PC --> eindversterker --> luidsprekers (Kan dat?)

Pagina: 1
Acties:

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Rechtstreeks stereo op een eindversterker aansluiten, en die natuurlijk weer naar de luidsprekers. kan dat eigenlijk?

Je regelt het volume dan alleen op de PC. Of is een voorversterker simpelweg gewoon nodig?

Zeg een setje van RC-06 en RB-06 van Rotel.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 23:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

kan best, maar zou ik nooit doen omdat je pc zichzelf softwarematig hard kan zetten en omdat je nogal veel meer ruis krijgt als je het pc signaal zacht houdt en dat maximaal gaat versterken.

Het is praktisch gezien hetzelfde als je versterker helemaal open draaien en dan met je pc volume regelen. Test dat maar 's.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Zou moeten kunnen, maar je moet het volume op de PC dan over het algemeen vrij laag hebben staan aangezien de eindversterker vol aan het versterken is. Nog los van de kwaliteit van de digitale volumeregeling van windows is het ook nog eens een lineaire schaal, waardoor je vooral in de laagste regionen zit, en de stappen veel groter zijn (de stap van 4% naar 8% is veel groter dan de stap van 50% naar 54%).
Dus doe jezelf een plezier, en haal een voorversterker :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

het is dan verstandig om een digitale S/PDIF kabel te gebruiken, dan heb je geen kwaliteitsverlies.

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
De RB-06 van Rotel heeft geen digitaal in. Mocht ik er een voorversterker tussen zetten, maakt dit de kwaliteit toch juist minder? PC op 100%, vervolgens weer terugschroeven met de voorversterker. Klinkt niet logisch... Enkel handig als je meerdere apparaten aan wil sluiten die zelf geen volume in kunnen stellen, toch?

Verwijderd

line uit op je de pc is het zelfde als een gewonen cd speler.
Alleen de pc kan je die dimmen omdat er meestal pc speakers worden geplaats.

Dus de pc dient dan als een soort mixer waarmee je de boel regelt.
Helaas is de kwalitijd van de line-out zeer bedroefent op lage volume zoals ruis en storng.

Het is dus beter om de line-uit vol gas te laten draaien en een losse voorversterker of een mixer de boel te laten regelen.

En dan nog wat stel je eens voor dat de windows een error heeft en de volume maximaal gooit .
Lekker voor de buren die verstijft op de bank\bed zullen zitten.

ps
me fingers zijn te dik voor een laptop toetsenbord :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 21:17 ]

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Niet doen!!!!!

Softwarematige 'volumeregelaars' verzwakken niet de amplitude van een geluidssignaal, maar het vernietigd effectief een hele zooi bitjes. Op het moment dat je onder de 80% (Windows Kmixer) kom is dit hoorbaar, je krijg namelijk een mooi 'compressor' effect hierdoor.
Extra puntje is, op het moment dat er iets leuk de standaard windows volume controle omzeilt om wat voor reden ook, blaas je gezellig, of je gehoor, of je speakertjes op.

Pentaxiaan

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Oké, duidelijk. PC volume op 100%, volume door voorversterker regelen. Bedankt voor de heldere uitleg allen!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

Misschien dat ik nog een vraagje hierover mag stellen, gezien de vraag van TS nu beantwoord is.

Hoe weet je wanneer het windows volume neutraal staat. Ik heb een versterker (NAD 325BEE) aan mijn pc die ik natuurlijk al het werk wil laten doen. Momenteel staat het volume in windows xp daarom halverwege. Maar ik weet eigenlijk niet of dit wel klopt. Iemand?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:31:
het is dan verstandig om een digitale S/PDIF kabel te gebruiken, dan heb je geen kwaliteitsverlies.
Je hebt geen idee welk probleem hier aan de orde is. Kwaliteitsverlies gaat ergens anders optreden in dit geval :+

• SirNobax
100% = 'normaal'
Voor muziek gebruik ik zelf de ASIO uitput van mijn E-MU geluidskaart aangezien dit de kmixer van windows geheel omzeilt. De kmixer upsampled namelijk alle geluiden naar 48khz, wat ten eerste al een moeilijk 'getal' is, en dan kom er nog eens bij dat dit op zo'n snel mogelijke manier gedaan moet worden aangezien het anders 'te veel cpu kracht kost'. Voor de 'beste resultaten' is het dus beter om een ASIO plugin te gebruiken i.c.m. een audioplayer (Foobar, WinAmp) en ASIO output te enablen voor je geluidskaart d.m.v. drivers of de ASIO4ALL drivers die zelfs met onboard oplossingen werkt. Een andere (simpelere) manier is om je 44khz muziek softwarematig te laten upsamplen naar 48khz door je muziek speler, dit geeft ook betere resultaten dan de kmixer's manier maar je zal wel met een redelijk hoge cpu belasting zitten.

