Goedkope Server (voor ventrilo)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.532 views

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik wil graag een ventrilo server gaan draaien, maar dan wel zo goedkoop mogelijk. Ik vind het geen optie om 24/7 mijn gewone pc met 450Watt aan te laten staan. Ik zit dan dus ook te denken om die ventrilo server bijvoorbeeld op een oude IBM laptop te gaan draaien die een voeding van ongeveer 100Watt heeft. Die kan ik dan gewoon in clamshell mode laten draaien waardoor hij dus ook geen stroom voor het scherm trekt.

Nu heb ik al gezien dat ik ook een ventrilo server met FreeBSD kan draaien. Gebruikt een PC wanneer deze allen FreeBSD draait veel minder stroom dan wanneer hij Windows draait of maakt dat niet zoveel uit? Heeft iemand nog een betere oplossing dan de laptop met 100Watt voeding?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Staar je niet blind op hoeveel de voeding kan leveren.

Zelf draai ik thuis een HP E-PC (Pentium 4, 1,8 Ghz) en deze trekt idle 39 watt, full 65 watt (Debian Linux).

Deze heeft ook een "laptop" voeding (passief gekoeld).

[ Voor 35% gewijzigd door Arnout op 18-04-2008 10:42 ]

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Heb je wel een redelijke verbinding, want de GSM codec op 44KHz trekt al 8Kbyte/sec per user. Speex is iets van 5 per user. Als je maar een paar gebruikers wilt voorzien zal het wel werken, maar bij veel gebruikers in een enkel kanaal loopt de bandbreedte snel op. (hoewel het limiet van de gratis host 8 gebruikers oid was)

Ik denk dat het goedkoper is als je gewoon een ventrilo server huurt met een aantal man, als je niet erg veel slots nodig hebt (stroomkosten vs hostkosten)

Weet je zeker dat die laptop 100 Watt nodig heeft? Dat lijkt me nogal veel, mijn oude celeron desktop trekt slechts zo'n 70 Watt max.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

100 watt voor 'n oude IBM laptop? Right. Denk eerder 30 watt oid. Met scherm dicht is 't al helemaal niks.

En inderdaad, wat 'n voeding kan leveren verbruikt ie echt niet constant, zoals Arnout zegt.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• F0kke
Morked schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 10:43:
Heb je wel een redelijke verbinding, want de GSM codec op 44KHz trekt al 8Kbyte/sec per user. Speex is iets van 5 per user. Als je maar een paar gebruikers wilt voorzien zal het wel werken, maar bij veel gebruikers in een enkel kanaal loopt de bandbreedte snel op. (hoewel het limiet van de gratis host 8 gebruikers oid was)
Ik denk dat het goedkoper is als je gewoon een ventrilo server huurt met een aantal man, als je niet erg veel slots nodig hebt (stroomkosten vs hostkosten)
Momenteel heb ik Chello Extreme, het gaat inderdaad om een man of 8. Zijn alle non-commerciele Ventrilo servers beperkt tot 8 verbindingen?
Morked schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 10:43:Weet je zeker dat die laptop 100 Watt nodig heeft? Dat lijkt me nogal veel, mijn oude celeron desktop trekt slechts zo'n 70 Watt max.
De voeding van mijn laptop is 16V / 4.5 Amp = 72 W. Maargoed, als jullie zeggen dat het stroomverbruik dan eerder rond de 30W zal liggen vind ik het allemaal wel prima.

Ik ga nog even opzoek naar een goede guide voor Ventrilo onder FreeBSD, als me dat niet te ingewikkeld lijkt wil ik dat ook nog wel proberen. (Of denken jullie dat dit weinig gaat uitmaken met het verbruik van XP?)

• Arnout
F0kke schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:15:
[...]

De voeding van mijn laptop is 16V / 4.5 Amp = 72 W. Maargoed, als jullie zeggen dat het stroomverbruik dan eerder rond de 30W zal liggen vind ik het allemaal wel prima.
Je hebt twee waarden: wat een voeding max. kan leveren (de waarden die jij noemt) en wat het werkelijke verbruik is. Het werkelijke verbruik ligt altijd lager dan de max. capaciteit. Het werkelijke verbruik meet je met een verbruiksmeter en lees je niet van de voeding af.

Windows zal iets meer verbruiken omdat je daar minder goed onnodige processen uit kunt zetten. Echter, we praten hier dan over 0.1 watt en dat soort waarden qua werkelijk extra verbruik, gaat dus nergens over.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 14:31

Bene

list incomprehension

Ik denk dat je laptop alleen de moeite is als deze een CPU heeft die zichzelf kan terugklokken op de rustige momenten, dus iets met EIST of C&Q. Ik heb met dezelfde afwegingen als voice / web / netwerk server een oude AMD 64, 80+ rendementsvoeding, met C&Q, een enkele 5400+ harde schijf, geen insteekkaarten behalve een extra netwerkkaart, beeld over SSH.

• F0kke
Ok prima, dan ga ik gewoon windows draaien op mijn oude Thinkpad R40. Hij heeft trouwens een Pentium M processor, dus het lijkt me dat dat in mijn voordeel kan gaan werken:
Other power saving methods include dynamically variable clock frequency and core voltage, allowing the Pentium M to throttle clock speed when the system is idle in order to conserve energy, using the SpeedStep 3 technology (which has more sleep stages than previous versions of SpeedStep). With this technology, a 1.6 GHz Pentium M can effectively throttle to clock speeds of 600 MHz, 800 MHz, 1000 MHz, 1200 MHz, 1400 MHz and 1600 MHz; these intermediate clock states allow the CPU to better throttle clock speed to suit conditions. The power requirements of the Pentium M varies from 5 watts when idle to 27 watts at full load. This is useful to notebook manufacturers as it allows them to include the Pentium M into smaller notebooks.
Bedankt allemaal!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
Arnout schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:22:
[...]

