De heilige koe moet schoon!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Het wassen van je auto

Sommige mensen houden er van om hun auto schoon en netjes te houden, maar hoe doe je dit goed? Gewoon lekker makkelijk door de wasstraat, of ga je zelf aan de slag om je auto zo goed mogelijk voor de dag te laten komen?
Links

Oud GoT topic met tips
De site van Meguiars, de leverancier van de meest gebruikte cleaning producten
Meguiars forum
Het Meguiars 5 stappenplan

[ Voor 67% gewijzigd door 418O2 op 25-04-2008 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Wasstraat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 14:11
pak een emmer, spons Dreft, Glassex 2x handdoek 1x microvesel doekje.

Gij gaat naar een net tankstation met overdekte washokken met hogedruk reiniger,

Je begint met het afspuiten van de auto (lees: zand en modder eraf) Je doet een flinke spuit dreft in de emmer en drukt op het voorwas knopje met warm water en schuim.

Vul de emmer en spuit met de rest van de secondes de auto nog even verder af.
Hierna pak je de spons te hand en gaat heel de auto grondig wassen. hierna met hotwax functie eroverheen. en klaar is kees.

Pak glassex en maak de ramen van binnen even netjes schoon (ook de raam een stukje open maken zodat je niet zon doffe rand boven overhoud.

En nu het leukste deel droogscheure :P

voor 3 a 4 euro ben je helemaal klaar + je hebt niet allemaal zeepsop zoooi thuis op de stoep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met een cabriolet ga ik niet de wasstraat in hoor!
Eerst met de hogedrukspuit, om zand en andere zooi er alvast een beetje af te krijgen, dat schuurt zo anders... Daarna met een sopje in een emmer en een schone spons, alles grondig poetsen. Dit weer afspuiten met de hogedrukspuit, en daarna eventueel in de wax (in dezelfde kleur als je lak, dan is t niet zo heel erg als je niet elk plekje goed raakt met oppoetsen). Oppoetsen met een schone, droge doek. Daarna de ramen van binnen en buiten, met glassex ofzo. Stofzuigen... klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:15

Wok

Dakloos...

First, het is heilige koe in plaats van gouden koe ;)

Second, wasbox voldoet voor mij. Bij een erg vuile auto, vul ik bij de wasbox een emmer met spons en ga daarmee de auto te lijf. Poetsen is aan mij niet besteed, aangezien ik de laatste twee jaar (z.g.a.) nieuwe auto's heb gereden en de lak van zichzelf nog mooi glimt.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

gouden of heilige koe?

Ik heb zo'n stempelkaart waarmee ik na 10 keer tanken (eens per 3 weken) slechts de helft van de kosten voor de wasstraat hoef te betalen waarbij ik vervolgens de duurste optie (€ 13,90)neem.

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Wat natuurlijk ook kan is het buurmeisje/buurjongetje aan het werk zetten. voor 5 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:13

Petuhr

FreeBSD

BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:50:
Wat natuurlijk ook kan is het buurmeisje/buurjongetje aan het werk zetten. voor 5 euro :P
En buurtjochies/meidjes laten dan lekker de spons op het stoepje vallen, pakken em op, en gaan vrolijk verder :/
Allemaal krasjes in je lak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
WooK schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:48:
gouden of heilige koe?

Ik heb zo'n stempelkaart waarmee ik na 10 keer tanken (eens per 3 weken) slechts de helft van de kosten voor de wasstraat hoef te betalen waarbij ik vervolgens de duurste optie (€ 13,90)neem.
:o dom

Wasstraat is leuk op zich en werkt goed. Alleen heb ik honingraatvelgen en dat wil dan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@ hierboven dan doe je de velgen toch even vantevoren inspuiten met een ontvetter (dusty oid) en dan met een speciaal borsteltje er doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 17:47

unclero

MB EQA ftw \o/

BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:50:
In bikini.. :9

Maar dan vragen ze meestal gelijk 25 euro ;(.

Maarre, wasstraat met waswasprogramma's ftw :Y).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02-2024
BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:45:

Gij gaat naar een net tankstation met overdekte washokken met hogedruk reiniger,

Je begint met het afspuiten van de auto (lees: zand en modder eraf) Je doet een flinke spuit dreft in de emmer en drukt op het voorwas knopje met warm water en schuim.

