Beste/goedkoopste manier PS3 op 5.1 surround

Pagina: 1
Acties:

• GuuZ1982
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-04-2021
Wat heb ik staan:
Ps3 via hdmi kabel verbonden met;
HD ready plasma scherm welk via rood en wit tulpje verbonden is aan;
Home Cinema Set met 5.1 opstelling maar zonder digitale input

1. Maakt het verschil in (geluidskwaliteit) als ik de Ps3 direct doorlink via rood en wit tulpje aan mijn Home Cinema Set?
2. Wat is de beste en slimste (en goedkoopste) manier om aan "echt" surround geluid te komen?

Ik zelf heb het volgende bedacht: surround set met digitale input en dan de draadjes van al mijn boxjes splitsen (als dat mogelijk is) en deze zowel aan mijn digitale als anologe surround set te koppelen.

Jullie betere ideeen?

There is no difference between extreme oppositions.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

GuuZ1982 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:48:
Wat heb ik staan:
Ps3 via hdmi kabel verbonden met;
HD ready plasma scherm welk via rood en wit tulpje verbonden is aan;
Home Cinema Set met 5.1 opstelling maar zonder digitale input

1. Maakt het verschil in (geluidskwaliteit) als ik de Ps3 direct doorlink via rood en wit tulpje aan mijn Home Cinema Set?
Ja, je mist 4 audio kanalen. (eigenlijk niet, ze zijn bij de 2 kanalen gemixt die je wel binnen krijgt via deze kabeltjes).
Verder zal je daar als 'leek' niet al te veel merken van de overige nadelen: het rode en witte tulpje draagt het geluid analoog over.
2. Wat is de beste en slimste (en goedkoopste) manier om aan "echt" surround geluid te komen?
Nieuwe receiver kopen met digitale input(s).
Ik zelf heb het volgende bedacht: surround set met digitale input en dan de draadjes van al mijn boxjes splitsen (als dat mogelijk is) en deze zowel aan mijn digitale als anologe surround set te koppelen.
Heh? :? Wil je nou 2 receivers naast elkaar zetten? Waarom dat dan?
Draadjes van boxen splitsen is natuurlijk prutswerk en ook nog eens onmogelijk zonder switch ertussen.
Jullie betere ideeen?
Ja, gewoon je huidige receiver vervangen voor een nieuwe met digitale inputs, meer niet.
(en aangezien een nieuwe receiver met digitale inputs ook een berg analoge inputs heeft, is dat doorgaans 'backwards compatible' met wat andere apparaten die geen digitale uitgangen hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 22-04-2008 15:57 ]

Alles kan stuk.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
1. Denk het niet, maar je kunt het natuurlijk proberen en dan zelf beoordelen. Het blijft uiteraard stereo zo.
2. Boxen op twee hifisets tegelijk aansluiten lijkt me geen goed idee.

Je ontkomt er denk ik niet aan om een nieuwe hifiset te kopen met digitale input (of nog beter: HDMI input). Er zijn blijkbaar wel converterboxjes voor digitaal -> analoog multichannel, maar die zijn vrij prijzig. http://www.gefen.com/gefentv/gtvproduct.jsp?prod_id=5277

_██_
(ಠ_ృ)

• remco_k

remco_k

Atomsk schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:00:Je ontkomt er denk ik niet aan om een nieuwe hifiset te kopen met digitale input (of nog beter: HDMI input)
Waarom is een HDMI input beter op een receiver dan een glas of coax input op een receiver?
(Anders gevraagd: waarom jaag je de TS op (veel hogere?) kosten zonder dat hij er werkelijk iets aan heeft).

Alles kan stuk.

• GuuZ1982
Zijn die dingen ook te koop zonder boxies? (ik bedoel die heb ik al:)

Wat is een mooi alternatief voor de set die ik nu heb staan?

• GuuZ1982
Is er een verschil in kwaliteit tussen optisch digitaal of hdmi?

• remco_k

remco_k

GuuZ1982 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:02:
Zijn die dingen ook te koop zonder boxies? (ik bedoel die heb ik al:)

Wat is een mooi alternatief voor de set die ik nu heb staan?
Nu word het voor GuuZ1982 tijd om zelf een onderzoekje te starten.
Kijk in de brievenbus naar de mediamarkt folder (of een van de andere av foldertjes) en je hebt je antwoord.
Of loop even een willekeurige AV winkel in en je hebt ook je antwoord.

