Toon posts:

Laptop doet helemaal niets meer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen!

Mijn laptop (Packard Bell Easy Note R0900) is langzaam kapot gegaan. Ik zal even het verloop in de tijd en enkele symptomen beschrijven. Hopelijk herkennen jullie dit.

Zomer 2006: laptop gekocht

Zomer 2007: laptop ging niet meer aan. twee lampjes brandden, scherm ging niet meer aan. binnen de garantieperiode moederbord vervangen

Een maand later begonnen dezelfde klachten, maar nu niet permanent. Af en toe (1x per maand) ging hij soms niet meer aan. Dit loste zich vanzelf op. Heb binnen de reparatiegarantie met Packard Bell contact opgenomen, maar die zeiden ik maar even moest wachten. Toen ik weer belde was de reparatiegarantie voorbij, dus toen ben ik heel boos op ze geworden.

Nog een tijdje later werden de symptomen iets erger. Laptop ging vaker uitvallen of niet opstarten (nog steeds: scherm niet aan, één/twee lampje(s) aan). Het viel op dat reizen met de laptop verschil maakte. Tevens hielp slaan en/of schudden als hij een aanval had.

Nog iets later (een paar weken geleden tot vorige week) ging de laptop een extra symptoom vertonen; een soort van storingachtige spikkels die soms zomaar verschenen. Ik kon slechts een heel klein verband zien met zware programma's (3D). Het gebeurde echter ook wel eens tijdens gewoon surfen. De spikkels werden dan in 15 minuten erger en één keer viel de laptop er zelfs door uit. Van de spikkels kon geen screenshots gemaakt worden (dus ik vermoed geen software matige fout). Als ik de laptop dan vervolgens weer opstartte stoorde zelfs het opstartscherm (nog voor Windows zegmaar, het eerste dat je ziet). Dit was op te lossen met tikken/schudden.

Sinds maandag zijn de spikkels veranderd in gekleurde banden die het hele scherm innemen. Het kan op een willekeurig moment optreden. De laptop loopt er door vast en kan vervolgens lastig worden opgestart.

Sinds gisteren loopt de laptop, na vele malen opstarten vast bij de minste of geringste aanraking. Ik kon nog net met de draadloze muis één belangrijk word bestand op mijn USB stick zetten. Toen ik vervolgens een knop op de laptop indrukte liep hij weer vast. Zonder strepen/banden overigens. Een BSOD volgde, maar niet lang genoeg om te lezen.

Dat is ongeveer het hele verhaal. Nogmaals: hopelijk weten jullie wat dit is. Past het bij een klassieke ziekte? Is het hardware of software? Is er langzaam iets doorgebrand (geheugen? videokaart?)? En komt dit door een slechte reparatie bij Packard Bell?

En dan als laatste; kan ik hier zelf wat aan doen? Of moet ik hem toch maar naar een echte computerdokter brengen? En wat gaat mij dit minimaal/maximaal kosten?

Vriendelijk bedankt,
Maarten Jalink

P.s.: Sorry als mijn taalgebruik iets te brak overkomt :P

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

BCC

Spikkels en strepen klinkt als overleden videokaartgeheugen. Deze zitten meestal of op het moederbord (dan moet je een nieuw moederbord) of zijn gedeeld met het werkgeheugen (dan moet je het werkgeheugen vervangen). Test in ieder geval het werkgeheugen eens met iets als memtest.
http://www.memtest.org/

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 17-04-2008 23:43 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

klinkt als een breuk in het mobo ofzo. Aanraken => uit duid daad wel op iig.
De spikkels in het beeld is waarschijnlijk video artifacts, wat vaak voorkomt bij brak videomemory of oververhitting van de videochip.

Wat het kost? geen idee. Als je zelf handig bent ritsel je een 2dehands mobo voor het ding.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
het laatste lijkt echt de videokaart, aangezien garantie verlopen is zou ik aanraden hem open halen/ laten halen en de koeling goed schoon te maken en tevens de koelpasta te vervangen (kunnen ook thermal pads zijn) voornamenlijk van de videokaart.

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:38:

Sinds maandag zijn de spikkels veranderd in gekleurde banden die het hele scherm innemen. Het kan op een willekeurig moment optreden. De laptop loopt er door vast en kan vervolgens lastig worden opgestart.
Dat klinkt alsof je laptop (videokaart) te warm wordt. Controleer of de fans draaien en probeer ze schoon te maken.
Eventueel zou je nog met een programma als fancontroll de draai snelheid op kunnen proberen te voeren.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
Het slaan en schudden zullen wel niet geholpen hebben ten behoeve van de laptop denk ik :D Misschien dat je dat beter niet had kunnen doen?

