Waar komen al die brakke topix toch vandaan?

Pagina: 1
Acties:

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Is er soms een kaboutertje de MySQL database aan het slopen of zo?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 18:55

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op zondag 18 februari 2001 14:00 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
Is er soms een kaboutertje de MySQL database aan het slopen of zo?
ROFLMAO :):D

Maar ik ben wel heel benieuwd ;)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als php halverwege het maken van een reply of nieuwe thread de connectie met MySQL verliest ontstaat er een 'brakke' thread.

Dus of MySQL (of php?) moet 's zo geconfigged worden dat dat niet om de haverklap gebeurt of er moet uitgekeken worden naar een betere db.

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 22-12-2025
hmm, das idd niet errug handig. Dus de MySQL server het een beetje druk heeft dan gaat het niet helemaal goed.... het zou misschien mogelijk moeten zijn om bepaalde queries voorrang te geven (de create queries voor niewe threads enz..)

Verwijderd

meestal gebeurt het omdat het aantal toegestane mysql connecties boven de vastgestelde limiet uitstijgt. het verhogen van het aantal concurrente mysql verbindingen wat door artemis wordt toegestaan zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is volgens mij na het /. gebeuren al gedaan, dus mogelijk kan het niet hoger?

Verwijderd

of gewoon een echt DBMS gebruiken ;) Oracle kent dit probleem geloof ik niet onder normale omstandigheden... ;) :)

Verwijderd

Oracle (en vele andere -vaak commerciele- db's) gebruiken een techniek om een transactie die uit meerdere handelingen bestaat, als 1 transactie te zien, waarbij alle aparte onderdeeltjes van die transactie succesvol moeten worden afgerond, anders gaat de hele transactie niet door...

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Precies, contraints zou ook wel helpen :)

• Onno
  • Niet online
gebruiken een techniek om een transactie die uit meerdere handelingen bestaat, als 1 transactie te zien, waarbij alle aparte onderdeeltjes van die transactie succesvol moeten worden afgerond, anders gaat de hele transactie niet door...
Dat _is_ nou juist precies een transaction...

Verwijderd

Onno: eeeer... yep... dat bedoelde ik. hey, 't was zondag :)

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hier kun je lezen welke mogelijkheden er op dit moment zijn voor MySQL op het gebied van transactions. Niet veel dus :'(

Ik weet niet hoor, maar misschien is het toch niet stom om eens te kijken of er nog iets na MySQL komt (zullen jullie ook vast wel gedaan hebben). Want blijkbaar draait het zo tegen z'n limiet met het forum en t.net aan 1 database server. Transaction-achtige oplossingen die je nu in MySQL kunt gebruiken lijken me gewoon te veel performance vragen, dus misschien is een 'echte' dbm zo langzamerhand geen overbodige luxe (en die zal zich zeker terugverdienen)... :?

• Femme
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(en die zal zich zeker terugverdienen)
Durf ik te betwijfelen.

MySQL draait over het algemeen erg goed zolang de hardware het kan trekken. Een dikke DBMS is niet alleen erg duur, maar vraagt ook nog eens veel snellere hardware. Gaat alleen maar geld kosten dat nergens mee terugverdiend kan worden.

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 02:36 schreef Femme het volgende:

[..]

Durf ik te betwijfelen.

MySQL draait over het algemeen erg goed zolang de hardware het kan trekken. Een dikke DBMS is niet alleen erg duur, maar vraagt ook nog eens veel snellere hardware. Gaat alleen maar geld kosten dat nergens mee terugverdiend kan worden.
Je moet het zien als een nieuw pand dat je aanschaft voor de uitbreiding van je bedrijf... In het begin kost het bakken met geld, maar binnen een aantal jaren heb je het afgeschreven.
Laat Daantje anders ff wat prognoses uitdraaien qua load, users, etc. en spiegel dat tegen de capaciteit van een oracle pakket zodat rendement en afschrijf termijn duidelijk wordt. (Conclusie is sowieso dat het op den duur nodig is.)
Vraag of ze misschien (een gedeelte) willen sponsorren, verkort je de afschrijf termijn weer.