En dat antwoord is ja.
GuuZ1982 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:03:
Is er een verschil in kwaliteit tussen optisch digitaal of hdmi?
Nee.
(HDMI is digitaal en in dit geval kan je stellen dat er geen verschil bestaat tussen digitaal en digitaal)

@hieronder:
Mijn gedachten gelezen? :P

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 22-04-2008 16:08 ]

Alles kan stuk.

• nudie
  • Laatst online: 02-02-2025
Welke set heb je? Wellicht zijn de boxjes zo prut dat t beter is om een nieuwe goedkope home cinema 5.1 set te kopen met wel een digitale geluids ingang. Als het een doorsnee huis tuin en keuken 5.1 setje is (en zo klinkt het ook) dan zijn die boxjes vaak niets waard en kan je beter die set verkopen en iets leukers op de kop tikken.

• GuuZ1982
Ik heb een set van Samsung geen idee hoe die precies heet (zit op werk). Ding is 2 jaar oud en heeft tussen de 100 en 200 euro gekost denk ik (voor mijn verjaardag gehad).

• remco_k

remco_k

Als dat voor dat bedrag een receiver compleet met speakers was, dan gaat nudie heel erg gelijk krijgen.
Een beetje fatsoenlijke receiver *zonder* speakers kost al zoiets.
... en dan moet je nog speakers gaan kopen, trek er dan nog maar een keer zo'n bedrag voor uit.

Edit:
Tippie mijnerzijds: ik bespeur hier wellicht iemand die het niet zo nauw neemt met de perfectie van geluid.
Kijk eens rond naar kant en klare computer 5.1 setjes, met digitale inputs.

[ Voor 53% gewijzigd door remco_k op 22-04-2008 16:19 ]

Alles kan stuk.

• nudie
  • Laatst online: 02-02-2025
Koop gewoon voor hetzelfde bedrag (200eur) een nieuwe set van Samsung/Panasonic oid wel met digitale uitgang. Ga aub niet een losse receive kopen (200+ EUR) en dan die "speakers" erop aansluiten.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
remco_k schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:02:
[...]

Waarom is een HDMI input beter op een receiver dan een glas of coax input op een receiver?
(Anders gevraagd: waarom jaag je de TS op (veel hogere?) kosten zonder dat hij er werkelijk iets aan heeft).
De PS3 heeft een HDMI output. Daarover kun je de nieuwe DTS en Dolby geluidsformaten sturen. Via SDIF/Coax digitaal gaat dat niet. Zoveel duurder is dat volgens mij niet, want het wordt gewoon die nieuwe standaard. Een tijdje terug zal ik al een compacte hifi set bij Ibood met HDMI ondersteuning en die was wel redelijk betaalbaar. Of de TS nu overstapt of dat nog even uitsteld moet hij zelf weten.

Ik jaag niemand op kosten, het is gewoon een optie, net zoals je nu een blu-ray brander kunt kopen (of niet).

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

remco_k schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:02:
[...]

Omdat je dan ook de nieuwe (HD) audio formaten kan doorsturen. Maar dan moet je receiver deze wel kunnen decoden.

(^with stupid dus)

• remco_k

remco_k

Atomsk schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:18:
[...]
De PS3 heeft een HDMI output. Daarover kun je de nieuwe DTS en Dolby geluidsformaten sturen. Via SDIF/Coax digitaal gaat dat niet.
Welke nieuwe DTS en Dolby formaten dan?
Al hierboven beantwoord. Duidelijk.
Of het voor de TS daadwerkerlijk een optie is, betwijfel ik.
nudie schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:18:
Koop gewoon voor hetzelfde bedrag (200eur) een nieuwe set van Samsung/Panasonic oid wel met digitale ingangen. Ga aub niet een losse receive kopen (200+ EUR) en dan die "speakers" erop aansluiten.
Lijkt me ook een goed idee voor de TS.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 22-04-2008 16:23 ]

Alles kan stuk.

• GuuZ1982
Ik ga wel opzoek naar een leuke HMC-set met op zijn minst digitale input.
Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Aangezien dit toch meer een vraag is over geluid dan over een spel of console: Spielerij - Games & DiscussiesAudio en HiFi

Technische problemen/vragen over games horen trouwens in SPV, niet in SGD ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Er komen hier nogal wat verwarrende en incorrecte dingen langs.

