[Chroma Key] Zelf een 'blue screen' maken..

Pagina: 1
Acties:

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Op school ga ik binnenkort enkele dramalessen verzorgen.

Voor een aankomende opdracht, wil ik samen met enkele collega`s een filmpje opnemen met een bepaalde setting. Dit willen we doen met behulp van chroma keying :)

Het technische aspect is voor mij niet moeilijk. Ik ben in staat te keyen op de computer na het doorlezen van enkele tutorials en wat handige stap-voor-stap chromakeyfilmpjes op youtube (aanrader!). Ik heb gekozen voor Adobe Premiere, omdat ik hier bekend mee ben en deze sinds een tijd goed het keyen ondersteunt.

We zitten echter met één probleem; het te gebruiken bluescreen.

Hiervoor hebben we geen budget. Ik heb een groot oud doek blauw weten te verven met behulp van textielverf. Het doek werd lichtblauw. Vervolgens heb ik dit nog een keer gedaan en nu heb ik een blauw doek.

Echter is het effect maar beperkt en dit komt waarschijnlijk vanwege het feit, dat het doek niet overmatig blauw is (glossy-achtig).

Ik ben al verschillende alternatieven langsgegaan, zoals;

-Een blauw douchegordijn; glossy en goedkoop, maar deze zijn niet verkijgbaar in hele grote maten.

-Grondzeil; groot, goedkoop, maar meestal ietwat doorzichtig/scheurbaar..

-Ik heb geen mogelijkheid om mijn lokaal blauw/groen te verven :P en zit ook met een minimaal budget (uit eigen zak betalen).

Hebben jullie misschien nog suggesties voor een alternatief scherm? Zelf wat knutselen is niets op tegen. Ik ben vrij handig :)

Ik hoor het graag van jullie!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb het eens gedaan met etalage doek, dat was erg groot. Enige nadeel: grof gewoven. Belangrijkste was toch een goede gelijkmatige uitlichting!.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Blauwe vuilniszakken gebruiken, werkt erg goed en je kan heel creatief je achtergrond er mee bedekken zoals je wil.

Een bekende van me heeft daar mee voor een PABO opleiding heel wat filmpjes gemaakt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Een frame met latten maken. Deze bekleden met een donkere stof, tegen het doorgaan van het licht. En vervolgens hier de blauwe dekzeilen overheen spannen, zoals je ze zelf al eerder noemde.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
jevn schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:42:
Ik heb het eens gedaan met etalage doek, dat was erg groot. Enige nadeel: grof gewoven. Belangrijkste was toch een goede gelijkmatige uitlichting!.
Doek hebben we wel (voor het verdonkeren/sfeer geven van/aan het dramalokaal, echter niet in een bruikbare kleur... (zwart). Die uitlichting heb je helemaal gelijk in.. gelukkig hebben we een mooi mengpaneel voor verlichting :)
Motrax schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:44:
Blauwe vuilniszakken gebruiken, werkt erg goed en je kan heel creatief je achtergrond er mee bedekken zoals je wil.

Een bekende van me heeft daar mee voor een PABO opleiding heel wat filmpjes gemaakt.
Deze vind ik HEEL creatief. Mogelijk heb ik deze zakken nog liggen (voor op vakantie!).
Deze ga ik zeker proberen, bedankt alvast!
fleppuhstein schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:45:
Een frame met latten maken. Deze bekleden met een donkere stof, tegen het doorgaan van het licht. En vervolgens hier de blauwe dekzeilen overheen spannen, zoals je ze zelf al eerder noemde.
Zal ik meenemen. Ik wilde de beschikbare zuilen (bestaande uit laten met donkere stof) gebruiken als 'steun' voor het bluescreen.

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 20-04-2008 20:51 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Als je digitaal gaat keyen, gebruik groen en geen blauw! Blauw was in de 'oude tijd' de kleur om analoog op te keyen, maar tegenwoordig wordt groen gebruikt omdat dat qua uitlichting makkelijker is. Groen is immers veel zichtbaarder en feller dan blauw (vooral het chroma-key-blauw is erg verzadigd) en vergeelt minder snel als je er licht op zet met een lage kleurtemperatuur.

Belangrijk is dat de stof zo min mogelijk plooien bevat. Elke plooi of kreuk die je in je stof hebt zitten creëert een eigenschaduw, wat keyen moeilijker en/of slordiger maakt.

