In de pauze zat ik met een paar vrienden over het koelen van Mobo's te lullen. Op een gegeven moment komt een vriend van me op het geniale id om het gehele mobo'tje in de vrieskist te leggen, maar dan wel in een niet stroomgeleidende vloeistof
. Heeft iemand enig id welke vloeistof er vloeibaar blijft bij -20c en geen stroom geleid en niet agressief is (anders hebbie straks geen mobo meer over) ???
Zou stikstof ofzoiets niet gaan? waarmee ze ook die branden blussen ofzo
Er bestaat wel zo een of andere vloeistof, weet alleen de naam niet meer, wel de prijs, $4000 per liter 
dus eh, laat maar varen dat plan.
dus eh, laat maar varen dat plan.
alcohol verdampt helaas.. zelfs bij -20c
ok.... hoor net dat er al een vrieskist beschikbaar is
nu alleen nog een mobo en vloeistof...
Gesloten waterbak???Op zondag 18 februari 2001 15:04 schreef supersook het volgende:
alcohol verdampt helaas.. zelfs bij -20c
-
gesloten systeem, maar niet met water!!!
Verwijderd
Wie is er hier dom?Op zondag 18 februari 2001 15:05 schreef The_Killing_Guide het volgende:
hahahha jezz wat ben jij dom
ze blussen geen branden met stikstof!!!!
das met schium
Schuim blussers blussen idd met schuim,
maar CO2 blussers blussen toch echt wel met stikstof.
en dan nog dollarOp zondag 18 februari 2001 15:05 schreef supersook het volgende:
eeekss..... 4000???? lamaar
Verwijderd
Ik dacht dat die vloeistof van $4000 de liter fluorinert heette, zie :
http://www.octools.com/articles/submersion/submersion.html
http://www.octools.com/articles/submersion/submersion.html
Lees ik dit nu echt goed?
(da's toch niet zo heel moeilijk te verzinnen)
CO2 blussers blussen dus met CO2 even voor de duidelijkheid....Op zondag 18 februari 2001 15:16 schreef -Confusion- het volgende:
[..]
(da's toch niet zo heel moeilijk te verzinnen)
Verwijderd
Tsjeesus wie is hier nou dom. Zoals kapitein Morgan al zei blussen CO2 blussers met koolstofdioxide gas.Op zondag 18 februari 2001 15:16 schreef -Confusion- het volgende:
[..]
Wie is er hier dom?
Trouwens water geleid ook niet.
Water geleid nietOp zondag 18 februari 2001 15:23 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Tsjeesus wie is hier nou dom. Zoals kapitein Morgan al zei blussen CO2 blussers met koolstofdioxide gas.
Dream on!!! gooi jij je bak maar eens onderwater (wel aanzetten he) nou dan kijk je wel anders.

Puur water (dus geen kraanwater, maar gedemineraliseerd water) geleid NIET, kraanwater wel, door de zouten die er in opgelost zijn.Op zondag 18 februari 2001 15:26 schreef Xtuv het volgende:
[..]
Water geleid niet
Dream on!!! gooi jij je bak maar eens onderwater (wel aanzetten he) nou dan kijk je wel anders.![]()
Verwijderd
Sorry ik ben dom, althans niet helemaal wakker, mijn koffie apparaat is stuk.Op zondag 18 februari 2001 15:23 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Tsjeesus wie is hier nou dom. Zoals kapitein Morgan al zei blussen CO2 blussers met koolstofdioxide gas.

Verwijderd
Jij hebt zeker niet opgelet bij scheikundeOp zondag 18 februari 2001 15:26 schreef Xtuv het volgende:
[..]
Water geleid niet
Dream on!!! gooi jij je bak maar eens onderwater (wel aanzetten he) nou dan kijk je wel anders.![]()

Gezuiverd en gedestilleerd water dus pure H2O geleid _GEEN_ elektriciteit.
Het kan ook helemaal geen elektriciteit geleiden.
Voor geleiding van elektriciteit zijn ionen nodig. In zuiver water zitten geen ionen dus kan het ook geen elektriciteit geleiden. Jij dacht zeker aan kraanwater, daar geleid idd wel elektriciteit. Maar daar zit ook allemaal troep doorheen.
O.a.: altijd wel wat keukenzout (NaCl --> Na + + Cl-) wat opgelost ijzer (Fe3+ ionen) en nog veel meer troep.
Door al deze ionen gaat het water opeens wel geleiden.
Nu jij weer.
Verwijderd
halllllllooooooooo een vriezer condenseert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lekker goed voor je systeempju
Verwijderd
dan stop je er toch een verwarming in.Op zondag 18 februari 2001 15:35 schreef Tommyerd het volgende:
oeps, dan heeft de vriezer ook geen nut meer.
Ik zei toch dat ik niet helemaal wakker ben
waarom niet zonder vloeistof in de vriezer?
Kubuntu
Maaruh... om ff weer on-topic te komen: de beste vloeistof hiervoor is een zogenaamd apolair, non-ionisch oplosmiddel, zoals bv olie. Goede kandidaten voor koeling zijn dan bv. hexaan (vriespunt -90, kookpunt 70) of pentaan (vriespunt -130, kookpunt 36).
