang hem eens in een UNIX machine, en kijk of je hem dan kan benaderen met dd_rescue....

Je kan de schijf dan sector voor sector naar een image dumpen, welke je vervolgens met een varieteit aan recovery software kan bewerken.

Met een beetje geluk weet je er nog flink wat data af te trekken...

• binnenbuiten
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-04-2025
Koop er een zelfde schijf bij en zet de printplaat over

Hierbij een hyperlink http://store.computermarketinc.com/wedicasesawd1.html

[ Voor 42% gewijzigd door binnenbuiten op 28-04-2008 23:38 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

binnenbuiten schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:30:
Koop er een zelfde schijf bij en zet de printplaat over
Is inderdaad de goedkoopste en beste manier. Als dit niet lukt kun je altijd nog data-recovery overwegen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zelf kun je inderdaad geen hardeschijf open gaan halen, tenzij je over een "cleanroom" beschikt. Een printplaat overzetten zou eventueel kunnen, maar dan moet de hardeschijf mechanisch nog in een goede staat zijn, dus geen beschadigde platters of lees/schrijf koppen. Let er wel op dat je een printplaat nodig bent uit dezelfde serie en met dezelfde firmware als de defecte hardeschijf.

Als de hardeschijf nog wel door het BIOS en Statbar wordt gezien, zou je kunnen kijken of je met het programmaatje GetDataBack de hardeschijf nog kunt uitlezen.

Eventuele Data Recovery bedrijven zijn Harddisk-recovery.nl (Delft) of Palmer Data Recovery (Londen), beide bedrijven werken op een "No Cure No Pay" basis, Harddisk-Recovery.nl heeft prijs indicaties op de website staan, maar je kunt ze ook bellen en eerst overleggen.

Overigens veel van bovenstaande kun je hier terug vinden: OM FAQ / Beleid

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 28-04-2008 23:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
thanks for the info & links

Update: Na het aansluiten van de schijf hoor ik af en toe een harde klik en wat klinkt als een HD die een poging doet op toeren te komen, meerdere malen. Op een gegeven moment geeft hij het op.. misschien een idee om de vriezer-methode te proberen?

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 01:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:24:
de coating aan de onderkant is enigsinds gerimpeld en niet meer strak satijn glad, ook zijn een paar
Dit is ook bij een nieuw HD hoor.

Heeft te maken met het spuit/droogproces van de verf in de "hoeken".
Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 01:34:
thanks for the info & links

Update: Na het aansluiten van de schijf hoor ik af en toe een harde klik en wat klinkt als een HD die een poging doet op toeren te komen, meerdere malen. Op een gegeven moment geeft hij het op.. misschien een idee om de vriezer-methode te proberen?
Kun je doen, in een ZEER dichte zak, het liefst vacuum ivm vocht wat in de lucht zit en minimaal een dag of wat op -18.

Als dat niet werkt... hamer vanaf de zijkant, anders beschadig je de platters wellicht en ben je verzekerd van "dag recovery".

En die 250GB HD's van WD gaan gewoon erg veel kapot de laatste tijd... ik heb er al een stuk of 6-7 vervangen in een half jaar, ja en met goede koeling.

Ik was altijd wel te spreken over WD :) 250GB's willen alleen niet allemaal ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 02:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij om te lezen dat de rimpeling niet door oververhitting komt, dat verhoogt weer de kans op redding.

De eerste keer dat ik m aansloot na de crash werdt ie door: BIOS, Statbar en Windows verkenner herkend. In deze toestand had ik "GetDataBack" kunnen gebruiken.

De tweede keer voor het starten van deze topic was ie alleen nog zichtbaar in de BIOS en maakte hij een paar keer zo'n harde tik geluid, en wat klonk als pogingen om op toeren te komen, maar tevergeefs, niet meer zichtbaar in windows.

Na de relevante topics gelezen hebben heb ik ermee geschud gedraaid, m in verschillende posities geplaatst maar nu is hij zelfs in de bios niet meer terug te vinden. Ik vrees het ergste. Nouja, misschien doet ie het over een weekje weer. Maar ~3600 euro betalen voor de 166gb aan data die er op staat zie ik niet zitten.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik heb ooit een 120 GB schijf laten recoveren bij OnTrack en dat heeft me uiteindelijk ongeveer $1500 gekost. Nu is dit al een paar jaar geleden, maar misschien dat zij goedkoper zijn dan de genoemde 3600 euro.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

RSE Data recovery:
http://www.rse.nl/prijzen.htm
Diagnose Service
* Het stellen van een diagnose kost 75 Euro (per harde schijf) zonder enige verplichtingen tot afname van recovery-data.

Recovery Service
* Afhankelijk van de werkzaamheden, te vervangen onderdelen en de gebruikte meet- en reparatieapparatuur zullen de kosten voor data recovery ongeveer uitkomen op +/- 500 Euro.
* U kunt de totale (notebook-) harde schijf laten recoveren.
* Data recovery prijs is bij u bekend alvorens u zich bij ons aanmeld.
Heb zelf ook is een schijf hierheen gestuurd, ze konden toen de data echter niet meer terughalen (eindgebruiker was zelf al aan het klooien gegaan :()
Maar zeer nette service, sturen je bij iedere verandering van status van mailtje met daarin de vraag voor goedkeuring van werkzaamheden e.d.

Verwijderd

Topicstarter
De schijf is naar RSE data recovery gestuurd (€89,25).

Het bleek dat de data niet kon worden hersteld, maar dat na eventueel een cleanroom analayse (a €189, maar voor deze keer gratis) nog kon gekeken worden of de data echt niet meer terug te krijgen was.

Aanbod: Cleanroom analyse
Kosten: tussen de € 800 en € 1500

De oorspronkelijke analysekosten van 90 euro waren wel te doen, maar ik begin nu sterk te twijfelen of de 150gb aan data die moet worden gerestored (incl al mijn foto's van vakanties etc) de prijs waard is.

Wat denkt de medetweaker?

Verwijderd

Wat is dat nou voor een vraag? Dat kun je alleen zelf beantwoorden. Wij kunnen niet bij jou in de portomonnee kijken.

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier nog een "oude" Maxtor 120GB liggen die jaren geleden kapot is gegaan. Ik had toen ook geen zin om duizenden euro's aan recoverykosten te betalen, dus heb ik de harddisk ergens opgeborgen.

Nu, een paar jaar later, is het allemaal wat makkelijker te betalen. Binnenkort maar eens offerte opvragen voor recovery. Ik zou dus zeggen: vind je het nu te duur, berg het ding dan op. Van stilliggen wordt de schijf niet slechter.
Pagina: 1