Hierna pak je de spons te hand en gaat heel de auto grondig wassen. hierna met hotwax functie eroverheen. en klaar is kees.

Pak glassex en maak de ramen van binnen even netjes schoon (ook de raam een stukje open maken zodat je niet zon doffe rand boven overhoud.

voor 3 a 4 euro ben je helemaal klaar + je hebt niet allemaal zeepsop zoooi thuis op de stoep
toon volledige bericht
Dreft is wel goed voor de auto, maar dan moet je GEEN beschermlaag van het een of ander op je lak hebben, want die was je er dan vanaf.

Glassex laat wel een soort siliconen achter. Ik heb een bus met foam, dat werkt super. Weet alleen niet hoe die heet... Meguiars NXT Glass Cleaner is ook een hele goede.

Verder zou ik zeggen:
1x Washmitt
2x Emmer
1x Een goede auto shampoo, bij voorkeur NXT van Meg. Er zijn talloze goede auto shampoo's
1x Watermagnet of natuur zeem
1x tijd over

En dan kan je nog verder gaan door m in de was te zetten bijvoorbeeld...

@DeejayV: tegenwoordig kan dat prima met Cabrio's! :)

@ Catch22: Voel ik 'het grote auto wassen topic' aankomen?

[ Voor 5% gewijzigd door Heuving op 24-04-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik denk, ik maak een orginele titel. Die 'grote' topics komen bij bosjes :P . Maar zo is dit wel bedoeld

Maar what about klei, polijstmiddel enzo dan?

Ik wil mijn auto binnenkort polijsten, hoe pak ik dat het beste aan?

[ Voor 36% gewijzigd door 418O2 op 24-04-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
418O2 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:17:
Ik denk, ik maak een orginele titel. Die 'grote' topics komen bij bosjes :P . Maar zo is dit wel bedoeld
Heel goed ;)

Nu eigenlijk nog een start-post verfraaing :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik zit op mijn werk, heb daar nu even geen tijd voor. Vanavond ga ik wel ff aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
418O2 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:22:
Ik zit op mijn werk, heb daar nu even geen tijd voor. Vanavond ga ik wel ff aan de slag
beter d:)b

Mocht je nog hulp nodig hebben ofzo hoor ik ut wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16941

Ik heb die klei van meguiars geprobeerd. Quick detailer heet dat geloof ik. Idee is dat je spulletje wat erbij zit op je lak spuit en met de klei erover heen gaat. De combinatie van klei en dat spul haalt alle zut van je lak zodat je lak achteraf lekker glad aanvoelt. Let er wel op dat je het flink nat houdt anders schuur je met die klei over je lak en das wat minder. Volgens mij is hjet wel verstandig om daarna te gaan polishen en daarna waxen, anders haal je nog niet het maximale eruit. Klei is een onderdeel van een heel proces eigelijk.
Kost echt een fuckin jaar om een deel van je auto te doen met alle stappen, maar het is wel heel erg mooi dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 16:19

Wimo.

Shake and Bake!

Hier staat ook nog wat

Het grote poets topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Officieel is het verboden om je auto voor de deur te wassen.

Dus ik zou zeggen ga naar een wasstraat ;)

Ik doe met mijn (nieuwe)(witte) swift één keer per maand het dure programma (in een straat zonder borstels), en als het vaker nodig is spoel ik hem meestal af in zo'n box.

Mijn mondeo... weet ik eigenlijk niet, die heb ik sinds ik hem heb (maand of 3 nu, niet nieuw) alleen aan het begin gewassen, maar daar zie je echt niks op!

[ Voor 9% gewijzigd door 911GT2 op 24-04-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

BurnerT schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:45:

toon volledige bericht
dreft is geen goed idee, daar zit namelijk zout in, en dat geeft krassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

www.meguiars.nl/forum

Voor een resultaat als dit:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/IMG_2078.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/IMG_2065Small.jpg

Kost wat, heb je ook wat. Beter als met een spons je lak schuren om het daarna met een slappe leren zeem uit te smeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 79417 op 24-04-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
Anoniem: 218213 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:51:
[...]

dreft is geen goed idee, daar zit namelijk zout in, en dat geeft krassen
Ligt eraan hoe je het toepast.
als je 1 deel op 5 doet, gaat het niet goedkomen.. 1 op 10 is wel redelijk safe.
ProTech bijvoorbeeld gebruikt ook gewoon dreft :)

@ Mart-Apart: Ik gebruik zelf Monkey clay. Erg goed spul en netjes geprijsd. Kost ongeveer evenveel als die van meg, maar is wel een stuk beter.
Klei is een fantastisch stukje poetsmiddel, maar je moet het wel goed toepassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Afwasmiddel is geen goed idee, dat lost de waxlaag op. Autoshampoo is beter.