Groot nadeel: beide zijn brandbaar en schadelijk
-typos-
Groot nadeel: beide zijn brandbaar en schadelijk
-typos-
Dus?Op zondag 18 februari 2001 15:35 schreef Tommyerd het volgende:
Als jij het mobo in het water legt kan het nog moeilijk gaan condenseren..

De vloeistof die je zoekt is inderdaad, zoals al eerder opgemerkt, Fluorinert en het is van 3M. Er staan al meerdere postings over op GoT (oa van mij).
Fluorinert is niet elektrisch geleidend, niet corrosief, zeer goed warmte geleidend en helaas navenant aan de prijs. Zoek bij 3M naar een leverancier in Nederland zou ik zo zeggen.
En hou me op de hoogte
; dit plan heb ik namelijk al jaaaaren, maar het komt er nooit van.
[update]
Fluorinert was er in twee varianten. De 'zwaarste' blijft zijn eigenschappen behouden tot 120 graden celcius onder nul.
Nogmaals, ga bij 3M kijken. http://www.3m.com/market/industrial/fluids/refheat/florliqu.html
Fluorinert is niet elektrisch geleidend, niet corrosief, zeer goed warmte geleidend en helaas navenant aan de prijs. Zoek bij 3M naar een leverancier in Nederland zou ik zo zeggen.
En hou me op de hoogte
[update]
Fluorinert was er in twee varianten. De 'zwaarste' blijft zijn eigenschappen behouden tot 120 graden celcius onder nul.
Nogmaals, ga bij 3M kijken. http://www.3m.com/market/industrial/fluids/refheat/florliqu.html
Een vrieser heeft condens-vorming als je 'm steeds open en dicht doet. Als je hem gewoon goed dicht houdt, is dat geen probleem. Bovendien gaat het om een experiment. Dan ga je dat soort dingen dus uittesten, toch?
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Ik geef me overOp zondag 18 februari 2001 15:31 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Jij hebt zeker niet opgelet bij scheikunde
Gezuiverd en gedestilleerd water dus pure H20 geleid _GEEN_ elektriciteit.
Voor geleiding van elektriciteit zijn ionen nodig. In zuiver water zitten geen ionen dus kan het ook geen elektriciteit geleiden. Jij dacht zeker aan kraanwater, daar geleid idd wel elektriciteit. Maar daar zit ook allemaal troep doorheen.
O.a.: altijd wel wat keukenzout (NaCl --> Na + + Cl-) wat opgelost ijzer (Fe3+ ionen) en nog veel meer troep.
Nu jij weer.
Verwijderd
Nu zal ik 1 keertje beginnen H20 bestaat niet scheitkundige het is H2O.......water die ze in de scheikunde gebruiken is gedestileerd water en tja dat geleid geen stroom..Water dat uit de kraan komt bevat allerklei kleine resten die je niet proeft of ziet....zoals gedeeltes van de leiding etc etc.Op zondag 18 februari 2001 15:31 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Gezuiverd en gedestilleerd water dus pure H20 geleid _GEEN_ elektriciteit.
Nu jij weer.

Ray
Verwijderd
Heeft iemand als een serieus geprobeerd een luchtreiniger in zijn PC te bouwen. De lucht die daaruit komt is ca. 15C en blaast aardig door. Ik heb het wel eens zo op mijn CPU geblazen (vanaf ca. 20 cm) wanneer de klep openstond en ik zag de temperatuur met 6-7 graden afnemen.
Ik zit hier serieus over te denken om zo'n kleintje uit elkaar te schroeven.
Ik zit hier serieus over te denken om zo'n kleintje uit elkaar te schroeven.
Verwijderd
Niet gaan mierenneuken op mijn typo's ja??Op zondag 18 februari 2001 15:42 schreef gharay29 het volgende:
[..]
Nu zal ik 1 keertje beginnen H20 bestaat niet scheitkundige het is H2O.......water die ze in de scheikunde gebruiken is gedestileerd water en tja dat geleid geen stroom..Water dat uit de kraan komt bevat allerklei kleine resten die je niet proeft of ziet....zoals gedeeltes van de leiding etc etc.
weer iets opgelost...en over deze topic neem een kijkje op alle oc sites daar staan heus wel hele brute oc prestaties waar ze brute dingen bij hebben gebruikt.Misshien inspirreert je dat
Ray
Ik bedoelde idd pure H2O en dat weet jij ook best
voor alle duidelijkheid... het hele zootje draait bij -20, dus water valt in ieder geval al af, want dan blijft er niet veel van je mobo over. 
enne, dat van dat zuiver water had ik zelf ook nog wel bedacht !!!
enne, dat van dat zuiver water had ik zelf ook nog wel bedacht !!!
heb inmiddels vernomen dat glycerol niet geleid en vloeibaar blijft bij -20
.
