[XP] Trage login zonder domein

Pagina: 1
Acties:

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Topicstarter
Wij beschikken over een aantal speciale laptops voor het programmeren en service-en van geautomatiseerde productie lijnen. Deze hangen op de zaak in een w2k3 domein, allemaal geen probleem. Op het moment dat we bij klanten komen en dan de laptop opstarten dus zonder domein beschikbaar, duurt het aanmelden met de domein login 2 á 3 minuten langer. Dit is voor ons storend maar vooral voor de klanten omdat het lijkt dat we niks aan doen zijn.
Nu heb ik alle andere speciale software uitgesloten als oorzaak, en ben ik tot de conclusie gekomen dat het echt aan de domein logon ligt. Ik heb dit bij onze server beheerders neergelegd en die zeggen dat het normaal is en dat hun er niets aan kunnen doen. De enigste tip die ze me nog konden geven was het uitschakelen van de netwerk adapters. Ik heb dit geprobeerd en dit geeft inderdaad het gewenste resultaat.
Nu heb ik zelf al twee oplossingen kunnen verzinnen die beide niet mijn voorkeur hebben:
  1. Lokaal aanmelden.
  2. Twee hardware profielen
In beide gevallen geeft het kans op fouten onder stress. En dat kost tijd.

Nu hoop ik dat jullie mij nog een ander oplossing kunnen bieden die zonder extra handelingen uitgevoerd kunnen worden.

Onder OpenBSD kan ik gewoon afvragen of er wel of niet een netwerkkabel aangesloten is en daaruit gewoon kan beslissen of ik bepaalde dingen wel of niet uitvoer. Ik weet niet of het windows niet ook op die manier kan.

Ik heb zelf al met Google gezocht, hier op het Forum, bij Microsoft op Technet, Knowledge Base en o het Forum gezocht maar niets gevonden. Ik moet wel zeggen dat ik geen idee meer had waar ik op moest zoeken.

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03
Er zijn wel een aantal GPO's die dat kunnen (registry keys weet ik zo niet uit m'n hoofd).

Kijk eens bij de local policies onder Computer > Admin > System of eventueel Scripts. Wellicht dat je het in die hoek moet zoeken.

Verwijderd

op et moment dat je niet in het domein hangt zoekt hij toch nog naar je AD,dit is logisch en daarom duurt het ook zo lang omdat hij deze niet kan vinden...volgens mij kun je dit ook scripten maar daar heb ik geen ervaring mee...
een andere oplossing zou zijn dual boot met nog een XP die in een werkgroep hangt...

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19

• Riesenbaby

Riesenbaby

Topicstarter
@ The_realone:
Ik heb daar eens rond gegraven, maar alles wat ik daar vindt geeft me alleen de mogelijkheid om het nog langer te laten duren. De default opties zijn de snelste zoals ik het begrijp.

@ mhoogendam: Voordat verhaal wat daar staat geld ongeveer hetzelfde, die instelling maakt het alleen nog maar trager. De default zoals hij ingesteld is, is de snelste optie.

@ -Willie-: Die optie met twee hardware profielen ligt dan iets meer voor de hand.

De optie met twee hardware profielen begin mij ook steeds meer te bevallen. Het geeft mij de mogelijkheid de beide netwerkkaarten uit te schakelen, zodat ik ze ook weer in kan schakelen als ik ze nodig heb. De fouten onder stress vallen ook wel mee, je krijgt voor het opstarten de keuze welk profiel je wilt laden. De tijd die hij wacht op die keuze kun je instellen, zodat mocht je niets doen hij toch met volledige netwerk functionaliteit opstart. Op het moment dat je bij de klant zelf staat let je wel op omdat je het apparaat dan toch nodig hebt.

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:45

lier

MikroTik nerd

Laptop in stand-by mode meenemen naar de klant ?
Maar...een klant die er een probleem van maakt dat je 2 ~3 min moet wachten tot je computer beschikbaar is...? 8)7

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

lier schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:17:
Maar...een klant die er een probleem van maakt dat je 2 ~3 min moet wachten tot je computer beschikbaar is...? 8)7
Je vergeet hoelang 2-3 minuten kunnen zijn als je moet wachten. Als je een boek aan het lezen bent of een film aan het kijken, is het zo om, maar als je moet wachten op aanmelden, is het een stuk langer.