Ik ga meestal naar de self-wash, ik weet dat hogedrukwassen niet goed is, maar het is zo makkelijk :P

Hogedrukspuit met heet water en zeep, schuimborstelen, naspoelen, hotwax en de auto is weer :*)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Hotwax is leuk enzo hoor, maar het houdt niet echt lang ofzo.. Als je het zelf goed heb je er veel langer lol van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kleine bijdrage dan maar... na enkele jaren de Meguiars hype te hebben gevolgd, had ik voor de gein eens wat van dat spul besteld (crystal polish, was, en NXT Wash)..

Conclusie: Nooit meer terug naar Turtle... :|

Ik heb altijd met Turtle shampoo gewassen, Turtle Wax gepoetst en het resultaat was goed.. altijd tevreden geweest :)

Echter, Meguiars kost je minder tijd (betere shampoo, maar 1 keer wassen voor dezelfde glans) en het effect is veel mooier en blijft langer achter. Zeker de voedende polish is vele malen beter dan bijvoorbeeld de Color Wax van Turtle, welke stiekem een polijstende werking heeft :(

Extra info; Ik heb een rode auto die dus enkele keren per jaar in de was gezet moet worden, anders wordt ie een beetje dof... Met turtle kon je dit iedere maand doen (na anderhalve week was de glans al weg). Met Meguiars bleef de glans twee maanden en vervolgens werd het minder.. _/-\o_

Start simpel; koop wat van de NXT Shampoo en een Crystal Polish en wat Wax... als alleen daarmee het resultaat al beter is dan met Turtle producten (kast staat hier vol met oude flessen nu), moet je nagaan als je dat 5-stappenplan van ze eens zou proberen :*)

edit:

Stappenplan btw;

1- Stofzuigen in auto
2- Dashboard lekker behandelen met een voedende cockpitspray en doekje
3- Auto naar wasbox; met hogedrukspuit voor 1 euro schoonspuiten
4- Auto voor de deur even afsproeien (gerecycled water + shampoo = vlekken + bah)
5- Wassen maar! (Borstel, spons, hangt er een beetje vanaf)
6- Droogrijden, altijd leuk [Kijk mijn auto is gewass... FLATS.. -O- ]
7- Eventueel water afnemen met zo`n doek
8- Auto behandelen met voedende crystal polish
9- Auto behandelen met gewone waslaag
10- Vreugdedansje om de auto heen doen *O* *O* *O*

[ Voor 20% gewijzigd door Michael Knight op 24-04-2008 20:46 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:18
En het motorblok dan?

Ik heb een keer met de hogedrukspuit alles "schoon" gespoten en me auto moest toen gesleept worden...

Een wasstraat gaat wel, maar als je het zelf wilt doen waar moet je dan op letten?

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Het beste is als ik de Porsche Cayman rijder uit ´Wegmisbruikers´ mag geloven de auto met rond de 180 km/h droog te rijden, wanneer je net uit de wasstraat komt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 10:06
Anoniem: 16328 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 22:15:
Het beste is als ik de Porsche Cayman rijder uit ´Wegmisbruikers´ mag geloven de auto met rond de 180 km/h droog te rijden, wanneer je net uit de wasstraat komt :P.
De wasstraat waar ik ga is net aan het begin van zo'n lekker lange provinciale weg waar je goed kan blazen. Ik vraag me soms echt af of de locatie daarvoor gekozen is. Mij hoor je iig niet klagen.

maarja, de wasstraat ga je door als je naar een bruiloft/begrafennis/feest( waar de kans is dat mensen je er in zien) gaat.

Anders is je wagen schoonmaken toch een beetje geldverspilling vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Brainsz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 21:21:
En het motorblok dan?

Ik heb een keer met de hogedrukspuit alles "schoon" gespoten en me auto moest toen gesleept worden...

