[Coding] Scherm of pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.054 views

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:16

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Beste Tweakers,

Volgend jaar begin ik aan een MBO opleiding van 3,5 jaar bij het gilde in Venlo voor ICT-beheerder. Hierna wil ik doorstromen naar het HBO en programming gaan volgen. Omdat ik denk dat deze MBO opleiding mij redelijk makkelijk zal afgaan (door stromen vanaf de HAVO) wilde ik mij in mijn vrije tijd alvast een beetje bezig gaan houden met coderen van websites en eventueel ook programma's. Hiervoor wil ik mij voorbereiden om wat ik dan tegen zal komen zodat ook het HBO weinig grote verassingen zal hebben. Nu is mijn vraag doe ik er meer goed aan om een nieuwe pc te kopen (is een krachtige pc belangrijk?) of beter een groter scherm(meer overzicht op code+90 graden draaibaar).
Voor een pc moet ik dan nog even doorsparen, maar voor het scherm heb ik het geld bijelkaar. Mijn oog is dan gevallen op de Samsung 245B.

Graag advies van jullie over wat jullie belangrijker vinden en waarom.

PS: mocht je het scherm belangrijker vinden en dus zelf ook een groot scherm hebben vertel even welk scherm je hebt gekocht en wat de reden was dit scherm te kopen.

bvd voor alle adviezen en ook eventuele afraders :P

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PC is niet echt relevant voor een HBO informatica (been there, done that).
Een p3 is goed genoeg.

Tenzij je zelf echt multimedia wil doen, maar daar lijkt het dus niet op :).
Beeldscherm: tsja ik heb mijn papiertje gehaald met een simpel 19" ding, dus meer is an sich niet nodig.

Veel beeld-oppervlak maakt het wel een stuk fijner.
CPU is minder relevant zou ik zeggen.

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-05 14:30
Voor lekker programmeren is een groot scherm wel heel erg fijn. Dan kan je tenminste goed de outlines, files en code goed zien. Een snelle pc is ook wel fijn, zeker als je wat zwaardere applicaties moet bouwen. Maar goed ik denk dat voor je opleiding je daar nog niet zoveel last zult hebben. Misschien is een tussenweg ook wel ok. Iets snellere pc en een 22" scherm, daar kan je ook nog steeds fantastisch op coden.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ook daar zijn we dan ook weer uit ^^.
De reden waarom ik dan een 24" ga halen is vanwege de net iets hogere resolutie + mogelijkheid tot FullHD(wil dan ook films erop kijken met mijn vriendin.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:06
Wat voor scherm en PC heb je nu? Dan kunnen we kijken wat het belangrijkste is op te gaan upgraden. Zelf heb ik wel een paar eisen voor een goede development-machine:

- Scherm met hoge resolutie (1920x1200 is heerlijk :9)
- Processor: meerdere cores is een pre, hoeft geen topmodel te zijn. Als je aan het ontwikkelen bent, doe je vaak veel dingen tegelijk waardoor een dual (of zelfs quad) core zeker tot z'n recht komt.
- Redelijk wat geheugen (min 1 Gb, liever 2). De meeste IDE's waarmee je zult gaan werken kunnen behoorlijk wat geheugen gaan opslurpen.
- Grafische kaart: alleen belangrijk als je ook 3D dingen wilt ontwikkelen (niet waarschijnlijk als ik jouw verhaal lees)
- Toetsenbord: denk hier ook over na. Als je straks veel gaat zitten programmeren is een goed toetsenbord zeker aan te raden. Maar hierbij is het echt een kwestie van smaak (ik vind die geknikte, ergonomische toetsenborden fijn werken).