Een egale kleur van de achtergrond is belangrijk, maar verlichting is net zo belangrijk, zo niet meer. Neem voldoende afstand van het onderwerp tot aan het greenscreen (1.5-2m minstens), zo ga je al een hoop slagschaduwen op het greenscreen tegen en voorkom je doorlopen van kleuren (aura's). Greenscreen uitlichten met softboxen, het onderwerp uitlichten met spots.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Gisteren getest met een blauwe vuilniszak die ik nog thuis op zolder had liggen van vakantie...
Resultaat was best goed, maar de verlichting thuis is crappy. Het werkt dus zeker!

Helaas hadden ze die zakken nergens op voorraad tijdens mijn zoektocht vandaag..
Terwijl ik teleurgesteld terugliep zag ik bij de uitgang bij een Praxis nog GIFGROEN dekzijl liggen :D 20x5 meter voor een tientje. Juiste kleur, dus daar ga ik lekker mee aan de slag... tnx voor de tips iedereen!

Praxis heeft ook een soort van groen fluoriserend gordijn te koop, maar dat kost zo`n 15 euro per meter (1.5mtr hoog) en is dus aan de vrij dure kant. Overigens wel een aanrader voor een permanent (schuifbaar) scherm :)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:39
Waarmee ga je het opnemen?
Als je het met een (mini-)DV camera gaat opnemen, dan kan je beter voor groen kiezen.

Waarom? Hierom:
Blue is generally used for both weather maps and special effects because it is complementary to human skin tone. However, in many instances, green has become the favored color because digital cameras retain more detail in the green channel and it requires less light than blue. Green not only has a higher luminance value than blue but also in early digital formats the green channel was sampled twice as often as the blue, making it easier to work with.
En dat kan ik ook uit ervaring bevestigen :)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Sjoewe schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:02:
Waarmee ga je het opnemen?
Als je het met een (mini-)DV camera gaat opnemen, dan kan je beter voor groen kiezen.

Waarom? Hierom:

[...]

En dat kan ik ook uit ervaring bevestigen :)
Als het aan mij ligt, mijn eigen Sony mini-DV camera. Ik ben ook degene die het gaat nabewerken :)
Ik heb eventueel ook nog analoge camera`s staan die direct op de pc aangesloten kunnen worden middels s-video ed..

edit: ARGH! Dat zeil van praxis blijkt hartstikke doorzichtig te zijn als je het uitrolt..GRR |:(
Dan ga ik morgen maar ff naar een caravanwinkel ofzo (voor de blauwe zakken).

[ Voor 20% gewijzigd door Michael Knight op 23-04-2008 16:16 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:39
Wat je ook nog kan doen is zelf een doek schilderen. Dan span je dikke stof op in een houten frame, zoals een schilderdoek eigenlijk, en ga je dat verven. Voordeel is dat het erg licht is en vrij een voudig uit elkaar te halen als je klaar bent. Bovendien kan je het in iedere kleur verven die je wilt.

Ik zou niet voor vuilniszakken gaan, omdat deze over het algemeen behoorlijk reflecteren doordat ze van plastic zijn. Daardoor is het lastig uit te lichten en zal je een vieze rand krijgen als je aan het eenmaal key'en gaat.

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een platen dun en goedkoop board/hout op een balken frame maken en dat blauw/groen verven? moet ook voor een paar tientjes te doen zijn volgens mij?

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Zojuist voor de gein langs een stof winkel gereden en daar hadden ze echt tig verschillende tinten groen en blauw... gein is, ik ben deels kleurendoof met blauw en groen, dus werd na twee minuten helemaal gek daar, omdat ik niet meer kon vergelijken; alles was hetzelfde haha..

Uiteindelijk naar huis gegaan met kleur ##923643762604328 en even getest. Werkt perfect!!!
Gaat me in totaal dus zo`n 40 euro kosten, omdat ik een vrij groot speelvlak groen moet hebben, maar nu ik gezien heb hoe het effect met groen doek is, vind ik het dat wel waard :D

Verwijderd

Modbreak:Hiervoor hebben we http://tweakers.net/aanbod

[ Voor 74% gewijzigd door voodooless op 06-02-2009 07:56 ]

Pagina: 1