Verwijderd

[laat ook maar]

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:36
Op zondag 18 februari 2001 23:54 schreef Onno het volgende:

[..]

Dat _is_ nou juist precies een transaction...
Hej cool... dat heb ik gister geleerd bij db-21 (databases....) :)

Maar in principe is een post plaatsen dus geen transaction, aangezien er brakke threads kunnen ontstaan? Hmmz... toch maar oracle nemen :)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op zich klinkt een oracle database natuurlijk wel goed, maar bedenk dus wel dat je dan waarschijnlijk sneller aan de grenzen van je hardware komt en moet upgraden. En Oracle heeft van die leuke licenties in de vorm van prijs = Mhz * aantal cpu's * bandbreedte netwerk * hoeveelheid geheugen :( Als ze het gratis aanbieden is het natuurlijk wel leuker :) Maar dan nog denk ik dat het heel veel tijd gaat kosten om alles dan netjes om te zetten.

• Onno
  • Niet online
MySQL draait over het algemeen erg goed zolang de hardware het kan trekken. Een dikke DBMS is niet alleen erg duur, maar vraagt ook nog eens veel snellere hardware.
Iets als Oracle gebruikt in beginsel meer resources ja, dat is ook logisch. En dat een simpel selectje iets langer zal duren, ja, zou best kunnen. Maar, er valt ook veel meer te optimizen aan zo'n db, als je alles goed tweakt valt het snelheidsverschil erg mee hoor.

En zoals de afgelopen tijd hier te vaak is gebleken zijn features als transactions echt geen overbodige luxe.

(db's als PostgreSQL of InterBase zijn trouwens nog steeds gewoon gratis hoor...)

• mavink
  • Laatst online: 24-11-2025
Mysql ondersteunt ook transactions; alleen je DB wordt er groter & langzamer van. En kennelijk is dat toch wel een belangrijk argument om dat niet te gebruiken. Zeker met de huidige server die maar 1 van de 2 cpu's gebruikt kan ik me dat ook best voorstellen.

• Onno
  • Niet online
Ja doh, 'MySQL ondersteunt het wel hoor! Maar ehm... werkbaar is het alleen niet echt.'

Soms heb ik het idee dat die transactions ook alleen maar in MySQL zitten om al die MySQL-aanbidders iets te geven om terug te zeggen, niet omdat het ook nog echt goed moet werken ofzo.

Verwijderd

Op zondag 18 februari 2001 14:20 schreef Onno het volgende:
Als php halverwege het maken van een reply of nieuwe thread de connectie met MySQL verliest ontstaat er een 'brakke' thread.

Dus of MySQL (of php?) moet 's zo geconfigged worden dat dat niet om de haverklap gebeurt of er moet uitgekeken worden naar een betere db.
Dan moet je zo'n request "locken". Dat is bijna een pre, met zoveel request per seconde. :?

• Onno
  • Niet online
Met locking voorkom je dat twee connecties dezelfde table of row tegelijk updaten, dat heeft er imo vrij weinig mee te maken.
Currently MySQL only supports table locking for ISAM/MyISAM and HEAP tables and page level locking for BDB tables.
Dan zou er dus met table locking gewerkt moeten worden. En dat is niet echt handig als je redelijk wat updates voor zo'n table te verwerken hebt lijkt me...

• Floor-is
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

Op dinsdag 20 februari 2001 08:36 schreef CyberJunk86. het volgende:

[..]
Laat Daantje anders ff wat prognoses uitdraaien qua load, users, etc. en spiegel dat tegen de capaciteit van een oracle pakket zodat rendement en afschrijf termijn duidelijk wordt. (Conclusie is sowieso dat het op den duur nodig is.)
Vraag of ze misschien (een gedeelte) willen sponsoren, verkort je de afschrijf termijn weer.
Wie de fuck is Daantje en wie denk je dat gek genoeg is om te sponsoren? Ik ben denk ik even een beeetje de weg kwijt. :?

