Ik heb al eens eerder RAID array gemaakt, level0. Draaide niet goed, in 48 uur tijd heel vaak gebroken.
Nieuwe bord gekregen en nu heb ik eens tijd om morgen middag aan de slag te gaan.
Heb op het forum gezocht over RAID10 en ook de FAQ gelezen maar heb nog wel wat vraagjes.
Misschien kunnen de vragen wat raar overkomen maar ik wil toch met een goed gevoel gaan beginnen, het alles terug zetten gaat me dagen kosten.
1. Maak het wat uit als er verschillende lengtes sata kabels gebruikt worden?
2. Zou ik met RAID10 dezelfde snelheden kunnen halen als RAID0?
3. Write-cache, staat deze automatisch aan?
Ik heb er veel over gelezen, als je je bak verkeerd afsluit bv, stroom afhalen dat je RAID gebroken word.
Waar staat deze in BIOS en onder welke naam? Heb al gekeken maar stond niks met write-cache.... Ik weet wel dat ik hem in Intel Matrix Storage uit kan schakelen.
4. Als de RAID gebroken is kan ik waarschijnlijk doorwerken, maar hoe kan ik het herstellen?
Als nou een HD kapot is het dan mogelijk om dan een andere te aansluiten en de hele RAID config word hersteld?
X: Nog tips?
Systeem:
E8500 @ 3.16Ghz
GA-P35-DS4
4 * 1GB
4 * Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Windows Vista x64
Bedankt alvast!
Nieuwe bord gekregen en nu heb ik eens tijd om morgen middag aan de slag te gaan.
Heb op het forum gezocht over RAID10 en ook de FAQ gelezen maar heb nog wel wat vraagjes.
Misschien kunnen de vragen wat raar overkomen maar ik wil toch met een goed gevoel gaan beginnen, het alles terug zetten gaat me dagen kosten.
1. Maak het wat uit als er verschillende lengtes sata kabels gebruikt worden?
2. Zou ik met RAID10 dezelfde snelheden kunnen halen als RAID0?
3. Write-cache, staat deze automatisch aan?
Ik heb er veel over gelezen, als je je bak verkeerd afsluit bv, stroom afhalen dat je RAID gebroken word.
Waar staat deze in BIOS en onder welke naam? Heb al gekeken maar stond niks met write-cache.... Ik weet wel dat ik hem in Intel Matrix Storage uit kan schakelen.
4. Als de RAID gebroken is kan ik waarschijnlijk doorwerken, maar hoe kan ik het herstellen?
Als nou een HD kapot is het dan mogelijk om dan een andere te aansluiten en de hele RAID config word hersteld?
X: Nog tips?
Systeem:
E8500 @ 3.16Ghz
GA-P35-DS4
4 * 1GB
4 * Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Windows Vista x64
Bedankt alvast!