• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Goeie dag,

Ik heb een probleem waar ik nu al een tijd mee zit.
Ik heb dus een Sony HDD handycam.
Nu wil ik die video's die ik opgenomen hebt encoden naar een wat kleiner voormaat.
Nu is het probleem dat de video van de cam er super fijn uit zien.
Ik weet ook wel dat door het wat kleiner te maken dat je kwaliteit verliest maar daar gaat het niet om.

Als ik men video's convert hebt dan heb ik altijd en dat maakt niet uit met wat voor codec bitrate framerate ect (en geloof me, ik heb heel veel mogelijkheden geprobeert ook programa's) Maar dan word het beeld altijd wazig als het beeld beweegt, dus een soort blur.
Stilstaand beeld is goed behalve als het beeld in beweeging komt.

Wie heeft hier de oplossing voor? ik weet dat de kwaliteit naar beneden gaat maar dit moet op een of andere manier verholpen kunnen worden, want ook al neem ik DVD kwaliteit ik hou altijd die blur.

bedankt.

Blaad

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik weet niet of je altijd hetzelfde programma gebruikt bij dat transcoderen. Als dat het geval is, heb je dan niet ergens een filter aanstaan dat voor die blur zorgt?

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01-2025
Het is bekend, dat tijdens pannen bij HDD camera's, een soort blur effect optreed, het een beetje wazig aan de randen is, heb je dit ook bij de bron, waarop bekijk je dit, toch niet op het LCDtje van de camera, tja, als de bron het al heeft !!

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Nee, de video zelf zoals ik het van men cam haal ziet het er super goed uit.
maar zodra ik het encode word het wazig als het beeld beweegt.
Lijkt dus net dat de eerste frame ook half word weergegeven bij de volgende frame.

En een filter zou best kunnen maar waar moet ik zoeken? heb er al niet zo veel verstand van.
Wil het bestand alleen wat kleiner maken zonder die waas en dan bedoel ik over het hele beeld, dus niet alleen de randen.

En heb al meerdere programa's geprobeert maar blijft het zelfde.
Instellingen wil ik best proberen maar wil niet te veel moeite doen zoals audio apart eruit halen ect ect.
Wil het gewoon met een paar klikken van de muis.

[edit]
Ik gebruik trouwens op dit moment het programa Video Converter 3

[ Voor 10% gewijzigd door zBEASTORz op 25-04-2008 02:35 ]

Blaad

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer eens een andere encoder. Virtualdubmod o.i.d.

Verwijderd

Kun je niet een stukje uploaden ergens waar de wazigheid op zichtbaar is?

Ik verdenk een deinterlace/blend issue.

• Beuzelarij
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 02:46:
Kun je niet een stukje uploaden ergens waar de wazigheid op zichtbaar is?

Ik verdenk een deinterlace/blend issue.
Dat zijn meteen ook de filters waar ik in eerste instantie aan dacht. ;)

Post anders ook even wat screenshots van je instellingen bij het transcoderen.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:02
In Virtual Dub heb je de optie "DeInterlace Mode", daar kun je eens wat mee gaan spelen.

Kun je die 'blur' ook omschrijven? zijn het soort van verticale lijnen die door het beeld lopen of is het gewoon wazig?

In wat voor formaat capture je de beelden? Uit eigen ervaring weet ik dat als je op full dv-formaat captered dat het kan voorkomen dat je HD niet snel genoeg is de data weg te schrijven. Dat had ik met mijn vorige pc ook. Nu gebruik ik voor het capturen het programma iuVCR, welke ook op volle resolutie kan capturen (720x576).

Mijn YouTube Channel

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Virtual Dub zal ik eens gaan proberen, en bij het programa wat ik gebruik valt niet veel in te stellen.
Alleen f/s, video formaat bitrate en nog wat van die standaart dingen.

Ik heb even 2 samples gemaakt zodat het wat beter over komt. zijn 2 pressies de zelfde filmpjes
de van_cam is rechtstreeks van de cam af gehaalt, de 2de converted is dan converted naar mp4 format met de zelfde bitrate beeld formaat ect. en die blur heb ik dus met alle codec's.

download (24MB)

Ik hoop dat het wat duidelijk word :)
Als jullie het eventueel niet hebben zou het misschien aan men codec's liggen?
Ik gebruik namelijk K-Lite Codec Pack en dan bijna de nieuwste versie.

