Toon posts:

PC-advies april Game-PC overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben een totale leek wat betreft overclocking. Maar ben vandaag de gelukkige bezitter van de PC-Advies Game PC van maand April welke op Hardware.info staat en zou de Processors toch heel erg graag willen overclocken. Ik heb hiervoor op het internet gezocht, maar eerlijk gezegd werd het niet precies duidelijk wat ik het beste kan veranderen. Alsmede zou ik het toch wel willen horen wat de experts zeggen aangezien het best riskant kan zijn als je iets verkeerds doet. Dus vandaar mijn vraag:

Hoe kan ik dat als beste doen? Welke instellingen moet ik in de bios aanpassen?

Onderstaand mijn configuratie:

Processors: Duo Core 2 E8400
Cooler: Scythe Mugen
Geheugen: OCZ ReaperX HPC 4 GB DDR2-1000 CL5 kit
Moederbord: Gigabyte GA-X48-DQ6
Videocard: ATI Sapphire Radeon HD 3870 X2

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 10:22 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:55

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Als eerste moet je zorgen dat je goede koeling hebt en dat de stress temperatuur van de processor zeker niet boven de 40°C komt. Dit zeggen we vooral omdat de temperatuur zal stijgen als we eenmaal aan het overklokken zijn. Als de temperatuur zonder overklokken al goed hoog ligt is het geen risicoloze actie om nog te gaan overklokken.
beetje veroudert artikel. Een moderne processor heeft hele andere temperaturen als max.

Lees voor jouw processor maar dit topic eens door. Er staan ook links in naar tutorials en gebruikte programma's.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de Frequently Asked Questions TCA, die informatie kun je gewoon zelf opzoeken.
Het is niet de bedoeling om linkjes naar specificaties te geven, copy-paste ze gewoon op het forum. Zie ook de GoT forum-FAQ.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 10:09:
Zie de Frequently Asked Questions TCA, die informatie kun je gewoon zelf opzoeken.

[...]

Het is niet de bedoeling om linkjes naar specificaties te geven, copy-paste ze gewoon op het forum. Zie ook de GoT forum-FAQ.
Sorry, excuses!

Mijn specificatie is als volgt:

Processors: Duo Core 2 E8400
Cooler: Scythe Mugen
Geheugen: OCZ ReaperX HPC 4 GB DDR2-1000 CL5 kit
Moederbord: Gigabyte GA-X48-DQ6
Videocard: ATI Sapphire Radeon HD 3870 X2

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 14:06
Een paar proggies zijn wel handig:
CPU-Z
Speedfan / Coretemp
Prime95

Eerst check je even of je nu normale temps hebt op je CPU. Hierbij moet ie in de idle stand toch zeker < 40C liggen. Hierdoor weet je of je koeler goed zit en je dus niet snel hoge temps tegen het lijf zult lopen. In de BIOS begin je gewoon met je FSB verhogen. Er zijn eigenlijk twee verschillende manieren van aanpak.

1. Je kijkt wat anderen halen op het standaard voltage en je probeert hetzelfde. Werkt het niet dan verlaag je de FSB met stapjes, steeds kleiner totdat je de max op standaard voltage hebt gevonden.
2. Je begint met stapjes van 10/20 omhoog en kijkt hoever je komt.

Als je de max hebt gevonden verhoog je het voltage. Hierna herhaal je het proces en ondertussen check je elke keer of je temps nog acceptabel zijn. Hoger als 1.5V moet je niet gaan omdat je dan je CPU snel achteruitgaat.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
devguru schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:36:
Een paar proggies zijn wel handig:
CPU-Z
Speedfan / Coretemp
Prime95

Eerst check je even of je nu normale temps hebt op je CPU. Hierbij moet ie in de idle stand toch zeker < 40C liggen. Hierdoor weet je of je koeler goed zit en je dus niet snel hoge temps tegen het lijf zult lopen. In de BIOS begin je gewoon met je FSB verhogen. Er zijn eigenlijk twee verschillende manieren van aanpak.

1. Je kijkt wat anderen halen op het standaard voltage en je probeert hetzelfde. Werkt het niet dan verlaag je de FSB met stapjes, steeds kleiner totdat je de max op standaard voltage hebt gevonden.
2. Je begint met stapjes van 10/20 omhoog en kijkt hoever je komt.

Als je de max hebt gevonden verhoog je het voltage. Hierna herhaal je het proces en ondertussen check je elke keer of je temps nog acceptabel zijn. Hoger als 1.5V moet je niet gaan omdat je dan je CPU snel achteruitgaat.

Succes!
Oh, geweldige reactie met programma's en hoe je het beste kan aanpakken!
Als ik uit me werk kom, ga ik er meteen mee aan de slag!!

Bedankt!! _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

zo kan het dan een CPU achteruit gaat ?
t'is geen auto met versnellingsbak :)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:33
In zoverre dat een constant hoge VCore invloed kan hebben op de levensduur. Wat ik mij echter weer heb laten vertellen is dat de jaren die nog overblijven meer dan genoeg zijn om de rest van de PC te overleven. That is, als je em niet meteen fried. ;)

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

kan dit topic niet omgetoverd worden tot overclocking for noobs* en verwijzingen naar search en google achterwege laten

*nofi ik val ook onder dezelfde categorie :)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-01 13:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eeeh Dev, is dat niet een beetje heel erg grof? Beginnen waar anderen gestopt zijn? Nou geloof ik best dat een 8400 wat kan hebben, maar gewoon bij standaard beginnen en FSB opvoeren lijkt me gezonder. Om de zoveel tijd even goed stresstesten (laat hem onder het eten eens aanstaan) en temps in de gaten houden. 20Mhz erbij kan best aan het begin, maar uiteindelijk wordt het toch echt minder ;) VCore wil je niet te gek veel hoger dan origineel hebben, 10-25% meer dan stock is ruim voldoende voor 24/7 gebruik. (Voor benchen kun je meer gebruiken, dan dicteert je temperatuur de limiet). Verder : geheugendivider goedzetten, als je aan je proc gaat werken, geheugensnelheid laag, en daarna geheugen testen met proc laag. Daarna matchen en testen ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Er zijn genoeg guides en faq's te vinden over hoe je een pc kunt overclocken. Maar verdiep je daar eerst eens goed in. Zomaar beginnen zonder dat je weet wat je aan het doen bent kan alleen maar voor problemen zorgen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.