Hey,
Jammer genoeg is het niet vlekkeloos gegaan, we hebben een paar uitvallers gehad, maar de kettingbrief is toch doorgelopen gelukkig.
Hier de foto waar ik mee begon,
Een niet te complexe foto waar naar mijn idee genoeg te doen mee was:
Nomad

The Alchemist
Rood en Geel, een druppel in het midden, een rustige foto zonder betekenis of toch niet...rood, druppel, een vortex....bloed in de gootsteen, daarom dit shot...wie heeft nomad vermoord?

Sharky
Ik zag bij de vorige foto een mes, bloed en een poging iets schoon te maken. Blijkbaar is iets of iemand verwond. Ik heb een eerder stadium van dat moment proberen weer te geven. Of dat een minuut, een uur of een dag is, dat laat ik aan de kijker over.

melkbus
"Shit, Sharky heeft de pleisters opgemaakt!"

thundernet
Vorige foto was bloed te zien, ik wou daar mee verder. Mijn eerste poging mislukte met een actieshot waar bij ik een mes wou opvangen. Echter toen dit idee, meer ruimte voor de kijker om te bedenken wat er nou gebeurd is.

Kheldar
Hard contrast, luguber sfeertje, een mes en aanrecht met sporen van
iets dat op bloed lijkt, wat is hier voor iets vreselijks gebeurd?
Het blijkt allemaal reuze mee te vallen! Mijn hersens gingen weer
eens uit van het worst case scenario. Er wordt gewoon een kersentaart
gemaakt en die smaken nu eenmaal een stuk beter als de pitten uit
de kersen zijn
.

[nl-apex]
Koken, taart ei, voorbereiden, scheiden, pit, kern en bodem. Dat kwam er
zo'n beetje bij mij binnen toen ik de foto van Kheldar bekeek. Ik wilde
iets doen met 'voorbereiden' en ik kreeg het idee om iets te doen rond
m'n eindexamens - nog 4 weken! Ik vind zelf dat m'n foto niet erg sterk
geworden is, maar toch blijft gelden "een goede voorbereiding is het
halve werk".

kwintessens
De scholier op de foto van Fabian studeert hard op zijn scheikunde examen. Chemie staat aan de basis van fotografie. Het periodieke systeem van Mendeljev staat aan de basis van scheikunde. Scheikunde pretendeert een zuivere analyse van de werkelijkheid te zijn. Fotografie werd vroeger ook zo gezien. Mijn foto laat de geboortestad van Mendeljev zien op zowel een landkaart als in het bijbehorende register. Twee schematische weergaven van de realiteit; een beeldende en een cijfermatige (hoogte en breedtegraad). Zoals fotografie en scheikunde.

Simon
De vorige foto bevatte een woord Tobolsk, dat is een stad in Siberië. Mijn opa was (omdat hij uiteindelijk niet genoeg kon reizen) een zeer verwoed kaarten verzamelaar (duizenden euro's aan atlassen en kaarten). Met die atlassen kon hij alsnog op late leeftijd de reizen die hij had willen maken beleven. Op de foto zie je zijn oude werkplek, die sinds zijn overlijden bijna niet veranderd is.

2xtom
Op de vorige foto zie ik dat er gefocust is op de tekst Russia van een
boek. Ik zie ook landkaarten onder dit boek. Is deze persoon op zoek
naar iets? Gaat hij naar Rusland?
Op mijn foto vertrekt deze persoon dus naar Rusland. Maar vergeet hij
nou zijn paspoort of komt hij nog terug?
Ik heb voor zwart-wit gekozen omdat hierbij de tegenlicht situatie
mooier uitkomt en omdat de kleuren buiten anders te lente achtig zijn.
Die lente achtige kleuren vind ik niet bij de grimmige sfeer van Rusland
passen.

Floor-is
Wat zag ik in de mij voorgaande foto:
Iemand vertrekt, heeft zijn koffer gepakt en staat het punt om de deur dicht te gooien. Een paspoort ligt op een tafeltje, vergeten, achtergelaten, maar waarschijnlijk wel nodig. Fototechnisch vond ik het maar een vage boel eigenlijk.
Wat wilde ik fotograferen?
Paniek, puinhoop, desparatie. Iemand die op een vliegveld zijn hele koffer overhoop heeft gehaald, kleding verspreid om zich heen... Iemand op de knieen ernaast, hoofd gebogen, handen in het haar, waar overgave uit de houding spreekt.
(Op Schiphol mag je niet fotograferen, dus je kunt niet een hele opstelling bouwen, flitslampen er op en eraan, je moet redelijk 'stealth' aan de gang.
)
Wat heb ik gedaan?
Toen mijn model op het laatste moment opgaf, moest ik wat anders verzinnen, met een deadline van een uur is dat niet bepaald gemakkelijk. De doorlopende lijn is de koffer en het feit dat er weer iets misgaat, de koffer valt uit een auto, iemand gaat op reis...