Het iemand ervaring met deze stof?? is het agressief? verdampt het?? hoe duur is het??
kben trouwens van plan het geheel op linux te laten draaien en dan er een
op te laten draaien
Het iemand ervaring met deze stof?? is het agressief? verdampt het?? hoe duur is het??
kben trouwens van plan het geheel op linux te laten draaien en dan er een
supersook: Heb net gewerkt met glycerol op skool, en het is transparante stroperige bende, maar ik kan wel vragen aan me scheikunde leraar hoeveel ong. kost, ik ga wel ff informeren...
Verwijderd
FREON, Moerasgas, fluorine (ofzoiets), zijn veel projecten mee geweest, op HARD|OCP hebben ze het er wel vaker over.
het probleem met die fluodinges was dat het bij -20 gel werd, ze koelde dat spul met vloeibaar stikstof
het probleem met die fluodinges was dat het bij -20 gel werd, ze koelde dat spul met vloeibaar stikstof
Als je hier serieus mee aan de slag wilt: glycerol is niet erg duur, maar is bij +20 al stroperig, waarschijnlijk is het bij -20 helemaal een gel-achtige substantie.Op zondag 18 februari 2001 16:18 schreef supersook het volgende:
heb inmiddels vernomen dat glycerol niet geleid en vloeibaar blijft bij -20.
kben trouwens van plan het geheel op linux te laten draaien en dan er eenop te laten draaien
Het is niet giftig, corrosief of zoiets. Je kunt er je mobo in elk geval veilig in dompelen..... Maar of het koelen ook goed gaat
Was er niet ooit een "Hey Mike" spotje met een TV in een aquarium? Dat spul is lang zo duur niet als dat van 4000 per liter... Vraag is dan nog: hoe heet het spul en waar kan je het krijgen...
[-offtopic-]
Over het blusserverhaal er zijn meerdere manieren om te blussen, bij ons in de telefooncentrale gebruiken ze er 3
-stikstof : er word onder de computervloer een zooi stikstof gespoten om de kabels tegen vuur te beschermen
-co2 : er hangen diverse CO2 blussers en daar zit om druk op te bouwen jawel een st9ikstof cilinder in
- hogedruk sprinkler : om de apparatuur te beschermen word er onder hoge druk water vernevelt zodat de luchtvochtigheid hoger word dan wat vuur aankan, maar wel zodat je geen last heb van kortsluiting
[-/offtopic]
lang leve papst fans:) veel makkelijker
Over het blusserverhaal er zijn meerdere manieren om te blussen, bij ons in de telefooncentrale gebruiken ze er 3
-stikstof : er word onder de computervloer een zooi stikstof gespoten om de kabels tegen vuur te beschermen
-co2 : er hangen diverse CO2 blussers en daar zit om druk op te bouwen jawel een st9ikstof cilinder in
- hogedruk sprinkler : om de apparatuur te beschermen word er onder hoge druk water vernevelt zodat de luchtvochtigheid hoger word dan wat vuur aankan, maar wel zodat je geen last heb van kortsluiting
[-/offtopic]
lang leve papst fans:) veel makkelijker
Hehe.. volgens mij weet ik welk spotje je bedoelt, zat ie met z'n handen in een bak met een beeldbuis volgens mij. Maar goed.. hoe heet dat spul nouOp zondag 18 februari 2001 16:28 schreef _JGC_ het volgende:
Was er niet ooit een "Hey Mike" spotje met een TV in een aquarium? Dat spul is lang zo duur niet als dat van 4000 per liter... Vraag is dan nog: hoe heet het spul en waar kan je het krijgen...
aha, thnx voor da info, stroperig hoeft op zich nog geen prob te zijn, zolang het maar door de warmte omhoog gaat stroomt het vanzelf erlangs, ik ga bij scheikunde wel es een proefje doen of zoOp zondag 18 februari 2001 16:26 schreef Cpt.Morgan het volgende:
[..]
Als je hier serieus mee aan de slag wilt: glycerol is niet erg duur, maar is bij +20 al stroperig, waarschijnlijk is het bij -20 helemaal een gel-achtige substantie.
Het is niet giftig, corrosief of zoiets. Je kunt er je mobo in elk geval veilig in dompelen..... Maar of het koelen ook goed gaat
In zuiver water ontstaat een evenwicht tussen H30+ en OH- ionen. Deze zijn dan wel in extreem geringe mate aanwezig, maar het betekent dus wel dat er geleiding ontstaat.
Dat spul heet FLUORINERT en dat stond ook op Pagina 1 van deze thread....
Haal je nou niet glycerol en glycol door elkaar?Op zondag 18 februari 2001 16:18 schreef supersook het volgende:
heb inmiddels vernomen dat glycerol niet geleid en vloeibaar blijft bij -20.
Een cliche is ooit origineel begonnen
Ik had wel eens gelezen over een gast die een kast van piepschuim had gemaakt, mobo en alles erin en vol met slaolie (of iets dergelijk) vol gooide (iets van 5 flessen), scheen best goed te werken volgens die site
nope... heb het hier over GLYCEROL, scheikunde docent zei hier nl. iets over toen ik het aan hem vroegOp zondag 18 februari 2001 17:09 schreef koekum het volgende:
[..]
Haal je nou niet glycerol en glycol door elkaar?