edit: Ik typ te langzaam 8)7

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh, hij doet HBO.
Dus hij zal niet de hele dag code gaan kloppen.
De helft van de tijd ben je echt wel kwijt met andere dingen dan coden. En compileren neemt vrij weinig tijd in beslag, zo groot zijn die projecten niet.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Marcj schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:42:
Wat voor scherm en PC heb je nu? Dan kunnen we kijken wat het belangrijkste is op te gaan upgraden. Zelf heb ik wel een paar eisen voor een goede development-machine:

- Scherm met hoge resolutie (1920x1200 is heerlijk :9)
- Processor: meerdere cores is een pre, hoeft geen topmodel te zijn. Als je aan het ontwikkelen bent, doe je vaak veel dingen tegelijk waardoor een dual (of zelf quad) core zeker tot z'n recht komt.
- Redelijk wat geheugen (min 1 Gb, liever 2). De meeste IDE's waarmee je zult gaan werken kunnen behoorlijk wat geheugen gaan opslurpen.
- Grafische kaart: alleen belangrijk als je ook 3D dingen wilt ontwikkelen (niet waarschijnlijk als ik jouw verhaal lees)
- Toetsenbord: denk hier ook over na. Als je straks veel gaat zitten programmeren is een goed toetsenbord zeker aan te raden. Maar hierbij is het echt eet kwestie van smaak (ik vind die geknikte, ergonomische toetsenborden fijn werken).

edit: Ik typ te langzaam 8)7
Om even iedereen van deze informatie te voorzien.

Scherm: heb ik nu een 17" CRT(must voor te counter-striken :D)
processor: een AMD Athlon 3000+ XP :'(
Geheugen: 1GB single-channel
grafische kaart: X1650 pro agp (ik weet het agp is dood :P)
toetsenbord: een of ander standaard Samsung toetsenbord, om mijn verslaving aan het merk te voeden :D

Op zich is deze pc goed genoeg voor mij hoewel ik wel eens baal dat ik de meeste spellen van nu niet kan spelen. Maar dat boeit mij niet zo heel erg veel.

Daarom is het belangrijk om te weten wat ik het beste kan doen. Want heb het idee dat deze pc wel heel erg verouderd is.

PS: ik kan via via goedkoop aan de Samsung 245B komen.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:45:
Uhhh, hij doet HBO.
De helft van de tijd ben je echt wel kwijt met andere dingen dan coden. En compileren neemt vrij weinig tijd in beslag, zo groot zijn die projecten niet.
Ik ga eerst MBO doen, hierna stroom ik wel direct door naar het HBO. Maar omdat ik weet dan het MBO mij wel makkelijk zal vergaan ga ik volgend jaar ook al beginnen met voorbereiden van mijn HBO opleiding. Ja dan al :P

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:06
Boudewijn schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:45:
Uhhh, hij doet HBO.
Ik weet niet hoe het op het HBO gaat, maar bij ons op de universiteit was ik toch 25% van de tijd aan het programmeren (niet gewoon code kloppen, maar ook veel uitproberen en eigen projectjes). Daarnaast moet je heel veel verslagen en andere documentatie schrijven. Ik deed tenminste wel alles op m'n PC. Ik ga ervan uit dat dat op het HBO niet veel anders is. Als je informatica gaat doen zit je toch zo'n beetje de hele tijd achter je PC.
QinXi schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:47:
[...]

Om even iedereen van deze informatie te voorzien.

Scherm: heb ik nu een 17" CRT(must voor te counter-striken :D)
processor: een AMD Athlon 3000+ XP :'(
Geheugen: 1GB single-channel
grafische kaart: X1650 pro agp (ik weet het agp is dood :P)
toetsenbord: een of ander standaard Samsung toetsenbord, om mijn verslaving aan het merk te voeden :D
[..]
Met die PC kan je opzich de eerste jaren nog wel mee vooruit. Eventueel druk je nog een keer 1Gb RAM erbij in. Het scherm zou ik hier idd eerder vervangen.

Het toetsenbord was gewoon een tip, waar ik zelf wel naar zou kijken. Maar 90% van de mensen kunnen zich prima redden met zo'n standaard ding.