Bericht hierboven

• Femme
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je moet het zien als een nieuw pand dat je aanschaft voor de uitbreiding van je bedrijf... In het begin kost het bakken met geld, maar binnen een aantal jaren heb je het afgeschreven.
Als dat super pand niet significant kan bijdragen aan de winst van het bedrijf heb je er helemaal niets aan en kost het alleen maar geld.

Als t.net een minuutje down is dan maakt dat voor ons helemaal niets uit qua inkomsten. De laatste tijd zijn er wel vrij regelmatig problemen, maar dat is een kwestie van een gebrek aan capaciteit (hardware). Een hele dope DBMS zoals Oracle gaat dat echt niet oplossen.

MySQL heeft in december, toen Artemis het nog goed kon trekken op 1 CPU, echt superstabiel gelopen. Binnenkort komt de nieuwe RAID controller erin zodat MySQL onder Linux gedraaid kan worden. Met de 2 extra webservers kunnen we MySQL replication & failover op Athena draaien voor nog betere availability.

Mocht MySQL ooit veruild worden voor een andere SQL server dan lijken me PostgreSQL en Sybase de meeste waarschijnlijke kandidaten.

Tweakers.net levert nou eenmaal niet bepaald veel op, zeker niet nu de webvertising markt is ingestort. De stijging van de inkomsten vertoont geen enkele samenhang met de stijging van het aantal bezoekers, ofwel kosten nemen toe in verhouding met inkomsten. Belachelijk dure DBMS'en zoals Oracle met bijbehorende belachelijk dure hardware zijn geen optie.

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vraag gewoon een tientje inschrijfgeld.
Het geld stroomt binnen, de meesten betalen toch wel, (ik ZEKER wel iig), en je krijgt ook minder van die irritante newbie's.

(niet dat ik een oudgediende ben ofzo...maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel :))

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vraag gewoon een tientje inschrijfgeld. Het geld stroomt binnen, de meesten betalen toch wel, (ik ZEKER wel iig), en je krijgt ook minder van die irritante newbie's.
Ik denk eerder dat je zoveel mensen wegjaagt dat de huidige servers zwaar overkill worden.. maargoed dat is ook een oplossing natuurlijk :).

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Het is ook niet zo gek dat de ad-wereld instort. Wie klikt er nou op een banner? Veel mensen (of je het nu eerlijk vind of niet) blocken de adds zelfs

* havana klikt ook nooit op banners en zou best geld willen betalen voor Tweakers

DIT IS MIJN WEBSITE

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Mij jaag je in ieder geval ook niet weg door een tientje inschrijfgeld te vragen :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
misschien heel dom van mij hoor, maar viel mysql niet onder de GNU licentie, zodat het dus vrij aan te passen is ??

is het dan niet mogelijk om mysql zo aan te passen dat ie wel transactions ondersteund

en dat hoeft niet eens zo extreem verfijnd gedaan te worden, en valt volgens mij (als ik de frontend van topix zo bekijk, en ik een gok maak over de complexiteit van de backend) wel te implementeren ?

is er een goeie C/linux programmeur die zich hiervoor leent ?

Have a wheelie good weekend!

• Onno
  • Niet online
Mag ik even heel erg hard gaan lachen? Dank je. :)

Bwhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!

(als het zo simpel was zat het er al wel in hoor)

Verwijderd

als ik de frontend van topix zo bekijk, en ik een gok maak over de complexiteit van de backend) wel te implementeren ?
*kuch*

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Op woensdag 21 februari 2001 23:28 schreef Onno het volgende:
Mag ik even heel erg hard gaan lachen? Dank je. :)

Bwhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!

(als het zo simpel was zat het er al wel in hoor)
*grin*..
ROTFLMAO :)

Subtiel Onno ;)

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Onno
  • Niet online
Ja he? :P

Verwijderd

Het geld stroomt binnen, de meesten betalen toch wel
Dat betwijfel ik.
1. Er komt een hoop gezeik van mensen die het er niet mee eens zijn.
2. Veel mensen willen dat f10,- wel betalen, maar de moeite nemen om het ook echt over te maken is wat anders.
3. De adverteringskosten knallen naar 0 omdat er geen views meer zijn.