URL???Op zondag 18 februari 2001 17:10 schreef ubermaestro het volgende:
Ik had wel eens gelezen over een gast die een kast van piepschuim had gemaakt, mobo en alles erin en vol met slaolie (of iets dergelijk) vol gooide (iets van 5 flessen), scheen best goed te werken volgens die site
Bij glycerol is de viscositeit (stroperigheid) een probleem, als dat eenmaal tussen IC'tjes en printplaat zit krijg je dat er niet meer uit. Bovendien is er in een visceuze vloeistof veel te weinig stroming en warmtetransport, tenzij je er een scheepsschroeg in monteert om een stroming te veroorzaken.
Je moet een olie hebben die niet geleid (een aantal siliconen olien zijn vrij goed bruikbaar), en die niet visceus is.
Prof. bedrijven gebruiken hiervoor toch vaak apolaire gehalogeneerde koolwaterstoffen voor. En dan moeten ze apolair zijn omdat er anders water in kan oplossen (en dan kunnen er dus zouten in komen) wat voor problemen kan zorgen.
Mocht je nog vragen hebben over bepaalde vloeistoffen, vraag gerust, want ik studeer Organische Chemie
ps. heb je eraan gedacht dat je alle mechanische delen uit de vloeistof moet houden (hdd's enzo...)?
Je moet een olie hebben die niet geleid (een aantal siliconen olien zijn vrij goed bruikbaar), en die niet visceus is.
Prof. bedrijven gebruiken hiervoor toch vaak apolaire gehalogeneerde koolwaterstoffen voor. En dan moeten ze apolair zijn omdat er anders water in kan oplossen (en dan kunnen er dus zouten in komen) wat voor problemen kan zorgen.
Mocht je nog vragen hebben over bepaalde vloeistoffen, vraag gerust, want ik studeer Organische Chemie
ps. heb je eraan gedacht dat je alle mechanische delen uit de vloeistof moet houden (hdd's enzo...)?
Zow hee, das mooi dat je er zoveel van weet!!Op zondag 18 februari 2001 17:39 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Bij glycerol is de viscositeit (stroperigheid) een probleem, als dat eenmaal tussen IC'tjes en printplaat zit krijg je dat er niet meer uit. Bovendien is er in een visceuze vloeistof veel te weinig stroming en warmtetransport, tenzij je er een scheepsschroeg in monteert om een stroming te veroorzaken.
maarum, natuurlijk heb ik eraan gedacht om alle mechanische delen buiten de vrieskist te houden, gewoon een kwestie van kabels verlengen.
over die siliconen olieen of zoiets, waar krijg ik info, prijzen e.d. >>> resellers??
Verwijderd
Deze topic is al jaren oud. Zuiver water geleidt in het geheel niet. Je zit alleen met een enorm practisch probleem en wel het gewicht. Lucht weegt vrijwel niks en water een kilo per liter. Dus je mooie HQ08 kast gaat een kilo of 80 wegen met al dat water erin. Het blijft dus een academisch verhaal.
Er is in Nederland een aantal grote chemicalien leveranciers, waarvan http://www.aldrich.com er een is (ze hebben heel veel, maar zijn ook duur), maar ik weet niet of zij ook een nederlandse site hebben. Verder zou ik eens even op moeten zoeken wie er nog meer in nederland leveren. Maar ga er van uit dat dit soort vloeistoffen niet goedkoop zijn (je betaald per vaste hoeveelheid, afhankelijk van de stof), ik schat dat je toch al gauw zo'n 1500,- kwijt bent voor een paar liter (bedenk je eens hoeveel je nodig hebt!).
Verwijderd
IK heb wel eens iemand gezien die het hele zooitje in de slaolie deed en daarin een koelelement.
schrik... eerst 4000 dollar, nu 1500 piek. Is het nou zo enorm moeilijk om zo'n simpele stof te krijgen???
Wat die sla olie betreft, dat id had ik zelf ook al, volgens mij wordt dat em.
Als iemand verder nog opmerkingen heeft over opbouw e.d. zijn die heel erg welkom, heb namelijk nog geen flauw benul hoe ik zoiets in mekaar moe gaan zetten.
iedereen alvast onwijs bedankt voor jullie hulp!!!
Wat die sla olie betreft, dat id had ik zelf ook al, volgens mij wordt dat em.
Als iemand verder nog opmerkingen heeft over opbouw e.d. zijn die heel erg welkom, heb namelijk nog geen flauw benul hoe ik zoiets in mekaar moe gaan zetten.
iedereen alvast onwijs bedankt voor jullie hulp!!!
kheb net FF wat schetsjes gemaakt, volgens mij kom ik op zo'n 6 tot 8 liter. In sla olie is dit niet zo duur, maar die andere vloeistoffen zijn me toch iets aan de prijzige kant. (mochten er heel mischien bedrijven zijn die zoiets willen sponsoren vin ik het best!!!
)
Verwijderd
Gewoon met koper je systeem maken en dat vervolgens bij een koelingsboer laten vullen>:)
Bijv bij een bedrijf als de Fri-jado,Smeva enz.