Een wasstraat gaat wel, maar als je het zelf wilt doen waar moet je dan op letten?
Kan wel, als je de motor maar laat draaien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:04
WooK schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:48:
gouden of heilige koe?

ha, bij mijn pomp krijg je de duurste beurt (incl wax etc) voor 7,50, direct bij een tankbeurt :)

ik zou hem niet door een wasstraat doen. Als ik dat zo bekijk bij die van ons (wij hebben dan wel een textiel wasstraat) dan wordt hij noooit exact 100% schoon. Vooral de velgen niet. Nu mag je bij ons dan wel nog een keer gratis, maar toch, je hebt altijd meer krasjes dan dat je het (goed) met de hand doet. Als ik zou kiezen dan zou ik met de hand wassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Twhomp

Stayin' Alive

:D :D :D

Pam, je dashboard danst :+

Die cockpitspray, werkt die ook tegen cellulieeeet en heeft die auto-eigen lipiden?

Geweldig _/-\o_

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

^^ :D

(Mooi hè? Marketing... _O- )

[ Voor 76% gewijzigd door Wok op 25-04-2008 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Startpost geupdate trouwens, nu helemaal html table tr jeweettoch

als iemand aanvullingen heeft hoor ik dat graag, knal ik het er in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Laat ik dan ook maar even mijn werkwijze delen ;)

Reguliere wasbeurt
De standaard wasbeurt die ik om de week uitvoer in de wasbox. Tijdsduur: 15-30 minuten. Kosten: ca. €4,- Benodigdheden: cash, (oud) vaatdoekje, zeem

1. Auto afspoelen. Hogedruk + shampoo. Hele auto meepakken en de wielen extra aandacht geven
2. Borstelwassen. Auto met de borstel schoonvegen. Wielen goed schrobben
3. Met het (vaat)doekje de lastige plekken schoonmaken (denk aan deurgrepen, rondom de buitenspiegels)
4. Met het doekje de spaken van de wielen schoonvegen
5. Auto afspoelen met schoon water (hogedruk)
6. Hotwax spoelen; wielen goed afspoelen
7. Naspoelen met gedemineraliseerd water voor vlekvrij opdrogen
8. Naar huis rijden
9. Met de zeem de lastige plekjes droogmaken. Denk aan tankklep, dorpels en andere plekken waar water blijft staan

Uitgebreide wasbeurt
Eens per twee maanden of bij een erg smerige auto. Tijdsduur: 30-45 minuten. Kosten: ca. €6,- Benodigdheden: cash, emmer, (oud) vaatdoekje, spons, zeem, velgenreiniger

1. Auto afspuiten. Hogedruk met schampoo. Hele auto meepakken + extra aandacht voor de wielen
2. Emmer vullen
3. Wielen inspuiten met velgenreiniger
4. Wielen schoonmaken met het doekje
-- Stap 3 en 4 per wiel om schadelijke inwerking van de velgenreiniger te voorkomen --
5. Gehele auto met de spons wassen, lastige plekjes met het doekje meepakken
6. Borstelwassen
7. Afspoelen met schoon water
8. Spoelen met hotwax
9. Naspoelen met gedemineraliseerd water
10, Naar huis rijden
11. Met de zeem nadrogen op plekken waar water blijft staan.

Poetsen doe ik niet echt aan. Ik sta om de week in de wasbox, dus dan is de hotwax voldoende.

Interieur
Eens per maand. Tijdsduur: ca. 30-60 minuten. Benodigdheden: stofzuiger, emmer met een sopje (gewoon een scheut allesreiniger in warm water), (vaat)doekje, (planten)spuit met een 50/50 water/spiritus oplossing, zeem

1. Vloermatten verwijderen en uitkloppen
2. Interieur en matten stofzuigen
3. Vloermatten terugplaatsen
4. Dashboard, deurpanelen en overige kunststofdelen afnemen met het sopje
5. Ramen besproeien met de spiritusoplossing en afnemen met de zeem

[ Voor 12% gewijzigd door Wok op 25-04-2008 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik durf die borstels in wasboxen nooit zo goed te gebruiken eigenlijk... Aangezien jan en allemaal daar zijn velgen enzo mee wast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

't Is een beetje afhankelijk van wat voor borstels ze hebben in de wasbox. De wasboxen van Nuri hebben van die roterende borstels en die laat ik ook voor wat is, maar bij Bas hebben ze van die 'bezems' en die zijn prima: zachte haren waar geen vuil in blijft hangen. Die kun je prima gebruiken zonder meteen je auto te bekrassen.