Ik weet niet of het serieus bedoelt was, maar dat is geen oplossing, en zeker niet voor de langere termijn, alleen voor de kortere..

Verwijderd

Op woensdag 21 februari 2001 12:43 schreef Floris_Diemel het volgende:

[..]

Wie de fuck is Daantje en wie denk je dat gek genoeg is om te sponsoren? Ik ben denk ik even een beeetje de weg kwijt. :?
Ow, sorry, Daniel. (Mijn beste vriend heet ook daniel, noem ik ook daantje ;) )

Misschien Oracle zelf wel?!

• FragDaddy
  • Laatst online: 14-11-2025
goed. nog een keer proberen dan..

ik ben programmeur en ik denk wel dat ik mysql zo kan aanpassen dat ie grofweg het aanmaken van een nieuw topic in een transaction doet..

zo beter dan ?

Have a wheelie good weekend!

• twixx
  • Niet online
Als ik me niet vergis ondersteund MSQL wel transactions. Dan hoeft er dus niets geprogrameerd te worden. Wat je 'kwijt' bent dan is mysql_insert_id(), maar wellicht dat je dat niet 'nodig' hebt met transactions of dat dat anders is op te lossen.
Ik las ooit een mooie vergelijking tussen MySQL en MSQL, volgens mij via tweakers, maar waar..

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Tom
  • Niet online

Tom

Op donderdag 22 februari 2001 08:54 schreef FragDaddy het volgende:
goed. nog een keer proberen dan..

ik ben programmeur en ik denk wel dat ik mysql zo kan aanpassen dat ie grofweg het aanmaken van een nieuw topic in een transaction doet..

zo beter dan ?
oh gade gij da dan ff een bietje voor me fixe joh? da's best skon om een bietje te sleutele aan dat programma.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op donderdag 22 februari 2001 09:48 schreef Tom het volgende:

[..]

oh gade gij da dan ff een bietje voor me fixe joh? da's best skon om een bietje te sleutele aan dat programma.
:? Programmeertaal :?

• Onno
  • Niet online
Die rare Brabo's ook... kunnen niet eens normaal Nederlands uit hun toetsenbord krijgen... >:)
Wat let je? Maar als MySQL _zelf_ denkt dat transactions binnen de huidige opzet niet zonder veel performance verlies geimplementeerd kunnen worden, wat voor geniaal programmeur ben jij dan wel niet dat je dat allemaal even beter kunt?

• Tom
  • Niet online

Tom

Op donderdag 22 februari 2001 10:46 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

:? Programmeertaal :?
ja da widdik nie, ge moe al die moderne zooi vergete en da meej de hand doen. Zo doede da toch ook meej koei'n melke. ge heurt daar nie van die masjienes op te doen.

• Tom
  • Niet online

Tom

Op donderdag 22 februari 2001 11:02 schreef Onno het volgende:
Die rare Brabo's ook... kunnen niet eens normaal Nederlands uit hun toetsenbord krijgen... >:)
komde gij ok hierhin om carnaval te viere? he.. da heurt hier rond dun deze tijd. bietje hosse, bietje zuipe, gewoon wa gek doen.

• Onno
  • Niet online
Nah, ik durf niet alleen naar het buitenland hoor. :P

• Tom
  • Niet online

Tom

Op donderdag 22 februari 2001 11:12 schreef Onno het volgende:
Nah, ik durf niet alleen naar het buitenland hoor. :P
ik ken oe wel op komme halen meej dun trekker? d'r is plaats genoeg voor allen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op donderdag 22 februari 2001 11:02 schreef Onno het volgende:
Niks tegen Brabanders hé, rare boer :P ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Onno
  • Niet online
:D

Hmm... hoe lang zou je daar wel niet over doen... best een tijdje denk ik. :+

(wildje, koest af!)

• Tom
  • Niet online

Tom

Op donderdag 22 februari 2001 11:17 schreef Onno het volgende:
Hmm... hoe lang zou je daar wel niet over doen... best een tijdje denk ik. :+
ge moe nie van dien praat verkop'n, keb dien trekker natuurlijk zun snellere motor gegeven ik geluuf dadie nu rond dun 20 gaat. da skiet best op

kzit nie veur niks hier op twiek'n.net
maar'k moe zegge da'k een bietje een ding mis alleen veur trekkers op te voer'n.