Als je een beetje een vlotte babbel hebt kost het je niet eens wat>:)
Bijv bij een bedrijf als de Fri-jado,Smeva enz.
Als je een beetje een vlotte babbel hebt kost het je niet eens wat>:)
kee... als jij de vlotte babbel regelt, regel ik de rest
.
Verwijderd
Het waterevenwicht bedoel je.Op zondag 18 februari 2001 16:46 schreef Brian Dickens het volgende:
In zuiver water ontstaat een evenwicht tussen H30+ en OH- ionen. Deze zijn dan wel in extreem geringe mate aanwezig, maar het betekent dus wel dat er geleiding ontstaat.
Maar de geleiding die dit oplevert is geheel verwaarloosbaar.
Verwijderd
Slaat toch nergens op wat je nu zegt ??Op zondag 18 februari 2001 18:01 schreef tiethoff het volgende:
Deze topic is al jaren oud. Zuiver water geleidt in het geheel niet. Je zit alleen met een enorm practisch probleem en wel het gewicht. Lucht weegt vrijwel niks en water een kilo per liter. Dus je mooie HQ08 kast gaat een kilo of 80 wegen met al dat water erin. Het blijft dus een academisch verhaal.

Je gaat dat water enzo toch niet allemaal in je standaard kastje doen??

Het is hier bij wijze van experiment bedoeld en niet voor dagelijks gebruik.
Verwijderd
Ik zal wel eens voor je vragen(ken namelijk wel wat van die mensen).>:)Op zondag 18 februari 2001 19:21 schreef supersook het volgende:
kee... als jij de vlotte babbel regelt, regel ik de rest.
Helaas is wel dat ik ze niet veel zie:(
Maar als je geduld en tijd hebt (zie ze wel in maart denk ik)wil ik het wel voor je vragen;)
heb je helemaal gelijk in... was niet bedoelt voor onder het bureau of iets dergelijksOp zondag 18 februari 2001 19:25 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Slaat toch nergens op wat je nu zegt ??
Je gaat dat water enzo toch niet allemaal in je standaard kastje doen??
Het is hier bij wijze van experiment bedoeld en niet voor dagelijks gebruik.
ja.. is prima... dan is dit projekt wel afgerond denk ik.. werk ik in vakantie aan, maar is mischien goede start voor volgend projektOp zondag 18 februari 2001 19:26 schreef kibiru het volgende:
[..]
Ik zal wel eens voor je vragen(ken namelijk wel wat van die mensen).>:)
Helaas is wel dat ik ze niet veel zie:(
Maar als je geduld en tijd hebt (zie ze wel in maart denk ik)wil ik het wel voor je vragen;)
Verwijderd
Ik heb hier nog wel een mobo'tje met Via chipset en een P150 (@180). Ding wordt F*ckin heet dus kun je mooi mee testen.
das heel mooi!!!Op zondag 18 februari 2001 19:36 schreef Tweakert het volgende:
Ik heb hier nog wel een mobo'tje met Via chipset en een P150 (@180). Ding wordt F*ckin heet dus kun je mooi mee testen.
Kan ik hem voor de aankomende vakantie krijgen?? (halen ofzo, post kan ook: betaal ik nl.) dan ga ik nl. het zootje in mekaar zetten
Verwijderd
Kweenie of je er veel mee kan want er zit verder geen stront op. Geen temp sensor geen voltage verandering etc.. En qua overlocken is er niet zoveel meer mee uit te halen denk ik. Hij zou met luchtkoeling ook nog wel 200 trekken. Maar je verbrandt wel je fikkes eraanOp zondag 18 februari 2001 19:40 schreef supersook het volgende:
[..]
das heel mooi!!!
Kan ik hem voor de aankomende vakantie krijgen?? (halen ofzo, post kan ook: betaal ik nl.) dan ga ik nl. het zootje in mekaar zetten.
nah, zolang er iets mee te klokken is, is het best. temp sensor maakt nie uit, die soldeer ik er zelf wel op, was ik toch al van planOp zondag 18 februari 2001 19:43 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Kweenie of je er veel mee kan want er zit verder geen stront op. Geen temp sensor geen voltage verandering etc.. En qua overlocken is er niet zoveel meer mee uit te halen denk ik. Hij zou met luchtkoeling ook nog wel 200 trekken. Maar je verbrandt wel je fikkes eraan
maar serieus, zou je hem willen opsturen op mijn kosten ??
Zelfs demi-water geleidt (minimaal) door het 'waterevenwicht'. Lees nou eerst die scheikunde boekjes eens... tsss
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
uhmmm... volgens mij is dit al een tijdje [off-topic]Op zondag 18 februari 2001 19:51 schreef Mr_Atheist het volgende:
Zelfs demi-water geleidt (minimaal) door het 'waterevenwicht'. Lees nou eerst die scheikunde boekjes eens... tsss
dit wordt lachen met die 160 hehe
Audi A8 W12 6.0
160... leg uit...Op zondag 18 februari 2001 19:57 schreef delyver het volgende:
dit wordt lachen met die 160 hehe
150 bedoel ikOp zondag 18 februari 2001 20:02 schreef supersook het volgende:
[..]
