• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ga een moederbord met processor met een medetweaker ruilen en om alles handig te kunnen verzenden wil ik de processor van het moederbord halen. Mijn hardwarecarriere begint echter pas vanaf een socket A AMD Duron 1200MHz dus ik ben niet bekend met het verwijderen van slot A processors.

Het betreft een AMD Athlon 550MHz. Via Google vond ik de instructie om twee lipjes naar binnen te duwen en de processor naar boven te trekken. Dit schijnt niet veel te doen aangezien alles muurvast blijft zitten. Er zitten ook twee clipjes aan de zijkanten die je op "lock" of "open" kan zetten. Deze heb ik uiteraard op "open" gezet. Ik durf natuurlijk ook niet te veel kracht te zetten. Ik weet niet of dit nodig is bij deze processors?

Afbeeldingslocatie: http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/ciu/85/a3/1c78124128a0b8f096d08010._AA280_.L.jpg
Een eigen foto zal ik pas morgen kunnen plaatsen aangezien onze digitale camera tijdelijk buiten strijd is :)

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Er zit links en rechts van de CPU 2 clips die je naar binnen drukt, waarop je de CPU uit z'n slot trekt :) Suc6.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja dat probeer ik al een hele tijd te doen maar het enige wat ik hoor is wat gekraak van de clips. Het moederbord hangt ook niet meer in een kast dus ik moet de processor eruit trekken en het moederbord vasthouden met twee handen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 11:32
Heb zelf ook nog altijd een Athlon 700 met een DFI AK70 moederbordje hier liggen, langzamerhand nostalgie aan het worden :P

Maar goed, inderdaad die lipjes aan de zijkant naar binnen duwen en die schuifjes aan de zijkant op open zetten. Dan zou je de processor zo uit het slot moeten kunnen trekken.

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:36:
Ja dat probeer ik al een hele tijd te doen maar het enige wat ik hoor is wat gekraak van de clips. Het moederbord hangt ook niet meer in een kast dus ik moet de processor eruit trekken en het moederbord vasthouden met twee handen.
1: Je drukt ze naar binnen.
2: Bij de juiste handeling maken ze een 'Click'.
3: Bij de click kan je de Proc eruit trekken.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 19:35

BTS

Ik denk dat je dan meer kracht moet zetten.
Kan denk ik weinig fout gaan.

www.highflow.nl

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ok, dan zal ik even op een extra paar handen moeten wachten om het moederbord vast te houden :) Bedankt voor de suggesties!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 20:10
Admiral Freebee schreef op maandag 03 maart 2008 @ 22:40:Ok, dan zal ik even op een extra paar handen moeten wachten om het moederbord vast te houden :) Bedankt voor de suggesties!
handen? voeten :). Nee even serieus, een moederbord kan best wat hebben, maar als je je niet zeker erbij voelt, vraag dan inderdaad even iemand anders om het moederbord vast te houden. Vergeet je niet om jezelf allebei goed te 'ontladen' met dit vrij droge weer?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een extra paar handen als in: iemand die het moederbord even kan tegenhouden :P

Het is ondertussen wel gelukt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b heeft zo'n rothekel aan de retention clips voor slot CPUs (of het nu Sl1 of SlA betreft) dat die dingen er gewoon pontificaal uitgaan met CPU en al, en bij herplaatsing CPU blijven ze eruit

Vaak is dat makkelijker dan rukken aan een vastgesleten mechanisme. En misschien heb ik geluk of ga ik buitengewoon voorzichtig om met m'n systemen niet bepaald..., maar ik heb nog nooit last gehad van een losse CPU oid

Oslik blyat! Oslik!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Achja, het is voor een medetweaker en die moet dan maar zelf bepalen wat hij met de clips doet. Dit is in ieder geval de eerste keer dat de CPU verwijderd wordt dus misschien is het nog niet zo versleten :) Een onhandig systeem is het wel!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij redelijk wat van die Slot 1 en A CPUs zitten de clips met 2 schroeven op het mobo vast geschroefd. Als je die clips lost schroeft kan je de CPU er zonder moeite uit halen. Daarna de clips weer terug schroeven en klaar ben je. Wanneer je dan de CPU dan weer plaatst klikt ie gewoon weer terug op z'n plek. Scheelt een hoop geworstel en je weet vrijwel zeker dat je de boel niet sloopt ;)

Op het plaatje hieronder kan je ze aan de binnenzijde zien zitten:
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/6995/retentionclipschroevenec0.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Blorgg op 04-03-2008 00:18 ]

Verwijderd

Dat is alleen ter bevestiging van die beugels waarin je cpu hoort. Om de CPU los te halen moet je toch echt het volgende stukje even lezen mischien : Verwijderd in "Slot A processor verwijderen"

Dat geld voor Slot 1 & Slot A cpu's Beide heb ik mee gewerkt 'vroeger' en losschroeven is al helemaal uit den boze.

• Blorgg
  • Niet online
Nee hoor :)
Als je die twee clips los schroeft haal je de CPU en de twee clips zonder moeite in 1 keer van je moederbord af. Hierna is het kinderlijk eenvoudig om de clips van de CPU af te halen, je kan ze gewoon verder 'omhoog' schuiven als het ware.

