Er zijn mensen hier die het echt niet snappen. LEES EERST DE HELE TOPIC DOOR, en als je hem te lang vindt, dan heb je daar zelf voor gezorgd met je overbodige en onzinnige opmerkingen en commentaar.
Ik zet een paar dingen op een rijtje, in de hoop dat daarna alleen nog zinnige post worden geplaatst:
- Er gaat GEEN water gebruikt worden (i.v.m. vriespunt)
- Er gaat GEEN glycol gebruikt worden (i.v.m. viscositeit)
- Ook GEEN oplosmiddelen (ik zag ergens aceton voorbij komen: het laatste wat ik zou gebruiken! Heel veel kunstoffen en plastics (met name de thermoplasten) lossen hier in op. Kom dus niet met je vloeistoffen uit je mooie BINAS boekje)
- Luchtkoeling gaat ook niet werken, gewoon vanwege het feit dat gewone lucht niet onder de 2-5.C kan worden gekoeld, tenzij je er speciale gassen aan gaat toevoegen, uitgesloten dus (wordt ook veels te prijzig)
- Vaccuum zuigen is al helemaal het laatste wat we willen. Je hebt dan helemaal geen warmte geleidend medium meer over (dan kunnen we beter een topic starten met "hoe bak ik het snelste m'n chips gaar?". Er is geen betere isolator dan vaccuum (geen deeltjes).
Ook het verpakken in een zak ofzo is in dit geval niet echt handig, omdat je dan contactoppervlak verliest met je chips etc. Dit geldt in ieder geval als je zeker lager wilt dan -10.C
De beste manier is direct onderdompelen in een stromende vloeistof (en de mechanische delen boven de vloeistof (voor degenen die daar overheen gelezen hebben: ook dit hebben we al behandeld!!).
Mineraalolie is tot nu toe een van de betere oplossingen die ik gelezen heb, maar daar heb je 2 nadelen:
- Erg duur
- kan geleidend zijn, dus keuze daarvan is erg moeilijk.
Ook niet doen dus.
De vloeistoffen die hier commercieel voor te krijgen zijn, zijn vaak speciaal gezuiverde vloeistoffen (meestal specifieke gehalogeneerde koolwaterstoffen) die ook niet echt gezond zijn en in een gesloten systeem moeten. Deze zijn vaak ook errug duur (honderden guldens per liter).
Er werd al eerder in deze topic gesproken over zo'n stof (soort fluor verbinding, weet de naam niet meer), is misschien wel de perfecte vloeistof, maar reken er maar niet op dat ie goedkoop is....
Ohja, voor degenen die komen met hun mooie scheikunde verhaaltjes van de middelbare school: bedenk eerst even waar het over gaat en of je werkelijk hier iets over te vertellen hebt wat nog niet genoemd is.
Ik ben zelf 3e jaars student Organische Chemie, dus ik denk dat ik hierover heel wat meer te vertellen dan de mensen die ik hier heb zien posten (op een enkeling na misschien).
Supersook: suc6 verder met je plan. als je nog vragen hebt hoor ik het wel