(voor de meelezers: ik heb het over wasboxen in Zwolle, Catch22 en ik wonen in Zwolle ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik woon al best een tijdje niet meer in Zwolle ouwe boef (sedert juni vorig jaar weer in Emmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
Wok schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 00:47:
Laat ik dan ook maar even mijn werkwijze delen ;)

[..]

Uitgebreide wasbeurt
Eens per twee maanden of bij een erg smerige auto. Tijdsduur: 30-45 minuten. Kosten: ca. €6,- Benodigdheden: cash, emmer, (oud) vaatdoekje, spons, zeem, velgenreiniger

1. Auto afspuiten. Hogedruk met schampoo. Hele auto meepakken + extra aandacht voor de wielen
2. Emmer vullen
3. Wielen inspuiten met velgenreiniger
4. Wielen schoonmaken met het doekje
-- Stap 3 en 4 per wiel om schadelijke inwerking van de velgenreiniger te voorkomen --
5. Gehele auto met de spons wassen, lastige plekjes met het doekje meepakken
6. Borstelwassen
7. Afspoelen met schoon water
8. Spoelen met hotwax
9. Naspoelen met gedemineraliseerd water
10, Naar huis rijden
11. Met de zeem nadrogen op plekken waar water blijft staan.

Poetsen doe ik niet echt aan. Ik sta om de week in de wasbox, dus dan is de hotwax voldoende.
toon volledige bericht
Nette opsomming.

Nog wel een opmerking, een spons is vaak een goede manier om de auto te wassen, maar, een wash-mitt is toch een stuk kras veiliger.
Ik had enige tijd geleden ook de fout gemaakt door gebruik te maken van een spons... Niet dat je meteen je lak ermee krast ofzo.
Sowieso, of je het nou doet met een spons of wash-mitt, de 2 emmer methode is toch eigenlijk wel een must.
Afbeeldingslocatie: http://www.heuving.eu/VARIOUS/7Poetsen/DSC00093.jpg
:+
Hier een linkje naar toen ik mn auto netjes had gepoetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

418O2 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:55:
[...]
:o dom

Wasstraat is leuk op zich en werkt goed. Alleen heb ik honingraatvelgen en dat wil dan niet...
hoezo dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 17:47

unclero

MB EQA ftw \o/

Brainsz schreef op donderdag 24 april 2008 @ 21:21:
En het motorblok dan?

Jouw merkgarage heeft als het goed is volledige stoomprogramma's en dergelijke :D.

Mijn moeder had een keer per ongeluk vergeten na het bijvullen van de olie het dopje er weer op te draaien 8)7. Bij de merkgarage een kwartiertje gewacht, en nog nooit zo'n glimmend motorblok gezien :*).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik doelde op de topictitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

oh, ik dacht ff dat je doelde op welke optie wasstraat ik nam ;) Excusez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heuving schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 09:28:
[...]

Nette opsomming.

Nog wel een opmerking, een spons is vaak een goede manier om de auto te wassen, maar, een wash-mitt is toch een stuk kras veiliger.
Ik had enige tijd geleden ook de fout gemaakt door gebruik te maken van een spons... Niet dat je meteen je lak ermee krast ofzo.
Sowieso, of je het nou doet met een spons of wash-mitt, de 2 emmer methode is toch eigenlijk wel een must.
[afbeelding]
:+
Hier een linkje naar toen ik mn auto netjes had gepoetst.
Bij Halfords verkopen ze tegenwoordig ook een assortimentje sponzen/microvezeldoeken. Vooral de harige sponzen daarvan zijn erg prettig, en kosten een fractie van de meguiars tegenhanger.

De overige producten heb ik nog niet geprobeerd.

Gebruik overigens zelf ook Meguiars. Toen ik m'n auto daar voor het eerst mee had gepoetst was ie gelijk vijf tinten donkerder. Redelijk bizar.

Blijft trouwens -mits je niet elke week door de wasstraat rost- ook erg lang zitten. Geloof dat ik m'n auto in september voor het laatst in de was heb gezet, en nu pas begint de waslaag minder te worden...

Over dreft: Goed spul om te gebruiken vóórdat je je auto in de was gaat zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dasty _/-\o_

Zo, en laat nu de Dasty fanboys maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
Ik kom ook even buurten :)

Tijdje geleden had ik ook een vrij uitgebreide post gemaakt in het BMW topic van het behandelen van mijn toenmalige auto.