160... leg uit...
vannacht ietsjes te bezopen denk ik

Audi A8 W12 6.0
ach ja... daar heeft iedereen wel es last vanOp zondag 18 februari 2001 20:05 schreef delyver het volgende:
[..]
150 bedoel ik
vannacht ietsjes te bezopen denk ik
das wel een id jaOp zondag 18 februari 2001 20:09 schreef supersook het volgende:
over zuipen gesproken: je kunt natuurlijk bij je mobo ook meteen je bier leggen (niet te lang) >> blijft lekker koud![]()
hmm eens proberen
Audi A8 W12 6.0
BTW, echt (99,6%) gedemineraliseerd water is ook niet echt zo goedkoop....
Ik heb trouwens geen flauw idee hoe slaolie zal uitpakken, maar ik heb het idee dat er teveel geleidende stoffen in zullen zitten. Er zal altijd een kleine hoeveelheid water inzitten waarin weer zouten zijn opgelost, het is namelijk een natuurlijk product...
Ik heb niet echt een idee in hoeverre de concentratie zouten een probleem kan zijn i.v.m. geleiding, maar ik zou er maar voorzichtig mee zijn.
Ik heb trouwens geen flauw idee hoe slaolie zal uitpakken, maar ik heb het idee dat er teveel geleidende stoffen in zullen zitten. Er zal altijd een kleine hoeveelheid water inzitten waarin weer zouten zijn opgelost, het is namelijk een natuurlijk product...
Ik heb niet echt een idee in hoeverre de concentratie zouten een probleem kan zijn i.v.m. geleiding, maar ik zou er maar voorzichtig mee zijn.
Verwijderd
Osmose water geleid niet. Je moet je koelkast wel heel goed schoon maken. Zouten in het water geleiden. H2O is niet geleidend. NaCl opgelost in water geleid.
Onderdompelen in pure HCl en je hebt nooit weer last van warmte. Lekker zo'n Mobo in bruistablet vorm
Onderdompelen in pure HCl en je hebt nooit weer last van warmte. Lekker zo'n Mobo in bruistablet vorm
hoe wil jij in godsnaam water in een normale kast douwen zonder dat het er aan alle kanten uitstroomt (laat staan hdd/cdrom/floppydrives die verzuipen)?Op zondag 18 februari 2001 18:01 schreef tiethoff het volgende:
tja, hierover zat ik ook te denken. Heb laatst ook een proefje gedaan bij Scheikunde met heel nauwkeurige multimeter >>> het geleidt niet, althans, niet meetbaar. Zal wel meevallenOp zondag 18 februari 2001 23:53 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
BTW, echt (99,6%) gedemineraliseerd water is ook niet echt zo goedkoop....
Tjaa, ik ben benieuwd. Ohja, willen lui als Amadeuz en Oversoft pleaze eerst ff de hele topic lezen voordat je wat post, dan weet je ook waarover het precies gaat en wat de bedoeling is.
En je mag mij ff uitleggen wat 'osmose water' precies is....
Supersook: ik denk dat een heel klein beetje geleiding al voldoende is om storingen te veroorzaken, die misschien niet meetbaar zijn met multimeters...
Als je het echt wil proberen geef ik je de meeste kans met slaolie denk ik. Ohja: geen mengel gebruiken.
En je mag mij ff uitleggen wat 'osmose water' precies is....
Supersook: ik denk dat een heel klein beetje geleiding al voldoende is om storingen te veroorzaken, die misschien niet meetbaar zijn met multimeters...
Als je het echt wil proberen geef ik je de meeste kans met slaolie denk ik. Ohja: geen mengel gebruiken.
Verwijderd
Olie ? Natuurlijk geen frietvet!
Maar ik heb gelezen dat de Origins van Silicon Grafics gekoeld worden door olie op hetzelfde principe.
Maar ik heb gelezen dat de Origins van Silicon Grafics gekoeld worden door olie op hetzelfde principe.
Verwijderd
L.S.
Waarom in hemelsnaam wil iemand zijn moederbord gaan koelen ???? 4000$ per liter?
Een idee, koop een rendieren hutje in lapland, is het lekker ondernul en nog gezond ook.
Verder 1 liter 4000$ b.v. een 16 literkast is 16*4000=64000 $ X 2,00 = 128000 gulden grof geschat, dat is een hotel van rendieren huiden in lapland. Kan je ook nog meer compies in kwijt. tel uit je winst.
Geintje
Groeten
Waarom in hemelsnaam wil iemand zijn moederbord gaan koelen ???? 4000$ per liter?
Een idee, koop een rendieren hutje in lapland, is het lekker ondernul en nog gezond ook.
Verder 1 liter 4000$ b.v. een 16 literkast is 16*4000=64000 $ X 2,00 = 128000 gulden grof geschat, dat is een hotel van rendieren huiden in lapland. Kan je ook nog meer compies in kwijt. tel uit je winst.
Geintje
Groeten
ff over die iemand die een aopen kast wil vullen met water en dan op 80 kilo uitkomt wat het totaalgewicht betreft.
Ik zie het probleem niet!?!