Pentaxiaan

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
SirNobax schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:38:
100% = 'normaal'
Voor muziek gebruik ik zelf de ASIO uitput van mijn E-MU geluidskaart aangezien dit de kmixer van windows geheel omzeilt. De kmixer upsampled namelijk alle geluiden naar 48khz, wat ten eerste al een moeilijk 'getal' is, en dan kom er nog eens bij dat dit op zo'n snel mogelijke manier gedaan moet worden aangezien het anders 'te veel cpu kracht kost'. Voor de 'beste resultaten' is het dus beter om een ASIO plugin te gebruiken i.c.m. een audioplayer (Foobar, WinAmp) en ASIO output te enablen voor je geluidskaart d.m.v. drivers of de ASIO4ALL drivers die zelfs met onboard oplossingen werkt. Een andere (simpelere) manier is om je 44khz muziek softwarematig te laten upsamplen naar 48khz door je muziek speler, dit geeft ook betere resultaten dan de kmixer's manier maar je zal wel met een redelijk hoge cpu belasting zitten.
True, ASIO is beter, maar nietTrue dat de kmixer altijd upsampled. Er zijn genoeg drivers/kaarten te vinden waarbij dit niet gebeurt en je dus wel degelijk bitperfect (via S/PDIF) kan 'doorsturen' (dus 44,1Khz blijft dan 44,1Khz bijv.)

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 15:34
kMixer kijkt idd gewoon naar wat de verschillende applicaties vragen en wat de geluidskaart-driver aanvaard om te bepalen hoe er geupsampled wordt.

Bij een 24-bit DAC heb je overigens zelfs bij het volume op 1% nog steeds meer dan 16-bit over, dus voor CD-audio mis je dan nog niets.
Ik gebruik zelf al een hele tijd Behringer Truth B2031A monitors. Deze hebben eigenlijk ook geen volume-regeling, en zelfs met de gain op -10dB is het maximum volume nog steeds behoorlijk luid, dus ik gebruik ze eigenlijk altijd op slechts een paar procent volume, en tot kan ik toch echt niets aanmerken op de kwaliteit.
Er zal inderdaad wat extra ruis van je geluidskaart zijn, maar of je die hoort hangt af van je geluidskaart. In mijn geval kan ik de ruis in ieder geval enkel horen als ik m'n oor naast de boxen houd.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Adion schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 10:22:
Bij een 24-bit DAC heb je overigens zelfs bij het volume op 1% nog steeds meer dan 16-bit over, dus voor CD-audio mis je dan nog niets.
Dan ga je er vanuit dat er ook 24 bit's naar de DAC gaat, en de windows mixer is default gewoon 16 bits. Je zult dus dan in je player eerst moeten upmixen naar 24 bits. En je gaat er ook nog eens vanuit dat de mixer linear is en niet logaritmisch (zoals zou moeten). "Gelukkig" is de windows mixer gewoon linear ;) Eigenlijk al meer dan rede genoeg om hem niet te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 22-04-2008 11:32 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• antipode

antipode

SirNobax schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:38:
100% = 'normaal'
Ik bezit zelf ook een EMU geluidskaart (de 0404) en laat de mixer daar het volume van regelen. (dus niet via monitor). Betekent dit dat de ASIO output automatisch gebruikt wordt? Het klinkt misschien stom, maar ik snap de ballen van EMU's Patchmix DSP. Geluid wordt overigens wel 44khz uitgestuurd.

• SirNobax
Ik hoop dat je de E-MU 0404USB bedoel, aangezien de software van de PCI versie voor mij ook totaal onbekend is. Alle knopjes die je nodig zou hebben zijn op de USB versie fysiek geplaatst, redelijk 'fool-proof' :> .

Wat betreft ASIO. Standaard word de 0404 als gewone geluidskaart aangesproken, dus in eerste instantie met de kmixer in het geval van WindowsXP.
Om ASIO te gebruiken heb je een redelijk gelimiteerde keuze uit programma's. Ik gebruik zelf Foobar voor muziek, waarbij je via een plugin ASIO als 'output device' kan kiezen. Ook WinAmp kan je voorzien van een ASIO plugin.
(Een videospeler met ASIO output heb ik nog niet zo snel gevonden, maar daar vind ik 'bit-perfect' ook een stuk minder belangrijk)
Dit omzeilt Window's volumeregelaar (die word gewoon gedisabled) en word je dus verplicht de monitor knop (of main output, 1 van die 2 geloof ik) te gebruiken. Alle 'randgeluiden' (msn, windows klikjes, etc) zullen ook niet meer afgespeeld worden zodra er een ASIO stream aanwezig is. (heerlijk imo, geen irritante bliepjes door je muziek door :) )

(btw, ik heb zelf ook een NAD C-325BEE ;) , alleen nog geen speakers 8)7 . Binnenkort hoop ik dus wat meer ervaring te hebben met het aansluiten daarvan)

Pentaxiaan

• antipode

antipode

Het is wel de PCI versie... maar niet getreurd want binnen J river media center (aanrader!!) heb ik ook een ASIO output gevonden. Meteen geactiveerd natuurlijk, en ook via Patchmix DSP de juiste instelling gevonden; voor het verschil zal ik binnenkort een uitgebreide luistersessie opzetten. Dank voor je advies!

(Nog een tip van mijn kant voor eventuele toekomstige speakers: de Boston Acoustic VRB bookshelf speakers. Heb ik na uitgebreide luistersessie bij hificorner gekocht en geven een prachtig compleet geluid bij de NAD :9 )
Pagina: 1