Nu een paar fototjes van mn huidige gear :)

Afbeeldingslocatie: http://www.cardetail.nl/INTERNETPLAATJES/DSC02209.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cardetail.nl/INTERNETPLAATJES/DSC02208.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cardetail.nl/INTERNETPLAATJES/DSC02211.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cardetail.nl/INTERNETPLAATJES/DSC02210.jpg
Het is een collectie van een aantal merken.
Polijst en glaze/sealant middelen zijn van Wolfgang, met ook de Fuzion (beste wax van Wolfgang wat te vergelijken valt met concorso wax van Swissvax) om het af te maken.
Voor de velgen heb ik de ProTech velgenreiniger en Shampoo.

En verder is het denk ik allemaal wel te zien aan de flessen.

edit: Dasty is wel grappig. Kost niks en werkt prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Heuving op 24-06-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik hou graag mijn auto schoon, maar dat gaat me net iets te ver :P
Ik vond mijn emmer met interior foam, bumperblack, glassex, vliegentroep en shampoo al erg genoeg :+

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnenkort heb ik speciale velgen wax; de Poorboys Wheel Sealant. Yeah :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
Gisae schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 16:04:
Ik hou graag mijn auto schoon, maar dat gaat me net iets te ver :P
Ik vond mijn emmer met interior foam, bumperblack, glassex, vliegentroep en shampoo al erg genoeg :+
T ies ook handig voor activiteiten op locatie ;)

@ DaMasterPNut: Carclean?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

voor 8 euro is die de wasstraat door op het schoonste programma. effe ruitewissers aflappen met een stukje papier (hangt bij de diesel pompen) en de spiegels met glassex (die klappen in tijdens het wassen, dus die zijn og vuil) en verder is het best - eer ik een kee rop en neer naar Stuttgart of München ben geweest is ie toch weer ranzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127817

Daarnet de "heilige koe" nog eens goed gewassen, wel een beetje last gehad een soort van vet hing aan de linkerkant van de auto precies alsof ik daardoor was gereden en het zoals modder ophoog was gesprongen :( en rook echt zo motor achtig. Ik weet niet van waar het kwam maar het zat er nu een 2 weekjes op. Ik had haar beter eerder gewassen maar ik had niet echt tijd.

Ik ben aan de linkerkant toch wel een uurtje bezig geweest voor het goedje weg was :( maar nu ben ik weer bij dat die proper is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:00
Hoe bevalt de Fuzion, de prijs waard? Wel een mooi kistje natuurlijk! :)

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Door een verhuizing ben ik er de afgelopen drie weken niet aan toegekomen mijn auto te wassen. Het laat zich raden dat zowel exterieur als interieur nu dus zo goor als wat zijn en het is dus de bedoeling dat ik over twee weken (als ik weer eens een weekend niks in de planning heb staan) mijn auto weer even wat broodnodige liefde ga geven.

Helaas heeft de auto wat sporen van de verhuizing opgelopen met de verhuizing: wat oppervlakkige krasjes. Er moet dus even gepoetst gaan worden om ook deze krasjes weer weg te werken. Mijn vraag luidt dan ook: welke middelen/methode kan ik hiervoor het beste gebruiken? :)

Voor de goede orde: de krasjes zijn alleen zichtbaar als je er met je neus bovenop zit en dan moet je ook nog het (zon)licht vanuit een bepaalde hoek hebben. Ik ben dus een beetje aan het mierenneuken, maar feit is dat de krasjes er zitten en dus wil ik ze weg hebben :P

Meteen een tweede vraag: hoe krijg ik mijn pikzwarte lichtmetalen wielen weer mooi zilverkleurig zonder meteen naar überagressieve middelen te moeten grijpen? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 25-06-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Wok schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:54:

Meteen een tweede vraag: hoe krijg ik mijn pikzwarte lichtmetalen wielen weer mooi zilverkleurig zonder meteen naar überagressieve middelen te moeten grijpen? :)
Niet :P
Dat zwarte is remslijpsel vermengd met straatvuil. Dat remslijpsel is erg agressief en bijt zich als het ware in het metaal. Je kunt het proberen met een hoge drukspuit en een afwasborstel (of een speciale borstel voor velgen). Met de hogedrukspuit spuit je eerst zoveel mogelijk weg, waarna je met de borstel en een sopje kunt gaan schrobben. Als je een zachte borstel gebruikt met veel water/sop dan hoef je niet bang te zijn voor krassen. Waarschijnlijk krijg je niet alles eraf en blijven er zwarte 'pitjes' achter. Die zul je toch echt met agressief middel te lijf moeten gaan.
Wat je overigens kunt doen als alles echt mooi schoon is is de velg in de wax zetten, dan glimt hij mooi en hecht het vuil er minder snel aan.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn vorige auto had ook zulke zwarte velgen en die heb ik redelijk schoon gekregen met rvs-reiniger van de Action :D Ik had eerst een poging gedaan met normale velgenreiniger, maar dat werkte echt voor geen meter met het ingebeten remstof. Met dat Action-spul moet je alsnog goed poetsen, maar het wordt wel schoon.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 01:06

Wom

Head en shoulders met een tandenborstel is mijn techniek. Geen idee wat er zo speciaal is aan H&S, maar het werd me aangeraden en het werkte dus ik blijf het gebruiken.

Velgenreiniger zou ik niet zo snel gebruiken ,dat is echt bijtend spul wat vaak nog geeneens alles wegkrijgt.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heuving schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 17:35:
[...]

T ies ook handig voor activiteiten op locatie ;)

@ DaMasterPNut: Carclean?
Jep.

Over die gore velgen: bijvoorbeeld de Meguiars Clay Kit kan daar ook de uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16941

Kan je die meguiars clayzut dan op je velgen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:00
Kan wel maar de klei NIET meer voor je lak gebruiken, als je oude klei hebt gebruik die dan voor je velvgen, nieuwe klei is een beetje zonde...

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:19:
Mijn vorige auto had ook zulke zwarte velgen en die heb ik redelijk schoon gekregen met rvs-reiniger van de Action :D Ik had eerst een poging gedaan met normale velgenreiniger, maar dat werkte echt voor geen meter met het ingebeten remstof. Met dat Action-spul moet je alsnog goed poetsen, maar het wordt wel schoon.
Houd er wel rekening mee dat de meeste rvs reinigers zeer giftig zijn, zeker voor dieren.
(bedoel niet dat Wok een dier is ;))
Weet natuurlijk niet precies wat voor spul jij had van de action.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=xLNRrqKrdms]

Zo kan het ook. Ik vraag me af hoe lang dat blijft beslaan ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:23

GaMeOvEr

Is een hork.

Lol, hoe dom ben je dan! :D

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
de Kerstman is langsgeweest.
Ik ben bezig met het unboxing proces ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.cardetail.nl/INTERNETPLAATJES/27062008.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wassen? Kan dat ook? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
Nutteloze opmerking :?

Sommige mensen geven duizenden euro's uit aan een enkel potje autowax. Dus blijkbaar is er handel.
Afbeeldingslocatie: http://www.cardetail.nl/INTERNETPLAATJES/270620082.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cardetail.nl/INTERNETPLAATJES/270620081.jpg
De Master collection van Swissvax is well.... nothin' special really.
In principe heb ik alles al wat er in de tas zit, met als verschil dat het van Swissvax is.

En als je het over Swissvax hebt, heb je het over de prijs.
Is deze tas met inhoud de prijs waard?
NEE
Voor de helft heb je even goede spullen.

edit: Ah.. zie ik ook nu pas; vragen over de 2006 Playboy worden niet beantwoord :+

[ Voor 5% gewijzigd door Heuving op 27-06-2008 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
* Gonadan neemt topic op de pantoffel

Zohee, jullie hebben lang je koets niet gewassen. :P

Ter inleiding: Ik heb mijn auto nu net een half jaar en ben altijd maar door de volautomatische wasstraat gereden, lekker makkelijk.
Ook wel eens zo'n hotwax/polish programma geprobeerd. Glimt leuk maar waait er ook zo weer van af.

Nu leek het mij wel wat om dit weekend eens met de hand aan de slag te gaan.
Dus eerst wassen en daarna waxen. Hopelijk krijg je dan een mooi resultaat wat langer volhoudt.
Ook heb ik nog een doffe plek op de motorkap die ik hoop weg te kunnen boenen als ik m'n best doe. (ja sponsje verkeerd om doe je maar één keer }:O)

Om nu meteen met Meguiars aan de gang te gaan lijkt mij wat overkill voor een beginnende poetser.
Vandaar dat het mij wat lijkt om met Turtle te beginnen.