Hoeveel liter gaat er in een beetje een aquarium? 150*50*50 = 375 liter. Dit is toch ook geen probleem voor een klein beetje fatsoenlijke tafel?
dus dat van die 80 kilo..geen probleem.
Water is dus echt geen optie..ookal heb je zuiver water, als je je computer erin legt krijg je toch weer ionen erin die zorgen voor geleiding..
en slaolie werkt dacht ik ook niet, was een paar weekjes geleden hier iemand die ook zoiest wilde, en dat lukte dus niet
geen idee wie het was hoor
Ik zie het probleem niet!?!
Hoeveel liter gaat er in een beetje een aquarium? 150*50*50 = 375 liter. Dit is toch ook geen probleem voor een klein beetje fatsoenlijke tafel?
dus dat van die 80 kilo..geen probleem.
Water is dus echt geen optie..ookal heb je zuiver water, als je je computer erin legt krijg je toch weer ionen erin die zorgen voor geleiding..
en slaolie werkt dacht ik ook niet, was een paar weekjes geleden hier iemand die ook zoiest wilde, en dat lukte dus niet
geen idee wie het was hoor
Verwijderd
puur water geleid niet.. KLOPT
maar het PRAKTISCHE probleem is dat je INDERDAAD (bijna) niet kan voorkomen dat er zouten of iets anders in oplost wat ervoor zorgt dat het gaat geleiden..
pak gewoon glycol ofzo.. mineraalolie kan ook..
maar wat ik ten zeerste aan zou raden is :
HEEL JE MOEDERBORD WATERDICHT MAKEN MET KIT OF BIJTS OFZO
ben je al van een hoop problemen af..
ook zou je een gedeelte van je mobo waterdicht kunnen maken en dat afsluiten met plexiglas.. zodat je niet veel (duur) koelvloeistof nodig hebt en kabels gewoon aan kan sluiten..
be cool!
maar het PRAKTISCHE probleem is dat je INDERDAAD (bijna) niet kan voorkomen dat er zouten of iets anders in oplost wat ervoor zorgt dat het gaat geleiden..
pak gewoon glycol ofzo.. mineraalolie kan ook..
maar wat ik ten zeerste aan zou raden is :
HEEL JE MOEDERBORD WATERDICHT MAKEN MET KIT OF BIJTS OFZO
ben je al van een hoop problemen af..
ook zou je een gedeelte van je mobo waterdicht kunnen maken en dat afsluiten met plexiglas.. zodat je niet veel (duur) koelvloeistof nodig hebt en kabels gewoon aan kan sluiten..
be cool!
[niet alles doorgelezen]
[ff BINAS erbij gepakt]
allen gelet op temeratuur
vloeistoffen die in aanmerking komen:
-aceton
-benzine (dat wordt lachen)
-siliconenolie
-spiritus
maar waarom mik je niet gewoon je MoBo in een vrieskist en laat die vloeistof maar zitten?
Tzal best wel koud genoeg zijn hoor...
[ff BINAS erbij gepakt]
-aceton
-siliconenolie
-spiritus
maar waarom mik je niet gewoon je MoBo in een vrieskist en laat die vloeistof maar zitten?
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Dat spul uit die reclame heb je ook niets aan... Dat ging om een of andere mega super turbo autowas, en dat spul in dat aquarium was een van de delen daarvan.
Ik zou trouwens aan olie gaan denken.
Remolie is lekker vloeibaar, maar dat spul bijt helaas heel erg.
Ik heb ooit een Porsche gehad, en daar moest hele dunne olie in de motor. Dat spul kostte iets van Fl 80,- voor 4 liter. Dat spul was iets dikker als water, maar lang niet zo dik als gewone motorolie.
Gewoon ff langs de dichtstbijzijnde motor speciaalzaak gaan zou ik zo zeggen...
Ik zou trouwens aan olie gaan denken.
Remolie is lekker vloeibaar, maar dat spul bijt helaas heel erg.
Ik heb ooit een Porsche gehad, en daar moest hele dunne olie in de motor. Dat spul kostte iets van Fl 80,- voor 4 liter. Dat spul was iets dikker als water, maar lang niet zo dik als gewone motorolie.
Gewoon ff langs de dichtstbijzijnde motor speciaalzaak gaan zou ik zo zeggen...
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Verwijderd
Voordat mensen echt domme dingen gaan doen:
Puur water geleid!!!
Weliswaar niet zoveel als vervuild water, maar zelfs in puur water zit H3O+ en OH-. Water ioniseerd van zichzelf een beetje, zo kom je ook aan een ph van 7 bij kamer temparatuur. Bij hogere tempareturen verschuift geloof ik de ph schaal omdat water dan meer ioniseerd (Dus dan kan de ph boven de 14 komen!)
Het is al weer jaren geleden dat ik dit gehad heb met scheikunde en ik geloof dat zuren en basen niet meer zo uitgebreid gegeven worden, maar ik ben hier toch erg zeker van
Puur water geleid!!!
Weliswaar niet zoveel als vervuild water, maar zelfs in puur water zit H3O+ en OH-. Water ioniseerd van zichzelf een beetje, zo kom je ook aan een ph van 7 bij kamer temparatuur. Bij hogere tempareturen verschuift geloof ik de ph schaal omdat water dan meer ioniseerd (Dus dan kan de ph boven de 14 komen!)