Je hebt twee waarden: wat een voeding max. kan leveren (de waarden die jij noemt) en wat het werkelijke verbruik is. Het werkelijke verbruik ligt altijd lager dan de max. capaciteit. Het werkelijke verbruik meet je met een verbruiksmeter en lees je niet van de voeding af.

Windows zal iets meer verbruiken omdat je daar minder goed onnodige processen uit kunt zetten. Echter, we praten hier dan over 0.1 watt en dat soort waarden qua werkelijk extra verbruik, gaat dus nergens over.
Het werkelijke verbruik kan ook meer zijn dan de maximale capaciteit van de voeding. Een 100W-voeding betekent dat deze 100W levert aan de PC/laptop. Echter heeft deze voeding een bepaald rendement bv 80%. Dit betekent dat de voeding bij volle belasting 125W uit het stopcontact trekt. Immers, 80% van 125W is 100W.

Natuurlijk zal een laptop nooit de gehele capaciteit van een adaptor gebruiken, dus het werkelijke verbruik is lager. Maar theoretisch gezien kan het daadwerkelijke verbruik dus zeker hoger zijn dan de maximale capaciteit van een voeding. Zeker als je een voeding hebt met een relatief laag rendement die vol belast wordt (bv Pentium 4-proc, flinke videokaart, meerdere harde schijven, etc).

Is het niet beter om een pc te bouwen met bv een AMD BE-serie-proc of een Intel D201GLY2(A). Het laatste is een ITX-mobo met celeron-proc en gebruikt max 31W (bron). Sluit daar een laptop harde schijf op aan en een en je hebt een systeem dat 40-50W trekt. Het mobo met proc kost ongeveer 80 euro.Het AMD-systeem gebruikt aanmerkelijk meer stroom, maar is ook veel krachtiger. Een Mobile-on-Desktop-systeem is ook zuinig, maar erg prijzig.

• Softmore
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-02 22:57
Mag ik u het volgende topic aanraden om door te nemen:
Nieuwe zuinige server

[ Voor 1% gewijzigd door Softmore op 18-04-2008 11:49 . Reden: linkie aangepast ]

• F0kke
LuukNouwen schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:44:
[...]

Is het niet beter om een pc te bouwen met bv een AMD BE-serie-proc of een Intel D201GLY2(A). Het laatste is een ITX-mobo met celeron-proc en gebruikt max 31W (bron). Sluit daar een laptop harde schijf op aan en een en je hebt een systeem dat 40-50W trekt. Het mobo met proc kost ongeveer 80 euro.Het AMD-systeem gebruikt aanmerkelijk meer stroom, maar is ook veel krachtiger. Een Mobile-on-Desktop-systeem is ook zuinig, maar erg prijzig.
Voor die €80,- kan ik mijn laptopje natuurlijk al redelijk lang laten draaien. (met de huidige prijzen van ongeveer 20 cent per kWh komt dat neer op ongeever 400kWh) ;) Ik ga dit weekend eens kijken hoeveel W het zaakje trekt. Als dit rond de 30 ligt ben ik geloof ik wel tevreden.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

wij huren zelf gewoon bij een hoster een vt server. dit is toch wel iets betrouwbaarder en iedereen heeft een goeie ping op de server. kost ons maar 25e per jaar voor 50 slots en er zullen vast nog wel goedkopere hosts te vinden zijn.

Als ik het goed heb kan je met 2.1.x versie van vt non commercieel meer dan 8 personen in een kanaal vanaf 2.2.x of 2.3.x gaat die 8 personen kwestie pas op en ze zijn nu bij versie 3.x. Volgens mij is dit ook de reden dat je vaak bij een gameserver een gratis 2.1.x vt server bij krijgt.

[ Voor 38% gewijzigd door gakkethijs op 18-04-2008 12:23 ]

• Arnout
Thinkpad R40 zeg je... daar is een heel onderzoek naar gedaan op het gebied van stroomverbruik. Deze laptop kan dalen tot 8W (!!!!) idle verbruik. Ik denk dat dat zonder de voeding is, die natuurlijk niet 100% efficient is.

http://www.crhc.uiuc.edu/...oject_report_cs497yyz.pdf

• F0kke
Arnout schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 12:33:
Thinkpad R40 zeg je... daar is een heel onderzoek naar gedaan op het gebied van stroomverbruik. Deze laptop kan dalen tot 8W (!!!!) idle verbruik. Ik denk dat dat zonder de voeding is, die natuurlijk niet 100% efficient is.

http://www.crhc.uiuc.edu/...oject_report_cs497yyz.pdf
Dit is wel heel toevallig! Mijn R40 heeft exact dezelfde specs als degene in de test. Ook dus de 1.3GHz variant. Leuk om te lezen, thx!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Verder is Overige Harware geen dumpbak, vragen over Complete Systemen & Laptops horen daar (CSL). En ook daar geldt een beleid mbt eigen inzet enzo. Verplaatsen van topic in huidige vorm heeft dan ook geen zin. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.