Nu zag ik dat je bij bijvoorbeeld Halfords verschillende soorten kunt krijgen:
- Turtle Wax Original
- Turtle Wax Metallic
Deze zijn op zich niet zo spannend, daar kan ik wel inkomen. Je hebt ze dan in vast en vloeibaar maar volgens mij was dat zo dat vast meer werk was maar ook beter resultaat. (ofzo)

Verder heb je ook:
- Turtle Wax Extreme
- Turtle Color Wax

Wat is daar dan precies de meerwaarde van? Is het ook beter of alleen in bepaalde omstandigheden?
Ik heb een metallic grijze auto en in die kleur hebben ze ook zo'n color wax, maar is dat wel dezelfde kleur of kan je beter een kleurloze nemen en goed poetsen?

Nou zoals gezegd wordt dit mijn poetsontmaagding, hebben jullie misschien nog andere tips? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn auto weggebracht naar een professionele putzer. Ben benieuwd naar het resultaat.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Daar zit ik ook over te denken, om hem eens compleet te laten poetsen en polijsten door een pro. Daarna kan ik hem zelf wel schoonhouden.

Waar heb je hem gebracht Fwnk, en wat zijn de geraamde kosten ongeveer?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Vandaag mijn scheurijzer ook gewassen. Nouja gisteren dan. En dat was hard nodig.
Ik heb eigenlijk spijt dat ik geen foto's heb gemaakt van voor en na. Vooral de velgen. Omg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 20:31
Ik ga altijd door de lokale wasstraat.
Eerst moet de auto door een soort douche rijden.
Vervolgens gaat een man of 2/3 aan de slag met borstels en van spuiten om velgen, ramen en lastige plekjes schoon te krijgen.
Dan gaat de auto door de wasstraat (zo'n lappending)
En aan het einde staat iemand om (na die mega fohn) nog een beetje extra af te drogen.

En dat voor 10 euro. _/-\o_

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Wel leuk om te zien dat nu het goed weer wordt iedereen weer aan het poetsen gaat :)

Mijn auto is een bedrijfs/lease auto en ik ga best ver hierin om deze schoon te maken, maar met de hand waxen gaat me net iets te ver ;)

Dit is mijn stappenplan:

- auto in wasbox, ergste vuil eerst schuimborstelen en afspoelen
- motorruimte reinigen ( als je dit goed doet, moet het geen probleem zijn)
- auto door de wasstraat, programma 5 bij een washtec, dus wassen inclusief onderkant (vaak vergeten), waxen (het wordt dus hier al gedaan) en drogen, geheel kost 10-12 euro afhankelijk wat ik doe
- thuis stofzuigen en interieur schoon maken, meestal gewoon water en Ajax rode bloemen (hmmm :P )
- voor de wat hardnekkerige vlekken zowel binnen als buiten Ajax Professional Ultra Ontvetter
- ramen ouderwets met water en spiritus of glassex

Water en Ajax werkt ook prima voor velgen, olie vliegt er af met een doekje.
Ik weet het, niet zo high tec zoals Heuving bijvoorbeeld met zijn kit, maar ik krijg m'n Caddy prima schoon zo en dit doe ik minimaal elke 2 weken, maar meestal doe ik wel even elk weekend wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nou, bij gebrek aan reacties maar de Extreme gekozen (die polijst wat stond erop) en hij glimt mooi nu.
Dat was al zo maar nu zit er voor mijn gevoel dan een beschermlaag op en de doffe plek is weg.

Over de wasstraat:
Hier in de buurt zit ook een geweldige wasstraat.
• naar binnen rijden, raampje open en betalen
• auto op de lopende band rijden
• iemand spuit hem af met een hogedrukspuit en veegt met een borstel vast wat erge plekken schoon
• dan rijd je onder een flinke spuit door, ook speciale voor de velgen
• borstelen, nog meer spuiten en borstelen en spuiten
• dan onder een douche door
• optioneel nog een waxdouche met van die poetslappen die over de auto gaan
• uiteindelijk twee fohnkanonnen die hem droog blazen

Je komt dan de lopende band af tegenover een spiegel. 8)7
Voor de uitgang hangen nog tig stofzuigerslangen, gratis te gebruiken.

Prijzen van 7 tot 12 euro, geen geld imo.
Uiteraard weet deze hollander alsnog wanneer het happy hour is en kost het nog minder. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1