• Onno
  • Niet online
Oew... je bent dan dus maar een dag onderweg... gaat idd hard zeg, zo'n trekker. :)

Enne... jij als modje kunt toch zeker wel samen met Femme een knus trekker-forumpje openen? :P

• Tom
  • Niet online

Tom

ant eind van de weg woont boer harry, naah jonge die heej me toch un trekker... echt een skon ding, en verekte snel ok!

• Tom
  • Niet online

Tom

Tom krijgt z'n eerste waarschuwing wegens offtopic posten :( en lees de FAQ eens:
http://gathering.tweakers.net/misc?action=faq

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ROFLOL :)

Virussen? Scan ze hier!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-02 05:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
FF een paar usernotes bij Tom bouwen dan

"naast voorliefde voor ranzige Mercedessen ook vage voorkeur voor trekkers." :P

En een heel raar accent ineens :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Vervalt soms in vage boeren-praat, beetje in de gaten houden. Zie ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/128808

[Edit] Euh... Dit zou dus eigenlijk in zijn usernnotes moeten komen, maar ik ben stom genoeg geweest om niet het goede linkje aan te klikken ;) <----- MIND THIS

Bericht hierboven

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Waarschuwing voor Floris_Diemel wegens domheid >:)

• Tom
  • Niet online

Tom

Op donderdag 22 februari 2001 11:51 schreef Daniel Kegel het volgende:
Waarschuwing voor Floris_Diemel wegens domheid >:)
pfffft ga je dat nu onder elke post van Diemel zetten? >:)

• Floor-is

Floor-is

5.2

En dat is waarschuwing nummer 2 voor Tom, oftewel gelijk maar een BAN, je ziet maar hoe je terugkomt :P

Bericht hierboven

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op donderdag 22 februari 2001 12:00 schreef Tom het volgende:

pfffft ga je dat nu onder elke post van Diemel zetten? >:)
ROFL

laat ik dat maar als signature instellen:

if {previous-poster}=Floris_Diemel then insert signature="waarschuwing wegens domheid" >:)

• Onno
  • Niet online
:D

• Mr. B.
  • Niet online
LOL :D

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• RvdH
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Tsjonge wat een gezeik hier. Daniel is gebanned, Floris is gebanned, Tom is gebanned. Zie maar hoe je het oplost! Stelletje lamers! >:)

• Floor-is

Floor-is

5.2

pleuâht op, ik ken nog steeds poostûh hoâh.;)

Bericht hierboven

• Tom
  • Niet online

Tom

Op donderdag 22 februari 2001 12:03 schreef Floris_Diemel het volgende:
En dat is waarschuwing nummer 2 voor Tom, oftewel gelijk maar een BAN, je ziet maar hoe je terugkomt :P
Nou jullie horen het

HOUDOE EN BEDANKT OLE OLE HOUDOE EN BEDANKT OLE OLE HOUDOE EN BEDANKT OLE OLE HOUDOE EN BEDANKT OLE OLE HOUDOE EN BEDANKT OLE OLE HOUDOE EN BEDANKT OLE OLE HOUDOE EN BEDANKT OLE OLE

tot ziens

het ga jullie goed

:P

• RvdH
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Aaaaah, kloontje.
/sbin/ipchains -A input -s floris_diemels_ip -j DENY >:)

• Mr. B.
  • Niet online
Hmmz... als zo'n beetje alle adjes elkaar bannen zijn er natuurlijk wel nieuwe nodig... :P

* Mr. B. B. volunteers :+
;)

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Hmmm... Volgens mij bakt die Rick er niets van, die ban werkt echt niet hoor! >:)

Het ziet er wel geinig uit enzo, maar het werkt niet Ricko. ;)

[Edit] Bij nader inzien: Probeer het ook maar niet, zo leuk vind ik het niet om een ban om mijn oren te krijgen :o

Bericht hierboven

Pagina: 1