Athlon 4850E vast gesmolten aan koeler

Pagina: 1
Acties:

• rob_uknow
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 10:50
Mijn nieuwe computer met GA-MA78GM-S2H moederbord gaf na assemblage geen krimp. Alleen de ventilatoren deden het en de cd-tray kon ik openen. Ik ging er vanuit dat het moederbord stuk was. Dus ik het moederbord weer demonteren uit de kast en vervolgens wil ik de koeler en de cpu van het moederbord afhalen. Bij het verwijderen van de koeler bleek ook direct de cpu mee los te komen! Deze zit muurvast op de koeler. Hoe krijg ik deze er weer af?

Het gaat om de Athlon 4850E cpu en boxed cooler. Ik heb geprobeerd een foto te maken maar dat lukt niet bepaald met mijn mobieltje. Ik heb de standaard koelpasta van de koeler gebruikt (zat er al op), er zat geen beschermsticker op.

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/7523/spa0273ma5.th.jpg

Verwijderd

Draaien, mesje eronder, heet maken met bijvoorbeeld fohn en dan proberen los te halen. ;)
Komt trouwens ook wel vaker voor. :Y

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 21:54 ]

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Gesmolten lijkt me sterk.
Maar het kan inderdaad erg vast zitten soms. Je kan het met draaiende bewegingen eraf krijgen, maar dan beschadig je makkelijk de pinnen.
Wat ik zou doen is een dunne draad pakken en dan met zagende beweging de cpu los snijden van de heatsink.

Life is what you others make it.

• Thandor
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

De CPU is gewoon vastgezogen aan het heatsink. Dit komt door het Thermal Interface Material (TIM) wat op het heatsink zit :).

Zoek even naar 'koelblok vast aan cpu' of iets in die richting. Er zijn meer dan genoeg topics hierover te vinden ;). Met een föhn aan de slag gaan lijkt mij trouwens niet nodig, een mesje eronder zetten is vaak al wel genoeg en mocht dat niet werken dan kun je mijn inziens beter proberen om de CPU een beetje te draaien.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• rob_uknow
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 10:50
Oke, ik heb het met draaien er af kunnen krijgen. Bij het los trekken van de koeler bleef dus de cpu zitten en kwam de cpu met nogal wat kracht vrij van zijn voetje, de hendel zit nog omlaag. Zou het kunnen dat de pinnetjes beschadigd zijn? Ik stuur mijn moederbord op naar de webwinkel. Ik denk dat ik de cpu ook maar meestuur, kunnen ze kijken of die nog werkt.

• Thandor
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Als je de pinnetjes van de CPU niet hebt aangeraakt met de handen is de kans héél klein dat de CPU defect is. Immers heb je dan geen vitale onderdelen aangeraakt en dus schade toe kunnen brengen met ESD. Dat de CPU met gesloten hendel uit het socket is getrokken is op zich niet zo'n probleem, de hardware kan daar wel tegen :).

Check overigens nog even OH FAQ - OH FAQ - Mijn PC is defect, wat nu?. Wellicht is het een vrij eenvoudig probleem die je, aan de hand van de beschrijving (en Hangen en Opstarten troubleshooter) in de OH FAQ kunt oplossen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Komt vak voor wat al vaker gezegt is. wat ik altijd deed is MET BELEID een platte schroevendraaier ertussen en zo de proc van de koeling losmaken, kost de ene keer wat meer kracht dan de andere maarja.

tip, pak een grote schoevendraaier, het liefst 1 die er net tussen past. daarmee heb je het minste kans iets te beschadigen

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Omdat de Athlon X2 4850+ een redelijk nieuwe processor is, is de kans groter dat je moederbord de cpu nog niet ondersteunt dan dat ie kapot is. Je zult er dus eerst een nieuwer bios in moeten flashen met een wat oudere AMD cpu.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens mijn maakt het niks uit dat de bios de cpu niet herkent, het is een K8 core net als de andere athlon 65nm, je krijgt dus hoogste niet de juiste naam of unknow cpu. Maar ik verwacht dat je gewoon kan booten.

Denk dat hij als een gewone 4800+ 65nm word herkent, die heeft de zelfde eigenschappen en is verder het zelfde op de naam na. :)

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 10:04
Dit probleem heb ik dus een aantal weken geleden ook gehad, kreeg de koeler er dus ook niet af en trok de koeler incl. cpu los van het moederbord. Netjes los kunnen krijgen door te draaien.
Had hem weer terug geplaatst en koel "troep" verwijderd en artic silverpaste er tussen gedaan. Maar draaien homaar! PC is zo dood als een pier.

Heb dus een andere CPU (kennis) gebruikt en alles draait wel, andersom de mijn in de zijne draait niet.
CPU dus terug gestuurd naar AMD.

Dus las je vrienden hebt met een AM2 bord, probeer dan de cpu op hun bord om te kijken of ie het nog doet.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Om dit te voorkomen moet je je pc even van te voren aanzetten, 15min laten draaien en uitzetten en dan kan je de koeler er zo vanaf pakken zonder dat je cpu mee trekt. Komt wel vaker voor bij dit soort pasta.
Pagina: 1