Nieuwe laptop zoooo traag (hp 530)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.269 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236324

Topicstarter
Hoi, een kennis van me heeft een nieuwe laptop gratis bij een telecom abonnement in Duitsland gekregen.
Het is een hp530.
Nou ga je ervan uit dat de kwaliteit van hp altijd wel goed zou zijn, maar deze computer heeft het nog niet goed gedaan. Hij is zooooo traag, bij elke opdracht is hij wel 10 of 20 keer langzamer dan een goed werkende computer. Niet mee te werken dus.
Er zit Vista op.

Hoe kan ik dit opgelost krijgen?
Zijn er meer van dit soort problemen bekend bij deze laptop?

vr groet gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197918

zet je systeemeisen er bij misschien makkelijker voor ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239687

Ik vermoed dat het om deze config gaat HP530 15.4" WXGA CM410 1.4Ghz 80GB 512MB
Dat is IMHO een beetje aan 'slanke' kant voor Vista, XP kan nog acceptabel draaien maar liever W2K als je vlotjes wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197918

idd of geheugen upgrade naar 1024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-05 08:08
Gerard,

Was Vista al voorgeinstalleerd? Zoja, dan moet je eens alle zooi van HP er af gooien, dit scheelt zeker de helft aan snelheid! Die standaard meuk is echt erg soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De HP 530 (met een Celeron processor en 512MB geheugen) is natuurlijk VEEL te traag voor Windows Vista (waar deze mee wordt geleverd). Dat had je van te voren natuurlijk kunnen weten.

Als ik jou was, zou ik er geheugen bij kopen en er Windows XP opzetten.

Oh, en het heeft niks met HP te maken dat die laptop zo langzaam is. Een Dell of Acer met dezelfde specificaties is net zo langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236324

Topicstarter
ok bedankt.
Vista eraf halen en XP er weer opzetten heeft wel wat voeten in de aarde lees ik her en der...

Zou de sp1 van vista het geheel al wat soepeler laten lopen? krijg de computer morgen weer hier (Ik bedoel vandaag aan de tijd te zien...)

vr groet gerard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

-d-

Nee, gaat niks uitmaken. 512 MB is echt te weinig voor Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

Inderdaad, 1 of 2 Gig geheugen er in en Vista of XP opnieuw schoon instaleren zonder HP meuk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Ik zou idd gewoon xp erop zetten.
Ook ram upgraden hoeft niks te kosten; heb laatst mijn laptop van 2gb ram voorzien, was klaar voor 4 tientjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Jammer te horen maar ja je hebt inderdaad een veels te lichte notebook daar voor Vista. Vista heeft een BOOT image van 512Mbyte ongeveer dus je kan je voorstellen dat je niets overhoudt voor de applicaties! Meer geheugen is de goedkoopste manier of natuurlijk Windows XP, Ubuntu...

Zelfs vindt ik Ubuntu best aardig maar ja dat is linux. Een verademing in vergelijking met wat windows geworden is. En wie was zo geniaal bij HP om een notebook met maar 512Mbyte Vista te geven. Ah!

[ Voor 26% gewijzigd door swampy op 20-04-2008 01:06 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Er zal wel windows vista basic opstaan.
En dat is niet zo zwaar maar je ram geheugen is wel te laag.
Zet er wat bij 2g totaal en zal je zien dat vista stukken beter zal draaien.

Windows vista basic heeft niet zo grote hardware eisen maar wel een hoge ram eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er staat inderdaad Vista Basic op. Het ding doet het met 2GB geheugen vrij aardig op Vista. Desondanks heb ik er XP opgezet. Gezien het feit dat de drivers gewoon op de XP-site staan, heeft dat niet zoveel voeten in de aarde.

Edit: mijn HP 530 werd overigens geleverd met 1GB geheugen.

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 20-04-2008 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Anoniem: 8819 schreef op zondag 20 april 2008 @ 01:29:
Er zal wel windows vista basic opstaan.
En dat is niet zo zwaar maar je ram geheugen is wel te laag.
Zet er wat bij 2g totaal en zal je zien dat vista stukken beter zal draaien.

Windows vista basic heeft niet zo grote hardware eisen maar wel een hoge ram eisen
Neemt niet weg dat het "maar" om een celeron cpu'tje gaat. Verder zijn er diverse uitvoeringen, waaronder de gpu. ALs je mazzel heb heb je er een Intel gma950 in zitten maar ik ze ook met een 900 te koop.

En voor TS, gratis, of gewoon een dure abbo :+ Je ziet vaker van dit soort aanbiedingen en de hardware stelt vaak niks voor, behalve dat je er wat mee kunt browsen en emailen. Verder hoef je niet zoveel te verwachten ervan, het is vaak een manier om van oude configuratie's af te komen die worden ingekocht tegen inkoopsprijs.

En voordat je er een ander besturingssysteem erop zet zou ik eerst even op de HP site kijken of er uberhaupt wel drivers voor zijn. Tegenwoordig is het vrijwel standaard dat voor Vista machines geen XP drivers worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zoals ik hierboven al zei, zijn er dus drivers voor XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

het is vaak een manier om van oude configuratie's af te komen die worden ingekocht tegen inkoopsprijs.
Ja, en de consument lekker te maken met een 'laptop' :+

Idd. Controleer of XP mogelijk is met driver-ondersteuning en installeer dan XP. Wellicht is het ook raadzaam om wat tweaks eventueel toe te passen, minder Thema's onder Vista of XP, het opstartbestand aanpassen, meuk die je toch niet nodig hebt eruit, eventueel de disk caching vergroten, en je bent al een stukje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:07

Thandor

SilverStreak

Dit is wel vrij basic en hoort daarom eigenlijk niet helemaal op GoT thuis :o. Ik ga het topic dan ook sluiten.

Zoals aan de reacties wel blijkt lijkt het erop dat de laptop simpelweg te weinig geheugen heeft. 512MB i.c.m. Vista is dan ook niet zo'n goed idee. Met 1GB komt er leven in de brouwerij en met 2GB gaat het gewoon een stuk vlotter. Zorg er dus voor dat je het geheugen gaat upgraden, de Notebook FAQ - Hoeveel geheugen en hoe up te graden? kan daarbij van pas komen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.