Yellowcube
Op de vorige foto zag ik dat iemand vertrok. Ik heb een moment erna gepakt
Jammer genoeg is het niet vlekkeloos gegaan, we hebben een paar uitvallers gehad, maar de kettingbrief is toch doorgelopen gelukkig.
Hier de foto waar ik mee begon,
Een niet te complexe foto waar naar mijn idee genoeg te doen mee was:
Nomad

The Alchemist
Rood en Geel, een druppel in het midden, een rustige foto zonder betekenis of toch niet...rood, druppel, een vortex....bloed in de gootsteen, daarom dit shot...wie heeft nomad vermoord?

Sharky
Ik zag bij de vorige foto een mes, bloed en een poging iets schoon te maken. Blijkbaar is iets of iemand verwond. Ik heb een eerder stadium van dat moment proberen weer te geven. Of dat een minuut, een uur of een dag is, dat laat ik aan de kijker over.

melkbus
"Shit, Sharky heeft de pleisters opgemaakt!"

thundernet
Vorige foto was bloed te zien, ik wou daar mee verder. Mijn eerste poging mislukte met een actieshot waar bij ik een mes wou opvangen. Echter toen dit idee, meer ruimte voor de kijker om te bedenken wat er nou gebeurd is.

Kheldar
Hard contrast, luguber sfeertje, een mes en aanrecht met sporen van
iets dat op bloed lijkt, wat is hier voor iets vreselijks gebeurd?
Het blijkt allemaal reuze mee te vallen! Mijn hersens gingen weer
eens uit van het worst case scenario. Er wordt gewoon een kersentaart
gemaakt en die smaken nu eenmaal een stuk beter als de pitten uit
de kersen zijn

[nl-apex]
Koken, taart ei, voorbereiden, scheiden, pit, kern en bodem. Dat kwam er
zo'n beetje bij mij binnen toen ik de foto van Kheldar bekeek. Ik wilde
iets doen met 'voorbereiden' en ik kreeg het idee om iets te doen rond
m'n eindexamens - nog 4 weken! Ik vind zelf dat m'n foto niet erg sterk
geworden is, maar toch blijft gelden "een goede voorbereiding is het
halve werk".

kwintessens
De scholier op de foto van Fabian studeert hard op zijn scheikunde examen. Chemie staat aan de basis van fotografie. Het periodieke systeem van Mendeljev staat aan de basis van scheikunde. Scheikunde pretendeert een zuivere analyse van de werkelijkheid te zijn. Fotografie werd vroeger ook zo gezien. Mijn foto laat de geboortestad van Mendeljev zien op zowel een landkaart als in het bijbehorende register. Twee schematische weergaven van de realiteit; een beeldende en een cijfermatige (hoogte en breedtegraad). Zoals fotografie en scheikunde.

Simon
De vorige foto bevatte een woord Tobolsk, dat is een stad in Siberië. Mijn opa was (omdat hij uiteindelijk niet genoeg kon reizen) een zeer verwoed kaarten verzamelaar (duizenden euro's aan atlassen en kaarten). Met die atlassen kon hij alsnog op late leeftijd de reizen die hij had willen maken beleven. Op de foto zie je zijn oude werkplek, die sinds zijn overlijden bijna niet veranderd is.

2xtom
Op de vorige foto zie ik dat er gefocust is op de tekst Russia van een
boek. Ik zie ook landkaarten onder dit boek. Is deze persoon op zoek
naar iets? Gaat hij naar Rusland?
Op mijn foto vertrekt deze persoon dus naar Rusland. Maar vergeet hij
nou zijn paspoort of komt hij nog terug?
Ik heb voor zwart-wit gekozen omdat hierbij de tegenlicht situatie
mooier uitkomt en omdat de kleuren buiten anders te lente achtig zijn.
Die lente achtige kleuren vind ik niet bij de grimmige sfeer van Rusland
passen.

Floor-is
Wat zag ik in de mij voorgaande foto:
Iemand vertrekt, heeft zijn koffer gepakt en staat het punt om de deur dicht te gooien. Een paspoort ligt op een tafeltje, vergeten, achtergelaten, maar waarschijnlijk wel nodig. Fototechnisch vond ik het maar een vage boel eigenlijk.
Wat wilde ik fotograferen?
Paniek, puinhoop, desparatie. Iemand die op een vliegveld zijn hele koffer overhoop heeft gehaald, kleding verspreid om zich heen... Iemand op de knieen ernaast, hoofd gebogen, handen in het haar, waar overgave uit de houding spreekt.
(Op Schiphol mag je niet fotograferen, dus je kunt niet een hele opstelling bouwen, flitslampen er op en eraan, je moet redelijk 'stealth' aan de gang.
Wat heb ik gedaan?
Toen mijn model op het laatste moment opgaf, moest ik wat anders verzinnen, met een deadline van een uur is dat niet bepaald gemakkelijk. De doorlopende lijn is de koffer en het feit dat er weer iets misgaat, de koffer valt uit een auto, iemand gaat op reis...

Yellowcube
Op de vorige foto zag ik dat iemand vertrok. Ik heb een moment erna gepakt