Daarnaast zijn die strepen en spikkels video-artifacts (zoals ze hierboven al zeggen) en is je videokaart waarschijnlijk kaduuk. Dit kun je testen met een externe monitor. Als hier dezeflde symptonen te zien zijn, dan is dit het geval.

Ook zou je de laptop open kunnen maken om deze uit te stofzuigen. Echter denk ik dat dit apparaat zijn beste tijd heeft gehad:

R.I.P. Maarten Jalink's Packard Bell Easy Note R0900 (2006-2008) :P

• Rmg
  • Laatst online: 22:22

Rmg

hmm als het het video geheugen was dan had je er screenshots van kunnen maken (de artifacts en de banden ) kabel die naar je scherm loopt mischien kapot en maakt ergens kortsluiting mischien ?

• Pruts0r
  • Laatst online: 21-05-2025
Zou dit niet gewoon kunnen duiden op een breuk in de kabel die de videokaart op het moederbord met het scherm verbind? Probeer de laptop eens op een extern scherm aan te sluiten en zie of de symptomen dan ook op het externe scherm optreden.

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel is het meer het probleem dat hij niet of nauwelijks meer opstart. Gisteren fan even bekeken, maar die leek redelijk schoon. Stel ik moet mijn videokaart/mobo vervangen. Wat zou dat ik totaal kosten?

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 20:48
Alex3305 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:46:Ook zou je de laptop open kunnen maken om deze uit te stofzuigen. Echter denk ik dat dit apparaat zijn beste tijd heeft gehad:

R.I.P. Maarten Jalink's Packard Bell Easy Note R0900 (2006-2008) :P
Niet met een gewone stofzuiger toch? Dat gaf geloof ik teveel statische elektriciteit. Uitblazen met een speciale spuitbus met lucht is beter.

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:23
...dat van het slaan en schudden vergeten we maar even; ik zou Packard Bell toch fijn houden aan de garantie omdat je er als consument van uit mag gaan dat een laptop het toch zeker 2 jaar (en dat issie dus nog niet) mee mag gaan en het feit dat Packard Bell je heeft gevraagd te wachten inzake je klacht binnen de reparatiegarantie, iets dat je, hoop ik zeer, door hen schriftelijk hebt laten bevestigen.
Google eens op consuwijzer en consumentengarantie, goed, het zullen wat briefjes worden maar dit is de kans voor Packard Bell om te bewijzen dat hun bijnaam Packard Hell niet meer van deze tijd zou moeten zijn!
Laat je zeker niet afschepen maar maak er werk van, succes.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
Dancing_Animal schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:59:
[...]
Niet met een gewone stofzuiger toch? Dat gaf geloof ik teveel statische elektriciteit. Uitblazen met een speciale spuitbus met lucht is beter.
Haha, kdoe het altijd met een gewone stofzuiger, werkt perfect :D Daarnaast zijn die busjes gruwelijk duur, duss :D

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:33

Emiel1984

Made in NL

Alex3305 schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 00:10:
[...]

Haha, kdoe het altijd met een gewone stofzuiger, werkt perfect :D Daarnaast zijn die busjes gruwelijk duur, duss :D
Doe het ook al tijden met een gewone stofzuiger. Gooi altijd even mijn pc kast open als ik mijn kamer toch aan het doen ben. Tuurlijk geen direct contact maar het meeste gaat dan wel weg. Alleen eventueel een fan klemzetten zodat deze niet energie gaat opwekken(dynamo effect :) ) Je weet maar nooit ... Spuitbusjes zijn naar mijn idee onzin, wat kan er nu anders aan zijn dan met gewone lucht :) . De fan in je pc zuigt of blaast toch ook lucht door je computer\laptop heen :+ .

[LTS][MTS][HTS]

• Dancing_Animal
Had het niet iets te maken met de tuit van je stofzuiger die nogal statisch kon worden of zo? Ben wel benieuwd hoe 't met je laptop afloopt.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De nominale levensduur van een laptop is echt langer dan anderhalf jaar...

Gewoon weer contact opnemen en eventueel rechtsbijstand inschakelen indien ze lastig doen.
Dancing_Animal schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:19:
Had het niet iets te maken met de tuit van je stofzuiger die nogal statisch kon worden of zo? Ben wel benieuwd hoe 't met je laptop afloopt.
Inderdaad de tuit...die is bij sommige stofzuigers van ijzer/aluminium.... met een plastic kapje hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken :)

Fan`s zet ik btw ook altijd klem :)

