Toon posts:

Harde schijf kapot, mogelijke oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn harde schijf heeft daarnet de geest gegeven, dit doormiddel van rooksignalen. Zeer aangenaam was dit :s. Kan dit liggen aan het feit dat mijn broer hem net omgedraait had terwijl hij aanlag?
De rook kwam uit zo'n chip aan de onderkant, kan ik er vanuitgaan dat ik mijn gegevens niet kwijt ben?
Alvast bedankt.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
Er zal ergens kortsluiting geweest zijn. Dikke kans dat je kop op dat moment hele bijzondere figuurtjes op je platters heeft geschreven. Ga er dus in eerste instantie maar vanuit dat alles wel weg is...er is een kleine kans dat je met een zelfde printplaat de zaken kan redden, maar dan moet die disk wel uit exact dezelfde serie komen en zo, ik heb het zelf nog nooit voor elkaar gekregen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Of je data nog aanwezig is, is moeilijk te zeggen. Aangezien er een chip is doorgebrand zal je er in iedergeval niet bij kunnen komen. Je zult eerst een controller board moeten vinden van een identieke hardeschijf en deze proberen over te zetten. (het liefst met dezelfde firmware)

Of de platters ook fysiek beschadigd zijn kan je nu moeilijk zeggen. Het is namelijk niet aan te raden een normale desktop hardeschijf zomaar om te draaien terwijl deze in bedrijf is. Dus of je data nog intakt is kun je pas zeggen wanneer je het controller board hebt vervangen.

Mocht er zeer belangrijke data op staan waar je wel geld voor over hebt dan zou ik deze eens doornemen: OM FAQ / Beleid , in het FAQ worden DataRecovery bedrijven genoemd, maar ik waarschuw alvast deze optie zal niet echt goedkoop zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
Is de schijf door het omdraaien met de printplaat kant in kontakt gekomen met de kast ofzo? Als je mazzel hebt is alleen de aanstuur electronica kapot, maar omdat de schijf op dat moment in bedrijf was kan het maar zo zijn dat de kop een mooie buikschuiver heeft gemaakt op de platen, en dan wordt het erg lastig (dus duur) om de data te laten recoveren.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties, de harde schijf lag gewoon op men bureau en was wat gegevens aan het kopieren via sata=>usb (brando). Dus het heeft nergens contact mee gemaakt.
Over die controller bord, ik had een jaar na aankoop hetzelfde type van schijf besteld, maar deze bleek dunner te zijn. Zou ik proberen dat boardje te vervangen of loop ik zo het risico van ook de andere hd kapot te helpen? Ik kan nu niet direct kijken of het dezelfde nrs heeft aangezien men os op die hd staat.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op de labels van de hardeschijven staan over het algemeen alle gegevens die je moet weten, zoals serie nummers en ook firmware versies. (Tenzij je een keer een firmware update hebt uitgevoerd op de hardeschijf, maar dat komt zelfden voor)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen eens mijn harde schijf uithalen om te kijken, maar wat gebeurd er indien de nrs niet overeenkomen? Gebeurd er dan niets als ik hem in mijn "kapotte" hd steek of zit ik dan met 2 waardeloze boards en hd's? (ze zijn zowiezo hetzelfde model, maar ik heb een sterk vermoeden dat de code van het paneeltje zal verschillen)
Pagina: 1