Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn PC. Ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen, vandaar dat ik hier wat hulp hoop te kunnen krijgen. Gisteravond heb ik mijn PC uitgezet en dit ging (naar mijn weten) normaal. Nu ik het apparaat weer aan probeer te zetten, gebeurt er helemaal niets. Normaal gesproken krijg ik een BIOS scherm met de gegevens van mijn PC (geheugen, harde schijf, etc), maar dit gebeurt nu niet. Het scherm blijft zwart (krijgt zelfs geen signaal) en er zijn geen piepjes te horen. Ik heb de kast open gemaakt en wat er wél gebeurt is dat de fan (van de CPU) gaat draaien en het "Aan"-lampje (het lampje dat aangeeft dat de pc aanstaat) aangaat. Meer niet.

Het vreemde is nog dat mij is opgevallen dat de fan en het "Aan"-lampje *meteen* aangaan, zodra er stroom op de pc wordt gezet. Oftewel, als ik de stekker eruit haal (en deze er een tijdje uitlaat), deze vervolgens weer aansluit, gaat de fan meteen draaien, zonder dat ik de "Aan"-knop in heb gedrukt.

Gezien ik geen piepjes hoor en er geen waarschuwingen op het scherm te zien zijn, heb ik geen flauw idee wat er nu aan de hand is. Heeft iemand een idee hoe ik er achter kan komen wat er met mijn PC aan de hand is? Suggesties?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Testen testen testen.
oftewel alle onderdelen uitsluiten.

Maar waarschijnlijk is het je mobo die de geest heeft gegeven.

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Heb je de FAQ al doorgelopen?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229

Anders zal je teveel van de "misschien dit" of "probeer dit/dat replys!" krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Badtothebone op 21-04-2008 20:20 ]

https://valid.x86.fr/xhfd5e

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Op deze manier kun je alle onderdelen testen en kijken waar het fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:37:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Op deze manier kun je alle onderdelen testen en kijken waar het fout gaat.
Ok, ik heb de FAQ doorgenomen en daar stond in dat als je het geheugen en/of de videokaart eruit haalt, dat het mobo dan moet gaan piepen. Ik heb nu beide eruit gehaald en de pc aangezet. Er gebeurt nog steeds hetzelfde: de fan gaat draaien en het "Aan"-lampje gaat branden. Er zijn geen hoorbare pieptonen en geen andere veranderingen merkbaar.

Gezien de fan draait (en er dus stroom is naar het mobo) en het mobo niet piept (terwijl er geen geheugen/videokaart is), kan ik dan concluderen dat het mobo kapot is?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:13:
Gezien de fan draait (en er dus stroom is naar het mobo) en het mobo niet piept (terwijl er geen geheugen/videokaart is), kan ik dan concluderen dat het mobo kapot is?
CPU kan ook stuk zijn, dan krijg je eenzelfde soort iets (wel stroom, geen beeps).

• Z3R0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:21
Post je specificaties even en vertel welke componenten je hebt uitgesloten op werking.
Het kan zijn dat je kast of moederbord geen speaker heeft, dan zal je ook niks horen.
Als je geen geheugen of videokaart in je computer hebt zitten dan zal die piepjes geven, zo niet dan is meestal het moederbord of de processor brak.

If There's A Limit, I Mean To Reach And Then Overcome It

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:16:
[...]

CPU kan ook stuk zijn, dan krijg je eenzelfde soort iets (wel stroom, geen beeps).
Hoe kan ik er achter komen of het aan de CPU ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Z3R0 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:21:
Post je specificaties even en vertel welke componenten je hebt uitgesloten op werking.
Het gaat om de Medion Titanium MD 8008 XL (van de Aldi in 2003):

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/735004
http://www.diskidee.be/2003/03/26/sneller-dan-zijn-voorganger/3947/

Ik heb het geheugen eruit gehaald, de dvd-rewriter, de tv-tuner, en de videokaart. Ook heb ik de batterij van de BIOS er uit gehaald (en later weer terug gezet), omdat ik dacht dat dat misschien nog iets zou kunnen uitmaken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:36:
Hoe kan ik er achter komen of het aan de CPU ligt?
Testen in een andere pc.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:39
mss rare opmerking maar kan het dat er een flash geheugenn in een usb poort zit ? kheb dit ooit eens gehad bij een kennis juist hetzelfde en er zat een sd kaartje van een digitaal fototoestel in.

Verwijderd

Topicstarter
Nicklazzz schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 11:44:
mss rare opmerking maar kan het dat er een flash geheugenn in een usb poort zit ? kheb dit ooit eens gehad bij een kennis juist hetzelfde en er zat een sd kaartje van een digitaal fototoestel in.
Nee, dit zit er niet in. Ik heb overigens ook alle andere randapparatuur niet meer aangesloten.

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:07
Ik heb precies hetzelfde probleem. Na alles getest te hebben, voeding geheugen, videokaart, alle randaparatuur etc en de FAQ nog even doorgelopen na die tijd, kwam ik tot de conclusie dat het moederbord kapot was (CPU's gaan dacht ik niet zo snel kapot) dus heb ik een nieuw moederbord aangeschaft.
Vandaag kwam er een nieuw moederbord binnen en tot mijn grote schrik doet de computer nog steeds niets (alleen de fans draaien, maar geen beeps) :'( (Beide zijn trouwens asrock moederborden)

Ik weet niet of iemand nog een mogelijke verklaring heeft, anders ben ik bang dat ik mijn processor moet vervangen ;( Standaard zit er op een processor van intel toch 3 jaar garantie?
Het zou dus kunnen dat het in jou geval ook aan de cpu ligt, maar jammer genoeg is de enige manier om daar achter te komen: testen in een andere pc of met een ander moederbord.

EDIT: Na vele malen de startknop ingedrukt te hebben, startte de pc op met het oude moederbord :o Maar na 2 x hield hij het weer voor gezien :s

[ Voor 7% gewijzigd door Martensupport op 23-04-2008 23:49 ]

Verwijderd

symptomen zijn typisch voor een kapotte cpu maar dat kan je alleen testen door er een andere in te zetten en die moet je maar net hebben. Misschien kan je hem er bij iemand inzetten die pc met eenzelfde cpu heeft.

Dat gezegd hebbende:

Vorige week leek ik hetzelfde probleem te hebben, maar na alle drives losgekoppeld te hebben kwam er toch weer even beeld en bleek het probleem een brakke voeding te zijn (is iets goedkoper te testen).

sterkte db
Pagina: 1