Het is al weer jaren geleden dat ik dit gehad heb met scheikunde en ik geloof dat zuren en basen niet meer zo uitgebreid gegeven worden, maar ik ben hier toch erg zeker van
zoals al eerder is gezegt is dat te verwaarlozen, dus beter opletten bij scheikundeOp dinsdag 20 februari 2001 12:27 schreef bugsy het volgende:
Voordat mensen echt domme dingen gaan doen:
Puur water geleid!!!
Audi A8 W12 6.0
stel je krijgt een vonkje enzzOp maandag 19 februari 2001 23:47 schreef schizofreen het volgende:
[niet alles doorgelezen]
[ff BINAS erbij gepakt]
-aceton
-siliconenolie
-spiritus
heb je de poppen aan het dansen en je huis in de fik
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
volgens mij is co2 toch echt koolstof di-oxide en geen stikstof. N is het symbool voor stikstof d8 ik. allebei dom dusOp zondag 18 februari 2001 15:16 schreef -Confusion- het volgende:
[..]
Wie is er hier dom?
Water heeft nog een HEEEEEL groot probleem.
Hoe zuiver het ook is, het blijft nog steeds uitzetten als het bevriest. En wat denk je dat er met een chip gebeurt als water tussen de chip en het mobo zit en dit gaat uit zetten?
Hoe zuiver het ook is, het blijft nog steeds uitzetten als het bevriest. En wat denk je dat er met een chip gebeurt als water tussen de chip en het mobo zit en dit gaat uit zetten?
-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....
kweet het niet hoor amar eehhhhh waarom zou je het water laten bevriezen?Op dinsdag 20 februari 2001 15:48 schreef _Cyber_ het volgende:
Water heeft nog een HEEEEEL groot probleem.
Audi A8 W12 6.0
Volgens mij hebben we het hier toch over een vrieskist?!Op dinsdag 20 februari 2001 15:53 schreef delyver het volgende:
[..]
kweet het niet hoor amar eehhhhh waarom zou je het water laten bevriezen?
ja??? maar je gaat toch geen water over je mobo heen gooien en dat in een vriezer leggen??? dat kan iedere idioot nog bedenkenOp dinsdag 20 februari 2001 15:55 schreef _Cyber_ het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het hier toch over een vrieskist?!

Audi A8 W12 6.0
Zelfs zuiver water geleidt! Water kent een zogn. dissociatie constante (10^-14). water valt spontaan uiteen (dissocieert) in H+ en OH- ionen. Met een concentratie van 10^-7 (pH = 7).Op zondag 18 februari 2001 15:31 schreef Tweakert het volgende:
[..]
Gezuiverd en gedestilleerd water dus pure H2O geleid _GEEN_ elektriciteit.
Nu jij weer.
dus:
H2O --> H+ en OH- (en andersom). De evenwichtsconcentratie is zeer laag: c(H+) = c(OH-) = 10^-7 mol/l.
de pH wordt bepaald aan de concentratie H+ ionen (dit zijn zuurmakende ionen): pH = -log c(H+)
dus voor zuiver water: pH = -log (10^-7) = 7
Dus er zijn altijd ionen in water aanwezig, die voor geleiding zorgen!
Nu jullie weer!
[edit]
Oh ja:
fluorinert is een goede vloeistof:
http://tweakers.net/nieuws/11739?highlight=fluorinert
Heb jij het hele verhaal wel bijgehouden??Op dinsdag 20 februari 2001 15:56 schreef delyver het volgende:
[..]
ja??? maar je gaat toch geen water over je mobo heen gooien en dat in een vriezer leggen??? dat kan iedere idioot nog bedenken
We hebben het hier over ZUIVER water wat "niet" geleid, zodat er een mobo in een vries kist in gehangen kan worden.
Of sla ik de plank nu mis

zijn twee dingen door elkaar,
ene wil het in een vrieskist de andere gewoon in water, die twee iden lijkt mij
ene wil het in een vrieskist de andere gewoon in water, die twee iden lijkt mij

Audi A8 W12 6.0
nou heeft iedereen het over koelen met een vloeistof, maar ik zie niemand iets zeggen over het waterdicht houden van de kast
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
OW
Ikke niet meer snap, denk dat ik maar eens naar huis gaat................
zou ik ook doen als ik jou was!Op dinsdag 20 februari 2001 16:20 schreef _Cyber_ het volgende:
Ikke niet meer snap, denk dat ik maar eens naar huis gaat................
ik ben al een tijdje thuis vandaar dat ik nogal scherp ben
Audi A8 W12 6.0
Waarom probeer je niet een soort dunne waterdichte zak om je mobo heen te doen en dan leg je mobo & zak samen in een bak water. De druk van het water zorgt ervoor dat de zak strak aansluit op je mobo maar er komt geen water tegen je mobo aan.
Hadden jullie niet aan ged8 he?
Hadden jullie niet aan ged8 he?
Dit topic is gesloten.