[ Voor 57% gewijzigd door Michael Knight op 18-04-2008 23:29 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Dancing_Animal
Hm, ik dacht juist aan het plastic kapje dat statisch kon worden. Volgens mij als je zo'n plastic kapje een paar keer langs je trui haalt blijven piepschuimbolletjes en perforatiesnippertjes er zo aan hangen, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25
dikke man schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 00:06:
...dat van het slaan en schudden vergeten we maar even; ik zou Packard Bell toch fijn houden aan de garantie omdat je er als consument van uit mag gaan dat een laptop het toch zeker 2 jaar (en dat issie dus nog niet) mee mag gaan en het feit dat Packard Bell je heeft gevraagd te wachten inzake je klacht binnen de reparatiegarantie, iets dat je, hoop ik zeer, door hen schriftelijk hebt laten bevestigen.
Google eens op consuwijzer en consumentengarantie, goed, het zullen wat briefjes worden maar dit is de kans voor Packard Bell om te bewijzen dat hun bijnaam Packard Hell niet meer van deze tijd zou moeten zijn!
Laat je zeker niet afschepen maar maak er werk van, succes.
Packard Bell is geen partij in deze, zij zijn de fabrikant en hebben in deze niks te maken met het consumentenrecht. TS zal zich bij de winkelier moeten melden, die wel enige verantwoordelijkheid draagt

Verwijderd

mad-dog schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:39:
[...]

Packard Bell is geen partij in deze, zij zijn de fabrikant en hebben in deze niks te maken met het consumentenrecht. TS zal zich bij de winkelier moeten melden, die wel enige verantwoordelijkheid draagt
De meeste garantie's verlopen tegenwoordig rechtstreeks met de leverancier en Packerd Bell kan op zijn minst enige coulance opbrengen. TS zelf heeft zich imo wat te makkelijk laten afschepen bij de 2de melding.

Bellen tegenwoordig is niet slim, emailen of per brief heeft meer effect, zeker wettelijk gezien omdat je dan iets kunt aantonen. Ik zou ze even een duidelijk emailtje of aangetekende brief aanschrijven over je constatering, welke je gemeld heb binnen de garantie periode en even een reactie afwachten. Mocht het dan nog geen soelaas bieden dan kun je altijd nog andere stappen overwegen om het af te dwingen :) Zou tevens in de brief vermelden of het hun waard is om het op een procedure aan te laten komen, kosten/baten afweging, dan ligt de bal bij hun.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

alm

Zou in ieder geval even testen met Memtest86+ (via bootable cd) zoals eerder al is aangegeven, mocht hij na een enkele run niks vinden laat 'm dan een tijdje lopen. Vind hij niks en loopt hij niet vast dan zou je zeggen dat het geheugen in orde is.

Wellicht kun je ook nog diagnose software draaien die ook de andere hardware nog test.

Mad-dog heeft overigens wel gelijk vwb de garantietermijn, die is voor consumentenaankopen 2 jaar. Maar als je de laptop zelf open hebt gemaakt en daarbij zegels hebt moeten verbreken dan zou dat wellicht betekenen dat je geen garantie meer hebt, geen idee of dat wettelijk ook zo is.

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-01 15:27

Bejit

Svenska Faderland

mad-dog schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 23:39:
[...]

100% correct. Er is ook een Europese richtlijn die MINIMAAL 2 jaar garantie voorschrijft. Nederland wijkt hier vanaf(Maar moet minmaal voldoen aan deze 2 jaar) en breidt de garantietermijn zelfs uit tot economische levensduur. Die is van een laptop 3 jaar ongeveer.

Om even een geval te schetsen wat mij laatst overkwam bij de MM. In mei 2006(Dus eerder gekocht dan jouw PB) heb ik een Acer gekocht. Een totaal foute combinatie natuurlijk maar ik wist toen niet beter.

Al vanaf dag 1 trammelant gehad. Scherm defect, HDD die begon te bitchen, CPU fan die ermee ophield.(Laatste buiten garantie termijn) Gelukkig heb ik een Bedrijfseconomische achtergrond en heb ik half jaar consumentenrecht(Onder het mom van juridisch) als vak gehad dus stond me gelukkig iets bij van economische levensduur van een product. Ik heb dit tot de bodem uitgezocht en zelfs hoogleraren geraadpleegd.

Ik heb de laptop naar de MM gebracht en gelijk kwamen met het excuus, garantie termijn verlopen.(1 jaar van Acer) Ze wouden hem wel opsturen maar alle reparatiekosten onder de dagwaarde van mijn laptop mocht ik doodleuk zelf betalen. Gelijk heb ik deze fijne meneer op de wet gewezen en dat hij mij geen lulkoek verhaal moet verkopen. Volgens hem zou de Europese richtlijn niet bestaan etc. en vertelde hij mij dat hij cursussen over dit heeft gehad.(Om mensen te misleiden zeker?) Ik heb gezegd dat als ik reparatiekosten voor mijn kiezen kreeg dat ik dan gewoon rechtsbijstand in zou schakelen en nogmaals op de wet gewezen. De laptop werd ingenomen en opgestuurd naar Acer.

