Toon posts:

Vastlopers, artifacts na installatie nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
Asus P5K Mobo
C2D E6750
GeIL DDR2 Ultra Series Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2
7900GT
450W SmartPower voeding (zat bij m'n Antec Sonata 2 destijds)
2 sata hdd's en dvdrw

Het moederbord, de processor en het geheugen zit er sinds een aantal maanden in. De voeding en 7900GT komen over uit mijn oude systeem, die altijd feilloos heeft gewerkt.

Sinds de installatie van de hardware treden er problemen op. De symptomen:
  • BSOD's, stopfouten
  • Artifacts in games. Hoe langer ik speel hoe erger de verschijnselen. Eindigt meestal in BSOD.
  • Windows blijft hangen op het windows scherm of reboot op het welkomstscherm. Wanneer ik de Windows CD in de drive doe bij het opstarten en vervolgens het "wilt u van de cd booten..." negeer, start Windows wel gewoon op. Zeer bizar, heeft misschien iets met het activeren van de dvd drive te maken?
Alleen oude games, zoals Mafia en Max Payne werken wel min of meer correct. Zodra er enige stress op de hardware komt bij nieuwere spellen gaat het echter altijd mis. Overigens gaat browsen en het gebruik van basic windows apps allemaal wel prima wanneer de PC eenmaal stabiel is opgestart.

Drivers zijn allemaal netjes geinstalleerd, tenzij er nog specifieke drivers voor bijvoorbeeld moederbord en processor zijn, en een korte memtest van het geheugen gaf geen fouten. Ben nogal gefrustreerd aangezien ik redelijke hardware heb gekocht maar geen spel kan spelen zonder crash.

Er werd gesuggereerd dat de geheugenreepjes te weinig voltage kregen, maar die staan in de bios afgesteld op de volgens de fabrikant aangeraden waardes.

Edit: misschien nuttig om te melden dat ik een nogal verneukte versie van XP heb. Hierin ontbreken een aantal onderdelen en ik heb het gevoel dat het niet bepaald een stabiele release is. IE7 werkt bijvoorbeeld voor geen meter, paint ontbreekt, dat soort grappen. Bedacht net dat de een instabiele XP eventueel ook de apps die er op draaien negatief kan beinvloeden... wat is jullie mening hierover?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 18:42 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, en doe de tests :) .

Is dit trouwens niet dubbel met Mobo/Geheugen/Proc vervanging zorgt voor problemen?

[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 16-04-2008 18:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Kun je de 12 voltlijn meten, het lijkt er namelijk op dat deze inzakt bij zware belasting.
Wat zijn de temps van je videokaart en CPU.
En kun je een Scan for Artifacs doen met AtiTool. :)

Verwijderd

Topicstarter
Is enigszins dubbel, maar wilde het topic niet bumpen, en wilde alles graag even opnieuw in een duidelijke startpost zetten.
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:41:
Kun je de 12 voltlijn meten, het lijkt er namelijk op dat deze inzakt bij zware belasting.
Wat zijn de temps van je videokaart en CPU.
En kun je een Scan for Artifacs doen met AtiTool. :)
12 voltlijn meten met een voltmeter?
Scan for Artifacts ga ik doen.

Verwijderd

12 voltlijn meten met een voltmeter?
Waar anders mee? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 18:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee eigenlijk, iphone? :P

Net de Scan for Artifacts gedraaid, na 5 seconden rare pixels, na 16 seconden een BSOD mbt nv4_disp.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:02:
[...]

Geen idee eigenlijk, iphone? :P

Net de Scan for Artifacts gedraaid, na 5 seconden rare pixels, na 16 seconden een BSOD mbt nv4_disp.
Grote kans dat je videokaart aan het overlijden is. Om er zeker van te zijn kun je hem nog in een andere PC testen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 19:24:
[...]

Grote kans dat je videokaart aan het overlijden is. Om er zeker van te zijn kun je hem nog in een andere PC testen. :)
Zou toevallig zijn zo net bij het installeren van die nieuwe onderdelen. Hij heeft eigenlijk altijd gewerkt.

Ik ga hem even switchen met de HD3850 in mijn andere PC en laat weten wat er gebeurt. Thanks!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Artifacts krijg je ook als de videokaart te heet wordt of te snel loopt.
Een andere voeding ook eens testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zojuist de 7900GT omgewisseld met een HD3850 uit een andere PC. De 7900GT geeft een hoop gele pixels, ook op de andere pc, dus op het eerste gezicht lijkt er iets mis met de grafische kaart.

Ik probeer nu Atitool op mijn eigen pc draaiende te krijgen met de HD3850, maar om de een of andere reden start ie met de HD3850, op de andere PC ook al niet. Daar ga ik nog even mee klooien, en ook nog een game draaien om te kijken hoe het daar gaat.

Heb verder nog opgemerkt dat de HD3850 al snel nogal heet wordt mijn eigen PC (specs in startpost), ook al zat ie niks te doen. Ook vind ik het opmerkelijk dat de 7900GT pas kuren vertoont sinds ie samenwerkt met een nieuwe set mobo, cpu en geheugen. Zou het kunnen dat het mobo/voeding om een of andere reden voor oververhitting zorgt en zo de grafische kaarten sloopt? Dat zou verklaren waarom de HD3850 zo warm aanvoelt.

Edit: de HD3850 GPU is nu rond de 49 graden en voelt ook met de hand minder warm aan. Was misschien net warmer omdat de juiste catalysts nog niet geinstalld waren?

Update: het leek in eerste instantie weer mis, ook met de HD3850, aangezien de intro's van Crysis totaal begonnen te flippen. Daarna UT3 en San Andreas gespeeld, beide spellen vertoonden met de 7900GT artifacts, en dat liep gewoon goed. Het is dus de 7900GT. Twee vragen die mij nog resten zijn:

• Die Crysis artifacts/bugs tijdens de intro zijn toeval?
• Erg toevallig dat precies bij mijn hardwarewissel de 7900GT kapot is gegaan, kan het aan een ander onderdeel liggen, voeding ofzo?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeeld crysis intro:

Afbeeldingslocatie: http://imageupload.com/out.php/i102532_crysisintro.jpg

De rest van de games lopen dus vloeiend - toeval?
Pagina: 1