En hoezo is losschroeven uit den boze? Het hele moederbord ligt toch immers buiten de kast. Als het permanent vast moest blijven zitten hadden ze echt geen schroeven gebruikt hoor ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Blorgg op 04-03-2008 00:52 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, zoals gezegd, ik haal die krengen altijd permanent los en ben nog nooit een CPU kwijtgeraakt zonder. Ondingen zijn het (bij Slot A valt het nog mee, maar bij Sl1 heb je drie verschillende packages, SECC, SEPP en SECC2, die elk net iets anders klikken en dus ook andere retention zooi nodig hebben)

Oslik blyat! Oslik!

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 19:49
Blorgg schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:17:
Bij redelijk wat van die Slot 1 en A CPUs zitten de clips met 2 schroeven op het mobo vast geschroefd. Als je die clips lost schroeft kan je de CPU er zonder moeite uit halen. Daarna de clips weer terug schroeven en klaar ben je. Wanneer je dan de CPU dan weer plaatst klikt ie gewoon weer terug op z'n plek. Scheelt een hoop geworstel en je weet vrijwel zeker dat je de boel niet sloopt ;)

Op het plaatje hieronder kan je ze aan de binnenzijde zien zitten:
[afbeelding]
offtopic:
is dat nou een bord met 2 SlotA sleuven? die heb ik nog nooit gezien, terwijl ik toch wel zo'n 40 pc's uit die tijd heb gedemonteerd.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

marnix007 schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 13:49:
[...]

offtopic:
is dat nou een bord met 2 SlotA sleuven? die heb ik nog nooit gezien, terwijl ik toch wel zo'n 40 pc's uit die tijd heb gedemonteerd.
Nope, dat is Slot 1 of 2, dus Intel-based. Gezien de 64b PCI icm AGPPro en SDR-SDRAM zou ik neigen naar i440GX

Oslik blyat! Oslik!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55

KneoK

Not in a million lightyears

dion_b schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:40:
Tja, zoals gezegd, ik haal die krengen altijd permanent los en ben nog nooit een CPU kwijtgeraakt zonder. Ondingen zijn het (bij Slot A valt het nog mee, maar bij Sl1 heb je drie verschillende packages, SECC, SEPP en SECC2, die elk net iets anders klikken en dus ook andere retention zooi nodig hebben)
Heb zelf exact dezelfde ervaring. Eerste Slot1 processor geplaatst, uiteindelijk vervangen en daarbij meteen maar die stomme brackets verwijderd, om zo'n beetje dezelfde reden als topicstarter. Er hebben nog 3 Slot1 processoren en een Socket processor op Slotket gedraaid op dat mobo (440BXje dacht ik, MSI 6163Pro in ieder geval, dat is me altijd bijgebleven) en heb nog nooit meegemaakt dat de Slot of Slotket ook maar los ging zitten, laat staan dat ik ineens een processor in de bodem van de kast vond.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Sja, het is in ieder geval gelukt en ik denk dat onze medetweaker het apprecieert als ik hem een moederbord met bevestigingsmechanisme stuur ;)

• Nielson
  • Laatst online: 23-05 17:52
Zo latsig waren die Slot 1 brackets ook weer niet, gewoon een schroevendraaier van boevnaf tussen de cpu en bracket steken waardoor je de clipjes iets naar buiten drukt, cpu klein stukje omhoog trekken, aan de andere kant ook en je kunt 'm er zo uithalen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:09
dion_b schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 09:40:
Hmm, ik heb alles van Pentium II tot Celeron A tot Pentium III in dergelijke moederborden gehad zonder die krengen te vervangen. Tuurlijk, het past niet, maar als je maar hard genoeg doordrukt breekt er wel iets af of gaat er een stuk plastic in een bocht staan.

Overigens heb ik zelf wel meegemaakt dat een CPU niet helemaal goed in het slot blijft zitten, maar dan heb ik het ook over een Pentium III 450 gemonteerd in een Compaq Deskpro EN SFF, waarbij de standaard Celeron 300A is ingebouwd in een iets afwijkende Pentium II casette.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 00:56:
[...]

Hmm, ik heb alles van Pentium II tot Celeron A tot Pentium III in dergelijke moederborden gehad zonder die krengen te vervangen. Tuurlijk, het past niet, maar als je maar hard genoeg doordrukt breekt er wel iets af of gaat er een stuk plastic in een bocht staan.
:X

Dan heb je zowel de nadelen van bracket (kreng zit muurvast) met geen bracket (ding zit niet goed vast).
Overigens heb ik zelf wel meegemaakt dat een CPU niet helemaal goed in het slot blijft zitten, maar dan heb ik het ook over een Pentium III 450 gemonteerd in een Compaq Deskpro EN SFF, waarbij de standaard Celeron 300A is ingebouwd in een iets afwijkende Pentium II casette.
Kwestie van de afwijkende cartridge los te schroeven en de P3 erin te bevestigen.

* dion_b heeft zo z'n EN SFF 500 naar 650MHz geupgrade - 150MHz scheelde minder dan het feit dat het CuMine was ipv Katmai

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1