Toon posts:

Oude harde schijf later opnieuw opstarten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Ik dacht een oplossing voor het volgende probleem te vinden via de GoT-zoekmachine of via Google, maar mijn zoektocht heeft niets opgeleverd... Het gaat om dit:

Mijn desktop heeft op het moment één SATA harde schijf van Hitachi (250 GB). Daarop staat Windows XP Pro geïnstalleerd. De schijf heeft drie partities: een partitie voor Windows, een back-uppartitie van de computerfabrikant en een partitie voor documenten. Een behoorlijk banale set-up dus.

De Windowsinstallatie op deze schijf werkt perfect, maar zou eens opgeschoond moeten worden (te veel programma's uitgeprobeerd, slecht verwijderde software, veel ongebruikte bestanden...). Dat is veel werk, en ik zou liever helemaal opnieuw beginnen.

Ik heb nog een nieuwe ongebruikte SATA-schijf van Samsung liggen (ook 250 GB). Ik wil mijn huidige harde schijf uit de computerkast verwijderen, en die nieuwe harde schijf erin steken. Op de nieuwe harde schijf wil ik opnieuw Windows XP Pro installeren, liefst met dezelfde licentiesleutel.

Maar nu zou ik die oude harde schijf onaangeroerd laten liggen als back-up, voor als de nieuwe installatie niet meer wil booten (ik heb er toch geen ander gebruik voor). Mijn vraag is de volgende: als ik de Samsung-schijf (nieuwe Windowsinstallatie) op een later tijdstip uit de kast zou halen en de oorspronkelijke Hitachi-schijf (oud) er terug zou insteken, zou de oude schijf dan probleemloos opnieuw opstarten alsof er niets gebeurd is?

Misschien is de oplossing nogal evident, maar ik kan nergens terugvinden of dat mogelijk is.

Dank jullie wel!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Ja, mits je geen ander moederbord in je PC steekt, of andere aangrijpende hardware veranderingen, want dan gaat Windows over z'n nek.

Verwijderd

Zolang je verder geen hardware veranderd in je computer dan moet het heraansluiten van een andere schijf gewoon werken.

Wat je uiteraard ook kan doen is gewoon beide schijven aansluiten en je nieuwe installatie op de nieuwe schijf zetten. Als je dan documenten e.d. moet overzetten dan kopieer je die gewoon van je oude schijf naar je nieuwe schijf. Je moet hier natuurlijk wel even opletten met de bootvolgorde en ook dat de nieuwe installatie niet de andere schijf als boot-schijf gebruikt (want dan kan je de oude er later niet makkelijk meer uit halen).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zonder aan de overige hardware te werken moet het gewoon goed gaan. Ga je voor een andere videokaart boot ie nog wel maar krijg je problemen. Met een ander moederbord boot ie waarschijnlijk helemaal niet meer. Als je de hardware zo laat kan je later gewoon booten van die disk alsof er niet gebeurt is.

Verwijderd

Topicstarter
Op het eerste gezicht is er dus geen probleem... als ik niet aan de hardware raak, zou Windows dus gewoon opnieuw vanaf de oude harde schijf kunnen opstarten alsof er niets gebeurd is. Zou het systeem dan niet vragen om Windows opnieuw te activeren?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ou het systeem dan niet vragen om Windows opnieuw te activeren?
Als het goed is niet. Misschien door dat je die code weer gebruikt voor die 2e install en activatie. Afgezien van dat is die HDD 1 jaar in de kast leggen het zelfde als de PC vandaag uit doen en morgen weer aan. Er zit alleen wat meer tijd tussen maar dat maakt niet uit want die data blijft wel staan.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-02 23:08
Nee zolang je niks veranderd aan de hardware start ie gewoon weer zo op zoals toen je hem eruit had gehaalt. Je hoeft Windows dus ook niet opnieuw te activeren.
Ik heb zelf ook een packardbell schijf liggen met OEM XP erop en in de packard bell zelf zit een grote 250 GB schijf waar gewoon XP Pro opstaat. Mocht er iets misgaan of ik heb drivers nodig oid kan ik gewoon die OEM schijf weer gebruiken. :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:59

franssie

Save the albatross

Dat werktmaar voor de zekerheid moet je even je video kaart instelling op standaard zetten (VGA windows standaard drivers oid - lekker laag), Als je in de tussentijd een andere monitor of videokaart gekocht hebt weet je zeker dat het goed opstart.
Netwerkkaarten etc doen het altijd wel.
En schrijf even op wat je cable select etc instellingen (waat waar vwb DVD, CD, HDDD etc) zijn mocht je willen weten hoe de boel er toen in zat mocht je toch opstart problemen krijgen als je 'm terug zet.

//edit// ik lees nu dat je SATA hebt, weet niet hoe dat werkt met kabels (ik gebruik al een tijdje geen windows meer maar deed dit vroeger erg vaak).
Verder kan je je oude HDD natuurlijk in een USB huisje hangen, heb je toch nog je oude bestanden bereikbaar (en als je moederbord het ondersteund zou je er nog wel eens van kunnen booten ook).

Succes met de switch!

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 21-04-2008 20:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
franssie schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:28:
[...]

Dat werktmaar voor de zekerheid moet je even je video kaart instelling op standaard zetten (VGA windows standaard drivers oid - lekker laag), Als je in de tussentijd een andere monitor of videokaart gekocht hebt weet je zeker dat het goed opstart.
Netwerkkaarten etc doen het altijd wel.
En schrijf even op wat je cable select etc instellingen (waat waar vwb DVD, CD, HDDD etc) zijn mocht je willen weten hoe de boel er toen in zat mocht je toch opstart problemen krijgen als je 'm terug zet.

//edit// ik lees nu dat je SATA hebt, weet niet hoe dat werkt met kabels (ik gebruik al een tijdje geen windows meer maar deed dit vroeger erg vaak).
Verder kan je je oude HDD natuurlijk in een USB huisje hangen, heb je toch nog je oude bestanden bereikbaar (en als je moederbord het ondersteund zou je er nog wel eens van kunnen booten ook).

Succes met de switch!
Je kan XP niet booten van usb, want tijdens het booten reset hij de usb poorten(die 3 lampjes die knipperen op je toetsenbord tijdens het windows laad schermpje, is dara het bewijs van).

Jouw naam in onder mijn Post

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:59

franssie

Save the albatross

loser180 schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:42:
[...]

Je kan XP niet booten van usb, want tijdens het booten reset hij de usb poorten(die 3 lampjes die knipperen op je toetsenbord tijdens het windows laad schermpje, is dara het bewijs van).
ow - ik las allerlei verhalen dat dat wel kon (http://www.ngine.de/index.jsp?pageid=4176) maar daar blijken wel wat kunstgrepen voor nodig te zijn.
En trouwens, die lampjes die knipperen, weet je zeker dat dat niet je bios is - sowieso snap ik niet wat dat met windows booten te maken heeft of usb poorten, op mijn ps2 deden ze dat ook al?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Je hebt gelijk hoor franssie, je kan XP wel booten vanaf een USB stick of USB HDD, ik heb er zelfs een topic over gemaakt een tijd geleden (kom trouwens niet aan met vragen over dat onderwerp, ik heb het zelf nooit getest, maar het schijnt te werken)

[XP] Windows op externe HDD toch mogelijk! :*)
Pagina: 1