Nogmaals bedankt voor de moeite.

Blaad

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat dit beter in Consumentenvideo en videobewerking past. Ik pas de titel ook een beetje aan, 'Probleem' zegt zegmaar minder dan gewoon zeggen wat het probleem dan is :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ik heb je samples bekeken maar ik zie geen verschil. Beide wazig imo. En interlaced.
Het is 25 fps en als je flink panned zoals je daar doet dan ga je sowieso merken dat de framerate niet toereikend is om het vloeiend te laten lijken. Maar het lijkt er op dat het al in de camera redelijk wazig is. Dus daar ga je met postprocessing en filters weinig aan veranderen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:59
Bij mij is de mpg gewoon goed en zie ik bij de mp4 lelijke interlacing, alsof de field order verkeerd om is. Dit kan ook lelijke deinterlace blur effecten veroorzaken.
Maar met de mpg heb ik nergens last van (bij mij wordt de decoder van power dvd 6 aangesproken voor de mpg, de mp4 kan ik enkel afspelen met quicktime).
Probeer anders eens een H264, klein formaat, goede kwaliteit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Snowwie
Dat mpeg bestand is wel redelijk goed, het mp4 bestand is duidelijk lelijker, met zeker interlace artifacts.

Als ik jou was zou ik toch eens uitkijken naar een ander capture programma, iuVCR is er eentje die op volle resolutie kan opnemen en met Virtual Dub kun je gemakkelijk de-interlacen.

Check dit fragmentje maar eens, gecapped met iuVCR en omgezet met Virtual Dub. Het beeld is superstrak, zelfs wanneer de camera flink beweegt. :)

Mijn YouTube Channel

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Snowwie schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:05:
Dat mpeg bestand is wel redelijk goed, het mp4 bestand is duidelijk lelijker, met zeker interlace artifacts.

Als ik jou was zou ik toch eens uitkijken naar een ander capture programma, iuVCR is er eentje die op volle resolutie kan opnemen en met Virtual Dub kun je gemakkelijk de-interlacen.

Check dit fragmentje maar eens, gecapped met iuVCR en omgezet met Virtual Dub. Het beeld is superstrak, zelfs wanneer de camera flink beweegt. :)
Dat ziet er zeker strak uit, ik zal het programa eens bekijken en kijken wat het doet.
ps:het is een hdd cam :) dus kan het er zo af halen :)

maar bedankt zal het proberen!!
Resultaat horen jullie nog.

Blaad

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28
Snowwie schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:05:Als ik jou was zou ik toch eens uitkijken naar een ander capture programma, iuVCR is er eentje die op volle resolutie kan opnemen en met Virtual Dub kun je gemakkelijk de-interlacen.
Een ander captureprogramma zal niets helpen aangezien de camcorder zelf al in het MPEG2/interlace formaat opneemt. Hier is niets mis mee.
En op een standalone DVD speler en een PAL CRT monitor ziet het MPEG clipje er prima uit. :)
Op het SHSPVR Forum staan nog wat tips voor het gebruik van de TomsMoComp/Kernel Deinterlacer ffdshow VirtualDub plugin:
SHSPVR Forum: Deinterlace
Snowwie schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:05:Check dit fragmentje maar eens, gecapped met iuVCR en omgezet met Virtual Dub. Het beeld is superstrak, zelfs wanneer de camera flink beweegt. :)
Ziet er goed uit inderdaad.
Wel is het resultaat erg afhankelijk van het uitgezonden materiaal natuurlijk.
Veel clips worden al in progressive mode uitgezonden wat het resultaat zeer ten goede komt.

