Hoogte en afstand surround speakers verschilt: Erg?

Pagina: 1
Acties:

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12-2025
Mijn Onkyo 505 A/V receiver met daarop 2 frontspeakers Magnat Quantum 505 wil ik gaan uitbreiden met 2 surround boekenplank speakers (zelfde serie: Quantum 501). Nu is de kamer er natuurlijk nooit ideaal voor vormgegeven waardoor ik problemen krijg met een schuine wand. Daardoor zou de rechtersachter surround op het plafond komen te hangen, terwijl de linksachter speakers alleen min of meer boven me geplaatst kunnen worden, of zo goed als naast me op oorhoogte.

Hoe dramatisch is afstandsverschil en hoogte verschil? Is dit allemaal op te vangen door afstelling van de receiver? Te dicht op een speaker zitten lijkt me niet zo lekker (en lastig te compenseren), dus dan zou ik kunnen gaan voor boven me, maarja dan is er geen echt links rechts effect meer. Wat adviseren jullie me?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Liever geen surround dan slecht surround.

Qua volume verschil kun je wel wat compenseren in de receiver. Maar dat zal in dit geval niet toereikend zijn. Je hebt ook nog te maken met de richting waar vandaan het geluid komt wat je niet kunt compenseren en het verschil in klank (door de afstand) welke je niet kunt compenseren. Zodra het surround geluid duidelijk hoorbaar wordt en het je uit de film haalt doet het z'n werk niet goed.
Maar het valt wellicht te proberen als je tijdelijk even ergens 2 redelijke speakers vandaan kunt halen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 19:13
Kan jij niet met stands werken? Dan ben je niet afhankelijk van muren....

Verwijderd

Een ander foefje kan zijn om je speakers omhoog gericht op de vloer te leggen, of om ze van je weg te draaien. Wel ff uitproberen voordat je tot aanschaf over gaat. Je zou ook voor een kleiner surround speaker kunnen gaan als je deze wel goed kunt plaatsen. (Liever geen surround dan slecht surround)

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12-2025
Hmm lastig dus :)

Stands zijn geen optie, vind ik niet zo'n mooi gezicht.

Ik dacht dat surround niet zo nauw zou komen, omdat er toch niet constant geluid wordt afgespeeld.. vaak alleen wat effecten en explosies ofzo :). Maar misschien komt dat omdat ik tot nu toe alleen goed surround heb gehoord (en het surround dus niet opvalt).

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Vooral de atmosferen komen uit de surrounds (samen met de fronts), daarnaast soms wat muziek (samen met de fronts) of soms enkel de akoestiek van de muziek. En hier en daar een effect als het nodig is. Maar met name dus de atmosferen. Dat moet lekker blenden in het geluidsbeeld, en niet afleiden, niet te lokaliseren.
Maar nogmaals, probeer het eens uit als het kan. Wellicht stoort het je niet of werkt het juist prima. Of deel de ruimte helemaal anders in :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1