TS, heb je toevallig netwerkmappings? Als dat zo is, dan is dat de reden dat het ook wat langer duurt. Staat je netwerk uit, dan krijgt de mapping direct een fout en stopt, maar anders gaat het blijven proberen totdat het een timeout krijgt. Als je aanmeld kan je soms met Alt+Tab naar een ander, onzichtbaar, venster gaan. Druk op Esc en hij gaan dan opeens wel door. Dat is iig mijn ervaring, maar dit is buiten een domein om. Er is een policy die er voor gezet kan worden, of andere tweak, ik weet het even niet meer welke het is. Het kan iig met nLite ingesteld worden, dus moet er iets van documentatie over te vinden zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Hero Of Time schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:54:
[...]

Je vergeet hoelang 2-3 minuten kunnen zijn als je moet wachten. Als je een boek aan het lezen bent of een film aan het kijken, is het zo om, maar als je moet wachten op aanmelden, is het een stuk langer.

TS, heb je toevallig netwerkmappings? Als dat zo is, dan is dat de reden dat het ook wat langer duurt. Staat je netwerk uit, dan krijgt de mapping direct een fout en stopt, maar anders gaat het blijven proberen totdat het een timeout krijgt. Als je aanmeld kan je soms met Alt+Tab naar een ander, onzichtbaar, venster gaan. Druk op Esc en hij gaan dan opeens wel door. Dat is iig mijn ervaring, maar dit is buiten een domein om. Er is een policy die er voor gezet kan worden, of andere tweak, ik weet het even niet meer welke het is. Het kan iig met nLite ingesteld worden, dus moet er iets van documentatie over te vinden zijn.
Heeft niet al1 met netwerkmappings te maken hoor...ook netwerkprinters, AD, eventueel SQL etc.etc.
understande?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 14:17 . Reden: net -> niet ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

lier schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:17:
Ik gebruik hiervoor hibernate. Scheelt heel veel opstarttijd, en dan heb ik wel netwerk verbinding om te kunnen vpn'en naar het goede netwerk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Willie, ik snap het, zie ook dat je met 'net' 'niet' bedoelt ;). Ik wist niet dat het voor alles op het netwerk zou gelden, omdat ik al die dingen niet heb/gebruik in mijn netwerk thuis. Dat is alleen een simpele werkgroep met een mapping laptop <=> computer. Het is dan zeker voor de TS het onderzoeken waard.
Ik bedenk me nu ook, de grootste tijd met wachten zal zijn dat Windows probeert de AD te bereiken om zijn profiel te laden, en pas als daar een timeout op komt, gaat hij het lokaal opgeslagen profiel laden. En daar staat natuurlijk ook die mappings in van schijven en printers. Nog een minuut extra wachten.

Om sneller bij de klanten te kunnen werken, stel ik hibernate (slaapstand) voor om te gebruiken. Kan je verder waar je was en hoef je ook niet te wachten totdat de laptop is afgesloten. Standby kan, mits het niet te ver is (om de hoek bijvoorbeeld) ivm stroomgebruik ;).
Edit: Hoi Leuk_he :w

Commandline FTW | Tweakt met mate

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 23:28
Misschien hele vage suggestie. Schakel in BIOS je interne netwerkkaart uit en werk met een pcmcia kaartje. De aan/afwezigheid van het kaartje zou al moeten schelen. Geen kaart -> geen netwerkstack -> geen netwerk.
En anders kan je er hoe dan ook hardware profielen aanhangen met automatische detectie.

Verwijderd

Hero Of Time schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:08:
Willie, ik snap het, zie ook dat je met 'net' 'niet' bedoelt ;). Ik wist niet dat het voor alles op het netwerk zou gelden, omdat ik al die dingen niet heb/gebruik in mijn netwerk thuis. Dat is alleen een simpele werkgroep met een mapping laptop <=> computer. Het is dan zeker voor de TS het onderzoeken waard.
Ik bedenk me nu ook, de grootste tijd met wachten zal zijn dat Windows probeert de AD te bereiken om zijn profiel te laden, en pas als daar een timeout op komt, gaat hij het lokaal opgeslagen profiel laden. En daar staat natuurlijk ook die mappings in van schijven en printers. Nog een minuut extra wachten.