• Snowwie
The_Doman schreef op zondag 27 april 2008 @ 20:43:
Een ander captureprogramma zal niets helpen aangezien de camcorder zelf al in het MPEG2/interlace formaat opneemt.
In het begin maakte ik gebruik van PCTV_Vision, het programma dat bij m'n pc-tv kaartje geleverd was. Echter dit programma kon niet capturen op 720x576. Enkel op 352x288. Ook een paar jaar geleden werkte ik met Pinnacle Studio, dit programma kon wel 720x576 opnemen in DV formaat, echter was mijn HD toen niet snel genoeg om de data weg te schrijven. Nu heb ik daar geen problemen meer mee omdat ik (eindelijk) sata2 hd's heb. Dus ik ben gaan lopen zoeken en kwam bij het programma iuVCR uit. Nu capture ik alle beeldmateriaal RAW, dat betekend een avi file van 200GB als deze 2 uurtjes heeft staan openemen, en er gaat geen frame verloren. Met Virtual Dub doe ik de rest.

Mijn punt is, hij weet zelf niet wat voor instellingen z'n capture-software gebruikt, het kan heel goed zijn dat z'n resolutie staat ingesteld op 352x288, en het maakt niet uit hoe je dat vervolgens bewerkt, echt super duidelijk zal het nooit zijn.

Mijn YouTube Channel

• Beuzelarij
  • Niet online
Ik zie geen héél groot verschil in de filmpjes, beiden zijn interlaced.

Je moet je afvragen wat de eventuele winst is die hercoderen zou kunnen bieden. Ik denk dat die winst niet al te groot zal zijn. Je kunt d.m.v. filters de-interlacen, maar daarbij moet je goed oppassen dat dat niet ten koste van iets anders gaat. Dikwijls zie je dan een soort vaagheid ontstaan. Bovendien moet je het materiaal weer opslaan in een verliesgevende codec. Het is dus maar de vraag of je er per saldo op vooruitgaat.

Het materiaal komt in DVD-specificatie uit de camera. Ik zou dat mooi zo laten, eventueel editten met een verliesvrije mpeg2-editor, en op DVD branden. Als je gaat transcoderen, en je wilt een significant kleinere bestandsgrootte behalen, dan zul je simpelweg inboeten aan beeldkwaliteit. Zelfs als je een H264-codec gebruikt.

Op een TV zul je bovendien geen last hebben van die interlace-strepen. Speel je het materiaal op een computer-monitor af, dan kun je altijd nog bij de speler een afspeel-filter activeren.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Van de post hier boven, ik zie toch duidelijk heel veel verschil in de 2 filmpjes kwa interlace.

Maar goed, iedereen bedankt voor de reachties.
Ik ben al heel veel vooruit gegaan. Ik had eerst virtualDub mpeg-2 geprobeert maar dat ging niet helemaal lekker omdat de resolutie er niet goed uit kwam.

Nu kwam ik het programa autoGK tegen en dat heeft me heel veel geholpen en je hoeft niet al te veel in te stellen.
had 1 video geconvert en het ziet er toppie uit met de helft van het orginele formaat en van 2gig bestand grote naar 500-700 mb, en gebruikte kernel deinterlacer, en dat is waar ik naar zocht.
Er is alleen 1 ding wat ik niet helemaal begrijp.
De fimpjes die uit men hdd cam komen hebben een formaat van 720x576 en de video's die ik dan omzet zijn 720x416.
Het beeld is wel gewoon 16:9 maar het beeld is wel de helft zo klein als het orgineel dus ook in de breedte terwijl ze allebij 720 zijn. speel het met wmp en staat altijd op 100% video grote.
ik stoor me er niet veel aan want het is pressies de goeie formaat maar toch een beetje raar.

Hartelijk dank iedereen want heb nu gevonden wat ik wil en heb ook nog aardig wat bij geleert :)
Eenige tips zijn altijd nog welkom maar dit is al een hele vooruitgang.

[ Voor 3% gewijzigd door zBEASTORz op 28-04-2008 14:19 ]

Blaad

• Beuzelarij
  • Niet online
Met Virtualdub kun je de resolutie precies aanpassen aan hoe je het wilt hebben.

Ik ben overigens wel benieuwd naar het eindresultaat van wat je hebt gedaan. Kun je dat eerdere filmpje even omzetten met diezelfde instellingen waar je zo tevreden over bent, en dat uploaden?
Pagina: 1