[ Voor 33% gewijzigd door Marcj op 27-04-2008 20:52 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Wat voor resolutie draai je nu? Ik vond persoonlijk 1280x960 wel prima. Bij veel hogere resolutie op een 17" scherm ga je vooral je je DPI omhoog schroeven wat er wel leuk uitziet maar waar je dus niet veel meer werkruimte van krijgt.

Ik heb niet het idee dat je systeem echt gebrekkig is. Ik werk zelf ook met volle tevredenheid met een Athlon64 3000+ processor en 1 GB geheugen. Eventueel kun je je geheugen nog verdubbelen, maar over het algemeen heb je niet veel nodig om te kunnen programmeren.
Marcj schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:49:
Het toetsenbord was gewoon een tip, waar ik zelf wel naar zou kijken. Maar 90% van de mensen kunnen zich prima redden met zo'n standaard ding.
Qua toetsenbord moet je iets nemen wat je zelf prettig vind typen. Ik heb een hekel aan multimedia/internet/3d/4d/5d/extreme/pro/gaming toetsenbord waar allerlei toetsen op de verkeerde plek zitten, waardoor ik altijd weer op zoek ga naar een zo goedkoop mogelijk toetsenbord met standaard IBM indeling (mijn huidige toetsenbord kostte vijf euro). Toetsenbord is dus echt iets waar je alleen in moet investeren als je weet dat iets nieuws voor jou beter werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door Soultaker op 27-04-2008 20:56 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-05 15:35

DefLite

Why so serious?

QinXi schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:48:
[...]

Ik ga eerst MBO doen, hierna stroom ik wel direct door naar het HBO. Maar omdat ik weet dan het MBO mij wel makkelijk zal vergaan ga ik volgend jaar ook al beginnen met voorbereiden van mijn HBO opleiding. Ja dan al :P
Ik zie in je profiel dat je je havo 3/4 overgangsbewijs gaat halen en dan MBO dan HBO.
Ik heb dit zelf ook gedaan en zit in me eerste jaar van me MBO, ik heb achteraf gezien wel spijt dat ik niet me havo heb afgemaakt en gelijk HBO.
Vooral om dit het soms wel erg makkelijk is en je dat snel kan gaan vervelen tenzij je extra opdrachten gaat maken etc.

my 2 cents : )

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Little_captain schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:54:
[...]

Ik zie in je profiel dat je je havo 3/4 overgangsbewijs gaat halen en dan MBO dan HBO.
Ik heb dit zelf ook gedaan en zit in me eerste jaar van me MBO, ik heb achteraf gezien wel spijt dat ik niet me havo heb afgemaakt en gelijk HBO.
Vooral om dit het soms wel erg makkelijk is en je dat snel kan gaan vervelen tenzij je extra opdrachten gaat maken etc.

my 2 cents : )
Dezelfde reden waarom ik dus tijdens het MBO wil gaan voorbereiden op mijn HBO. Want ik weet dus dat het makkelijk zal gaan worden.

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Ok dan. Iedereen reuze bedankt. Mijn besluit is dus dat ik de Samsung 245B ga halen.

Dus ook voor iedereen die misschien later dezelfde vraag heeft. Hogere resolutie heeft een voorkeur boven een betere pc in de meeste gevallen.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een goed scherm is vrijwel altijd belangrijker dan een PC. Van het scherm heb je het meeste lol (dat is waar je *altijd* mee te maken hebt) en het kan makkelijk meerdere PC updates mee.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Ik zou zeggen: havo afmaken en niet voor de makkelijkste weg gaan. Ik ben van havo naar vwo naar universiteit gegaan wat 2 jaar kost, terwijl je ook met hbo propedeuse op de universiteit kan komen. Laatste is makkelijker en sneller, maar een goede middelbare school opleiding met diploma is nooit weg. Denk alleen al aan je algemene ontwikkeling en CV.