Om sneller bij de klanten te kunnen werken, stel ik hibernate (slaapstand) voor om te gebruiken. Kan je verder waar je was en hoef je ook niet te wachten totdat de laptop is afgesloten. Standby kan, mits het niet te ver is (om de hoek bijvoorbeeld) ivm stroomgebruik ;).
Edit: Hoi Leuk_he :w
Sorry voor de type fout is inmiddels aangepast...en idd daar zit je de grootste tijd op te wachten...
Dit probleem hebben wij namelijk ook als we thuis werken..wij hebben daarom als standaard printer een pdfprinter staan zodat het al weer een stukj sneller gaat...Vista business x64 + win 2k3 standard domein + sql en exchange...

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03
Nouja, wat anders dan.

Eenzelfde probleem heb ik onlangs gehad. Alleen dan onder andere omstandigheden (IE7 installatie) en wat extremer (10 minuten tot een half uur).

Hier het topic wat ik daar toen over startte. Ik heb het inmiddels op kunnen lossen door de 'WebClient' service uit te schakelen. Ik zie totaal het verband niet met het probleem maar het hielp direct. Hij schoot weer binnen een paar seconden door het pre-userlogon gedeelte heen.

Zijn er wellicht ook dergelijke aanpassingen op jullie netwerk geweest?

• Riesenbaby

Riesenbaby

Topicstarter
Stand-by is geen optie, de reistijden naar de klant zijn vaak te lang. Wat een behoorlijke warmte ontwikkeling met zich mee brengt. Onze klanten zitten over de hele aardbol. Slaapstand werkt niet op deze laptops, de drivers van de programeerpoort zijn daar niet zo blij mee. De laptop crasht of al bij het in slaapstand gaan en anders wel bij het wakker worden.

Het in de BIOS uitschakelen van de netwerkkaart is eigenlijk hetzelfde wat ik nu aan het testen ben met twee hardware profielen, met het voordeel dat ik nu geen extra hardware bij me heb of hoef te kopen.

Wij zullen inderdaad wel meerder mappings hebben staan, maar het grootste probleem lijkt te zitten in AD en de dynDNS.

Ik had de webclient ook al uitgeschakeld maar dit bracht ook weinig.

Tot op heden ben ik tevreden met de twee hardware profielen, het geeft me vrij makkelijk de mogelijkheid om weer te verbinden met het netwerk door de netwerkkaarten simpelweg weer in te schakelen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Riesenbaby schreef op maandag 21 april 2008 @ 20:15:
Stand-by is geen optie, de reistijden naar de klant zijn vaak te lang. Wat een behoorlijke warmte ontwikkeling met zich mee brengt.
...
In standby zou er toch (bijna) geen warmte otwikkeling mogen zijn?

Overigens hier ook een soortgelijk probleem. Staat standaard op TU/e domein ingesteld. Het opstarten met W-lan uit en geen UTP erin voldoet bij mij. Eén van beide aan/erin is inderdaad erg storend.

Life is not about specs, it is about joy!

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
leuk_he schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 14:05:Ik gebruik hiervoor hibernate. Scheelt heel veel opstarttijd, en dan heb ik wel netwerk verbinding om te kunnen vpn'en naar het goede netwerk.
Ik heb zelf de ervaring dat Windows XP stug vol blijft houden en naar een Domeincontroller blijft zoeken als je de laptop opstart op een netwerk met domein, daarna hibernate en ergens anders (zonder domeincontroller) weer opstart en verder gaat werken.

Alles duurt dan heel lang (Start menu openen, Run, etc., de meest eenvoudige handelingen) en ik vermoed dat dat komt doordat hij steeds weer op zoek gaat naar de domeincontroller waar hij eerder op de dag nog op aangemeld was.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Pagina: 1