Toon posts:

Filter subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als een subwoofer ongefilterd is, neem ik aan dat die 'full range' weergeeft, maar door de opzet met name de lage tonen weergeeft.

Als een subwoofer gefilterd is, neem ik aan dat die alleen de door de fabrikant raadzame lage frequenties weergeeft. Maar betekent dit ook dat hierdoor alleen de frequenties 'boven' het filter doorgegeven wordt aan de satelliet luidsprekers.

Wat als je je behoorlijk geweldige speakers gewoon 'full range' wil laten weergeven, en alleen net een beetje laagfundament wil 'bijzetten'? Wat is dan het advies?

Ik zit te denken aan gewoon een passieve sub, liefst met filter, maar dan niet eentje die dus actief filtert naar de satellieten toe...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

Shunt

Boe

ok even alles duidelijk proberen te krijgen.

Je hebt dus al een setup met een mooi setje speakers maar je hebt nog geen subwoofer ?
En je wil dus de lage tonen wat extra nadruk gaan geven. Dat kan dan moet je gewoon een sub gaan kiezen door bij de winkels te gaan luisteren het liefste met een gelijke setup (anders kan je nooit vergelijken)

Op je filter vraag.
Ik geloof niet dat er ongefilterde subwoofers nog verkocht worden. En of ze ooit bestaan hebben gezien het een SUB woofer is die dus de LAGE tonen weer moet geven anders is het gewoon weer een standaard speaker.

Iedere degelijke recente AV recever heeft wel een SUB PRE OUT (dit is dus voor een ACTIVE subwoofer eentje met een ingebouwde versterker) deze subwoofers die hier op horen hebben altijd een ingebouwd filter waar dus een afstelling op gemaakt kan worden tot welke tonen hij weer moet geven.

Een passieve subwoofer heeft GEEN versterker ingebouwd en zal dus een losse versterker nodig hebben om geluid te kunnen geven. (of er moet op de AV reciever een SUB HIGH OUT moeten zitten (deze zijn naar mijn weten A heel duur B bijna niet te vinden) hier zal je waarschijnlijk op de AV reciever de weer te geven Frequenties voor de subwoofer in moeten stellen.

in het geval dat je al een degelijke setup hebt zou ik gewoon voor een active subwoofer gaan. Wel ik zou uberhoubt gewoon voor een actieve sub gaan ik zie zo 123 geen voordelen aan een passive.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2008 @ 12:11:

Als een subwoofer gefilterd is, neem ik aan dat die alleen de door de fabrikant raadzame lage frequenties weergeeft. Maar betekent dit ook dat hierdoor alleen de frequenties 'boven' het filter doorgegeven wordt aan de satelliet luidsprekers.
En, even aanvullen op hierboven: je hoeft niet je sats op/na je woofer aan te sluiten. Je kan ze ook gewoon op je versterker laten zitten. :+

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
ik geen speciale uitgang voor sub hebben :'(

Verwijderd

Topicstarter
ennuhh.... als een sub een filter heeft, werkt dat dan naar de speakers toe? Als een soort drieweg filter... dat de satellieten alleen de hogere freq. weergeven?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

Shunt

Boe

Dit is een beetje als koffie dik kijken.
Als jij niet meer info geeft over wat je hebt staan op dit moment en als je gewoon even precies aan geeft wat je nu exact wilt hebben dan kunnen wij eens kijken of we het snappen.

Want nu snap ik er echt niets van.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Mission 774. Bekend vanwege hun helderheid en ruimtelijkheid. Bas ook goed, maar net effe dat diepe laag dat ontbreekt. Versterker: NAD 1155 pre en 2155 power amp. Genoeg grunt. kWou de Missions 'onaangetast laten' maar net effekens een tikkie laag kunnen bijschakelen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12 21:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien moet je ons ook nog even vertellen om wat voor een subwoofer het gaat :z

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Nog nix aangeschaft. Nix speciaals op het oog. Hoewel ik (misschien gek genoeg) zo'n (passieve) 'poef' van B&O leuk vind.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:33
Waarom passief? Er zijn ook actieve subs met een high level input. Door de losse amp heb je veel meer controle over de afregeling.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Och, energieverbruik, Al Gore :7 en al die dingen die je steeds moet inschakelen...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ok.. stel, je hebt dus geen sub out, maar je wil wel een sub.

Dan heb je dus een actieve sub nodig met high-inputs. Die sluit je parallel aan met je speakers.
Ook die hebben een auto on/off stand, en zijn actief af te regelen (x-over, fase, evt boost). Even zoeken dus.

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12 21:49

voodooless

Sound is no voodoo!

En een passieve sub moet je gewoon links laten liggen. Die dingen kun je niet fatsoenlijke filteren, laat staan goed integreren met de rest van je speakers.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1