• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Hoi,

Ik heb hier een serverbordje met 2 PIII'tjes op, Slot1.
Ik heb passieve koelblokjes van een medeTweaker gekocht,
omdat de stock-koelers zoveel lawaai maken.

Maar hoe krijg je die CPU's uit hun socket?!? :?

Ik krijg ze er niet zomaar uit, en ik heb geen zin om iets kapot te trekken,
vandaar dat ik het hier maar even vraag...

Alvast bedankt! ;)

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 10:30

Arethusa

Niet die server

Misschien is het handig om uit te zoeken wel moederbord je hebt en daarna de bijbehorende handleiding op te zoeken?

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Verwijderd

Aan de zijkant zitten 2 pinnetjes die je als ik me goed herinner allebij naar binnen moet drukken. Je hoord dan een scherpe klik en dan kun je ze er uit trekken als een pci kaart.

Hier zie je die klemmetjes, links boven en rechts boven ;) http://www.pcpusher.com/chinaice/intel233slot1.jpg

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Het werkt hetzelfde als Slot A processor verwijderen. Gewoon eruit trekken dus. Tenzij ze aan de zijkant worden vastgehouden door bracket, die dan eerst losmaken.

[ Voor 42% gewijzigd door PcDealer op 21-04-2008 13:17 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zie de beugeltje/palletjes langs de zijkant, daar kun je vaak een pal in drukken waardoor je de vergrendeling (is gewoon een schuin palletje) wegdrukt. Ook kun je ze gewoon wat lomp opzij duwen en de proc er tussendoor modderen mocht het echt niet gaan. Die brackets kunnen echt een hoop hebben, wees dus niet te bang. Er zijn een paar verschillende brackets, maar ze werken allemaal op dezelfde basismethode.
Bij veel moederborden zitten dergelijke brackets trouwens op de plank geschroefd. Als dat in jouw geval ook zo is en je krijgt ze niet met de normale palletjes los, dan is het veel makkelijker om de schroeven op de plank gewoon los te maken. Dan kun je de proc met bracket en al gewoon uit het Slot1 omhoog trekken zonder enig probleem :)

Ik denk dat je dit wel kunt visualiseren, mocht je er toch wat plaatjes bij nodig hebben dan laat maar weten. Ik heb nog een Slot1 testplank liggen waar ik wel wat fototjes van kan nemen voor je :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 21-04-2008 13:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Tweaker36
In de handleiding van het mobo (Intel L440GX+) staat er niks over.

Het probleem is dat die CPU's die 2 'pinnetjes' aan de zijkant niet hebben.
Het socket waarin ze zitten komt ook maar tot halverwege de 'hoogte' van de CPU...

Ik heb er al eens goed aan getrokken, maar los komen ze niet.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nee dat klopt, die dingen zijn strak en stevig.
Gewoon opzij drukken en het ding er doorheen wurmen.
Kun je ook niet de handel losschroeven van de plank zoals ik eerder suggereerde, want dat is makkelijker en "veiliger".

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Tweaker36
Zomaar uittrekken lukt niet.

Die 'beugels' zitten met zo plastic pinnetjes vast. Ik kan die er wel afhalen, maar dan moet het mobo uit de case, en bijgevolg alles dat in de case zit ook. (is een vrij groot bord, en dat past maar juist in de ATX case waar ik het in gestopt heb...
Ik wacht nog even op een alternatief...

Heb even wat foto's genomen, maar het enige dat ik hier bij de hand heb, is mijn GSM...
(sorry, foto's wel onduidelijk)

Afbeeldingslocatie: http://img101.imagevenue.com/loc407/th_78169_DSC00363_122_407lo.JPG
Afbeeldingslocatie: http://img214.imagevenue.com/loc132/th_78162_DSC00359_122_132lo.JPG
Afbeeldingslocatie: http://img148.imagevenue.com/loc726/th_78163_DSC00361_122_726lo.JPG
(is ImageVenue niet geliefd?)