Kennelijk heeft mijn verhaal toch een indruk gemaakt want ik kreeg na 2 jaar minus 1 maand van de aanschafdatum, de totale aanschafwaarde van mijn laptop terug. Ene kant mooie regeling van MM alleen jammer dat je moet drammen om je gelijk te halen en ik moest weer een laptop bij de MM uitzoeken. Nu ben ik een trotse eigenaar van een Toshiba A200-236 en nog zo'n 175 euro tegoed bij de MM.

Uiteraard is dit verhaal geen garantie voor jouw laptop. Dat MM het totale bedrag weer uitkeerde is meer dan ze eigenlijk hoefde uit te keren want ik heb namelijk wel 2 jaar(Met veel mankementen) gebruik gemaakt van de laptop. 500 a 600 euro was ook redelijk geweest voor een laptop die 999 euro was.

Je mag minimaal verwachten dat de verkoper jouw laptop repareert. Alle kosten die hij maakt voor de reparatie zijn voor zijn eigen rekening TENZIJ de reparatie de orginele levensduur, vanaf de aanschafdatum, van je product wordt verlengd. Maar dan is de verkoper wel verplicht om garantie te leveren op de reparatie.(En NIET 2 maanden ofzo maar weer de VOLLEDIGE extra, door de verkregen reparatie, levensduur)

Met coulance qua reparatie moet je dus alleen akkoord gaan als dit de levensduur van je product verlengd!

P.s. Fabrieksgarantie is NOOIT wettelijke garantie en vice versa uiteraard. :)

P.s. 2 PB heeft de meest VERSCHRIKKELIJKE klantenservice(En geven dit zelfs toe :X) en je moet voor garantie bij de verkoper zijn.

Systeempje

Verwijderd

Probeer eerst eens naar kleinere dingen te kijken.
Ik had ook dagen gedoe met mijn laptop, Bleek de cooler los te zitten. raakte hij overhit en viel hij constant uit. Of dat bijv. het koel element voor videochip / processor chip los zit ?

Als de garantie toch al weg is, even naar computerboer / Handig iemand toe brengen die hem even openhaald en alles even nakijkt, mischien is het dan snel verholpen

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46

Thandor

SilverStreak

Ik ga even een titelfix doorvoeren van 'Laptop finaal naar de kloten' naar 'Laptop doet helemaal niets meer.' ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een bekend probleem bij laptops. Ze worden flink warm. Als dit niet voldoende gekoeld wordt (en soms is dat gewoon standaard zo!), dan gaan slechte soldeerpunten slecht contact maken. In jouw geval is dat zeer waarschijnlijk de chip van de videokaart en/of het videogeheugen (wordt dit gedeeld met het werkgeheugen bij jouw laptop?). Het *is* zelf te fixen, maar alleen als je stalen kloten hebt. Je moet dan met een verfstripper (zo'n opgefokte föhn) de chips van de bovenkant verhitten. Ik heb dit zelf met succes met een oude acer laptop gedaan, die precies dezelfde problemen had. Zie dit topic, laatste zoveel posts:

[Ervaringen] Acer TravelMate 4000-serie Deel 2

Ik kan het je niet aanraden als je niet al handig bent met solderen en electronica repareren. Mocht je hier in de buurt wonen (Eindhoven), dan wil ik best een poging wagen, maar zonder enige vorm van garantie, want het blijft wel een risicovolle gebeurtenis.

[edit] Gezien het feit dat de notebook nog geen 2 jaar oud is, zou ik eerst proberen bij de winkel het ding te laten repareren. In principe heb je daar recht op, hooguit moet je een klein gedeelte zelf betalen omdat de laptop al zo'n 1.5 jaar oud is. Als je ervan uit mag gaan dat een laptop 4 jaar meegaat, dan moet je misschien 1.5/4 = 37.5% zelf lappen. Ik gok dat ze zo'n slordige 300-400 euro voor de reparatie gaan vragen, dus dan zit je op zo'n 110-150 euro. Misschien dat je de 1e 2 jaar zelfs helemaal niets hoeft te betalen, maar dat weet ik niet zeker meer. Hoe dan ook is dit wel altijd een vervelende gang van zaken, omdat winkels hun uiterste best doen zo moeilijk mogelijk te doen, dus het zal allemaal lang duren, en je moet je poot goed stijf kunnen houden. Recht krijgen is echt *veel* te moeilijk voor consumenten.

[ Voor 30% gewijzigd door brama op 20-04-2008 12:36 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Pagina: 1