1. Digitaal != Digitaal! Wat er via SPDIF komt is heel wat anders dan er over HDMI wordt verstuurd. SPDIF doet enkel de oude lossy surroundformaten, terwijl HDMI een lossless surround verbinding tot stand kan brengen.
2. De HDMI van de PS3 kan NIET de nieuwe audioformaten versturen. De PS3 ondersteunt enkel 7.1 kanaals PCM audio. De decoding van de nieuwe formaten wordt op de PS3 zelf gedaan in software. Voordeel hiervan is dat een nieuw formaat simpelweg met een firmware upgrade erbij gezet zou kunnen worden.

Goedkoopste is simpelweg SPDIF.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GuuZ1982
is spdf optisch?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet per definitie. Het kan zowel optisch (TOSLINK) als via coax. De PS3 heeft alleen de 1e mogelijkheid.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Juist. Wat de TS wel kan als ie later nog de ambitie heeft om de geluidskwaliteit verder te verhogen is nu een instap AV receiver kopen van 250-300 euro en dan tijdelijk daar de huidige luidsprekers aan hangen. Als dat kan is de geluidskwaliteit waarschijnlijk minimaal hetzelfde en er is ruimte om te verbeteren waardoor het meer een diepte investering is.

Dat hant er wel vanaf wat voor set de huidige is: actieve of passieve subwoofer en waar de versterkerunit in zit.

Makkelijkere en meer voor de hand liggende optie is een Z5500 oid te halen. Als het budget vrij laag ligt heb je daar waarschijnlijk meer aan dan een goedkoop compleet setje. Bij zo'n pc setje gaat het hele bedrag naar luidsprekers en versterker en niet naar dingen die de TS niet nodig heeft of al heeft. Waarschijnlijk is de huidige receiver unit wel op de een of andere manier op zo'n speakersetje aan te sluiten waardoor de tuner/dvd functionaliteit nog steeds kan worden gebruikt. Wat betreft DVD functionaliteit is de PS3 natuurlijk ook te gebruiken.

Maar voor dit hele verhaal geld meer info nodig over de huidige set en wat daar nog van te gebruiken is.

• GuuZ1982
Ook al is het topic een beetje oud, ik ben nog steeds opzoek naar een mooie oplossing voor surround geluid vanaf mijn ps3. Dit mede omdat ik de blueray speler als standaard ga gebruiken voor films en omdat ik er een 500gb harddisk aan heb gehangen waar films op staan.

Mijn plan is om of een surround receiver te kopen die digitaal via optische kabel geluid binnen kan laten komen en weer doorgeeft of een surround receiver met een hdmi aansluiting waarbij alleen met de hdmi kabel video doorgegeven wordt aan de hd ready tv en het geluid via de hdmi kabel binnen komt op de receiver.

Omdat mijn koptelefoon (X-tactic) nu via de optische aansluiting van de Ps3 loopt heb ik hoe dan ook een vrije optische output nodig (wat zijn dat overigens vervelende kabeltjes ze zitten zó los in de daarvoor bedoelde poorten).

Via kieskeurig.nl ben ik een beetje receivers aan het afstruinen maar ik wordt der niet veel wijzer van. Morgenavond wil ik even langs correct in rotterdam om daar te kijken wat een beetje in mijn prijsrange valt. Ik wil max 300 euro uitgeven maar als het kan minder. Ik ben geen audiofiel en als ik alles zuiver hoor ben ik al gauw tevreden. (Ik merk dat ik nu met mijn koptelefoon geluiden hoor die ik via mijn televisie absoluut niet hoor).

Ik weet dat boxen net zo belangrijk zo niet belangrijker zijn dan een receiver maar ik wil eerst een receiver aanschaffen en daarna ga ik die prutboxjes van me vervangen door betere. Mijn subwoofer is volgens mij passief (hij heeft geen eigen stroom voorziening en voor zover je het een subwoofer mag noemen).

Wat kan ik beter doen: HDMI receiver kopen of een receiver die optisch geluid ontvangt en weer doorgeeft?

Sony STRDG520

Samsung AV-R720

AVR 147

Onkyo TX-SR506

De samsung vind ik er prachtig uit zien. Maar zo als wel duidelijk is heb ik hier echt te weinig verstand van.

Qua uiterlijk heb ik een paar onbelangrijke wensen: 43cm breed, 18cm hoog en het liefst zwart.