Ik hoop dat dit de sockets iets duidelijker maakt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Brackets aan de zijkanten opzij drukken en dan processor uit z'n slot tillen. simpel. En ja, daar is vaak kracht voor nodig, dat kan het echt wel hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Zelf pak ik de CPU altijd bij het koelblok en PCB vast, en til hem daarna omhoog. Is dit slecht? Het lukt mij vaak niet de CPU bij de zijkanten te pakken...

• Tweaker36
Met meer kracht dan ik gewoonlijk bij m'n pc's gebruik, heb ik die beugels toch maar opengetrokken, en de CPU eruit gehaald. Gelukt dus.

Dan... Wat een ***-systeem, de bevestiging van van die originele koel-elementen!
Maar oke, met de nodige brokken zijn ook die eraf.

De nieuwe monteren was een minder groot probleem (alhoewel).

Ik ga ze nu weer op het mobo steken, en laat straks nog weten of alles het goed doet. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Tweaker36 op 21-04-2008 15:20 . Reden: Typo ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tweaker36 schreef op maandag 21 april 2008 @ 14:34:
Met meer kracht dan ik gewoonlijk bij m'n pc's gebruik, heb ik die beugels toch maar opgetrokken, en de CPU eruit gehaald. Gelukt dus.

Dan... Wat een ***-systeem, de bevestiging van van die originele koel-elementen!
Maar oke, met de nodige brokken zijn ook die eraf.

De nieuwe monteren was een minder groot probleem (alhoewel).

Ik ga ze nu weer op het mobo steken, en laat straks nog weten of alles het goed doet. ;)
Nostalgie man, das geen ***systeem :P

• Tweaker36
Nostalgie... nja... :)

In hoeverre het allemaal gelukt is, kan ik niet zeggen, want de pc weigert weer te booten.

Met een beetje geluk krijg je nog net het scherm met hoeveel geheugen hij heeft, anders krijg je gewoon geen beeld.
De (IDE) HD hoor je duidelijk, het zal daar wel weer mee te maken hebben... :(

Een rot-mobo op het gebied van IDE-schijfjes, kan ie echt niet mee om.

Master/Slave staat goed, cable select ook al geprobeerd, maar zonder resultaat...

Na een bios reset krijg je nog zo'n scherm met de naam en logo van het mobo, maar meer krijg je ook weer niet...

:(

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Niet toevallig rotte elco's op je moederbord?

(Dat ze dus opgezwollen zijn aan de bovenkant, of dat er bruine smurrie ofzo uitkomt)

• Tweaker36
Nee, alle elco's zien er nog goed uit.

Ik vrees dat (een van) de CPU's het begeven heeft. Alleen heb geen Slot1 CPU's of mobo hier liggen om op te testen... :'(

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb nog wel een slot 1 mobo, je mag ze komen testen..
'woon in Amersfoort.. jij?

• Tweaker36
Hamme... Oost-Vlaanderen, België... dat gaat moeilijk worden :D

Alleszins bedankt voor je aanbod! ;)

Ik heb nog een werkend P3'tje, staat hier niet thuis, maar daar geraak ik wel aan.
Al weet ik niet of dat een Slot1 is, of socket 370... :+

• Tweaker36
Ik realiseerde net dat ik nog een P3 450Mhz CPU had liggen, waarvan ik weet dat ie werkt, dus heb ik die er maar eens in gezet.
Maar, geen beeld. Het mobo heeft dus kennelijk 2 (identieke?) CPU's nodig.

Weer de 2 800Mhz'jes erin, en dat geeft beeld, maar blijft steken op die afbeelding
van Intel (die ter vervanging van het POST dus)...

CPU'tjes zullen het begeven hebben, vermoed ik... :(
(dat kan ik later nog wel met zekerheid bepalen)
Pagina: 1