Wat betreft de afweging monitor en pc: ik zou voor een monitor gaan. Ik heb hier een Dell 2408WFP (24") en 2007WFP (20") staan voor programmeerwerk. Programmeren dus op 24". De documentatie, outlook, media player, virtual pc's etc op 20". Dat werkt super en je bent niet snel afgeleid. Software ontwikkelen is vaak niet belastend voor je systeem, maar veel geheugen kan ik je wel aanraden. Sowieso zijn ontwikkelomgevingen met documentatie niet licht, maar vooral virtual pc's draaien om je software onder verschillende platformen dan wel verschillende Windows versies vreet veel geheugen.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 14:51
Op het HBO komt een laptop waarschijnlijk beter van pas, gewoon nog even volhouden en dan straks mooi een laptop kopen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oh en waarom is dat zo?

* Boudewijn heeft zijn HBO informatica prima zonder laptop overleefd.
En een laptop is echt niet ideaal voor lang en veel coden, mocht hji dat gaan doen.

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:13:
Oh en waarom is dat zo?

* Boudewijn heeft zijn HBO informatica prima zonder laptop overleefd.
En een laptop is echt niet ideaal voor lang en veel coden, mocht hji dat gaan doen.
Met ^^
Ik heb de HBO ook afgerond zonder laptop. De computers die beschikbaar waren, waren meer dan voldoende voor groep projecten.

In tegenstelling tot wat Boudewijn zegt, vind ik het coderen op een laptop niet erg. Ik codeer op werk ook heel de dag op een laptop, wel met een tweede scherm erbij. Maar mijn code staat altijd op mijn laptop scherm. Tweede scherm is vooral voor BugZilla en documentatie.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 21:59:
Ik zou zeggen: havo afmaken en niet voor de makkelijkste weg gaan. Ik ben van havo naar vwo naar universiteit gegaan wat 2 jaar kost, terwijl je ook met hbo propedeuse op de universiteit kan komen. Laatste is makkelijker en sneller, maar een goede middelbare school opleiding met diploma is nooit weg. Denk alleen al aan je algemene ontwikkeling en CV.

Wat betreft de afweging monitor en pc: ik zou voor een monitor gaan. Ik heb hier een Dell 2408WFP (24") en 2007WFP (20") staan voor programmeerwerk. Programmeren dus op 24". De documentatie, outlook, media player, virtual pc's etc op 20". Dat werkt super en je bent niet snel afgeleid. Software ontwikkelen is vaak niet belastend voor je systeem, maar veel geheugen kan ik je wel aanraden. Sowieso zijn ontwikkelomgevingen met documentatie niet licht, maar vooral virtual pc's draaien om je software onder verschillende platformen dan wel verschillende Windows versies vreet veel geheugen.
Als je even kijkt naar mijn post history dan kun je zien waarom jouw weg niet mijn weg kan zijn.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
Iig zeker niet in PRG ;)

PRG >> V&B

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Chester schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:16:
[...]

Met ^^
Ik heb de HBO ook afgerond zonder laptop. De computers die beschikbaar waren, waren meer dan voldoende voor groep projecten.

In tegenstelling tot wat Boudewijn zegt, vind ik het coderen op een laptop niet erg. Ik codeer op werk ook heel de dag op een laptop, wel met een tweede scherm erbij. Maar mijn code staat altijd op mijn laptop scherm. Tweede scherm is vooral voor BugZilla en documentatie.
Mja is dan persoonlijke voorkeur.
Ik word gek van een 15" schermpje en klein tobo als ik goed moet denken.
Sowieso is het rsi-technisch niet okay.