Wat is wijsheid?

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-02 18:53
ik heb 2dehands een 5.1 sony receiver gekocht voor €75, 5 optische ingangen en 1 coax digitaal

zoek ook zoiets op, hng je huidige geluid eraan (als je tenminste een actieve subwoofer heb) en verbind via optisch signaal.

ik moet nog wachten op mijn optische kabel voordat ik 5.1 door kan sturen en ook heb ik nog geen actieve subwoofer, wel heb ik vast 5 boxen aangesloten

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ik heb niets te melden.

• GuuZ1982
Ik heb de topics een beetje uitgeplozen maar kom niet echt verder. Waar kan ik aan zien dat de receiver het geluid van de hdmi kabel binnen krijgt en niet alleen een passthrough functie heeft?

• GuuZ1982
Is dit wat?: Onkyo TXSR576

[ Voor 17% gewijzigd door GuuZ1982 op 20-06-2008 07:39 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-02 20:41

DjVe

Hatsaflats!

ik heb eigenlijk een beetje het idee, dat je nu iets gaat kopen waar je de helft niet eens van gaat gebruiken.

Je geeft al aan dat je boxjes van samsung prut zijn en gebruik maken va een pas. subwoofer. Die kan je dus niet gebruiken op een normale receiver, omdat die dus een actieve sub nodig hebben (de receivers hebben alleen ene sub voor versterker).

Nu wil je een dure Onkyo gaan kopen om daar later een keer speakers aan te gaan hangen. Leuke versterker hoor...zeker wel. maar je geeft zelf al aan dat je geluidskwaliteit helemaal niet zo heel erg belangrijk vind, je moet gewoon meer horen!

Wat zou ik dan doen....sterker nog....wat heb ik gedaan......ik heb een logitech z5500 gekocht voor 250 euro. Perfect voor gamen! Lekkere dikke subwoofer voor explosies en prima kleine speakers! Prima betaalbaar en ik denk zelf dat je daar best blij mee zal zijn :)

• GuuZ1982
GuuZ1982 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:06:
Ik heb de topics een beetje uitgeplozen maar kom niet echt verder. Waar kan ik aan zien dat de receiver het geluid van de hdmi kabel binnen krijgt en niet alleen een passthrough functie heeft?
Ik heb het idee dat ik beter voor een receiver kan gaan die optisch geluid ontvangt en doorgeeft dan een receiver die hdmi1.3a geluid filtert.

De onkyo in de topic hierboven heeft een hdmi1.2 aansluiting...:(

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:05

thommich

Belg

Jordy van e schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 08:15:

Wat zou ik dan doen....sterker nog....wat heb ik gedaan......ik heb een logitech z5500 gekocht voor 250 euro. Perfect voor gamen! Lekkere dikke subwoofer voor explosies en prima kleine speakers! Prima betaalbaar en ik denk zelf dat je daar best blij mee zal zijn :)
Ik zat een tijdje terug met hetzelfde probleem als de TS, ik had wat crappy boksjes gekocht en wou surround geluid op televisie. Mijn budget was echter veel te laag om iets kwaliteitsvol te kopen als ik zelf een combinatie samenstelde. (ongeveer 300 euro ook). Ik heb toen ook wat raad gevraagd rond mij en heb uiteindelijk een Z-5500 besteld. Ik heb me daar nog geen seconde van beklaagd!

1 raad: koop ook die logitech. Voor die prijs is het naar de normen van een "niet-zo-heel-erg-audiofiel" een heel goed setje. En het heeft geen overbodige functies die je wss toch nooit zal gebruiken...

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Van de types wat je aandroeg zou ik alleen die Onkyo en die H&K in overweging nemen. Kijk ook eens naar Denon, Yamaha en Marantz. Zij maken alle goede versterkers. En kijk dan ook meteen of ze genoeg out en inputs hebben voor alle apparatuur die je hebt of in de toekomst wilt aanschaffen.

Maar het begint allemaal bij een winkel bezoekje en je eens te laten voorlichten door een verkoper. Je hoeft niet meteen wat te kopen, maar google op de info die je van de verkoper kreeg. Dan vind je vaak interessante reviews die gaan over je aan te schaffen produkt. En neem de reviews van kieskeurig niet al te serieus. De meeste mensen zijn vaak hilarisch over hun net aangeschafte produkt.

http://raptr.com/Doppert/about

Pagina: 1