* Boudewijn zwaait naar Chester

Verwijderd

Ik denk dat dit topic al helemááál niet in V&B hoort ;)
QinXi schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:50:
[...]
Als je even kijkt naar mijn post history dan kun je zien waarom jouw weg niet mijn weg kan zijn.
Zo had ik het ook niet bedoeld. Het gaat om "... makkelijker en sneller, maar een goede middelbare school opleiding met diploma is nooit weg. Denk alleen al aan je algemene ontwikkeling en CV."

Maar dat is off-topic.

Een laptop is tegenwoordig erg handig voor een student, al kun je je inderdaad prima redden op pc's op de campus. Wat voor programmeren belangrijk is, namelijk een scherm met voldoende hoogte en een goed toetsenbord, vind je niet snel terug op laptops - uitzonderingen daargelaten ;) Tip: dockingstation :)

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 27 april 2008 @ 23:33:
[...]

Mja is dan persoonlijke voorkeur.
Ik word gek van een 15" schermpje en klein tobo als ik goed moet denken.
Sowieso is het rsi-technisch niet okay.

* Boudewijn zwaait naar Chester
Scherm grootte kon inderdaad wel wat groter, maar de 1680x1050 reso is goed te doen. En de toetsenbord van mijn ThinkPad is niet zo slecht, typt fijner dan de toetsenbord van mijn desktop PC. Mja, heb eigenlijk nooit last gehad van RSI. Redelijk goede stoelen op werk, en ik neem regelmatig kleine pauzes.

* Chester zwaait terug :w

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 09:57

PromWarMachine

Forsaken Archer

De vraag van de TS is inmiddels wel beantwoord. Daar ben ik het ook volmondig mee eens. Scherm is nuttiger belangrijker dan een snellere PC.

Hoewel ik bij het programmeren veel liever 2 kleine(re) schermen heb, dan 1 groot scherm. Dat heeft als voordeel dat je gewoon kunt maximaliseren, maar toch alles zien. Denk bijvoorbeeld aan een Application Server (zoals JBoss, wat ik veelvuldig heb moeten gebruiken tijdens mn opleiding) op het ene scherm en op het andere scherm je IDE en eventuele chatschermen ofzo.

Zelf heb ik de opleiding HBO Informatica bijna afgerond.

Dividend for Starters

• QinX

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
Om niet af te dwalen van waar ik informatie naar zocht.
Zoals al meerdere keren gemeld weet ik inmiddels wat ik moet hebben en zijn de meeste het met mij eens.

@negerzoen
Vindt ook dat dit niet in V&B hoort aangezien dit wel met Programming te maken heeft hoewel het niet specifiek erover gaat.

Heb sowieso een meevaller, Ik heb weer veel reacties op een lokale advertentie site, dus misschien dat ik nog voor het nieuwe schooljaar begint een nieuw scherm EN pc heb :P

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Gouden tip:

(altijd geldig in geval van PC / ICT), NIET EERDER KOPEN DAN DAT JE HET ECHT NODIG HEBT !!!

op voorhand goedkoop = altijd duurkoop.

Cititzen of Ladonia

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je met software (of website) ontwikkeling bezig gaat dan zou ik inderdaad eerder aan uitbreiding van scherm oppervlak denken. Ikzelf zou echter niet voor een nieuw groter scherm gaan, maar eer scherm erbij halen. Bij het ontwikkelen heb je veel meer aan twee (of drie) 17" of 19" 3:4 schermen dan aan 1 24" breedbeeld.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:32
Ik heb m'n hbo papiertje gehaald met een celereon 500 laptop... Wel met een ander scherm want 800 x 500 word je niet vrolijk van. Jou systeem kan zeker nog wel mee, zeker de eerste paar jaar zijn de projectjes echt niet zo groot, veel werkruimte is veel belangrijker.

Roomba E5 te koop

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Alle afwegingen die in dit topic voorbij gekomen zijn, zijn al veel vaker in andere topics langsgekomen. We hoeven het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden (tenminste, niet als we ons aan de GoT Huisregels houden en op zoek gaan voor zelf een topic te openen)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.